Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 1-8-2022 om 16:00 zei radio tpot:

Van 1 naar 4 kW is 6 dB en dat merk je wel als 1S punt beter.( )

Maar als je echt wat wilt is de 10 dB stap voor de luisteraar het meest merkbaar.

Tegelijkertijd geeft het aan dat je heel snel tegen grenzen aan loopt met je vermogen.

Het moet er ook allemaal ingestopt worden aan elektrisch vermogen uit het net of generator.

En soms dan is het al de moeite niet waard om te realiseren.

Wat ik me afvraag is welke onderdelen, die in een 10 kW zender zitten, buizen en stuurbuizen, zijn voor het maken van 10 kW, wil je gebruiken voor het maken van 4 kW?

Buisvoeten schoorstenen trafo's weerstanden condensatoren?

Zo veel zit er niet in een zender.

Dan was het slimmer (denk ik bij gebrek aan informatie van toen) om de eindtrap van de 10 kW te gebruiken met als stuur signaal van de kleine.

Als het probleem was, dat er te weinig vermogen uit de generator komt en je niet in staat bent om het uitgangs vermogen te reduceren van de 10kw zender.

Ik zou denken nu, sturing en of spanning op de anode terug nemen met de 10 kW, en dat op een laag pitje aan zetten.

Maar dit is allemaal achteraf, en je weet de omstandigheden niet aan boord.

Dus is het nu zoveel jaar na dato, lekker gemakkelijk lullen 😃

Theo

Enkele Engelse deejays van Radio Atlantis waren tegelijkertijd 'technicus', maar waren geen echte zendertechnici. 'Ze deden het er maar bij'. Zie het maar als een hobby van ze. Desondanks wisten ze de boel aardig draaiende te houden, vind ik.

Het was inderdaad de bedoeling om de 1 kW-zender de eindtrap van de 10 kW-zender te laten aansturen. Hoe dat verliep heb ik eerder beschreven.

Overigens weet ik niet zoveel van de kortegolfzender van Atlantis. Die was namelijk niet aan boord toen ik op de Jeanine zat.

Piet.

Geplaatst
  Op 1-8-2022 om 19:58 zei bert ree:

voor zover ik het begrepen heb ontbraken onderdelen aan de 10 kw zender bij atlantis waardoor ze die niet konden gebruiken en daardoor onderdelen gebruikte om de andere zender qua vermogen op te schroeven.

On 962 khz you had the best reception in Scotland of Atlantis. The strongest signal of atlantis was of course on 259, 1187 khz or was it only Seagull you could hear in Scotland in the evening hours?

I was able to listen to Atlantis on 1187 during September and October 1973, even after the mast collapsed. 

My best reception from the Janiene was on 1331 kHz!

Geplaatst
  Op 2-8-2022 om 16:10 zei scotty:

I was able to listen to Atlantis on 1187 during September and October 1973, even after the mast collapsed. 

My best reception from the Janiene was on 1331 kHz!

Here at the Belgian coast reception was good on all frequencies. Adriaan's Wife = Jeanine.

Geplaatst
  Op 3-8-2022 om 22:23 zei bert ree:

Here at the Belgian coast reception was good on all frequencies. Adriaan's Wife = Jeanine.

I was using the spelling from the ship.😃

Geplaatst
  Op 4-8-2022 om 12:15 zei scotty:

I was using the spelling from the ship.😃

Dear Scotty,

Wasn't it a Scotsman who painted the name on the ship, spelling it the way he thought.

Best wishes,

John C

Geplaatst
  Op 4-8-2022 om 13:27 zei JOCOOLE:

Dear Scotty,

Wasn't it a Scotsman who painted the name on the ship, spelling it the way he thought.

Best wishes,

John C

It was John, namely James Rafferty. Initially "Janine" was written on the bridge but they painted over that.

Geplaatst

My real problem with the last weeks of Atlantis on 1313 kHz was the big 100 kw transmitter in Stavanger, Norway on the same frequency. At home in Scotland it was very strong in the evening. You could just detect Atlantis underneath, but no way listenable. It signed off at midnight and reception was then fine. I notice there are very few nighttime recordings from that period and wonder was that because of the interference.

How was reception on 1313 kHz in the evening in Belgium/The Netherlands?

Geplaatst

I live in Dordrecht and I could receive the signal well on all frequences also in the evening....  I have even recorded test transmissions by Crispian St John on I think 1115 khz . These were the first broadcasts of the Jeanine I think.

bewerkt door hans558

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.