Geplaatst 31 augustus 20222 jr. Populair bericht Het was Vrijdag 30 Augustus 1974, net een paar dagen na mijn 19e verjaardag, ik had een dag vrij genomen bij mijn baas want ik wilde de laatste 30 uren van Radio Veronica integraal opnemen, maar ja ook Radio Noordzee en Atlantis stopten die dag en 3 zenders opnemen dat ging niet, ik sprak af met Douwe Dijkstra dat hij Radio Noordzee op zou nemen en met Dick Overkerk dat hij de Kortegolf service van RNI op tape zou zetten, en dat we later de banden zouden ruilen. Een flinke voorraad banden ingeslagen, van 25 Augustus tot Vrijdag 12 uur op Vrijdag op goedkope Shamrock band van 6,99 Gulden en de laatste 30 uur op 5 dure (19,95 gulden) Scotch Dynarange banden omdat ik dacht dat die beter waren dan de Shamrocks.... hoe fout zat ik, maar dat bleek later en is een ander verhaal. Vanaf Vrijdagmiddag 12 uur 30 Augustus tot Zaterdag 31 Augustus 18 uur ging tape na tape op de Philips N4416 recorder die ik net een paar weken daarvoor had gekocht. Ik had met mijn ouders afgesproken dat ze het "warm eten", drinken en boterhammetjes naar mijn zolderkamer zouden brengen waar hun zoon, in hun ogen, al een week als kluizenaar leefde. Zelfs mijn vriendinnetje moest me een week totaal missen... gelukkig begreep ze me! Toen was het nog moeilijk om te bevatten dat mijn zeezenderhobby binnen 30 uur een totale wending zou krijgen... Je luisterde mee met het aftellen, "nog 26 uur"-"Nog 25 uur"-"Nog 24 uur", Och dacht ik, dat duurt nog wel een tijdje.. terwijl 's avonds de 2e recorder, een Philips N4307 met microfoon voor de luidspreker van mijn zolderkamer TV hing om het geluid van het TROS TV programma "Zenders in woelig water" op te nemen, ook ging er een nacht in dat ik wakker moest blijven om "De techniek staat voor niets" op te nemen, nee, niet slapen want ik wou elke plaat, elke minuut, elke seconde beluisteren. Toch nog even wat spanning toen ze in de nacht heel even uit de lucht gingen voor wat dingen aan de zender te doen... enfin, na 5 uur overnachten was ik, dankzij de zwarte koffie die mijn moeder in een thermoskan voor me gemaakt had, over mijn slaap heen en ging het wel weer, en verklaarden mijn ouders die om 8 uur ontwaakten, hun zoon voor "compleet gestoord", och, dat kan ook leuk zijn he? "Eigenwijs is ook wijs" zeg ik altijd maar... Dan breekt de laatste dag aan... Vader Abraham, Tineke, Stan, Will, De Top 40, de Tipparade.... ik zat met mijn oor bij de radio, checkte of de VU meters niet in het rood kwamen, draaide na anderhalf uur als een haas de banden om.. en ik luisterde, luisterde en luisterde.. Mijn ouders zorgden ervoor dat er een constante stroom van "spijzen en dranken", naar de zolderkamer gebracht werd, en ik? Ik pakte Scotch tape na Scotch tape uit om op de recorder te leggen. Het was nogal warm op mijn zolderkamer en die nieuwe Scotch banden gaven een specifieke geur af als ze op de recorder kwamen.... en soms herken ik die geur weer als ik weer zo'n oude Scotch tape afspeel en mijn gedachten gaan dan steevast terug naar Zaterdag 31 Augustus 1974... geuren kunnen ook herinneringen opwekken.. En toen werd het 17 uur.... ik kroop bijna in de radio,het laatste uur, ik zoog alle muziek, de rede van Rob Out op als een spons om het nooit meer te vergeten... de laatste jingle hoor je dan om 18 uur... je verwacht nog een afscheidszin maar plotsklops is het stil.. over, uit en gedaan Dan in de avond nog Hilversum 3 opnemen, de Actusliteiten rubrieken, en dan besef je pas dat het over is, Geen Veronica, Noordzee en Atlantis meer, maar je bent te moe om daar over na te denken.. en dan met wallen onder mijn ogen als KOMO-zakken even naar beneden om tegen mijn ouders te zeggen dat ik na meer dan 40 uur wakker zijn ga slapen... Mijn ouders begrepen mijn hobby niet helemaal, maar toch na die 2 dagen zagen ze wel mijn radio passie en zei mijn moeder met haar Brabantse tongval "Og, ut kumt wel goeh jonguh..." lief vond ik dat... En.... mijn vriendinnetje zag me op Zondagavond, ja avond, eindelijk weer, want ik moest op Zondagmiddag 1 September eerst de eerste "illegale" Joepie Top 50 van Radio Mi Amigo opnemen, tja, het zeezendervirus doet rare dingen met mensen, enfin, mijn vriendin zag me eindelijk weer eens na vele dagen... en het mooiste van alles? Ze begreep me helemaal, mensen, liefde kan toch iets moois zijn he? 31 Augustus, tja, elk jaar, net als nu, draai ik de oude banden, zo luister ik nu naar de laatste 6 uur van Radio Atlantis, kijk naar de foto's die ik dat jaar maakte met diverse trips naar de zendschepen, blader wat door oude krantenknipsels... en dan denk je "Henk, wat ben je toch een sentimentele oude man"... maar mag ik eerlijk zijn? Ik ben blij dat ik het allemaal zo heb mogen meemaken, dus laten we het op een "Tevreden oude man" houden... Tja, en nu zijn we 48 jaar verder.... Veronica nog steeds op de radio, al heeft het weinig tot niks meer met het "echte" Veronica te maken, we hebben Radio 192, vele "remeber offshore radio" programma's, en.....!!!!...dit forum waar we "Radio alive" houden, en dan moet ik mijn moeder toch gelijk geven "Ut is tog goed gekomme..." Groet Henk Kruize 31 augustus 20222 jr. bewerkt door Henk-Anna Loog correctie
Geplaatst 31 augustus 20222 jr. Populair bericht Mooi verhaal, Henk! Ikzelf werkte in die tijd als deejay in een plaatselijke discotheek. Speciaal om rustig het laatste uur van Veronica te kunnen beluisteren was ik daar naartoe gegaan. Er was 's middags toch nog niemand, dus installeerde ik mijn Grundig Satellite 2000 op de discobar om ongestoord alles te kunnen beluisteren. Van 17.00 tot 18.00 uur het laatste uur van Veronica beluisterd, van 18.00 tot 19.00 uur het laatste uur van Atlantis, en daarna tot 20.00 uur de laatste tonen van Noordzee. Ik wilde toen graag wachten totdat de FM- en middengolfzenders van RNI definitief uitgeschakeld waren, maar dat was me niet gegund. Om precies 20.00 uur stond de eerste klant al op de deur van de discotheek te bonken. Diezelfde klant heb ik daarna nog heel lang vervloekt... 😠 Piet.
Geplaatst 31 augustus 20222 jr. Populair bericht Ik was dertien en een half en Radio Veronica was bij ons thuis een gegeven, stond altijd aan. De dreigende sluiting is echter volledig aan mij voorbij gegaan want ik luisterde toen nog niet bewust naar de radio. Op die zaterdag was ik met mijn broer en zijn vriendin op de Firato in Amsterdam, zo staat me vaag bij. Wij aten altijd om 1800 uur en toen ik rond tien voor zes binnen kwam moest ik gaan zitten en mijn mond houden, ik praatte toen ook al heel graag... Tijdens de speech van Out viel het kwartje pas en mijn moeder moest een traantje laten. Mijn vader daarentegen vond die flauwekul op die boot maar niets en schakelde zonder pardon om 1800 uur naar een van de Hilversumse zenders. Dat was wel het moment dat ik 'wakker' werd...
Geplaatst 31 augustus 20222 jr. Populair bericht 1974 31 augustus de dag dat de zeezenders van status gingen veranderen want op 1 september ging de wet in welke ze dan piraat zou maken. De afschakeling van Veronica heb ik niet gehoord, de zender was zo als gewoonlijk al niet meer te ontvangen. Niets van mee gekregen op middengolf, wel op de TV bij het 8 uur journaal. Noordzee was ook al na 7 uur verdwenen in het geweld van wat skywave wordt genoemd. Ook dus niets van mee gekregen! Omdat we het niet zelf mee hadden gekregen de volgende dag weer afstemmen, want het kon best een grap zijn toch? Nee niets meer te horen het was echt zo. Toen heb ik mij voorgenomen, 15 jaar oud, dat de overheid is er niet voor mij is en dat ik later mijn eigen zender wil hebben. De rest is geschiedenis, sprak hij bescheiden 🤣 Theo
Geplaatst 31 augustus 20222 jr. Populair bericht ik was 13 en had een cassetterecordertje en geen cassettes genoeg . ik had een basf 90 minuten cassette en heb daar van alle afscheidsprogramma`s een beetje van opgenomen. Bij mijn ouders vragen om geld voor cassettes was er niet bij, ze hadden zelf geen stuiver te makken. Toen ik later ging werken heb ik vele cassettes met zeezender programma`s gekocht en weer veel later gedownload. Ik hou ook de traditie in ere om op 31 augustus de laatste uren van de piraten op de Noordzee te luisteren.
Geplaatst 31 augustus 20222 jr. Populair bericht Ik wist wat mij te wachten stond op 31-8-74. In augustus 67 was ik al luisterend getuige van de sluiting van de Britse zeezenders waar ik sinds juni 64 naar luisterde en om middernacht 14 op 15 het doorgaan van Caroline South. South noemde zich vanaf dat moment Caroline International with control from Amsterdam " Perris" New York and Toronto. Op 3 maart 68 was ik verbijsterd. Het laatste uur van Veronica maakte ik zittend in de woonkamer aan de Loopplank in Groningen mee. Met totale verbijstering het zo indrukwekkende laatste uur beluisterd. Om 1800 uur was het stil op 538, ik bleef nog vele uren stil. Diepe indruk maakte het. De laatste 2 uren van RNI heb ik, voor zover ik mij herinner, niet gehoord. Mijn vrouw kwam circa 18.30 uur thuis van haar werk. "Wat ben je stil....wat zie je er pips uit". Op 1 september 1974 ging ik door met luisteren naar Caroline en Mi amigo, in november 1990 luisterde ik nog steeds naar Caroline....maar op de 5e november was Caroline als ware zeezender voorgoed uit de lucht. Einde van het West Europese zeezendertijdperk waar ik sinds juni 1964 van meegenoot. Mooie hobby, niet minder maar vooral ook niet meer dan dat. In ieder geval beter dan sigarenbandjes sparen. Op 31-8-2022 om 12:57 zei radio tpot: 1974 31 augustus de dag dat de zeezenders van status gingen veranderen want op 1 september ging de wet in welke ze dan piraat zou maken. De afschakeling van Veronica heb ik niet gehoord, de zender was zo als gewoonlijk al niet meer te ontvangen. Niets van mee gekregen op middengolf, wel op de TV bij het 8 uur journaal. Noordzee was ook al na 7 uur verdwenen in het geweld van wat skywave wordt genoemd. Ook dus niets van mee gekregen! Omdat we het niet zelf mee hadden gekregen de volgende dag weer afstemmen, want het kon best een grap zijn toch? Nee niets meer te horen het was echt zo. Toen heb ik mij voorgenomen, 15 jaar oud, dat de overheid is er niet voor mij is en dat ik later mijn eigen zender wil hebben. De rest is geschiedenis, sprak hij bescheiden 🤣 Theo In Stad was Veronica op 31-8-74 goed te ontvangen. Weliswaar met wat gerommel er onder maar daar was ik aan gewend. 31-8-74 was het in Stad om 18.00 uur nog volop licht. In jouw binnenlanden al duuster?
Geplaatst 31 augustus 20222 jr. Ik schrijf wat ik toen opgeslagen heb, en of het donker was of niet, dat heb ik niet opgeslagen. Wel dat in 1964, ik totaal niet mee gekregen heb, dat er zenders verdwenen waren. Dat hebben mijn ouders ook niet verteld. Maar in 1974 kon ik draaien aan de Telefunken stereo buizen radio wat ik wilde, Veronica kwam niet boven de Skywave uit. En het kan zijn, dat je in Stad, veel meer onder invloed van het klei zat. Wel weet ik nog dat bij mijn Oma in Uithuizen, de zee zenders er uit knalden. En thuis in Emmen, was hier niets meer van over, toen begreep ik het niet van waarom. Nu denk ik het te begrijpen van waarom dit zo was, ook in daglicht 🙂 Theo
Geplaatst 31 augustus 20222 jr. Op 31-8-2022 om 20:23 zei radio tpot: Ik schrijf wat ik toen opgeslagen heb, en of het donker was of niet, dat heb ik niet opgeslagen. Wel dat in 1964, ik totaal niet mee gekregen heb, dat er zenders verdwenen waren. Dat hebben mijn ouders ook niet verteld. Maar in 1974 kon ik draaien aan de Telefunken stereo buizen radio wat ik wilde, Veronica kwam niet boven de Skywave uit. En het kan zijn, dat je in Stad, veel meer onder invloed van het klei zat. Wel weet ik nog dat bij mijn Oma in Uithuizen, de zee zenders er uit knalden. En thuis in Emmen, was hier niets meer van over, toen begreep ik het niet van waarom. Nu denk ik het te begrijpen van waarom dit zo was, ook in daglicht 🙂 Theo een aantal jaren geleden toen Waddenzee nog uitzond op 1602 kon je van de zender in Emmen alleen 's morgensvroeg iets horen, meen ik me te herinneren. Je zit daar heel dicht bij de Duitse grens. Tijdens de dag moest je het met een landpiraat op FM doen, zenders die soms in Emmen, Hardenberg en Almelo ook nog doorkwamen.
Geplaatst 1 september 20222 jr. In 1974 hadden we nog geen zomer/wintertijd, dat werd pas in '76 opnieuw ingevoerd.
Geplaatst 1 september 20222 jr. Populair bericht Deze datum is voor mij belangrijker dan 14 augustus 1967, simpelweg omdat ik te jong was om me iets van de laatste te herinneren. Ik was 12 jaar oud in 1974. Ik bracht de dag door met luisteren naar RNI op de korte golf met wijlen, geweldige AJ Beirens en vrienden. Dit kwam omdat er in deze tijd van het jaar aan de westkust van Schotland vrijwel geen skywave overdag was, dus het was minstens 20.00 uur voordat de stations begonnen te vervagen. Ik herinner me dat ik gretig naar RNI kortegolf luisterde voor nieuws over wat er gebeurde. AJ kondigde aan dat Veronica, Atlantis en RNI allemaal tussen 18:00 en 20:00 uur zouden sluiten. Ik was teleurgesteld omdat oorspronkelijk werd gezegd dat RNI om middernacht zou sluiten, maar ik kan de zin zien om te sluiten toen ze dat deden. Natuurlijk ging Caroline door en ik was blij om later op de avond een goed signaal te horen van de Mi Amigo. Wat ik niet wist, was dat ze nu in de monding van de Theems was! Ik herinner me dat ik me niet zo druk maakte over de sluitingen! Ik luisterde niet naar Veronica en RNI was van plan om over ongeveer een maand weer in de lucht te zijn terwijl de Mebo naar Italië reisde. Er waren zelfs geruchten dat Atlantis terugkeerde in de lucht. Uiteindelijk werden al deze grote plannen gedwarsboomd door de autoriteiten, Wat interessant zou zijn geweest, was als de Mebo voor de Britse kust voor anker was gegaan, zoals het gerucht ging, en Atlantis terugkeerde van Gunfleet Lighthouse. Ian (with Google translate)
Geplaatst 1 september 20222 jr. Auteur Populair bericht En hoe ging het verder na 31 Augustus 1974? Na een stevige slaap, ik was uiteindelijk een dikke 40 uur wakker geweest, nam ik op Zondagmiddag 1 September de Mi Amigo Top 50 op, blijkbaar was dit programma wel aan boord want er misten nogal wat tapes die eerste week van September. Hierna had ik een beetje een "kater", nam voorlopig niets meer op, tot grote vreugde van mijn vriendinnetje, och, de programma's van Radio Mi Amigo waren wel leuk, Joop Verhoof, Bert Bennett en Peter van Dam waren prima DJ's, maar de muziekkeuze, met de vele Vlaamse bands, zangers en zangeressen sprak me veel minder aan als de programma's van Noordzee en Veronica, het was gewoon even een kwestie van "even wennen" even "heel erg wennen". Vooral de live programma's van peter van Dam in 1975 waren "best te pruimen" en vanaf 1976 kwamen er prima live DJ's bij zoals Bart van Leeuwen, Marc Jacobs en Frank van der Mast. En dan nam je de plaatjes en commercials die je tenen kromden gewoon voor lief. Bij 1 commercial uit 1977 ging bij mij altijd even de volumeknop op "0", dat was er een van de "Vlaamse Zeep Centrale", ik krijg nu nog steeds korstjes in mijn nek als ik op een oude band die commercial soms terug hoor... een wat rare man die zingend de kamer binnen komt.. "Tieterjadetierjea....ooooohhhh!!!! wat glanst die vloer...." echt, met het ten gehore brengen van dat spotje moet men aan boord toch ook tegen het (scheeps)plafond zijn gegaan. Mi Amigo, Caroline en Delmare bleef ik volgen tot 1979, daarna nog de herstart van Caroline op 15 April 1979, fantastisch begin met prima muziek en prima DJ's.... totdat de periode "Danny Vuylsteke" aan brak, de vele, vele commercials en we ook plaatjes zoals "If I just had you"van Brigitte Tuna voorbij hoorden komen, dat plaatje was nog erger dan de Zeepcentrale commercial. Caroline bleef ik volgen, Woensdag 19 maart heb ik nog sporadisch naar Caroline geluisterd, niet wetende dat het hun laatste dag zou zijn, want ik had het veel te druk, samen met mijn echtgenote, met het behangen, schilderen en inrichten van ons flatje waar wij pas de sleutels van hadden gekregen. De dag erna hoorde ik op het nieuws dat de Mi Amigo was gezonken.... ik kon het niet geloven... ... een tijdperk sloot af, geen enkele zeezender meer. Daarna begon een periode waarin ik veel bandjes ruilde om mijn "Caroline collectie" zo groot mogelijk te maken, en mijn echtgenote hoofdschuddend keek naar de vele tapes met de opmerking "wanneer ga je die allemaal afluisteren?". Op mijn antwoord "elke dag..." kreeg ik een honend gelach waarna ze weer voor de TV ging zitten om naar aflevering "zoveel" van "Dallas" te kijken. Radio Paradijs kwam in 1981, maar behalve een uurtje Nederlandstalig op 270 meter, was de tijd te kort om te luisteren want de Nederlandse Overheid zorgde ervoor dat we de lege bandjes weer in de kast konden leggen, en de plakboeken met krantenknipsels welig uit begonnen te puilen. De Zeezender hobby van me werd even weer "celibatair" maar toen Caroline in 1983 weer terug kwam zag mijn echtgenote de bui al weer hangen en moest ze haar liefhebbende echtgenoot weer regelmatig missen als ik in mijn "Radio Shack" weer eens de zoveelste tape vol speelde met Carl KIngston, Robin Ross, Peter Quinn, Brain Allen en vele anderen. Het "radio kluizenaars bestaan" was terug.... Een jaartje later verhuisde wij naar Nuenen en net toen alles klaar was begon het succes van Laser558 en vroegen mijn mede buurtbewoners zich lange tijd af "Waarom brandt er altijd in de avond licht in dat slaapkamertje en wat doet die lange draad uit dat raampje daar??", Ach, ik heb de beste zielen wel eens uitgelegd wat mijn hobby nou precies inhield en dat ik graag luister naar radio programma's die jaren daarvoor zijn opgenomen en dat ik nu helemaal idolaat ben van zenders "vanaf bootjes", sommige keken me dan aan met een blik van "Ocharme, die heeft een psychiater nodig, en dan ook een hele goeie..." Om een lang verhaal kort te maken, in 1987 verhuisde wij terug naar Geldrop en meteen werd de kleinste slaapkamer "gepimpt" tot mijn "mancave", en daar heb het hele Caroline avontuur meegemaakt, inclusief 19 Augustus 1989, ik wist dat er "stront aan de knikker was" en in mijn "mancave" liep de recorder mee want ik was in de tuin aan het metselen, maar toen op de Ross Revenge "de pleuris uitbrak" liet ik stenen en cement voor wat het was, hoorde mijn echtgenote mopperen met iets van "gvd, maak dit eerst af" en luisterde met ongeloof naar Caroline, wat een sensatie was dat. Toen ik veel later weer in de tuin was trof ik hard geworden cement en een "slightly pissed off" echtgenote aan, het cement is weggegooid en de boze bui van mijn echtgenote verdween als sneeuw voor de zon toen ze een paar uurtjes later, samen met ondergetekende, lekker aan de gyros en ouzo zat bij het Grieks restaurant hier in Geldrop, tja, soms moet de hobby even wijken voor "de rust in de tent" Caroline heb ik nog opgenomen tot 28 Oktober 1990 met Caroline Martin, daarna nog wel geluisterd maar met de gedachte "in het weekeinde" neem ik wel weer wat op, maar.... helaas.. het was exit Caroline... en.... zeezenders. Fijne dag nog allemaal. Henk Kruize 1 september 20222 jr. bewerkt door Henk-Anna Loog aanvulling met afbeelding
Geplaatst 1 september 20222 jr. Populair bericht Tja wat zal ik zeggen-schrijven. De 31 ste dus..................op weg naar de Norderney.
Geplaatst 1 september 20222 jr. Auteur Populair bericht Prachtig Juul, Tineke had dat ook, zoals ik vaak las, zeeziekte..... In 1974 maakte ik ooit een trip naar de 3 zendschepen samen met mijn radio maatje Dick Ouwerkerk uit Rotterdam. Het was windkracht 6, meneer Vrolijk had eigenlijk niet uit mogen varen maar ging toch... Prachtig vond ik dat, het bootje ging meters omhoog en daarna weer meters omlaag... Dickie bleek ook grote problemen met zijn maag te krijgen door het schommelen van de kotter, en toen hij mij een kop soep in de kombuis van de Morgenster zag nuttigen, werd hij in 10 seconden geel, groen, wit en nog veel meer kleuren, nee, Dickie heeft niets van de 3 zendschepen gezien... Mooie herinneringen zijn dat. Henk Kruize
Geplaatst 1 september 20222 jr. Op 1-9-2022 om 05:54 zei Harm ten Brink: In 1974 hadden we nog geen zomer/wintertijd, dat werd pas in '76 opnieuw ingevoerd. In 1977, Harm. Piet.
Geplaatst 1 september 20222 jr. Populair bericht I was 20,5 years My saturday afternoon was absolutely classic for a freeradio and music lover, listening to Veronica, MiAmigo and Atlantis, and recording Mi Amigo's Bert Bennett 16h02-16h15 with a fantastic reception, then Mi Amigo and Veronica from 16h30 to 18h00, and Atlantis 18h00 until 19h05. Then working in a discotheque. By the way nothing from RNI, probably due to a powerful french station on 218m. Gr, Eric C.
Geplaatst 1 september 20222 jr. Prachtig verhaal Henk! Herkenbaar! Vlaanderens Zeepcentrale.....Dat was wel even doorbijten inderdaad. Evenals Vermeer Thijs en Zonen die 'bejaarden, invaliden, gehandicapten en krijgsgevangenen (!) extra korting gaf..... Vlaanderens Zeepcentrale heet sinds een aantal jaar overigens Eurosoap. Ik meen me te herinneren dat die ook op Caroline in 1980 adverteerden. Spotje ingesproken door Tom v.d. Velde.
Geplaatst 2 september 20222 jr. Op 1-9-2022 om 05:54 zei Harm ten Brink: In 1974 hadden we nog geen zomer/wintertijd, dat werd pas in '76 opnieuw ingevoerd. Dat was 1977. De NCRV had toen de nachtuitzending op Hilversum III. Edwin
Geplaatst 2 september 20222 jr. Op 2-9-2022 om 07:42 zei rauhfaser: Dat was 1977. De NCRV had toen de nachtuitzending op Hilversum III. Edwin En ik werkte toen in een discotheek. Kan me de discussie in 1977 nog goed herinneren of we nu een uur eerder moesten sluiten omdat de klok een uur vooruit ging. Volgens de gemeente wel, want we zouden dat uur later weer terugkrijgen als de klok weer naar wintertijd ging. Helaas sloot de eigenaar de discotheek precies middenin de zomer, dus dat extra uur hebben we nooit gekregen... 😜 Piet.
Geplaatst 2 september 20222 jr. Auteur Populair bericht Ik heb heel die "zomertijd" nooit zien zitten en zo het er uit ziet is dat over een paar jaar ook exit, maar ik wil even terug keren naar "31 Augustus 1974". Het is nu 48 jaar geleden, en over 2 jaar zelfs al 50 jaar, meer dan een half mensenleven, en elk jaar is er wel op de een of andere manier een "herdenking" in de media, maar, wees eerlijk, het gros van de huidige volwassenen weet nog eens niet meer wat "31 Augustus 1974" inhoudt, simpel om het feit dat ze.. of nog niet geboren waren.. of dat ze in een leeftijd waren dat ze zich nog suf piekerden of ze die lepel babyvoeding die moeke met de lepel in hun mond stopte moesten doorslikken of uitspugen... En de "oud medewerkers" worden er ook niet jonger op. Het zijn de "eind vijftigers, zestigers, zeventigers en tachtigers" die de impact van "31 Augustus 1974" zich nog voor de geest kunnen halen. Toch is de realiteit dat er over, pak weg 20 jaar, niemand meer iets van weet en het langzaam uit het collectieve geheugen verdwijnt. En dat zou jammer zijn.... Daarom is het steunen van o.a. Stichting Norderney een "must" en moet er een manier zijn om ook de jongere generatie te interesseren voor deze materie, en dan niet in de stijl van "luister eens, vroeger was het beter", nee, op een manier dat het gewoon "interessante geschiedenis" is. Ik ben meer dan 25 jaar lid geweest van de "Nederlandse Vereniging van de Historie van Radio-NVHR", ook daar speelde het probleem.. geen jonge leden. Maar... men pint daar zich teveel vast op de historie van voor 1950 en alles daarboven, en dat is wat onze generatie heeft meegemaakt, werd vaak afgedaan als "och, wel leuk en fijn dat je zo'n radiootje hebt" maar voor het bestuur was alles op radiogebied jonger dan 1950 niet echt interessant, mijn Philips radio uit 1955 was "wel leuk, maar.... deze Ducretet uit 1929...jongen, dat is pas wat!!!" En deze fout moeten wij niet maken, niet alleen de "oude" geschiedenis" maar ook de recentere, daarmee bedoel ik dat de geschiedenis van de Scandinavische en Engelse zeezenders uit de jaren 1958-1968, en de Veronica programma's uit de jaren 60 "mieters" waren, maar dat we ook de periode 1983-1990 moeten koesteren. Misschien is het wel leuk om een apart "hoekje" hier in het forum te maken met ideetjes hoe de huidige jonge luisteraar ook interesse krijgt voor "oude radio". Zie het een beetje als de populariteit van "foute muziek" die nu opgang maakt, jonge luisteraars gaan zich interesseren voor "oude muziek"... en als we het nu een voor elkaar kregen dat het voor de 50-min luisteraar van de huidige radio ook een interessant werd voor "oude radio"??? Wie weet als we zo'n "hoekje" maken wat daar nog uit kan komen, kijk, niet geschoten is altijd mis! Hoe denken jullie hierover?????? Groet Henk Kruize 2 september 20222 jr. bewerkt door Henk-Anna Loog correctie
Geplaatst 2 september 20222 jr. Daarom vind ik het ook zo jammer dat een bekend persoon als bv Tineke niet bij een lokale omroep gaat werken om radio te maken. (Als je radio maken mist en je je verveeld thuis) Daar kom je de jeugd tegen en daar heb je de kans om het vuur door te geven. Als ik bij radio TPOT kijk, en zeker de jeugd die aan de keukentafel zat voor 2 week geleden, daar zie je het vuur hoog van af spatten. En dat zijn wel mensen van 20 tot 30 jaar. De vragen die Harm gesteld werden, van hoe het leven op een zendschip was, ik vond ze geweldig. Ze wilden weten of een platen speler wel bleef werken als de zee wild was, en hoe het eten was. Ik denk dat dit de weg moet zijn om te zorgen dat er ook na ons, een generatie is welke net zo veel plezier heeft in radio als wat ik zelf heb. En die het weet wat er er geweest is, wat zendschepen waren en de invloed op de historie. Zorg dat je laagdrempelig bent, en gemakkelijk benaderbaar. Zelf heb ik wat tegen organisaties en kan er slecht tegen dat iemand mij verteld wat mag en niet mag. Daarom zelf maar een zender beginnen, niet zeuren maar doen en dit open stellen. Theo
Geplaatst 2 september 20222 jr. Op 2-9-2022 om 13:48 zei Henk-Anna Loog: Toch is de realiteit dat er over, pak weg 20 jaar, niemand meer iets van weet en het langzaam uit het collectieve geheugen verdwijnt. En dat zou jammer zijn.... Een beetje jammer, maar zo gaat het nu eenmaal. Op 2-9-2022 om 14:24 zei radio tpot: Als je radio maken mist en je je verveeld thuis Dan zou ik toch niet bij een lokale omroep gaan werken en dat doet ze (dan) natuurlijk ook niet. Op 2-9-2022 om 14:24 zei radio tpot: Als ik bij radio TPOT kijk, en zeker de jeugd die aan de keukentafel zat voor 2 week geleden, daar zie je het vuur hoog van af spatten. En dat zijn wel mensen van 20 tot 30 jaar. De vragen die Harm gesteld werden, van hoe het leven op een zendschip was, ik vond ze geweldig. Dat is misschien voor een enkele uitzending leuk. Op 2-9-2022 om 14:24 zei radio tpot: Ik denk dat dit de weg moet zijn om te zorgen dat er ook na ons, een generatie is welke net zo veel plezier heeft in radio als wat ik zelf heb. En dat gaat niet gebeuren.
Geplaatst 3 september 20222 jr. Even met getallen stoeien.....er was een laatste voetbalwedstrijd tussen de FC Veronica en de FC Noordzee op 1 sept 1974....eindstand 538-220. Geheel verdiend me dunkt. Veronica de zeezender was 14 jaar in de lucht totdat de NL overheid er een einde aan maakte.< 60-74>. De NL zeezenderij ging na aug 74 nog 15 jaar verder tm 1989. In voetbal termen FC NL Zeezenderij - FC NL Overheid eindstand 15-14. Ik bedoel maar.
Geplaatst 4 september 20222 jr. Populair bericht Ik was 10 en kan mij er feitelijk niet heel veel van herinneren. Maar dan blijkt toch dat het gevoel voor een gebeurtenis onbewust dieper zit dan de feitelijke herinneringen. Ik heb bij het horen van Heather van The Carpenters nog steeds tranen in mijn ogen, ik luister naar de stem van Rob Out, de klok hoor ik nog steeds luid tikken en Veronica vind ik nog steeds ´stoer´. In 2015 had ik mijn laatste uitzending bij ´Radio Klinikfunk´ in Wiesbaden (......) en toen heb ik de laatste 3 minuten van het afscheid van Radio Veronica nagebootst. Met klok, The Carpenters en een ietwat pathetische (sorry als ik mensen hiermee tegen de schenen schop) woorden. En wat vond ik dat mooi, ik kon mijn jeugd bijna herbeleven....Maar de andere luisteraars en vrienden vonden het dan toch ´over the top´. Waarom? Precies, omdat ze er geen gevoelens bij hadden, zoals ik. En dan was het ook nog 7 weken na een ander drama in de zomer van 1974, de WK voetbalfinale tegen Duitsland. Een bewogen zomer dus.
Geplaatst 5 september 20222 jr. Op 4-9-2022 om 21:42 zei Kadoelen: Met klok, The Carpenters en een ietwat pathetische (sorry als ik mensen hiermee tegen de schenen schop) woorden. Ik heb het wel bewust meegemaakt, en ik was heel verdrietig, maar die woorden van Out (en het Wilhelmus) vond ik zelfs toen in 1974 al over the top. In vergelijking daarmee vond ik de manier waarop bijvoorbeeld Radio London afscheid had genomen veel mooier.
Geplaatst 5 september 20222 jr. Populair bericht Ik heb geen 'actieve herinnering' aan 31-8-74. Ik ben in december '67 geboren en was dus zes. Wel stond bij ons in de huiskamer en in de auto elke dag de radio op 538. Vanaf '72 werd de muziek er bij mij met de paplepel ingegoten. een aftands pick-upje, een stapel kinderplaten en vrijdagavond werden we voor Toppop neergeplant. Ik herinner me dat ik met mijn zus met twee uiteinden van een springtouw meezong met 'Ik Zie een Ster'. Onbewust heb ik daar dus veel van meegekregen. Een andere herinnering aan 1972: dat er twee liedjes tegelijk over 'pappie' vaak op de radio waren: 'Pappie loop toch niet zo snel' en 'Ken Pappie Laf'. Die laatste herkende is vijf jaar later op mijn eerste Beatles-verzamel-LP: 'Can't Buy Me Love'. 😆 Toen in '76 de VOO verscheen, was ik inmiddels actief plaatjes aan het kopen. In de periode '74-76 - de radio in huis en in de auto stond inmiddels standaard op H3, kreeg ik de Veronica-jingles op de TROS-donderdag onbewust mee, en toen ik het vrijdagse uurtje van Lex Harding ontdekte, hoorde ik daar de jingles die ik kennelijk van vroeger herkende. Muzikaal was Eerste Kerstdag 1977 één grote ontdekkingsreis en Aha-Erlebnis: de Top 100 Aller Tijden bij de VOO op zondagmiddag van 2 tot 6. Fantastische platen die ik voor het eerst hoorde - One Of These Days, Walk On The Wild Side, School - inmiddels kende (Hey Jude, Gloria, Once Upon A Time In the West, Radar Love, Arms Of Mary, Bohemian Rhapsody) of van vroeger herkende: Child In Time, One Of These Nights. Bij het kopen van de LP met 100 Veronica Jingles in 1978 vielen nog meer puzzelstukjes op hun plaats. Ik was toen dus pas 10. Een half mensenleven verder heb ik net als de meesten hier duizenden uren oude radio in bezit en is langzamerhand een verzadigingspunt aan het oude Veronica bereikt. Ik zet nog weleens een uurtje Lex Harding Show op in de auto, maar de betovering van augustus 1999 - voor het eerst een compleet uur Tom Collins uit 1971 integraal op de radio op zaterdagmorgen - keert bij mij niet meer terug. Wel probeer ik het op anderen over te dragen, als ze ervoor openstaan, en ik ben gul met delen, binnen en buiten het forum. Edwin 5 september 20222 jr. bewerkt door rauhfaser
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.