Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Wat ik altijd mis bij dit soort opnamen is ( zijn ) de onderliggende zender(s).

Dat laatste uur "geloof ik wel'......................hi

Dus hier kun je duidelijk Capital horen incl Scheveningen radio.

https://pixeldrain.com/u/KSQBSkgB

bewerkt door Juul

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Ad Couwenberg liet toen (woonde in Heusden) de recorder nog een half uur doorlopen. SAcheveningen radio hoor ik niet, Capital wel, later wat duidelijker dan in te begin. Deze opname heb ik wel zo veel mogelijk van storing ontdaan.

De 538 op 31-08-1974 van twee voor zes tot half zeven

En deze is vermoed ik in Zoetermeer opgenomen. Geen Capital wel "morse". Ook deze opname is "bewerkt"

De 538 op 31-08-1974 van twee voor tot één over zes

bewerkt door Ben

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 27-1-2023 om 12:06 zei Juul:

Wat ik altijd mis bij dit soort opnamen is ( zijn ) de onderliggende zender(s).

Dat laatste uur "geloof ik wel'......................hi

Dus hier kun je duidelijk Capital horen incl Scheveningen radio.

https://pixeldrain.com/u/KSQBSkgB

Dicht bij de kust was het signaal van Veronica zo sterk dat Capital helemaal werd onderdrukt, zeker in Z Holland. 

Wel meer Scheveningen Radio daar. 

Geplaatst
  • Populair bericht

Mmmmm, nou vooruit dan maar .....  (het cw vind ik nog het mooist, klinkt als muziek in mijn oren... al is het niet zo'n mooi seinschrift (beetje hakkelaar), wel te nemen, die pch toch 🙂 )

https://pixeldrain.com/u/Z6d6YtM8

31aug74 1800 - 1805.mp3

bewerkt door Eric

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
  Op 27-1-2023 om 16:47 zei Eric:

Mmmmm, nou vooruit dan maar .....  (het cw vind ik nog het mooist, klinkt als muziek in mijn oren... al is het niet zo'n mooi seinschrift (beetje hakkelaar), wel te nemen, die pch toch 🙂 )

Ik vind het knap dat je morse kunt "verstaan". In m'n diensttijd zat ik op de Simon Stevin kazerne, waar de "verbindelaren" werden opgeleid tot morse expert. Ze zaten dan een groot gedeelte van de dag met een koptelefoon op te luisteren naar morse signalen, die via ponsbandjes werden afgespeeld. Om gek van te worden lijkt me.

Geplaatst
  • Populair bericht

Valt wel mee Ben. Als je een vreemde taal hoort, hoor je ook alleen maar klanken. Ken je de taal dan hoor je de woorden en versta je het.  Dat is met morse hetzelfde. Al vroeg geleerd (inderdaad...). Voor mij is het een taal. En die houd ik ook nu nog steeds bij, dus dan kost het relatief weinig moeite. Maar deze PCH operator 'spreekt" als het ware een beetje onduidelijk omdat hij niet mooi strak seint. 

Het is net als met muziek of een liedje, wat de een prachtig vindt, verafschuwt een ander en omgekeerd😄

bewerkt door Eric

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 27-1-2023 om 17:45 zei Ben:

Ik vind het knap dat je morse kunt "verstaan". In m'n diensttijd zat ik op de Simon Stevin kazerne, waar de "verbindelaren" werden opgeleid tot morse expert. Ze zaten dan een groot gedeelte van de dag met een koptelefoon op te luisteren naar morse signalen, die via ponsbandjes werden afgespeeld. Om gek van te worden lijkt me.

Da's leuk, ook ik zat in de Elias - Simon Stevin in Ede.....................13 dagen weliswaar maar toch. En vlak daarna Veronica.

Maar ik vind het knap al die morse kenners. Ik was er te lui voor toen ik zendexamen deed.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Eric, ik vind het knap! Ik herinner me intussen de naam van de Sergeant Majoor, die de opleiding voor de "uitluisterdienst" deed, dat was Stroosnijder.

Juul, jij zat er 13 dagen, ik zat er 16 maanden, maar heb 't er prima naar m'n zin gehad. Ik woonde in Bennekom en fietste (na m'n opleiding) elke dag heen en weer. Inmiddels bestaat dat hele complex niet meer voor zover ik weet. En de dag nadar ik "afzwaaide" begon ik bij PTI in Hilversum.

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 27-1-2023 om 13:00 zei Ben:

Ad Couwenberg liet toen (woonde in Heusden) de recorder nog een half uur doorlopen. SAcheveningen radio hoor ik niet, Capital wel, later wat duidelijker dan in te begin. Deze opname heb ik wel zo veel mogelijk van storing ontdaan.

De 538 op 31-08-1974 van twee voor zes tot half zeven

En deze is vermoed ik in Zoetermeer opgenomen. Geen Capital wel "morse". Ook deze opname is "bewerkt"

De 538 op 31-08-1974 van twee voor tot één over zes

Aan de Belgische kust had je een andere situatie. De ontvangst hing af wat voor soort luisteraar je was.  Wie wist dat je ook kan draaien aan je ontvangstantenne van je transitorradio kon in de ene stand Capital radio ontvangen waarbij het signaal van Veronica werd onderdrukt. Draaide je aan de antenne kwam Veronica erdoor waarbij Capital onderdrukt werd. Wie niet besefte dat er twee stations op dezelfde frequentie zaten en niet aan zijn radio draaide hoorde twee signalen door elkaar. Tegen de Franse grens had RNI dan last van een sterk signaal uit Frankrijk. Radio Atlantis en Mi Amigo hadden geen last van een zender in een buurland op of rond hun frequentie.

De situatie op 538 op 31 augustus 1974 was iets anders. In London was er iemand op het idee gekomen om het vermogen van Capital te verminderen om zo toch te kunnen luisteren naar de laatste momenten van Veronica.

Geplaatst
  • Populair bericht

Nee hoor, het is waar. 

De zender technicus is er zelfs voor ontslagen. 

Geplaatst
  Op 27-1-2023 om 15:45 zei Juul:

Gewoon..........................aiff = wave.  Maar aiff is MAC

bij mij springt audacity aan {:-)

• 3 weeks later...
Geplaatst
  Op 29-1-2023 om 15:08 zei ruudam:

Nee hoor, het is waar. 

De zender technicus is er zelfs voor ontslagen. 

Het is inderdaad waar, maar hij is niet ontslagen. Het verminderen van de modulatie en vermogen gebeurde onopvallend. Hij was een zeezender'freak' en deed het 'ongemerkt. 

Salut

Leendert

Geplaatst
  Op 29-1-2023 om 17:34 zei cdb:

bij mij springt audacity aan {:-)

dan heb je bij de prefs aan alle WAV en AIFF files aangegeven dat ie Audacity  moet openen.

Op 13-2-2023 om 18:17 zei Leendert Vingerling:

Het is inderdaad waar, maar hij is niet ontslagen. Het verminderen van de modulatie en vermogen gebeurde onopvallend. Hij was een zeezender'freak' en deed het 'ongemerkt. 

Salut

Leendert

Inderdaad Leendert,.

Dat is het verhaal van Jan Blaaser. Zet 10 mensen op een rij en vertel de eerste een feit en bij de laatste gaat het heel ergens anders over. (luister naar zijn conferance  "De zonsverduistering". En voor je weet is het laatste de waarheid.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.