Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Even een nieuw onderwerp over de Norderney na 31-8-74, haar wel maar vooral "wee".  Ik maak een begin en u haakt maar in met verhalen en vooral foto's van de omzwervingen van dit roemruchte voormalige zendschip. Het zou na 1974 een barre tocht kris kras door Nederland worden met als trieste bestemming de sloopwerf in Viane Zeeland. Daarna de barre tocht naar het Hooghe Noarden, Zoutkamp of all places in ons mooie Grunn. Daar viel het doek definitief toen de bierpomp en disco vloer ingebouwd werd en het prachtige dek veranderd werd in een asfaltweg. Even voor die tijd bezocht ik met een aantal mede Grunningers de Norderney en hier vier foto's. Twee van de foto's heb ik voorgelegd aan Jaap Borst Veronica boord/programma  technicus tot op de laatste dag. Jaap begon trouwens al op de Borkumriff eind 1960, dus een kenner van het schip bij uitstek.

De twee foto's laten de bijna leeggehaalde Norderney zien, ik had vragen over wat er nu precies te zien is.

Hieronder de uitleg in de tekst geschreven door Jaap Borst:

Vraag Paul: 

Goeiedag Jaap. Bericht uit Groningen.  In 1982 bezocht ik de Norderney op een werf in Zoutkamp Groningen. De Norderney was nipt gered van de sloper in Zeeland en zou in Groningen de 1e verbouwing richting horeca krijgen. Op de 1e foto zien we twee tanks en een schakel kast. Ik kom er niet uit. Kijk je nu richting boeg of achterschip. De ladder is mogelijk misleidend. Toch niet de trap omhoog naar messruimte etc? Kun je het mischien beter duiden?

Nog een foto. Het lijkt op de dubbele glazenruit tussen techniek en zenderkamer. Ligt er grind op de grond? Balast? In 76 was ik in Dordrecht even aan boord aan het kijken. Het staat mij bij dat daar iemand bezig was ijzeren ponsplaatjes uit het schip te scheppen?

Jaap Borst:

Ja, dat kan ik wel. Je kijkt naar de boeg , tot aan het schot van de machine kamer. Alles wat je ziet zat onder de vloer van de gang en de hutten. Onder de linker tank bij de Nils dit nog een reparatie van een lek na de stranding. Gerepareerd met een zij spek en een laag beton. Hi drijft dus nog dankzij een dood varken. De pons doppen zijn door ons op zee overgeladen vanaf de Ger-ann. Naar de achterkant( onder de mesh room) zakje voor zakje van ongeveer 40 of 50 kilo. En ook midscheeps op het laagste punt losgestort omdat de zakken niet in de smalle ruimte van schroefas konden komen en dan te hoog kwamen te liggen. Extra gewicht was nodig omdat het schip te hoog op het water lag en daardoor meer een speelbal van de golven,met alle nadelige gevolgen vandien zeker als zij dwars op de golven kwam te liggen. Dan was het geen pretje aan boord. Het zijltje wat op de achtermast kon worden gehesen hielp wel iets om langer op de wind te blijven liggen maar was uiteindelijk niet de oplossing.. Zo weer een stukje geschiedenis. Groet Jaap Borst.

< Foto's Marcel Poelman & Bert Bijholt>

Norderney Zoutkamp 1982 A.jpg

Norderney Zoutkamp 1982 B.jpg

Norderney Zoutkamp 1982 C.jpg

Norderney Zoutkamp Marcel Poelman.jpg

Geplaatst

Interessant verhaal, maar of Borst vanaf eind 1960 al betrokken was bij de Borkum Riff betwijfel ik. In een interview met de kerstdagen van 1974 was hij 28. In 1960 dus pas 14. En dat lijkt me wel erg jong voor een zeeman…..

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 15-2-2023 om 08:39 zei Juul:

Volgens de  interne gegevens kwam Jaap op 23 september 1961 in dienst.

24B309C4-4A01-4B52-BAD1-3CDF4413E06E.jpeg

Bron: Telegraaf 24-12-1974

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 15-2-2023 om 17:20 zei Will Stevens:

Even wat speurwerk gedaan: volgens hemzelf kwam hij in 1962 aan boord.

ik heb een mail van Jaap waarin hij z'n gegevens schreef.  Zie mijn eerdere reactie  hier boven.

Maar.................."naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen", beste vrienden.

Ik kwam op 29 november 1967 in dienst. En ik kreeg pas salaris vanaf 1 december.

Maar een jaar daarvoor "deed ik in de avonduren al wat werk"  op verzoek van Willem van Kooten.

Hopelijk wil Thijs nog even zoeken of ik het bij het rechte eind heb ?  Hi................................

Maar is het belangrijk? Nee helemaal niet. Ja, misschien voor de freaks maar dan nog.

Hier nog iets leuks :

©Stichting Norderney.

https://pixeldrain.com/u/ymp9Y3dj

Op 15-2-2023 om 16:23 zei Bart Van Peer:

Bart,

hier heb je het artikel uit de Telgraaf van 24 december 1974.

https://pixeldrain.com/u/Wi1WaJfk

bewerkt door Juul

Geplaatst
  Op 15-2-2023 om 17:19 zei Juul:

Ja, en ?

Juul, jij als historicus zou dit toch belangrijk moeten vinden. 1960, 1961, 1962….feit blijft dat hij wel erg jong bij Veronica werkte…

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
  Op 15-2-2023 om 19:36 zei thijs5326:

Juul, jij als historicus zou dit toch belangrijk moeten vinden. 1960, 1961, 1962….feit blijft dat hij wel erg jong bij Veronica werkte…

Ik vermoed dat de leeftijd in het artikel niet klopt.

Zaandam 1976, de werf waar het schip  in 63/64 omgebouwd werd tot laboratorium schip. Hangt op 1 oor aan bakboord.

Norderney Zaandam 19nogwat foto Paul de Haan.jpg

Norderney Zaandam1976 Foto Paul de Haan.jpg

Geplaatst

Ik weet nog dat ik in1988 in maastricht,daar lag de norderney toen.ik was met vakantie in limburg en tijdens een rondrit door maastricht en ja daar lag die dan.geen mens er te zien en heb toen een tijd op het dek gelopen heb wat een gevoel was dat.

Geplaatst
  Op 15-2-2023 om 20:45 zei Marinebroadcasters:

Toch wel. In het bovenstaande interview op YouTube (31 augustus 2019) zegt hij op 01.00 minuut: 'Ik ben nu 73.' Dus reken maar uit. Hij was een echt 'ketelbinkie' toen hij aan boord kwam.

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 15-2-2023 om 20:45 zei Marinebroadcasters:

Zaandam 1976, de werf waar het schip  in 63/64 omgebouwd werd tot laboratorium schip. Hangt op 1 oor aan bakboord.

Norderney Zaandam 19nogwat foto Paul de Haan.jpg

Norderney Zaandam1976 Foto Paul de Haan.jpg

We hebben het hele bouwboekje ( 1964 ) van de werf in Zaandam. Met foto's en al. Lag ook in het museum in Nijkerk te zien.

screen 1.484.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
  • Auteur
  Op 16-2-2023 om 13:07 zei Juul:

We hebben het hele bouwboekje ( 1964 ) van de werf in Zaandam. Met foto's en al. Lag ook in het museum in Nijkerk te zien.

screen 1.484.jpg

Heb het gezien in Nijkerk, schitterend document. Wat mij nooit duidelijk is geworden waarom de complete bovenbouw inclusief het stuurhuis is verwijderd. Natuurlijk viel er niets meer te sturen, immers het schip was motorloos maar de brug/stuurhuis had ook vele andere functies. De Ruiter < gezagvoerder> had dus niet de beschikking over het natuurlijke domein van een scheepskapitein. Het dekhuis dat er in Zaandam is opgebouwd lijkt ook korter dan het dekhuis uit de trawler tijd. Ik zal nog navraag doen bij Jaap Borst, mogelijk kan hij het antwoord geven.

Geplaatst
  Op 16-2-2023 om 19:56 zei Marinebroadcasters:

Heb het gezien in Nijkerk, schitterend document. Wat mij nooit duidelijk is geworden waarom de complete bovenbouw inclusief het stuurhuis is verwijderd. Natuurlijk viel er niets meer te sturen, immers het schip was motorloos maar de brug/stuurhuis had ook vele andere functies. De Ruiter < gezagvoerder> had dus niet de beschikking over het natuurlijke domein van een scheepskapitein. Het dekhuis dat er in Zaandam is opgebouwd lijkt ook korter dan het dekhuis uit de trawler tijd. Ik zal nog navraag doen bij Jaap Borst, mogelijk kan hij het antwoord geven.

Ik denk niet dat Jaap dat (nog) weet.

Ik heb wel foto's met de nieuwe messroom en uitleg dat de opbouw is verwijderd.

Op 16-2-2023 om 20:43 zei PowerMusic:

Heeft iemand het verzoek van Bart al ingewilligd? Anders doe ik, dat even. Sorry keek er even overheen maar zie dat Juul dit al heeft gedaan.

Ja, inderdaad heel simpel. Maar elkaar effe helpen komt steeds minder vaak voor.

Goed dat jij er ook nog even aan denkt.

bewerkt door Juul

Geplaatst

En wat zouden die vissers gedacht hebben nadat de HH294 omgebouwd was tot zendschip? Stuurhuis weg, motor weg, schoorsteen weg ......... wat rest is nog een lijk??

Rob V.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Vraag aan Jaap Borst:

Goeiedag Jaap....nog maar een vraag. Het onderwerp krijgt vele reacties op het Radio Trefpunt. De vraag: tijdens de ombouw van trawler naar zendschip in de zomer van 1964 is de bestaande bovenbouw< dekhuis achterop en stuurhuis> verwijderd. Is er een reden geweest voor zover je weet dat het niet weer is hergebruikt?

Jaap Borst:

Weet ik niet zeker want dat heb ik later vernomen. De ombouw was "geheim." De machine kamer nam te veel ruimte in beslag (Voortstuwing was dus niet meer mogelijk/nodig.) benedendeks. en omdat er genoeg hutten moesten komen en toilet groepen, kombuis, mesroom En ruimte voor de verwarming en een hut voor de kapitein en stuurman. Helemaal achterop een voorraadkast met de grote vriezer. Er is geen inspraak van de bemanning geweest voor het ontwerp. Er was al besloten door de Gebr. Aandeelhouders dat het schip als z.g. "onderzoekschip" zou worden ingezet voor langere tijd op onderzoeks locatie.

Met dank aan Jaap Borst.

Geplaatst
  • Auteur
  Op 17-2-2023 om 21:08 zei Juul:

screen 1.323.jpg

Prachtig bouwschema. 10 éénpersoons hutten en en 4 laatste achter hadden zo te zien ook patrijspoorten. Boven was er dan de kapiteinshut. Elke meter benut. Volledig voor het doel omgebouwd. Onderzoek doen! 

Doet me denken aan de inrichting in 64 van het originele Caroline zendschip de Deense Fredericia. Op de werf in Ierland en lokale bewoners begonnen vragen te stellen over de 45 meter hoge mast. Caroline had toen een doeltreffend antwoord.....we gaan spons vissen met dit schip....de mast kan door de bodem zakken en schraapt spons vd zeebodem. Wie weet wassen we nog steeds onze ramen ermee en scheren we ons met scheermesjes vervaardigd uit staal vd Fredericia na de sloop......en die was niet in Hendrik Ido Ambacht.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Deze foto spreekt boekdelen. De Norderney in Vlissingen in 1984. Mijn leeftijd toen 32. De zoon toen 8 jaar. Nu jaren later zijn de getallen zo veranderd dat je er wel even bij stil staat. Ben inmiddels zelf 70 en de zoon bijna 47. Beetje ouder geworden. Tijd voor Peter Koelewijn met de bekende hit.

Norderney Vlissingen 1984.jpg

Prachtig scheepsmodel van de Borkumriff uit de lichtschip periode, met zelfs een indrukwekkende centrale mast. De opvolger ligt als museum lichtschip/horeca in Emden. De meest recente Borkumriff ligt in de haven van het Duitse waddeneilend Borkum.Beide schepen varen op eigen kracht en zijn met regelmaat op nautische evenemente te zien.

Dit model is te bewonderen aanboord op het eiland Borkum. Ook modellen van alle eerdere en latere Borkumriffen zijn aanboord van de huidige. Dat schip heeft optisch veel overeenkomt met de Ross Revenge.Vooral het achterschip.

Borkumriff Veronica model als lichtschip..jpg

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.