Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Op een gegeven moment was de hoofdzender uit maar kon ik  vd steunzenders in Schotland toch nog met wat ruis ontvangen. Maar 50 kW.

Waarom zet de BBC in Droitwich niet een moderne LG 50 kW zender in, in Denemarken is er 1 te koop als 243 stopt.

Zo'n solid state Nautel gebruikt ook nog eens veel minder stroom en moduleert veel harder dan de oude zender die er nu staat.

Geplaatst
1 uur geleden zei radio tpot:

The signal was strong enough to reach up to 94% of the population at the time.

Ja klopt, maar wel met 4 zenders op dezelfde frequentie.

Nee met (maar) 1 zender.

'' Opening on 27 July 1925, the Daventry Transmitter was the world's first long wave transmitting station.

The BBC chose the position so the transmitter could cover the maximum land area.

It brought the total audience within listening distance to 94% of the population.'' 

Please login or register to see this link.

Geplaatst

Sinds 61/62 luister ik BBC op 1500 meter langegolf. Eerst meeluisteren met mijn broer op zijn Flips transistor, vanaf 64 op mijn eigen transistorVanaf september 67 meer geluisterd toen BBCs Radio One and Two ettelijke uren gezamenlijk doorbrachten op LW   en als alternatief op de 247 middengolf. Tja  binnenkort de grote ondenkbare stilte op 1500. 

• 4 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)
Op 7-9-2023 om 19:20 zei Robin Westhof:

Nee met (maar) 1 zender.

'' Opening on 27 July 1925, the Daventry Transmitter was the world's first long wave transmitting station.

The BBC chose the position so the transmitter could cover the maximum land area.

It brought the total audience within listening distance to 94% of the population.'' 

Please login or register to see this link.

Na november 1978, toen BBC Radio 4 naar de 200 kHz verhuisde (en BBC Radio 2 naar 693 + 909 middengolf), zijn er twee zenders van 50 kW bijgekomen in Schotland: Burghead en Westerglen. Enkele jaren later werd de frequentie verschoven naar 198 kHz.

De vierde zender die Theo noemt wordt vaak vergeten. Dit is een heel klein zendertje voor de Dartmoor tunnel in de M25, de ringweg om London. Bedoeld voor ontvangst in de tunnel.

Op 10-9-2023 om 18:01 zei Marinebroadcasters:

Sinds 61/62 luister ik BBC op 1500 meter langegolf. Eerst meeluisteren met mijn broer op zijn Flips transistor, vanaf 64 op mijn eigen transistorVanaf september 67 meer geluisterd toen BBCs Radio One and Two ettelijke uren gezamenlijk doorbrachten op LW   en als alternatief op de 247 middengolf. Tja  binnenkort de grote ondenkbare stilte op 1500. 

BBC heeft nog nergens een datum voor uitschakeling van de lange golf genoemd. Dit kun je ook lezen in het artikel waarvan Harm de link gaf. Men heeft alleen verschillende datums genoemd voor het verplaatsen van de speciale programma's die alleen op lange golf worden/werden uitgezonden. o.a weerbericht voor de scheepvaart, sport (cricket geloof ik) en parlementsprogramma's. Sommige zijn al verplaatst naar b.v. internet, DAB of het hoofdprogramma van R4 op FM+LG. Andere programma's verplaatsen eind dit jaar of ergens in 2024.

bewerkt door Rink Hof

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6646
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    thijs1998
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.