Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik was 16 jaar, en luisterde elke dag naar RNI.

En dat op mijn portable radiootje. Heerlijk dat middengolf geluid.

Ook ben ik lid geworden voor een tientje bij RNI. Mijn ouders keken er wel vreemd van op.

Gelukkig kan ik nu veel radio programma's uit die tijd downloaden

en kan ik genieten in mijn auto, via een usb stick.

Mijn omgeving kijkt nog steeds gek op dat ik mij interesseer voor de diskjockeys en muziek, van die tijd.

Maar dat geeft niet.

Mooi waren ook de extra uitzending op 192.tv.

Geplaatst
  • Populair bericht

Onlangs naar een arts in het ziekenhuis geweest omdat mijn gehoor toch wat minder werd. Die verwees me door naar een audicien. Daar bleek dat mijn gehoor inderdaad een stuk minder was geworden. Vooral de hoge tonen ontbreken tegenwoordig, maar dat is te verwachten als je ouder wordt. Zei ik tegen de audicien: "Ach, vroeger was ik middengolfgeluid gewend, en dat beviel me ook prima". De audicien keek me niet-begrijpend aan... 📻😉

Piet.

Geplaatst

Nou Piet, dat verhaal komt mij heel bekend voor. Ik blijf ook maar in die middengolf-ruis.

Ik kan het ook niet uitleggen aan jongere mensen.🙉

Gerard

Geplaatst
  • Populair bericht

Om het stoppen van de Nederlandse zeezenders wat meer "wettelijk te duiden".

Op 1 sept. 1974 ging de wijziging van de telegraaf en telefoon wet in. Het was "verboden" om mee te werken.

Later op 26 september ondertekende Nederland het verdrag van Straatsburg.

Verdrag Ondertekend En Ingaan Werking270874  kopie.jpg

En hier is het complete verdrag.

Deze inhoud is verborgen

======================================================

@ Edwin

Ja Edwin,

Ik luister ook niet zoveel meer terug. Sinds ik een auto heb waar je "gewoon" een USB stick insteekt wil ik op een iets langere rit wel eens naar live uitzendingen luisteren. Zo heb ik pas geleden nacht live programma's gehoord met Lex en Ad Bouman. (juni 1974). Prachtig was dat! Lex op z'n best. Ik was wel aan boord maar lag 'te kooi". Want om 06.00 uur was het weer mijn beurt om als technicus te fungeren. ( ben nl geen nachtmens )

Ik heb natuurlijk wel al die "zooi" gedigitaliseerd maar  terwijl dat liep deed ik andere dingen. Want ik ben er al in 2000 mee begonnen tot 2005.  En incidenteel als er een tape opdook digitaliseerde ik dat weer. Maar op enig moment "was het op".

En nu ben ik er ook eigenlijk wel een beetje klaar mee. Ben blij dat alles naar B&G gaat. 

bewerkt door Juul

Geplaatst

De anti Veronica wetten leverde NL een berg frequenties op waarvan een deel pas heel veel later werd gebruikt.

Zo was ik de eerste eind jaren 90 die 1584 in gebruik nam, lag op de plank sinds 1978.

Geplaatst

En 1584 kHz is door je partner aangevraagd om vervolgens weer ongebruikt te laten (en ook te blokkeren voor andere gegadigden). Tja, het is wat in NL...

bewerkt door Eric

Geplaatst
  • Populair bericht

Tja hoe beleefde ik het? Voornamelijk kwaad. Maar het was voor mij niet het einde van de wereld. Theo verwoorde al iets waar ik mij wel kan bij aansluiten. Als het niet vanaf zee kan dan maar vanaf land. En dat heb ik dan ook gedaan, als een soort protestsong tegen de overheid.

In de loop der jaren heb ik nu zo vaak het laatste uur gehoord, zo vaak die laatste top 40 en tipparade, dat het voor mij persoonlijk uitgekauwd is en ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Ook zonder dat zit 31 Augustus in mijn hoofd en dat zal ik niet vergeten. Uiteindelijk was 31 Augustus niet het einde, wel het einde van een zeker tijdperk, alhoewel er waren nog altijd enige opstandelingen die het vanaf zee toch weer probeerden.

Maar ook vanaf land, weliswaar op UKG maar wel met een duidelijk doel.

31 Augustus is voor mij een dag dat Veronica, Noordzee en Atlantis het loodje legden, maar ook de dag van het vervolg. Radio Mi Amigo, Radio Caroline, Radio Delmare, etc. Maar ook Hofstad, Unique, Decibel, etc.  Zerobase en de teloorgang van Radio 192 en uiteindelijk LPAM.

Rob V.

Geplaatst
  Op 5-9-2022 om 19:54 zei Eric:

En 1584 kHz is door je partner aangevraagd om vervolgens weer ongebruikt te laten (en ook te blokkeren voor andere gegadigden). Tja, het is wat in NL...

Partner ?    Wie dan?

Geplaatst
  Op 8-9-2022 om 07:24 zei Juul:

Partner ?    Wie dan?

Partner is misschien wat overdreven haha. Jinx 1179kHz deelt de infrastuctuur met 1467kHz

Geplaatst
  Op 8-9-2022 om 07:35 zei Eric:

Partner is misschien wat overdreven haha. Jinx 1179kHz deelt de infrastuctuur met 1467kHz

En zo komen de onzin verhalen dan in de wereld. Waarom doe je dat dan ? als je schrijft "Partner is misschien wat overdreven haha"

Geplaatst
  • Populair bericht

Zaterdag 31 augustus 1974 ..., toen was ik 10 jaar oud. Ik luisterde al zo'n twee jaar intensief naar Radio Veronica (zeg maar: vanaf 538; 192 voelt voor mij nog steeds als 'voor mijn tijd'). Hoe jong ik toen ook was: ik voelde me meteen zeer verbonden met deze zender. Veel radio luisteren, zoals: 's morgens vroeg onder je dekens, meteen luisteren naar de eerste klanken op je transistorradio (soms nog vóór de start van Ook Goeiemorgen), zaterdagmiddag aan de radio gekluisterd voor de hele Top-40, niets wou ik missen, etc.. Het gevoel van 'vrijheid en je niet zo maar neerleggen bij een overheid die helaas nou eenmaal niet altijd even correct macht uitoefent', het heeft me al vroeg te pakken gekregen. in elk geval op radio-gebied. De platen van 1973/1974, ze staan nog steeds hoog op mijn lijstje.

De Stranding in april '73, de Grote demonstratie tot behoud van deze vrije zender, de afwijzing (ondertekenen van Verdrag van Straatsburg), het tegenwerken van een zendtijdaanvraag als publieke omroep, de Top-1.000 vrolijk verzinnen/ uitzenden, alsof het einde helemaal niet nabij was (wat een leuk programma is dat nog steeds), en dan toch geconfronteerd gaan worden met het aftellen naar het onvermijdelijke einde ... Stiekem (tegen beter weten in) hopen dat er toch nog een oplossing gevonden zou worden ... En toen was het moment daar. De laatste dag, de laatste Top-40 & Tipparade en Het laatste uur.

Ik heb het vele jaren lang als groot onrecht ervaren dat Radio Veronica het zwijgen is opgelegd. Ook al kwamen Mi Amigo, Caroline (NL), Monique etc. ervoor in de plaats. En ook al kwam Veronica - met veel moeite - terug als publieke omroep.

Het klopt natuurlijk helemaal dat vanaf '89 commerciële radio alsnog mogelijk werd (zij het afgedwongen via zogenaamde U-bocht constructies), dat Radio 538 in elk geval in de eerste jaren van haar bestaan een waardig opvolger werd van de zeezender Veronica, etc. etc.. En dat het huidige Radio Veronica sinds enige tijd steeds meer het echte radiogevoel weer weet terug te brengen (althans bij mij), met dank aan Rob Stenders. En het klopt helemaal dat sommige LPAM-stations (net als Caroline op 648) tof zijn om naar te luisteren. Maar toch ... Elk jaar begint het halverwege augustus toch weer een beetje te kriebelen. Gaat dus gewoon niet over. Althans: niet helemaal.

Ik heb het vaker gezegd: ik ben blij dat er steeds meer programma's van vroeger beschikbaar komen. Grote waardering voor het delen/ uploaden! Niet alles wat je terughoort is goed; sommige programma's klinken inmiddels 'sleets'. Maar het kenmerkt wel een bepaalde manier van radio maken. Uniek als je het mij vraagt.

Tot slot: de vraag van Henk: hoe kunnen we volgende generaties interesseren? Ik weet het niet. Mijn meiden (20 jaar oud) horen vaak het een en ander uit de zeezenderperiode via de luidsprekers voorbij komen, thuis en in de auto. Ze kennen de Lois-commercial uit hun hoofd (zingen hem soms onbewust mee). Maar ze vinden radio sowieso iets voor 'oude mensen'. Niet alleen de radio van vroeger, maar ook die van nu. Spotify is de norm. Ook goed. En middengolf-radio vinden ze überhaupt niet om aan te horen: zij horen fluittonen door het signaal heen, die mij allang niet (meer) opvallen ... Kwestie van 'the times, they are a changing', zullen we maar zeggen (:)).

Geplaatst
  Op 8-9-2022 om 11:33 zei Juul:

En zo komen de onzin verhalen dan in de wereld. Waarom doe je dat dan ? als je schrijft "Partner is misschien wat overdreven haha"

Kijk Juul, ik ben niet van plan hier een hele discussie over te starten. De term partner heeft vele betekenissen die soms maar weinig verschillen en waar het verschil in de nuance zit. Maar als je infrastructuur deelt, dan kun je spreken van deelgenoot of medespeler. Een van de betekenissen van het woord partner. Maar partner betekent ook zakelijk  compagnon en zo nog vele andere betekenissen. Van compagnon zal waarschijnlijk geen sprake zijn (daar kan alleen Ruud, die ongetwijfeld meeleest, antwoord op geven). Maar van deelgenoot wel, immers je deelt samen iets. Maar goed... ik zal er niet op verder gaan, dat is het niet waard. 

Nu even waarom ik zo regaeerde?  Kijk het mag allemaal, maar Ruud was destijds verontwaardigd dat een ander station hem voor was met de aanvraag voor 1584 kHz. Nu kwam de frequentie weer beschikbaar en vraagt (en krijg Jynx de frequentie toegewezen. Jynx gebruikt dezelfde mast als Paradijs, dus de operators kennen elkaar. Maar deze frequentie wordt dus niet gebruikt. Hetzelfde in de regio Utrecht met 828 kHz, aangevraagd gekregen maar niet in gebruik. Feitelijk doe je dan hetzelfde als waar je anderen op aanspreekt namelijk freuquenties ongebruikt op de plank laten liggen of een ander de mogelijkheid ontzeggen deze aan te vragen. Ok, Juul, laten we genieten van alles wat wel uitzendt, wat we op band hebben en de nostalgie en geschiedschrijving (waar jij wat mij betreft een heel mooi en goed aandeel in hebt als het om de zeezenders gaat). Grts Eric

bewerkt door Eric

Geplaatst

Daar moet jij een eigen thread voor openen in het LPAM deel. Zul een interessante discussie zijn^^ Hoezo "blokkeert" de vroeger zogenaamde "koning van de middengolf" LPAM frequenties in de regio Utrecht?

Geplaatst
  Op 8-9-2022 om 15:22 zei Eric:

Kijk Juul, ik ben niet van plan hier een hele discussie over te starten. De term partner heeft vele betekenissen die soms maar weinig verschillen en waar het verschil in de nuance zit. Maar als je infrastructuur deelt, dan kun je spreken van deelgenoot of medespeler. Een van de betekenissen van het woord partner. Maar partner betekent ook zakelijk  compagnon en zo nog vele andere betekenissen. Van compagnon zal waarschijnlijk geen sprake zijn (daar kan alleen Ruud, die ongetwijfeld meeleest, antwoord op geven). Maar van deelgenoot wel, immers je deelt samen iets. Maar goed... ik zal er niet op verder gaan, dat is het niet waard. 

Nu even waarom ik zo regaeerde?  Kijk het mag allemaal, maar Ruud was destijds verontwaardigd dat een ander station hem voor was met de aanvraag voor 1584 kHz. Nu kwam de frequentie weer beschikbaar en vraagt (en krijg Jynx de frequentie toegewezen. Jynx gebruikt dezelfde mast als Paradijs, dus de operators kennen elkaar. Maar deze frequentie wordt dus niet gebruikt. Hetzelfde in de regio Utrecht met 828 kHz, aangevraagd gekregen maar niet in gebruik. Feitelijk doe je dan hetzelfde als waar je anderen op aanspreekt namelijk freuquenties ongebruikt op de plank laten liggen of een ander de mogelijkheid ontzeggen deze aan te vragen. Ok, Juul, laten we genieten van alles wat wel uitzendt, wat we op band hebben en de nostalgie en geschiedschrijving (waar jij wat mij betreft een heel mooi en goed aandeel in hebt als het om de zeezenders gaat). Grts Eric

Staat in een AM-vergunning dan niet dat die binnen drie maanden in gebruik moet zijn genomen? In FM-vergunningen wel. Ik heb het ministerie van EKZ bv. net gevraagd wat het gevolg is als niet wordt uitgezonden, mbt. de kavels B47 en B48. Nog geen antwoord gekregen. Bij het Agentschap Telecom wisten ze het niet...

Geplaatst
  • Auteur

Beste vrienden....

Kunnen we weer terug naar de originele bedoeling van deze posting "Hoe beleefde jij 31 Augustus?", deze discussie hoort thuis op LPAM...

Heb net nog een band beluistert van de laatste uren RNI "shortwave" van onze Duitse vrienden Peter en Werner Hartwich, ze gaven toen het blad "Free Radio News" (vanaf 1976 "Radio News") uit... Wat doen Peter en Werner nu op radio gebied? 

Ook gaven ze een "rundband" uit, een geluidsband met fragmenten van Offshore radio... heeft iemand nog een kopie van zo'n band???

Groetjes

Henk Kruize

Geplaatst
  Op 9-9-2022 om 14:37 zei Martin1968:

Staat in een AM-vergunning dan niet dat die binnen drie maanden in gebruik moet zijn genomen? In FM-vergunningen wel. Ik heb het ministerie van EKZ bv. net gevraagd wat het gevolg is als niet wordt uitgezonden, mbt. de kavels B47 en B48. Nog geen antwoord gekregen. Bij het Agentschap Telecom wisten ze het niet...

Excuus, dat ik nog even off topic ga een deel van de vraag beantwoord. Nee, dat staat niet in de LPAM vergunning.

Terug naar de vraag "Hoe beleefde jij 31 Augustus 1974"?

Rob V.

Geplaatst

Ik had al eens eerder hier antwoord  opgeven, ws in een ander topic, maar een in gebruiks nemen verplichting, staat er helaas niet in.

We wilden een Poeze fenomeen voorkomen, het verzamelen van frequenties.

Er is zelf een woord voor voor, maar dat laat ik maar aan anderen over 😂

Voor je het weet, krijg je weer brieven van Ruud zijn advocaat, dat hij het aanvecht dat je een vergunning hebt gekregen.

Theo

bewerkt door radio tpot

Geplaatst
  Op 9-9-2022 om 23:45 zei radio tpot:

Ik had al eens eerder hier antwoord  opgeven, ws in een ander topic, maar een in gebruiks nemen verplichting, staat er helaas niet in.

We wilden een Poeze fenomeen voorkomen, het verzamelen van frequenties.

Er is zelf een woord voor voor, maar dat laat ik maar aan anderen over 😂

Voor je het weet, krijg je weer brieven van Ruud zijn advocaat, dat hij het aanvecht dat je een vergunning hebt gekregen.

Theo

't Moet niet gekker worden! Dank voor de info Theo. Ik ga hiermee aan de slag.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Ik wil nog even terug gaan naar de originele opzet van deze posting, 31 Augustus 1974. In de weken ervoor maakte ik alvast voorbereidingen om de laatste weken Veronica Radio te kunnen bewaren.. Ik kocht van mijn spaargeld een grote voorraad "Shamrock" banden, een dikke 30 stuks, en toen ik die naar mijn zolderkamer bracht zag ik mijn moeder zorgelijk kijken..

"Wor heddie die tog allemol vur noddig jongen?" was haar opmerking.. "Ge het ur al zuveul dor boovuh".. Och, in mijn jeugdige overmoed probeerde ik mijn moeder te overtuigen dat deze banden later nog belangrijk zouden worden, tevergeefs, "Oeh werruk, dah is belangrijk", ze stipte dus aan dat mijn functie bij een grote koekbakker in Geldrop nou niet echt was wat ze voor haar zoon had gedacht. Nou, dat is later wel goed gekomen en uiteindelijk heb ik het er 42 en een half jaar bij die koekbakker uitgehouden..

Terug naar mijn zolderkamer, de laatste dagen van Veronica zou ik opnemen, niet op "Shamrock" maar op "Scotch Dynarange", een best wel duur bandje voor 1974, 19,95 gulden per stuk kosten ze en ik kocht er 5... dus bijna 100 gulden..

Toen ik dat aan mijn vader vertelde maakte hij met een knipoog de opmerking dat ik daar ook wel "vleselijke geneugtes bij leuke dames" voor zou kunnen krijgen, maar Pa vond het allemaal wel goed, zijn zoon had werk, deed geen gekke dingen, althans.. dat "dacht" Pa, en zijn hobby daar op die zolderkamer? "Och daar groeit ie wel overheen" hoorde ik hem ooit tegen een van zijn zwagers zeggen. 

Enfin, de laatste week was opgenomen en later werden er volop banden uitgewisseld met Douwe Dijkstra, Hans Knot en Dick Ouwerkerk, de PTT beleefde gouden tijden met alle pakketjes die van Geldrop naar Ermelo, Pernis en vele andere steden, dorpen en gehuchten werden verstuurd. Alles werd verwerkt in een mooie lijst, netjes uitgetypt op mijn Remington typemachine die ik voor mijn 18e verjaardag had gekregen.

Ook maakte ik kennis met Marjan van Temmen, een hele leuke en lieve meid die mij constant probeerde over te halen om mee te werken als "Rayon medewerker" voor de VOO, ze kon hier heel mooi over schrijven en sloot haar brieven altijd af met diverse.. "xxxxx"... Toch ben ik daar niet aan begonnen, zo'n Brabants Rayon want als 19 jarige vond ik het voor mij toch een beetje "over the top", toch heb ik nog een paar jaar contact gehad met Marjan, heb vele "xxxx" in haar brieven gehad maar na mijn huwelijk raakten we het spoor bijster en daarna nooit meer iets van Marjan gehoord. Toch vraag ik mij af "hoe zou het nu met haar zijn"? Zou Marjan van temmen nog altijd die Veronica fan zijn?

In de jaren vanaf 1970 heb ik met heel veel "zeezenders fans" contact gehad en bij vele was na een paar jaar het "zeezender lampje" gedoofd en hoorde ik er niks meer van... kan me dus zelf wel in de categorie "diehard fan" plaatsen.

Vele jaren later bleken ook mijn peperdure "Scotch Dynarange" van slechtere kwaliteit te zijn dan mijn goedkope "Shamrock" banden. Al die Scotch banden begonnen rond 2000 te piepen als een gek als ik ze afspeelde en ik heb ze dan allemaal moeten "bakken" en kopieren op Maxell tape om ze te bewaren. 

O ja, dat "bakken"... een band 5 uur in een elektrische oven van 50 graden.... ik heb dat ooit eens aan een zwager van me verteld, dat ik "banden bak"... Ik moest de beste man toen uitleggen wat ik bedoelde en daarna kreeg ie een lachbui en keek ie me aan met een blik van "Ja.... daaag.. jij spoort niet!"

En nou juist DAT zijn de leuke dingen aan onze zeezender hobby... Zeker weten dat het vele forumleden hier ook is overkomen.

Groetjes en wordt vervolgd...

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

Sorry voor het alle kanten op gaan Henk, ik was daar ook schuldig aan.

Maar wat je schrijft,

In de jaren vanaf 1970 heb ik met heel veel "zeezenders fans" contact gehad en bij vele was na een paar jaar het "zeezender lampje" gedoofd en hoorde ik er niks meer van... kan me dus zelf wel in de categorie "diehard fan" plaatsen.

Ik herken dit wel, velen haken af omdat ze alles al hebben, of het toch niet de hobby blijkt te zijn.

Als de trekker wegvalt stoppen de mee lopers, is mijn ervaring.

Ik kom dit op zendamateur vlak vaak tegen.

En met het LPAM gebeuren is het net zo.

Ik wil alles weten, hoe het werkt en waarom het werkt en of het ook anders kan.

Ik sta er mee op, en ga er mee naar bed. 🙃

Daarnaast heb ik een heel gewoon leven hoor 😃

Theo

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

en zo te lezen ben jij daar ook heel gelukkig mee Theo, en dat is het mooiste in het leven!!!!

Houden zo.

Henk Kruize

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.