Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik was eigenlijk op zoek naar iets anders. (radio-bulletin van jaar geleden)

Ik kom dit artikel tegen in de meeste landelijke kranten van 13 maart 1963.

Voor mij is dit nieuw, ook op de Norderny site zie ik er niks over terug.

Wie kan er meer over vertellen.

KBPERS01_002814011_mpeg21_p00001_image.jpg

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 13-3-2023 om 21:20 zei peellandfm:

Misschien heb je hier iets aan:   https://repository.overheid.nl/frbr/sgd/19621963/0000256796/1/pdf/SGD_19621963_0000841.pdf

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik heb er even mijn verzameling "Radio Bulletin" bij gepakt, ik heb ze zo goed als compleet van 1948 tot en met 1971, en heb even snel een scan gemaakt van November 1963 waar commerciele TV werd aangekondigd.

Dus, zocht je dit onderstaande???

Groet

Henk Kruize

img371.jpg

img370.jpg

Geplaatst
  • Populair bericht

Jos Verstraten heeft (onder andere) heel veel Radio Bulletins ingescand en on-line gezet. Dit is bijvoorbeeld het exemplaar november 1963 : https://archive.org/details/radio-bulletin-1960-1965/Radio_Bulletin_1963_11/

Leuk is dat hij ook de radiocursus van Dr. Blan heeft ingescand : https://archive.org/details/dr-blan-radio-cursus/Dr_Blan_Radio_Cursus_01/

Dit is de link naar de site/blog van Jos : https://archive.org/details/@jeeverblog?sort=titleSorter

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 15-3-2023 om 10:25 zei Ben:

Jos Verstraten heeft (onder andere) heel veel Radio Bulletins ingescand en on-line gezet

He, dat is leuk Ben,

Zelf heb ik de ingebonden jaargangen 1948-1959 en vanaf 1960 de losse exemplaren tot en met 1971. Radio Bulletin was een leuk blad vooral in de jaren 60 met de "UN-xx" zelfbouw ontwerpjes. Trouwens het logo van RB in de jaren 60 is een tikkie "gejat" van het blad "Radio News", bij deze 2 scans van exemplaren uit mijn verzameling.

Groet

Henk Kruize

img369.jpg

1938 - 4 Radio News cover.jpg

1938 - 7 Radio News cover.jpg

Geplaatst
  • Populair bericht

Interessant, Henk. Ik heb op zolder ook nog dozen vol met allerlei radio, TV en elektronica geralateerde tijdschriften staan. Veel staan op een plek waarbij ik eerst heel veel moet verplaatsen om er überhaupt bij te kunnen :( Maar ik ben wel blij met initiatieven als die van Jos Verstraten, scheelt me een hoop gezoek en rugpijn ;)

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 15-3-2023 om 16:27 zei ruudam:

Er is ook een verslag in RB van een bezoek aan het werkende REM eiland. 

Klopt Ruud, de uitgave van Oktober 1964, ik stuur 2 foto's mee die daar o.a. in dat artikel gepubliceerd zijn. Op een van de foto's bij de TV zender staat een jonge 17 jarige Wil Steentjes, die later DJ/Technicus was bij Radio Mi Amigo als "Will van der Steen" Het is de jongen voorop die naar beneden kijkt.

Copyright van de foto's Dr. Blan / Radio Bulletin.

Groet

Henk Kruize

rem-eiland interior.gif

rem-eiland-1964 sync equipment.gif

Geplaatst
  Op 15-3-2023 om 19:38 zei ruudam:

Mooi dank je.

Het hele artikel?

Hier boven Ruud..........................................

Ik heb wel wat maar zoooo interessant vond ik het niet.

Geplaatst

Ik zie wel de link naar het artikel uit 1963, maar zoek ook die naar 1964, toen de REM in de lucht was.

Geplaatst

Dank je, bijzonder leerzaam.

Wordt ook bevestigd dat de AM antenne een shunt fed is, waarbij dus het juiste punt op de mast werd gezocht. Ik had dat verhaal vd degene die zegt dat bedacht te hebben, een zendamateur uit Den Haag die ook voor de Haagse Courant werkte en waarvan niet bekend mocht worden dat hij ook voor de REM werkte.

Geplaatst

Dag Ruud, weet je nog wie die zendamateur was ?

Maar toen die adviseerde  was het nog niet verboden.  Na december wel vanwege het feit dat ie op het z.g. "continentale plat" stond.

Maar aan de andere kant zo'n shunt feed op een mast was natuurlijk allang bedacht. Maar je weet het dat soort zaken hebben soms vele moeders.

Geplaatst
  Op 15-3-2023 om 21:00 zei Juul:

Dag Ruud, weet je nog wie die zendamateur was ?

Maar toen die adviseerde  was het nog niet verboden.  Na december wel vanwege het feit dat ie op het z.g. "continentale plat" stond.

Maar aan de andere kant zo'n shunt feed op een mast was natuurlijk allang bedacht. Maar je weet het dat soort zaken hebben soms vele moeders.

Natuurlijk bestond de  shunt fed techniek al langer maar hij stelde het voor toen hij voor een reportage op het eiland was. De jongens wisten alles van TV techniek maar weinig van Middengolf. 

Als verslaggever van een krant is het niet de bedoeling actief mee te werken aan het onderwerp waarover je schrijft. 

Zijn naam is Hans Veldhuizen, maar is helaas overleden. 

Ik ben nog wel met een speedboat van een raadsljd van Noordwijk met hem naar het eiland gevaren. 

We wilden het huren voor MG frequenties die ik toen had. 

Gem. Noordwijk wilde het REM eiland Behouden. 

Geplaatst

Ik heb begrepen dat het aanvankelijk helemaal niet de bedoeling was dat de REM ook een radiostation in de lucht zou brengen. Bij RCA was alleen een tv-zender besteld, maar er schijnt toen ook een 1 kW-middengolfzender geleverd te zijn. Pas toen ontstond bij de REM het idee om, naast TV Noordzee, ook Radio Noordzee te gaan beginnen. Dat verhaal heb ik gehoord van de mensen die indertijd betrokken waren bij het in de lucht brengen van Radio Atlantis vanaf de Jeanine (Condor). Zoals bekend heeft Atlantis toen gebruik gemaakt van die voormalige REM-middengolfzender.

Piet.

Geplaatst

REM radio Noordzee 1403 kHz, 214 meter. 

Kwam vaak beter door dan Veronica werd gezegd. 

Heb bij Radio West nog gewerkt met Presentator die voor Noordzee werkte. 

Geplaatst

Een T antenne gaat het afleggen tegen een verticale straler, dat bleek toen wel.

Uit eigen experimenten is hier een verschil van 3 dB in ten voordele van een verticaal antenne.

En dan moet bij de T antenne de hoek tussen de verticale straler en top ook nog 90 graden zijn.

Als dit niet het geval is,loopt het verschil heel snel op.

Theo

Geplaatst
  Op 18-3-2023 om 09:09 zei Helmut:

Hoeveel vermogen had Veronica toen?

De vraag kwam in me op omdat tijdens de REM uitzendingen zond Veronica nog vanaf de Borkum Riff uit. In de Veronica Historie staat dat eerst tijdens de jaarwisseling 1964/65 de programma's vanaf de Norderney kwamen. Blijkbaar is hier geen precieze datum bekend....

Geplaatst
  Op 18-3-2023 om 09:09 zei Helmut:

Hoeveel vermogen had Veronica toen?

Toen in november 1964 de Borkum Riff werd vervangen door de Norderney werd door Veronica gebruik gemaakt van een 10kW-zender van Continental Electronics.

Piet.

Op 18-3-2023 om 14:48 zei Helmut:

De vraag kwam in me op omdat tijdens de REM uitzendingen zond Veronica nog vanaf de Borkum Riff uit. In de Veronica Historie staat dat eerst tijdens de jaarwisseling 1964/65 de programma's vanaf de Norderney kwamen. Blijkbaar is hier geen precieze datum bekend....

De Borkum Riff werd op 16 november 1964 vervangen door de Norderney (Bron: Stichting Norderney).

Piet.

Geplaatst

Oh ja daar hebben we in het zelfde moment geschreven. Ik denk dat tijdens de REM uitzendingen nog de zwakkere zender vanaf de Borkum Riff in de lucht was. Daarom misschien zeggen mensen de ontvangst van Radio Noordzee was beter dan Radio Veronica. Wat was het vermogen van de Borkum Riff zender?

Geplaatst
  Op 17-3-2023 om 16:20 zei ruudam:

REM radio Noordzee 1403 kHz, 214 meter. 

Kwam vaak beter door dan Veronica werd gezegd. 

Heb bij Radio West nog gewerkt met Presentator die voor Noordzee werkte. 

In mijn herinnering was het signaal van Veronica in de Bollenstreek altijd wel wat sterker dan van Noordzee, ondanks dat het REM-eiland dichterbij was. Veronica had in 1964 dan ook een hoger vermogen, zowel vanaf de Borkum Riff als vanaf de Norderney.

Piet.

Op 18-3-2023 om 14:53 zei Helmut:

Oh ja daar hebben we in het zelfde moment geschreven. Ik denk dat tijdens de REM uitzendingen nog de zwakkere zender vanaf de Borkum Riff in de lucht was. Daarom misschien zeggen mensen de ontvangst van Radio Noordzee was beter dan Radio Veronica. Wat was het vermogen van de Borkum Riff zender?

Volgens mij was dat in 1964 vanaf de Borkum Riff zo'n 7,5 kW. Klopt dat, @Juul?

Piet.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.