Geplaatst 1 maart 20232 jr. Populair bericht 1 Maart 1976 is voor mij een gedenkwaardige dag, op die dag moest ik mij als dienstplichtig militair melden bij het 48e Pantserinfanterie bataljon, gelegerd op de Koning Willem-1 kazerne in Den Bosch waar men zou proberen, met nadruk op proberen, om van mij een volwaardig militair te maken. Helaas, diverse strepen en sterren hebben mij daar de huid volgescholden tijdens de militaire opleiding, maar een Rambo, nee, dat konden ze niet van me maken... Het militaire gen had zich bij mijn geboorte blijkbaar niet in mijn lichaam genesteld. .... Toch was het een leuke tijd waar ik o.a. medische ingrepen leerde, "nooit uitpuilende darmen en hersenen terugduwen" was een van de eerste lessen maar de "hospik" deed zijn best en ik heb er veel van opgestoken, wat ik niet van al dat militaire gedoe kan zeggen, marcheren? Mijn benen deden niet wat het klotenkorporaaltje wilde dat ons uitsnauwde om vooral "Liiiiiinks oooooooom" te gaan" en de stormbaan? Dat was net een tikkie teveel voor mijn tere zieltje maar, enfin, toen ik bij de sergeant fourier op 1 Maart mijn militair carnavalspak kreeg.. "Te groot??? Krimpt wel.... Te klein??? Rekt wel..." werd op Radio Mi Amigo dit live programma uitgezonden wat ik nu met jullie wil delen.. Bart van Leeuwen noemde zich nog Tim Ridder en presenteerde een uurtje live in de middag. Radio Mi Amigo 1 Maart 1976 15-16 uur live met Tim Ridder https://pixeldrain.com/u/PDKFMKCD Fijne dag nog Henk Kruize 1 maart 20232 jr. bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Populair bericht Op 1-3-2023 om 13:43 zei Henk-Anna Loog: 1 Maart 1976 is voor mij een gedenkwaardige dag, op die dag moest ik mij als dienstplichtig militair melden bij het 48e Pantserinfanterie bataljon, gelegerd op de Koning Willem-1 kazerne in Den Bosch waar men zou proberen, met nadruk op proberen, om van mij een volwaardig militair te maken. Helaas, diverse strepen en sterren hebben mij daar de huid volgescholden tijdens de militaire opleiding, maar een Rambo, nee, etc etc Fijne dag nog Henk Kruize 12 En een beetje jaar later voor mij, HK. Zelfs als officier (extra 2 maanden dienstplicht ook nog eens) menig aanvaring gehad met de 'beroeps'. Wat ik concludeerde was dat, met uitzondering van een enkeling, de beroeps steevast geestes gestoord waren. Veel VPRO en nog meer opgenomen destijds in mijn officierenkamertje, dat wel! Omni
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Auteur Populair bericht Op 1-3-2023 om 14:33 zei Omnivoor: Wat ik concludeerde was dat, met uitzondering van een enkeling, de beroeps steevast geestes gestoord waren. Ha Omni, Dat ben ik helemaal met je eens wat betreft sommige beroepsmilitairen, een oom van me was in de jaren 60 beroepsmilitair bij de luchtmacht en gelegerd op vliegbases Valkenburg als piloot. In die jaren, 1965 en 1966, gingen mijn vader, moeder en ik vaak bij hem logeren en ook thuis was mijn oom "de militair" en gedroeg zich dan ook zo, wat de nodige wrijving met zijn vrouw, 2 tienerzoons en zeker de tienerdochter opleverde. Als ik de film "Schatjes" zie dan zie ik perfect de leefwereld van mijn oom Will..... die film zou als het ware bij hem opgenomen zijn... Gelukkig lag de Koning Willem-1 kazerne voor mij goed gelegen, na het avond appel om 17 uur snel de trein Den Bosch-Eindhoven en dan het boemeltje Eindhoven-Geldrop en ik was in 1 uurtje thuis... en dan snel naar mijn zolderkamer en de radio op Mi Amigo zetten en met de Philips N4416 recorder alles opnemen... Is nu al weer 47 jaar geleden... time flies!!!! Henk Kruize
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Op 1-3-2023 om 15:01 zei Henk-Anna Loog: Ha Omni, Dat ben ik helemaal met je eens wat betreft sommige beroepsmilitairen, een oom van me was in de jaren 60 ber......etc etc ...... het avond appel om 17 uur snel de trein Den Bosch-Eindhoven en dan het boemeltje Eindhoven-Geldrop en ik was in 1 uurtje thuis... en dan snel naar mijn zolderkamer en de radio op Mi Amigo zetten en met de Philips N4416 recorder alles opnemen... Is nu al weer 47 jaar geleden... time flies!!!! Henk Kruize Voor mij aanvankelijk Hilversum, half uurtje van waar ik woonde, meteen wegracen (wegwezen) om 1700 uur. Helaas daarna (na 8 weken 'training') in Assen, vandaar het officierenkamertje. Wel vaak om iets van 1300 of 1400 uur 'klaar' (klaar met niksen) op Vrijdag en nog voor de spits thuis. Alle apparatuur in de kofferbak: tuner, versterker, cassettedeck (x2), FM draadje, speakers en TV. Op Zondagavond alles van te voren weer inpakken, hele kofferbak vol. Hop 2 uur rijden van Amsterdam naar Assen: alles uitladen en om 1000 uur melden op het 'we gaan weer niksen' bureau. Maandag was het wat 'drukker', maar rond 1600-1700 uur meteen aan de radio (eerst alles aansluiten, als ik dat 's ochtends niet gedaan had) en uiteraard gratis eten halen in de 'mess'. Ik ging naar de onderofficieren 'mess', want ik vond het bedienen door dienstplichtigen in de officieren 'mess' een schande. Vaak echter nam ik mijn eten mee naar mijn kamertje.
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Populair bericht Geweldig deze verhalen, en ik hoor politici nu roepen dat de dienstplicht weer moet gelden. Want dat zou goed zijn voor de jongeren. Dienstplicht zou dan een opvoedende karakter moeten hebben, net als vroeger want dan werd je een man! Deze roep hoor je veel bij de behoudende groepen en gaat dan vaak over de jongens. Dat meisjes ook in dienst kunnen is ze ontgaan 😁 Ik was zo ongeschikt dat ik in het geheel niet hoefde te komen, zo bang waren ze dat ik van binnen uit de dienst om zeep zou helpen. En deze verhalen zeggen mij ook weer dat het totaal geen zin heeft gehad. Theo
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Populair bericht Ja, "dienst", Die was voor mij van erg korte duur. Opgekomen na de zomer in 1967. Lichting 67-6 was ik. ik had er geen problemen mee. Ik zou bij de verbindigsdient komen. Vond ik wel leuk, M'n vuurdoop was in de Elias Beekman in Ede. Het duurde 14 dagen. De eerste avond al bonje met zo'n kamer sergeant , beroeps. 'De prullebak hoeft de eerste avond as ik kom inspecteren nog niet zo leeg te zijn hoor"............. Hij kwam later langs en begon te tieren..................... Ik gaf tegengas en confronteerde hem met z'n eerder gedane "belofte". "BEK HOUDEN" was z'n antwoord. En toen dacht ik, wil ik dat allemaal wel. Ook het lopen van het verblijf naar de kantine moest in een rechte lijn..... Ik ventileerde dat ik dat wel onzin vond. Enfin, ik werd uitgenodigd samen met nog wat anderen om naar de "psych' In Arnhem te gaan. In een 3 tonner........... En ook dat bij de opkomst langzaam van gewone burgerkleding naar een eenheids groen pak daar had ik moeite mee. Die psych man had als snel in de gaten dat het met mij in dienst niks zou worden. Hij zei dat ik maar naar Den Haag moest om officieel "buitengewoon dienstplichtig" te worden. Ik was in het gezelschap met nog wat anderen...................met de zelfde aanpassingsproblemen. M'n moeder zei nog; " S5 ? Krijg je later nooit meer een goede baan"........................... Dat is wel goed gekomen dus. Later veel later kwam ik in kontakt met een paar mede afgekeurden en allemaal zijn ze terecht gekomen in de media !!!!! Grappig. Mondige en artistieke mensen denk ik. Enfin, Ad werkte al bij Veronica en ik ging wel eens op de brommer bij hem langs op de Zeedijk. Willem van Kooten wist dat Ad en ik al op school radiootje speelden. Hij vroeg wel eens of ik snel wat MTUW of andere non stop, Elvis en Stones programma's wilde opnemen. En toen ik na twee weken dienst weer bij Ad langs kwam vroeg Willem wat ik nu deed. Ik werk bij Philips, "grote zenders" in Huizen. Wat verdien je daar?"Fl 425,- zei ik. Krijg je hier ook....................Bel maar op dat je niet meer komt. En zo begon mijn loopbaan bij Veronica op 29 november 1967. Een paar weken daarna kwam Lex van boord naar de studio vandaar dat we zo'n goed band hebben , nog steeds. Hier het fragment dat Willem mij welkom heet. Ben er wel trots op dat ik "aangenomen" ben door Willem. https://pixeldrain.com/u/8xtSBaVW PS. Militair paspoort heb ik nog maar zonder foto, want ja, 2 weken in dienst..................... 1 maart 20232 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Ja dat schreeuwen, je willen kleineren dat weet ik nog. Ben gewoon weg gelopen en heb niet eens omgekeken. Was hooguit 2 minuten binnen 🤣 Werd vrijgesteld ivm geboorte jaar 1959. Theo
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Auteur Populair bericht Op 1-3-2023 om 17:37 zei Juul: PS. Militair paspoort heb ik nog maar zonder foto, want ja, 2 weken in dienst..................... Juul, De mijne...... Groet Henk Kruize - Lichting 76-2 1 maart 20232 jr. bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Auteur Populair bericht Maandag 15 Maart.... na mijn eerste verlof sinds de opkomst, het eerste weekend was het voor mij al meteen "Bingo", mocht wachtlopen op zaterdag, kregen we onze eerste 3 daagse oefening. Op de "Drunense duinen" bij Den Bosch... man man man... Je wordt dan in zo'n 3 tonner gezet en gedropt in 2 groepen, de "Blauwe en de Rooie" en je moest dus elkaar "veroveren". Je had al een echt "wapen", zo'n lomp Belgisch FAL geweer, maar... met mondings stop in de loop en zelfs geen losse flodders, nee, echt waar, we moesten "pang pang" roepen.... Stel je dat eens voor, helemaal "opgemaakt" met zwart gezicht, gedaan met die Norit tabletjes, takken in je helm en dan zag je er woest uit.... nou, je zag je "vijand", riep "pang pang", maar de "vijand" liep rustig door, zich nergens iets van aantrekkend. Uiteraard riep je dan, op zijn Brabants, "hee, ge bent dood..." waarop je slachtoffer antwoordde "Neej, ge sgoot dur net neffe....".. Het Nederlandse leger in opleiding Ook onvergetelijk, de allereerste keer die FAL schoonmaken, niemand had mij erop gewezen dat je de veer van de trekker met je hand tegen moest houden als je die eruit haalt, dus toen ik die eruit haalde schoot dat ding met een rotvaart ergens naar het einde van de kamer en leverde me een half uur zoeken op voordat ik 'm weer gevonden had. Uit die tijd, om even terug te komen op de radio opnames, een leuke opname van Jos van der Kamp (=Dick de Graaf) die 2 weekjes Stan Haag verving en gevolgd door Tim Ridder. Opname komt van de downloadclub. Radio Mi Amigo 15 Maart 1976 14-15 uur Jos van der Kamp 15-15:38 uur (live) Tim Ridder https://pixeldrain.com/u/X9nCpb9g Henk Kruize 1 maart 20232 jr. bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Op 1-3-2023 om 17:55 zei Henk-Anna Loog: Juul, De mijne...... Groet Henk Kruize - Lichting 76-2 Paspoort en PSU uitrusting. De 'stereo' spuiten met een of ander middeltje in beide armen maakt de soldaat compleet😄 Isabelle kazerne Vucht. mei 1980 1 maart 20232 jr. bewerkt door Moby
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Auteur Op 1-3-2023 om 18:51 zei Moby: PSU uitrusting en vergeet de "berenlul" niet.... Mijn kamer (nummer 80) op de kazerne lag op de 3e verdieping en als we met de PSU op appel moesten dan was dat een klotenzwaar ding om al die trappen af te zeulen. Er was een mooi gat bij al die trappen dat meteen op de vloer van de begane grond uitkwam, dus.... complete PSU door dat gat naar beneden laten vallen en dan op je gemak de trap af, beneden PSU weer oprapen en op je gemak naar buiten..... Klinkt mooi op papier en werkte ook in de praktijk.... totdat er een keer zo'n kapitein met 3 sterren onderaan de trap stond en die de schrik van zijn leven kreeg toen mijn PSU naast 'm neer plofte. Als "dank" mocht ik 10x met PSU de trappen van de 3 verdiepingen beklimmen en afdalen.... Zal je mijn gedachten van toen besparen.. Henk Kruize
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Auteur Populair bericht Op 1-3-2023 om 19:11 zei Moby: Wat een tijd he. Zeker Moby.. Militaire dienst, je MOEST en dat knelde toch altijd een beetje, dat moeten... dus je probeerde er maar het beste van te maken. Maar het is net als met je schooltijd, je koestert de leuke momenten en de slechte herinneringen laat je vervagen.. Net zoals bij Radio, je koestert de leuke opnamen en wat je niet leuk vond dat "wis" je. Zo luisterde ik bij Mi Amigo graag naar Joop Verhoof, Bert Bennett, Peter van Dam, Marc Jacobs, Dick Verheul etc ... maar je had ook in 1977 het "Duiven uurtje", kijk en van dat programma kreeg ik dus spontaan uitslag over mijn hele lijf en dat "Wis" je dan uit de favorieten lijst... Zo vond ik ook de programma's van Haike Dubois zwaar ondermaats, ze was misschien een lieve vrouw voor Maurice en een uitstekende secretaresse voor Sylvain, maar achter de microfoon? Nee, ik zette altijd de radio uit als ik haar hoorde. Maar, dat is uiteraard persoonlijk, de ene houd van de moeder en de andere van de dochter, laat ik het zo zeggen. Henk Kruize
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Populair bericht Tijdens een oefening in Duitsland ( ik was 75-3) nam ik ook mijn radio mee. In een nacht kon ik naar Caroline luisteren.. en een van de nummers die ik toen hoorde was I dreamed last night van Justin Hayward en John Lodge, een favoriet nummer van mij....
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Ja,je moest zeker......Ik wou graag bij de verbindingsdienst(kamp Holterhoek),of anders de hospikken,maar niets van dat. Het werd Van Heutz😵 Ik nam een radio mee voor op de zaal, op Hilversum 3 afstemmen en we hadden muziek. Ik vond het wel een leuke tijd.Zelfs het eten was goed. Na de opleiding kwam ik in Het Harde.De oude kameraden waren allemaal naar andere bestemmingen verplaatst. Erg jammer. Daar bloeiden hele goede vriendschappen op. Blindelings nam je het op voor elkaar. In Het Harde was helemaal niets te toen,een kamp met ongemotiveerden. Volgens de kapitein 'langharig tuig' Tot 2 uur s'nachts in het cafe zitten. Ja,een biertje pakken hoorde er bij,en het bleef niet bij een paar Heb me toen maar laten afkeuren. En kon het apenpak verder in de kast laten hangen.....
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Op 1-3-2023 om 17:37 zei Juul: Ja, "dienst", Die was voor mij van erg korte duur. Opgekomen na de zomer in 1967. Lichting 67-6 was ik. ik had er geen problemen mee. Ik zou bij de verbindigsdient komen. Vond ik wel leuk, M'n vuurdoop was in de Elias Beekman in Ede. Het duurde 14 dagen. De eerste avond al bonje met zo'n kamer sergeant , beroeps. 'De prullebak hoeft de eerste avond as ik kom inspecteren nog niet zo leeg te zijn hoor"............. Hij kwam later langs en begon te tieren..................... Ik gaf tegengas en confronteerde hem met z'n eerder gedane "belofte". "BEK HOUDEN" was z'n antwoord. En toen dacht ik, wil ik dat allemaal wel. Ook het lopen van het verblijf naar de kantine moest in een rechte lijn..... Ik ventileerde dat ik dat wel onzin vond. Enfin, ik werd uitgenodigd samen met nog wat anderen om naar de "psych' In Arnhem te gaan. In een 3 tonner........... En ook dat bij de opkomst langzaam van gewone burgerkleding naar een eenheids groen pak daar had ik moeite mee. Die psych man had als snel in de gaten dat het met mij in dienst niks zou worden. Hij zei dat ik maar naar Den Haag moest om officieel "buitengewoon dienstplichtig" te worden. Ik was in het gezelschap met nog wat anderen...................met de zelfde aanpassingsproblemen. M'n moeder zei nog; " S5 ? Krijg je later nooit meer een goede baan"........................... Dat is wel goed gekomen dus. Later veel later kwam ik in kontakt met een paar mede afgekeurden en allemaal zijn ze terecht gekomen in de media !!!!! Grappig. Mondige en artistieke mensen denk ik. Enfin, Ad werkte al bij Veronica en ik ging wel eens op de brommer bij hem langs op de Zeedijk. Willem van Kooten wist dat Ad en ik al op school radiootje speelden. Hij vroeg wel eens of ik snel wat MTUW of andere non stop, Elvis en Stones programma's wilde opnemen. En toen ik na twee weken dienst weer bij Ad langs kwam vroeg Willem wat ik nu deed. Ik werk bij Philips, "grote zenders" in Huizen. Wat verdien je daar?"Fl 425,- zei ik. Krijg je hier ook....................Bel maar op dat je niet meer komt. En zo begon mijn loopbaan bij Veronica op 29 november 1967. Een paar weken daarna kwam Lex van boord naar de studio vandaar dat we zo'n goed band hebben , nog steeds. Hier het fragment dat Willem mij welkom heet. Ben er wel trots op dat ik "aangenomen" ben door Willem. https://pixeldrain.com/u/8xtSBaVW PS. Militair paspoort heb ik nog maar zonder foto, want ja, 2 weken in dienst..................... Mooi stukje Juul.
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Populair bericht Kapiteins en Majoors, die waren het ergst. Ze hadden er de pest in dat ik na 8 weken 'Elnt' was, waar zij 4 jaar over deden. Het verschil was uiteraard RES-Elnt, zo wisten ze je nog te kleineren. Kreeg het een keertje aan de stok met de Kolonel van de Kazerne. Wat een achterbakse gladiool was dat. Adjudanten moest je ook mee oppassen met hun 'stip' op hun schouder. Eindstation onderofficier voor deze lui, niet te vertrouwen. Ik ga toch maar eens even de cassettedoos induiken en wat 1988 spul overzetten op MP3. Herinner me ik me plots: we moesten een A naar B doen, maar onopvallend. Dit was 's avonds in het donker. De Kapitein liet ons vluchtig een kaartje zien hoe of wat. Ik herinnerde me de lokatie, ik herkende het kaartje, want de dag ervoor hadden we een 'kaartleesfietstochtoefening' gedaan. Op en neer reden de Kapitein en zijn maatje om ons te 'snappen', maar zagen ons niet. Waarom niet? Omdat ik wist dat er een parallelweg liep en ook nog eens langs een winkelcentrumpje. Ik maande mijn groepje en we liepen de parallelroute, gingen lekker een snackbar binnen (altijd lekker als je op 'bivak' bent) en maakten uiteraard gebruik van de WC (ontlasten in een zandput is immers niets) en na een uurtje kwamen we op punt B bij de spoorbaan aan. Ze begrepen niet hoe wij ongezien daar wisten te geraken.
Geplaatst 1 maart 20232 jr. Omni maakte een feest van die dienst tijd.Beter kan het haast niet.✔️ Prachtige verhalen.
Geplaatst 2 maart 20232 jr. Ook ik kreeg een oproep, maar toen ik liet weten dat 2 oudere broers hun plicht al hadden gedaan, hadden ze me plotseling niet meer nodig. 😊
Geplaatst 2 maart 20232 jr. Populair bericht Op 1-3-2023 om 19:33 zei hans558: Tijdens een oefening in Duitsland ( ik was 75-3) nam ik ook mijn radio mee. In een nacht kon ik naar Caroline luisteren.. In Utrecht Mi Amigo/Caroline, maar vooral AFN/Soesterberg. Tijdens oefeningen in de omgeving van Paderborn/Bielefeld/Detmold begin van de avond Mi Amigo en later Caroline. '' Tien jaar later dan Juul, lichting 77-06. Isabellakazerne 's-Hertogenbosch en Hojelkazerne *** (Veldpost) Utrecht. Een tijd met (veel) ups maar ook de nodige downs, niet alleen in Nederland maar ook in (West) Duitsland. *** De soldatenvakbond VVDM was trouwens ook op de Hojelkazerne gevestigd.''
Geplaatst 2 maart 20232 jr. Herinner me ik me plots: we moesten een A naar B doen, maar onopvallend. Dit was 's avonds in het donker. De Kapitein liet ons vluchtig een kaartje zien hoe of wat. Ik herinnerde me de lokatie, ik herkende het kaartje, want de dag ervoor hadden we een 'kaartleesfietstochtoefening' gedaan. Omni, was dat in de buurt van Roosendaal? Wij hebben een identieke situatie meegemaakt, ook de parallelweg gelopen, terwijl op de zandbaan constant een Nekaf jeep heen en weer reed. Ik was 69-4, cavalerie nunspeet 42ZVE Groet, Jan
Geplaatst 6 maart 20232 jr. Op 2-3-2023 om 16:20 zei jan227: Omni, was dat in de buurt van Roosendaal? etc. Groet, Jan Nee, Jan, het was in de buurt van Baarn/Hilversum. Oorspronkelijk Dienst gepland voor nazomer 1980, maar dankzij studie en nog een beperkte uitstel werd het begin sept 1988. Ik vermoed dat dit 'drama' ergens in oct 1988 plaats vond. Net voor Kerst 1989 groot 'verlof'. Binnen een jaar alweer oproep voor twee weken 'oefening' dus meteen als gewetensbezwaarde 'gesoliciteerd' en 'aangenomen'. 6 maart 20232 jr. bewerkt door Omnivoor
Geplaatst 7 maart 20232 jr. Ja, ik mocht 10 jaar later nog eens opdraven, toen de BB werd opgeheven en Corps Mobiele Colonnes werd opgetuigd. Kamp Crailoo, 4 weken brandweercommandantje spelen. 's Avonds zaten de mannen van Nera daar ook aan de bar in de mess. Al met al zo zonde van de tijd...
Geplaatst 7 maart 20232 jr. Auteur Op 7-3-2023 om 13:15 zei jan227: Al met al zo zonde van de tijd... Tja Jan, Iedereen kijkt met andere ogen naar zijn diensttijd, ik zal je eerlijk zeggen dat ik het helemaal totaal niet zag zitten en daar ook op de kazerne mijn kont flink tegen de krib heb gegooid... en dan maak je kennis met "Backfire" want dan zorgen de korporaaltjes, sergeantjes en vaandrigjes er wel voor dat je weekendverlof aardig naar de kloten gaat. Och, ik heb het ze vergeven, ik denk dan bij die gasten "Mattheus 5, vers 3" (=Zalig zijn de armen van geest) Wat heb ik er geleerd??? Pfoee... eerst het positieve, de EHBO, of zoals het daar heet ZHKH (Zelfhulp en Kamerdenhulp), schieten... ik heb een, zoals ze dat noemen, een "timmermans oog" dus dat ging prima, kijken naar de roos, richten, trekker overhalen en dan die kloten terugslag van die rot FAL tegen je schouder en dan een compliment krijgen van de "streep" dat ik het goed deed, en....drinken, vooral dat.. drinken heb ik er ook geleerd, als je naar een andere kamer werd verplaatst moest je zoals ze dat noemden "Je de kamer in drinken". Je werd geblindoekt en kreeg een stuk of 7 kleine glaasjes voor je met daarin een grote slok diverse soorten drank en dan moest je raden wat er in zat. Je moest er minimaal 5 goed raden anders moest je de hele week je kamermaten een rondje geven in de mess. Nou, je moest die glaasjes in een keer naar binnen gieten en doorslikken en dan zeggen wat hjet was. Nou zat er, en dat wist je niet, in het laatste glaasje altijd een flinke scheut afwasmiddel en dat was smerig wat je goot het in een teug naar binnen... en na een paar minuten dan kwam alles wat er in je maag zat naar buiten, ja, dat scheutje afwasmiddel "reinigde je maag" compleet. En het negatieve dat ik er leerde? 1001 Manieren om je van een klusje te kunnen drukken.... Ik had het liever niet dan wel gedaan maar als ik er nu, 47 jaar later naar terug kijk, had het toch wel een "opvoedende" werking al moest je die wel met een loep zoeken Fijne dag Jan Henk Kruize 550809291
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.