Geplaatst 25 juli 20231 jr. Populair bericht Vandaag iets speciaals voor de echte Die-Hard RNI fans. Een video uit het Freewave archief. Helaas in een bar slechte kwaliteit en slechts een minimaal aantal stukjes origineel audio, maar voor de echte fans van RNI waarschijnlijk toch nog wel het bekijken waard. De maker van de video is bij ons helaas niet bekend, maar misschien na deze post. Het is een oude zwart/wit video opname van 11-14 januari 1977 over de verkoop en de betalingen van de beide MEBO schepen, en de tocht van Slikkerveer naar Rotterdam en richting Noordzee. Verder ook nog beelden van een beschadigd Duits schip wat door de MEBO 2 aan de kade in Rotterdam geramd werd bij af aanmeren. In de Freewave 375 van februari 2005 stond hierover o.a. het volgende te lezen: “Het was ruim kwart over twaalf in de morgen op 14 januari 1977 dat na een oponthoud van bijna 2,5 jaar de schepen uiteindelijk Slikkerveer zouden verlaten en via de rivier de Maas en andere obstakels de weg naar de vrije zee zouden verkiezen. Voorafgaand waren er tal van geruchten geweest over een eventueel plotseling vertrek van het zendschip en haar eventuele toekomstige doelen en op het moment dat de schepen daadwerkelijk vertrokken hadden de meeste mensen getwijfeld aan de waarheid van de berichtgeving – uitgezonderd degenen die daadwerkelijk aanwezig waren. Hans Hogendoorn troffen we aan, in dienst van de Wereldomroep om een reportage te maken van het vertrek, waarbij hij onder meer Kapitein Van der Kamp interviewde. Pas een dag voor het vertrek was de brief binnen gekomen waarin de Hoofdofficier van Justitie in Den Haag verklaarde dat de beslaglegging van de MEBO II tot een einde was gekomen en dat men zonder problemen het land zou kunnen verlaten, en zich daarbij moest houden aan de regulatie en begeleiding van douaneambtenaren tot in internationale wateren. Aan boord van zowel de MEBO II als de MV Angela, beter bekend als de eerdere MEBO I, waren negen bemanningsleden. De leiding aan boord van het zendschip was in handen van Kapitein Van der Kamp, die eerder al gezagvoerder was geweest aan boord van de MV Mi Amigo. Hij was afkomstig uit Den Haag en zijn hoofdtechnicus was Joop du Pau, die in RNI-dagen ook al op het zendschip had gewerkt. Daarnaast was Robin Banks aanwezig als zendertechnicus. Eindverantwoordelijke namens de eigenaren was de uit Zwitserland afkomstige Max Stapfer, die tijdens de tocht werd vergezeld door zijn vrouw. Op de Angela stond de bemanning onder leiding van Herman B. de Zwart, afkomstig uit Hoek van Holland en broer van Werner de Zwart, eens kapitein aan boord van de Mi Amigo in 1975, toen de Britse autoriteiten een raid uitvoerden op het op drift geslagen zendschip van Radio Caroline en haar zusterstation Radio Mi Amigo. Daarnaast waren de Nederlandse technici Coos van Duinen en Dirk Adrichem aanwezig. Alle andere aanwezige bemanningsleden op beide schepen waren afkomstig van de Kaap Verdische Eilanden.” Verdere informatie: https://freewave-nostalgie.nl/wp-content/uploads/2016/11/Freewave-375.pdf Note! 1. Hierbij wil ik nog wel opmerken dat Hans Hoogendoorn pas in 1994 voor de Wereldomroep is gaan werken en hij het zich ook niet herinnerd aanwezig geweest te zijn. 2. Kapitein van der Kamp die de tocht met de MEBO 2 naar Libië uitvoerde was ook de man op de vele foto’s van de Mi Amigo bij de muiterij met het geweer in de aanslag op de brug. Het beste is deze video te bekijken in een wat kleiner venster. Something special for real Die-Hard RNI and MEBO fans. A b/w video with a minimum of original sound, shot in 1977 between the 11th and 14th of January. Sorry to say that it is of very poor quality, but for real RNI fans probably still interesting to watch. The video comes from the Freewave video archives of Hans and Martin. Up till this moment the maker of the video is still unknown, but perhaps after this posting he will come forward. The video is best viewed in a smaller screen
Geplaatst 25 juli 20231 jr. Auteur Populair bericht More info about the MEBO 2 after 1974. The Mebo 2 Timeline - by Ian Biggar http://bdxc.org.uk/mebo2.pdf
Geplaatst 26 juli 20231 jr. Populair bericht Wat ik niet algemeen bekend veronderstel, is dat op 28 augustus 1974, dus in de laatste week voor de in werking treding van de anti zeezenderwet in Nederland de Mebo 2 en Angela door Mebo AG in Zurich zijn verkocht aan de daarvoor opgerichte onderneming Mebo SA in Panama. De Mebo 2 voor USD 1,750,000 en de Angela voor USD 250,000 26 juli 20231 jr. bewerkt door Albatrosstudio
Geplaatst 26 juli 20231 jr. Op 25-7-2023 om 14:55 zei Alex: Vandaag iets speciaals voor de echte Die-Hard RNI fans. Een video uit het Freewave archief. Helaas in een bar slechte kwaliteit en slechts een minimaal aantal stukjes origineel audio, maar voor de echte fans van RNI waarschijnlijk toch nog wel het bekijken waard. De maker van de video is bij ons helaas niet bekend, maar misschien na deze post. Het is een oude zwart/wit video opname van 11-14 januari 1977 over de verkoop en de betalingen van de beide MEBO schepen, en de tocht van Slikkerveer naar Rotterdam en richting Noordzee. Verder ook nog beelden van een beschadigd Duits schip wat door de MEBO 2 aan de kade in Rotterdam geramd werd bij af aanmeren. In de Freewave 375 van februari 2005 stond hierover o.a. het volgende te lezen: “Het was ruim kwart over twaalf in de morgen op 14 januari 1977 dat na een oponthoud van bijna 2,5 jaar de schepen uiteindelijk Slikkerveer zouden verlaten en via de rivier de Maas en andere obstakels de weg naar de vrije zee zouden verkiezen. Voorafgaand waren er tal van geruchten geweest over een eventueel plotseling vertrek van het zendschip en haar eventuele toekomstige doelen en op het moment dat de schepen daadwerkelijk vertrokken hadden de meeste mensen getwijfeld aan de waarheid van de berichtgeving – uitgezonderd degenen die daadwerkelijk aanwezig waren. Hans Hogendoorn troffen we aan, in dienst van de Wereldomroep om een reportage te maken van het vertrek, waarbij hij onder meer Kapitein Van der Kamp interviewde. Pas een dag voor het vertrek was de brief binnen gekomen waarin de Hoofdofficier van Justitie in Den Haag verklaarde dat de beslaglegging van de MEBO II tot een einde was gekomen en dat men zonder problemen het land zou kunnen verlaten, en zich daarbij moest houden aan de regulatie en begeleiding van douaneambtenaren tot in internationale wateren. Aan boord van zowel de MEBO II als de MV Angela, beter bekend als de eerdere MEBO I, waren negen bemanningsleden. De leiding aan boord van het zendschip was in handen van Kapitein Van der Kamp, die eerder al gezagvoerder was geweest aan boord van de MV Mi Amigo. Hij was afkomstig uit Den Haag en zijn hoofdtechnicus was Joop du Pau, die in RNI-dagen ook al op het zendschip had gewerkt. Daarnaast was Robin Banks aanwezig als zendertechnicus. Eindverantwoordelijke namens de eigenaren was de uit Zwitserland afkomstige Max Stapfer, die tijdens de tocht werd vergezeld door zijn vrouw. Op de Angela stond de bemanning onder leiding van Herman B. de Zwart, afkomstig uit Hoek van Holland en broer van Werner de Zwart, eens kapitein aan boord van de Mi Amigo in 1975, toen de Britse autoriteiten een raid uitvoerden op het op drift geslagen zendschip van Radio Caroline en haar zusterstation Radio Mi Amigo. Daarnaast waren de Nederlandse technici Coos van Duinen en Dirk Adrichem aanwezig. Alle andere aanwezige bemanningsleden op beide schepen waren afkomstig van de Kaap Verdische Eilanden.” Verdere informatie: https://freewave-nostalgie.nl/wp-content/uploads/2016/11/Freewave-375.pdf Note! 1. Hierbij wil ik nog wel opmerken dat Hans Hoogendoorn pas in 1994 voor de Wereldomroep is gaan werken en hij het zich ook niet herinnerd aanwezig geweest te zijn. 2. Kapitein van der Kamp die de tocht met de MEBO 2 naar Libië uitvoerde was ook de man op de vele foto’s van de Mi Amigo bij de muiterij met het geweer in de aanslag op de brug. Het beste is deze video te bekijken in een wat kleiner venster. Something special for real Die-Hard RNI and MEBO fans. A b/w video with a minimum of original sound, shot in 1977 between the 11th and 14th of January. Sorry to say that it is of very poor quality, but for real RNI fans probably still interesting to watch. The video comes from the Freewave video archives of Hans and Martin. Up till this moment the maker of the video is still unknown, but perhaps after this posting he will come forward. The video is best viewed in a smaller screen Tja, daar kijk je dan met gemengde gevoelens naar. De heren " Geiser en Boiler " deden zaken met wie maar betaalde. In 76 was ik op de werf met toestemming aanboord, schip, in tip top conditie voorzien nu van een derde studio. Wie het filmpje goed bekijkt ontdekt in shots van de mess room een foto van de killer tronie van Gadaffi. 7 jaar later gaf dit beest toestemming om vanuit de de Libische ambassade in London het vuur op betogers te openen. Een onschuldige politie vrouw werd koelbloedig vermoord door medewerkers in de ambassade. De Britten hadden toen niet te ballen om de ambassade te bestormen. Onschendbaar of niet, dat had gewoon moeten gebeuren. De slager van Tripoli werd vele jaren later geslacht. De Mebo een kleurrijk schip, iets te kleurrijk, iets te veel reuring. Op 17 april 1984 kwam in Londen de Britse politieagente Yvonne Fletcher om het leven toen ze dienst had op het St. James's Square, waar een vreedzame anti-Qadhafi demonstratie plaatsvond. De kogels die haar dood tot gevolg hadden, werden afgevuurd vanuit het Libyan People's Bureau, de Libische ambassade in Londen.
Geplaatst 26 juli 20231 jr. Populair bericht Op 25-7-2023 om 15:21 zei Alex: More info about the MEBO 2 after 1974. The Mebo 2 Timeline - by Ian Biggar http://bdxc.org.uk/mebo2.pdf I wrote the timeline with help from many contributors, including Robin Adcroft (Banks) A couple of points that have been circulated elsewhere and are untrue; 1) I have read that the last transmissions from the ship were made in 1979. There have been loggings by reliable sources in 1980 of the ship being heard on 1610 khz with Koran programming. 2) A story that is prominent on the internet, is that the Mebo was sunk by the Libyans in 1984. I don't believe this to be true as Robin was the engineer for a station I was working on in Ireland and he told us already in 1982 that the ship had been destroyed. 3) The equipment was removed from the ship in autumn 1980 and stored in a warehouse near Tripoli. It was never installed on land despite reports to the contrary. if anyone has further information to add to this document please let me know. Thanks Ian
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Populair bericht Nice document Ian. I made some Mebo 2 in Lybia recordings partly being in Playa de Aro in 1977. 1114. The Mebo II on the air from Libya on 6210 kHz Non‑stop testing with jingles and Man of action (poor quality) Early morning 25‑5‑77 00.00‑01.00h. 37' 1115. The Mebo II on the air from Libya 6210 kHz Non‑stop with jingles 25/26‑5‑77 partly good quality 71' 1116. Mebo II testing with non‑stop music and jingles 27‑5‑77 00.00‑01.00h. 38’ 1118. Mebo II Non‑stop testing with jingles 27‑5‑77 6210 kHz 7' 1119. Mebo II Testing on 6210 kHz Recorded in France 28‑5‑77 8’ 1120. Mebo II starting daily testtransmissions at 20.00h. Recorded in Playa de Aro Spain 30‑5‑77 5' 1124. The Mebo II ending daily testtransmissions at 01.00h. 2‑6‑77 6’ 1128. Mebo II from Libya Non‑stop music, jingles and Man of action 7‑6‑77 Recorded in Playa de Aro/Spain 121’
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Op 26-7-2023 om 22:22 zei scotty: I wrote the timeline with help from many contributors, including Robin Adcroft (Banks) A couple of points that have been circulated elsewhere and are untrue; 3) The equipment was removed from the ship in autumn 1980 and stored in a warehouse near Tripoli. It was never installed on land despite reports to the contrary. if anyone has further information to add to this document please let me know. Thanks Ian On board the Mebo 2 were also the two Continental Electronics 10 kW-transmitters which were originally used by Radio Veronica. They were sold to Meister and Bollier after the Norderney from Radio Veronica was towed into IJmuiden-harbour in 1975. As far as I know both transmitters were later used for transmissions in the town of Benghazi on 674 kHz.
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Op 27-7-2023 om 11:34 zei Piet van der Vooren: On board the Mebo 2 were also the two Continental Electronics 10 kW-transmitters which were originally used by Radio Veronica. They were sold to Meister and Bollier after the Norderney from Radio Veronica was towed into IJmuiden-harbour in 1975. As far as I know both transmitters were later used for transmissions in the town of Benghazi on 674 kHz. Nadat Verweij eerst in april 1975 de Norderney aan Sylvain Tack te koop had aangeboden.
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Op 27-7-2023 om 11:34 zei Piet van der Vooren: On board the Mebo 2 were also the two Continental Electronics 10 kW-transmitters which were originally used by Radio Veronica. They were sold to Meister and Bollier after the Norderney from Radio Veronica was towed into IJmuiden-harbour in 1975. As far as I know both transmitters were later used for transmissions in the town of Benghazi on 674 kHz. Can you tell me the source for that information? The reason I ask is that like you, I have seen it mentioned in some accounts, but not with a credible source. My source Robin Adcroft was pretty sure that these transmitters were never used again after being stored in a warehouse. I have just dug out the mail that Robin sent me on March 10th 2011 after sending him a video of the Benghazi station which some people claimed was using the ex Mebo transmitter. Hi Ian Just looked at the video but there's no evidence of any Mebo equipment in it. Highly unlikely since it was too many moons ago, the equipment is very old now and would only be useful as museum pieces really. It is also unlikely that anything found its way to Benghazi as there was always a division at Sirte, the East being less influenced by the regime than the West. 27 juli 20231 jr. bewerkt door scotty
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Populair bericht In Libye staat nog heel oude zend apparatuur. Zo zag ik aantal jaren geleden in Netwerk een repo over een "vrije" zender ergens aan de noordkust. Er werd een wat modernere zender gebruikt maar de oude zender van vele honderden kW's was ook te zien. 674 is een Benghazi (el Gawarscha, iets ten westen vd stad) frequentie. Maar met tenminste 100 kW. Het zou logischer zijn dat daarvoor de oude RCA 100 kW vd Mebo werd gebruikt. 674/5 werd ook gebruikt in Lopik, Marseille en Jeruzalem - later Ramallah (Westbank). Relatief dicht bij elkaar allemaal. In het TV nieuws was ooit het opblazen vd een MG mast te zien op e Westbank, waarschijnlijk Ramallah. (Mn handen jeuken om een TV docu te maken "Op zoek naar de Veronica zender(s)" in Libye. tenslotte hebben daar miljoenen mensen jarenlang naar geluisterd)
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Op 27-7-2023 om 12:47 zei ruudam: In Libye staat nog heel oude zend apparatuur. Zo zag ik aantal jaren geleden in Netwerk een repo over een "vrije" zender ergens aan de noordkust. Er werd een wat modernere zender gebruikt maar de oude zender van vele honderden kW's was ook te zien. 674 is een Benghazi (el Gawarscha, iets ten westen vd stad) frequentie. Maar met tenminste 100 kW. Het zou logischer zijn dat daarvoor de oude RCA 100 kW vd Mebo werd gebruikt. This would be the same video that I sent to Robin Adcroft. Again I quote Robin, "Just looked at the video but there's no evidence of any Mebo equipment in it."
Geplaatst 27 juli 20231 jr. This AFP footage is not the report I was referring to. In this French item it looks like an FM station, also the TX equipment looks very much like a large FM rig. No AM towers or transmitters to be seen, let alone an ex Mebo rig. The report I meant is shot by current affairs program Netwerk in Dutch, reporter Jan Eikelenboom, and it was somewhere in the North of Libya. It was longer then 3 minutes. What I know is that there were more Free Lybia Radio outlets.
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Op 27-7-2023 om 13:30 zei ruudam: This AFP footage is not the report I was referring to. In this French item it looks like an FM station, also the TX equipment looks very much like a large FM rig. No AM towers or transmitters to be seen, let alone an ex Mebo rig. The report I meant is shot by current affairs program Netwerk in Dutch, reporter Jan Eikelenboom, and it was somewhere in the North of Libya. It was longer then 3 minutes. What I know is that there were more Free Lybia Radio outlets. Do you have a link to the video you refer to? There were obviously other free radio stations eg 1449 and 1125 khz, but the claims were that ex Mebo transmitters were used in Benghazi. There is no evidence that they were used there or anywhere else. Op 27-7-2023 om 10:38 zei thijs5326: That is an interesting cutting from 1982 saying the Mebo is already being broken up. 27 juli 20231 jr. bewerkt door scotty
Geplaatst 27 juli 20231 jr. My count says that there were 3 MW transmitters, RCA 100 kW Ampliphase and the 2 Veronica Continental 10 kW's. The old 390 TX was dumped before arriving in Tripoli.
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Op 27-7-2023 om 17:51 zei ruudam: My count says that there were 3 MW transmitters, RCA 100 kW Ampliphase and the 2 Veronica Continental 10 kW's. The old 390 TX was dumped before arriving in Tripoli. Yes, that is my understanding as well. There was one Veronica transmitter on the Mebo 2, used on 773 khz and the other was carried on the Angela. That Veronica transmitter was later moved to 1610/1605 khz (variable) for broadcasting of the Holy Koran programme. The RCA transmitter apparently was tuned to 1232 khz and seemingly was used in 1980 when the ship was anchored near Zuwara to the west. This was to replace the Libyan transmissions from Malta which had stopped due to worsening relations between the two countries. I have never seen that transmitter logged anywhere! Op 27-7-2023 om 10:16 zei Albatrosstudio: Nice document Ian. I made some Mebo 2 in Lybia recordings partly being in Playa de Aro in 1977. 1114. The Mebo II on the air from Libya on 6210 kHz Non‑stop testing with jingles and Man of action (poor quality) Early morning 25‑5‑77 00.00‑01.00h. 37' 1115. The Mebo II on the air from Libya 6210 kHz Non‑stop with jingles 25/26‑5‑77 partly good quality 71' 1116. Mebo II testing with non‑stop music and jingles 27‑5‑77 00.00‑01.00h. 38’ 1118. Mebo II Non‑stop testing with jingles 27‑5‑77 6210 kHz 7' 1119. Mebo II Testing on 6210 kHz Recorded in France 28‑5‑77 8’ 1120. Mebo II starting daily testtransmissions at 20.00h. Recorded in Playa de Aro Spain 30‑5‑77 5' 1124. The Mebo II ending daily testtransmissions at 01.00h. 2‑6‑77 6’ 1128. Mebo II from Libya Non‑stop music, jingles and Man of action 7‑6‑77 Recorded in Playa de Aro/Spain 121’ Hi Douwe, I could hear the tests from Libya pretty well at home in Scotland too. If you are able to share those recordings that would be great. 27 juli 20231 jr. bewerkt door scotty
Geplaatst 27 juli 20231 jr. Populair bericht Leuke info heb hier wat test uit 1977 ; https://pixeldrain.com/l/L5P3LGCe
Geplaatst 28 juli 20231 jr. Populair bericht Robin Banks op de Mebo 2 in Slikkerveer in december 1976. Geen idee van wie ik de foto ooit heb gekregen, Ben heeft hem gedigitaliseerd. 28 juli 20231 jr. bewerkt door Albatrosstudio
Geplaatst 29 juli 20231 jr. Populair bericht En dit programma nam Robin Banks in december 1976 op in een studio op de Mebo II voor London Music Radio, een piraat in London. https://we.tl/t-XpkDu4FL1x
Geplaatst 1 augustus 20231 jr. Auteur Populair bericht Op deze foto die ik van Hans ontving blijkt Hans Hoogendoorn toch wel aan boord te zijn geweest op het moment van verslepen naar de Parkkade.
Geplaatst 3 augustus 20231 jr. Auteur Populair bericht Deze clip is bedoeld als aanvulling op de eerdere video, documenten en discussies over de MEBO 2 na 1974. De audio van de clip is het hoofddoel en niet de erbarmelijke kwaliteit van de video. This clip is meant for completion and addition to the previous video, documents and discussions about the MEBO 2 after 1974. The clip is is primarily posted for the audio and definitely not for the video which is super bad. Nieuwslijn RNI Edwin Bolier aprox summer 1976. Clip is from the Free Wave video archives.
Geplaatst 3 augustus 20231 jr. Op 3-8-2023 om 12:17 zei Alex: Deze clip is bedoeld als aanvulling op de eerdere video, documenten en discussies over de MEBO 2 na 1974. De audio van de clip is het hoofddoel en niet de erbarmelijke kwaliteit van de video. This clip is meant for completion and addition to the previous video, documents and discussions about the MEBO 2 after 1974. The clip is is primarily posted for the audio and definitely not for the video which is super bad. Nieuwslijn RNI Edwin Bolier aprox summer 1976. Clip is from the Free Wave video archives. Mooie aanvulling en dat de beeldkwaliteit iets minder is, is niet erg. Velen zijn vergeten dat je in die tijd ook thuis niet altijd de beste tv-ontvangst had.
Geplaatst 4 augustus 20231 jr. Auteur Op 3-8-2023 om 16:44 zei bert ree: Mooie aanvulling en dat de beeldkwaliteit iets minder is, is niet erg. Velen zijn vergeten dat je in die tijd ook thuis niet altijd de beste tv-ontvangst had. Thijs Wassens geeft aan: Deze clip is uitgezonden bij de VOO op Nederland 1 op 14 juli 1976 om 22:10. Het programma heette Veronica Aktueel. De commentaarstem is zo te horen van Tom Collins.
Geplaatst 4 augustus 20231 jr. Dat klopt. Ik heb destijds (kennelijk) het geluid opgenomen: 765. VOO on tv about Mebo 2 in Slikkerveer harbour including Edwin Bollier 14‑7‑76 7'
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.