Geplaatst 14 oktober 20222 jr. Hoi! Als fervent radioliefhebber en hobbyist in het luisteren en bekijken van historische fragmenten ben ik op zoek naar de opnames van de allereerste Top2000 van Radio 2, in december 1999. Is er iemand hier die mij hierbij zou kunnen helpen? Met alleen een deel zou ik al blij zijn. Met name voor particulier gebruik, uit interesse Ik wens jullie een fijn weekend. PS mochten jullie andere interessante vroege edities bezitten, zoals 2000 en 2003, zijn die ook van harte welkom :))
Geplaatst 14 oktober 20222 jr. Beste Droest. Alles wat er tot nu toe verzameld is is beschikbaar via de Stack van gebruiker: It Feintsje. Even surfen in de Top 2000 groep op deze site en je komt er. 1999 is compleet. Als jij nog aanvullingen hebt (de jaren 2000 tm 2003 missen nog het een en ander). Groeten Theo even zelf gezocht. Ht lijkt er op dat die groep niet meer bestaat.... Droest je kunt mij mailen 14 oktober 20222 jr. bewerkt door Theo Jansen
Geplaatst 14 oktober 20222 jr. Hier is de link naar 1999: https://itfeintsje.stackstorage.com/s/s8WvHcIKxM32Gu6N 14 oktober 20222 jr. bewerkt door It Feintsje
Geplaatst 14 oktober 20222 jr. Populair bericht Wat ontzettend grappig, dit topic. Absoluut niet in neerbuigende zin, maar gister tikte ik dus ein-de-lijk 30 december 1999 aan. Ik ben al sinds januari 2022, op mijn eigen tempo en in alle rust, bezig om daadwerkelijk er scherp naar luisterend (en ondertussen mijn doordeweekse workout doenend) de volledige Top 2000 'van het Millennium', van begin tot eind, af te luisteren. Een paar jaar geleden begon ik eraan, twee weken voor de Top 2000 van 2020 (of 2021), denkend 'ach, die doen we wel even'. Nou, niet dus. Dit jaar ben ik opnieuw begonnen en... Ik ben wéér op een slakkentempo bezig. De Top 2000 van het Millennium, uitgezonden op Radio 2000 (ook niet geheel onbelangrijk) is een legendarisch stukje radiogeschiedenis, een stukje radiohistorie wat zich pas naarmate de week vorderde ontwikkelde van 'een ludiek project' into 'dit kan best wel eens iets worden'. Al vanaf het prille begin van de start waren er wel wat mailtjes en, oh hemel, FAXEN (Proest!) die aangaven hoe tof dit wel niet was, en dat het een heerlijke potpourri aan platen was, met van alles door elkaar. Maar rond de 28e-29e begonnen de luisteraars in steeds grotere getalen aan te geven dat dit best wel een ding was, en dat menig videorecorder, audioripper op de computer (hallo realplayer) en cassettedeck stond te recorden. Dat ouders, grootouders, kinderen en kleinkinderen nummers ontdekten, herontdekten, herinneringen opdoken en persoonlijke verhalen rondom al die liedjes werden gedeeld. Dat betekent niet dat de uitzending, hoe legendarisch ook, van meet af aan geheel foutloos was. Hebben we nu Leo Blokhuis, Stefan Stasse ging in een van zijn uren tijdens de, naar ik geloof 2e nacht, redelijk onderuit met het omwisselen van nummers in zijn aankondiging, maar meer nog het instarten van het to-taal verkeerde nummer. En dit gebeurde meer; eerst een nummer wat per abuis 30-40 nummers hoger in de lijst stond, maar daarna nog een nummer wat gewoon níet in de lijst voorkwam (het is me helaas ontschoten hoe dat zat) en halverwege gortdroog werd afgekondigd 'Oooh, nou ja, dit was gelukkig ook mooi'. Ook weigerde een cd'tje(!) nog te spelen tijdens het... Tweede uur. Die werd even vooruitgeschoven en bijna aan het eind van dat uur, met dankwoorden aan 'alle medewerkers van het NOB die massaal het schijfje hebben opgepoetst' alsnog gedraaid. Een later CD'tje tegen de klok van 12 uur op 29 december werd maar weggedraaid, toen het al een paar seconden flink begon over te slaan. Ook héle bijzondere verhalen, mails en gedachten door enkele schrijvers, soms bekende namen die ik juist hier wel eens heb zien voorbijkomen. Het mooiste toeval is misschien nog wel dat ik gisteravond nog tijdens mijn luisterronde een hele kleine reactie van ene Jac van IJll hoorde, die daar door Jeffrey Willems werd voorgelezen. Voor de liefhebbers; 30-12-1999 00:00-01:00, ongeveer 28 minuten in het uur zoals in de file op Stack (let op, daar is de eerste minuten een beetje brak opgenomen, dus bij een andere bron zal het rond 0:30 een keer genoemd zijn). Het plan ligt er voor mij nog steeds om er eens een uitgebreid artikel over te schrijven... Maar ik denk dat bovenstaand al een goed begin daarvan is. De Top 2000 was toen nog echt aan het uitvogelen en al heel snel aan het pionieren. En tuurlijk, 538 had precies op hetzelfde moment een concurrerende lijst, maar als je die opnames terugluistert hoor je echt zó'n bijzondere 'dit zouden we volgend jaar best nog wel eens kunnen overdoen'-sfeer. En dat maakt het hoogst bijzonder. Ik ben blij dat de radio-archeologen alhier dat bij elkaar hebben weten te brengen. ❤️ 14 oktober 20222 jr. bewerkt door Samba-boy
Geplaatst 19 december 20222 jr. Populair bericht Citaat "(...)Mediamarathon. 144 uur, 11 presentatoren, 13 technici, 15 producers, en, een kwart miljoen luisteraars. Dat is de Millennium Top 2000 op Radio 2000." ~ Jeffrey Willems, 30 dec 1999, 02:08u De afgelopen weken heb ik even een spoedsessie gedaan om bij te benen. Al een heel jaar ben ik van tijd tot tijd die lijst aan het luisteren met behulp van deze en andere opnames, en het is een genot. In 1999 was ik nog totaal niet bezig met internationale muziek, laat staan de Top 2000... Dus voor mij is dit 'oud en toch nieuw'. Het is voor mij niet de bedoeling om bovenstaande post nog eens dunnetjes over te doen, maar nu de huidige lijst van dit jaar bekend is gemaakt (met alle gevolgen van dien - 104 nummers uit de lijst, velen uit de categorie 'ik vind daar wat van') heb ik nog meer weemoed naar de oudere edities... Dan neem ik de haperende cd'tjes en de soms onhandig getimede, overvolle uren ontzettend voor lief. Het scheelt in ieder geval de vele ergernissen en 'kijk deze mensen het leuk in het café hebben'-momentjes, of een 'walsje' van van Inkel. Ik quote tot slot even de laatste woorden van Frits Spits uit die eerste Top 2000. Citaat Ik dank u voor uw enthousiasme. Ik kijk met u reikhalzend uit naar alles wat er komen gaat. Ik wens u toe, een mooi slotakkoord en een gloedvolle inzet van het nieuwe millennium. Ik dank de technici René Dimon(?), Craig Jonas en Paul de Klein, mijn linker- en rechterhand Mia Hekker, en de organisatoren van deze Radio 2-marathon. Bedenker van dit project, Kees Toering, uitvoerder Ron Stoeltie. Tot in de nieuwe eeuw, en ik heb nog een kort, persoonlijk gedicht tot slot. Dag jaar. Evenbeeld van een ouwejaarsdag, dat al gestorven leek voordat het leven mocht. Dag jaar. En nu je eindelijk rusten mag, weet ik dat je voor je bestaansrecht vocht. Want in jou stormde het als nooit tevoren. In jou hebben oorlogen gewoed. Bevingen trokken diepe voeren, in jou stroomde liters bloed. Ik neem afscheid en denk altijd aan je terug. Dag jaar, en einde van deze eeuw. Je sloeg naar de nieuwe tijd 'n brug, en werd eeuwig als de sneeuw. ~ Frits Spits, 31 dec 1999, 13:57u
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.