Geplaatst 10 november 20231 jr. Populair bericht (voor Nederlands naar beneden scrollen) On July 28th, 1973, Kurt was one of the offshore radio fans to visit the Mi Amigo, the Norderney and the MEBO II. The trip was organised by the Free Radio Campaign (FRC) Holland of Hans Verbaan and was announced as the big 1973 annual trip of the Free Radio Campaigns of England, Belgium and Germany. Because of the large number of participants, over 180 in total, 90 from Germany alone, this trip took place with two ships, the "Zeester" and the "Morgenster" (both from Rederij J. Vrolijk). Kurt, like most German radio freaks, was probably traveling with the “Morgenster”. This film is a straight copy of what was filmed and edited by Kurt back in 1973. No footage has been removed from that original edit. Please note that this has been filmed from a boat out on the Northsea, which means that the picture sometimes is somewhat shaky. This trip was reported to have taken place in heavy seas. Kurt Sellenthin presenteert: Mijn trip naar de Radioschepen op 28 juli 1973 Op 28 juli 1973 was Kurt één van de offshore radiofans die Mi Amigo, de Norderney en de MEBO II bezochten. De reis werd georganiseerd door de Free Radio Campaign (FRC) Holland van Hans Verbaan en werd neergezet als dé grote jaarlijkse reis van 1973 van de Free Radio Campaigns van Engeland, België en Duitsland. Vanwege het grote aantal deelnemers, ruim 180 in totaal, 90 alleen al uit Duitsland, vond deze reis plaats met twee schepen, de "Zeester" en de "Morgenster" (beiden van Rederij J. Vrolijk). Zoals de meeste Duitse radiofreaks, was Kurt hoogstwaarschijnlijk aan boord van de "Morgenster". Deze film is een regelrechte kopie van wat Kurt in 1973 filmde en monteerde. Er is geen beeldmateriaal verwijderd uit die originele bewerking. Houdt er svp rekening mee dat dit is gefilmd vanaf een boot op de Noordzee, waardoor het beeld soms wat heen en weer kan gaan. Deze reis zou hebben plaatsgevonden bij onstuimige zee.
Geplaatst 10 november 20231 jr. Ik heb me niet herkend, weet ook niet meer op welke boot ik was. Maar dit is opgenomen op de Morgenster.
Geplaatst 10 november 20231 jr. Auteur Op 10-11-2023 om 16:06 zei Helmut: Maar dit is opgenomen op de Morgenster. Dat klopt, Helmut. Ergens in de film komt het bordje "Morgenster" kort in beeld.
Geplaatst 10 november 20231 jr. Populair bericht Dank je wel, Ben. Ik ga 'm zo bekijken. Zojuist zag ik een andere film van Kurt Sellenthin van de boottocht die de Free Radio Campaign op 1 juni 1974 organiseerde. Zij gingen met de Fortuna, die door RNI werd omschreven als bijna evengroot als de Mebo 2. Bij een rustige zee kon er flink worden ingezoomd. De cameraman heeft ook een vaste hand of een goed statief. Het lijkt alsof de drie schepen vlak bij elkaar liggen en ook vlak bij de kust. Op een moment als de Mebo 2 vol in beeld is, meen ik het Kurhaus op de achtergrond te zien. Helder weer dus. Op YT meldt iemand dat op 3:48 zelfs het REM eiland te zien is, dat is erg vaag want die stond bij Noordwijk. Bij de beelden zitten stukken radio uitzendingen van Veronica (o.a Lex Harding), RNI English en Caroline. Alle drie stations noemen de Fortuna in hun uitzendingen, Caroline doet op het dek zelfs een voorstelrondje, waarbij beeld en geluid een groot deel goed gelijk lopen. Ik heb hiervan een half uur zitten genieten, omdat ik zelf nooit zo'n boottocht heb gemaakt (te jong, geen geld) en deze drie schepen dus nooit op zee heb zien liggen. Kurt: bedankt! De opname staat op YT sinds 28 oktober.
Geplaatst 10 november 20231 jr. Populair bericht Opvallend, op de opname van 1 juni zie je NOG een zendschip, in de haven van Scheveningen, helemaal aan het begin. Hospitaal Kerkschip (de Hoop?). Deze zond in de visserijband kerkdiensten uit, dat is dus omroep en dat mag helemaal niet op een communicatie band. Maar Kerk, religie,,,,, Zowel Veronica als RNI begonnen ook in de visserijband, 1620 en 1610. Dus wat was het juridische verschil? De Morgenster trip van 28 juni, was dit niet een vd laatste? Wij zijn met een groep vlak voor 31e aug ook met de Morgenster naar de 3 scheepjes geweest, ook met slecht weer. Misschien zelfs dezelfde trip? Overigens begrijp ik het geluid van Atlantis niet helemaal, die is niet in beeld want die lag voor Zeeland.
Geplaatst 11 november 20231 jr. Op 10-11-2023 om 22:57 zei ruudam: Overigens begrijp ik het geluid van Atlantis niet helemaal, die is niet in beeld want die lag voor Zeeland. Ruud, Dat geluid is uit de film van 1973, toen Atlantis nog vanaf het Caroline schip uitzond.
Geplaatst 11 november 20231 jr. Op 10-11-2023 om 09:12 zei Ben: (voor Nederlands naar beneden scrollen) On July 28th, 1973, Kurt was one of the offshore radio fans to visit the Mi Amigo, the Norderney and the MEBO II. The trip was organised by the Free Radio Campaign (FRC) Holland of Hans Verbaan and was announced as the big 1973 annual trip of the Free Radio Campaigns of England, Belgium and Germany. Because of the large number of participants, over 180 in total, 90 from Germany alone, this trip took place with two ships, the "Zeester" and the "Morgenster" (both from Rederij J. Vrolijk). Kurt, like most German radio freaks, was probably traveling with the “Morgenster”. This film is a straight copy of what was filmed and edited by Kurt back in 1973. No footage has been removed from that original edit. Please note that this has been filmed from a boat out on the Northsea, which means that the picture sometimes is somewhat shaky. This trip was reported to have taken place in heavy seas. Kurt Sellenthin presenteert: Mijn trip naar de Radioschepen op 28 juli 1973 Op 28 juli 1973 was Kurt één van de offshore radiofans die Mi Amigo, de Norderney en de MEBO II bezochten. De reis werd georganiseerd door de Free Radio Campaign (FRC) Holland van Hans Verbaan en werd neergezet als dé grote jaarlijkse reis van 1973 van de Free Radio Campaigns van Engeland, België en Duitsland. Vanwege het grote aantal deelnemers, ruim 180 in totaal, 90 alleen al uit Duitsland, vond deze reis plaats met twee schepen, de "Zeester" en de "Morgenster" (beiden van Rederij J. Vrolijk). Zoals de meeste Duitse radiofreaks, was Kurt hoogstwaarschijnlijk aan boord van de "Morgenster". Deze film is een regelrechte kopie van wat Kurt in 1973 filmde en monteerde. Er is geen beeldmateriaal verwijderd uit die originele bewerking. Houdt er svp rekening mee dat dit is gefilmd vanaf een boot op de Noordzee, waardoor het beeld soms wat heen en weer kan gaan. Deze reis zou hebben plaatsgevonden bij onstuimige zee. Weer mooi gedaan, blijkbaar stonden de logo's van atlantis en seagull nog niet op de zijkant op 28 juli 73
Geplaatst 11 november 20231 jr. O, ik hoor nu helemaal in het begin van de 1974 film een korte opname van Radio Atlantis. Wellicht om aan te geven dat die ook kon worden ontvangen bij Scheveningen. Veronica, RNI (van de FM) en Caroline zijn knetterhard. Atlantis niet.
Geplaatst 11 november 20231 jr. Auteur Populair bericht Op 10-11-2023 om 22:15 zei Rink Hof: Dank je wel, Ben. Ik ga 'm zo bekijken. Zojuist zag ik een andere film van Kurt Sellenthin van de boottocht die de Free Radio Campaign op 1 juni 1974 organiseerde. Kurt: bedankt! De opname staat op YT sinds 28 oktober. Dat had je die gemist, Rink. Die heb ik 2 weken geleden hier gepost Er staan nu 3 films van Kurt op YT : The url for "Kurt's Radio Films" channel is : Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren En er komen er nog meer Ook met beelden van de binnenkant van de MEBO II 11 november 20231 jr. bewerkt door Ben
Geplaatst 11 november 20231 jr. Maar wat ik niet begrijp of ik herinner niet meer goed, jij wordt ouder papa zong Peter Koelewijn haha. Ik hoor heel veel audio van Seagull in deze film. Maar tijdens deze tocht was het toch weer omgedoopt in Caroline?
Geplaatst 11 november 20231 jr. Populair bericht Op 11-11-2023 om 09:46 zei Helmut: Maar tijdens deze tocht was het toch weer omgedoopt in Caroline? Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 11 november 20231 jr. Op 11-11-2023 om 09:46 zei Helmut: Maar tijdens deze tocht was het toch weer omgedoopt in Caroline? Deze trip was op 28 Juli 1973 en Radio Seagull begon met haar uitzendingen op 24 Juli 1973 tot de mast eind September 1973 brak. Daarna in 1974 was het nog een paar maanden "Radio Seagull" maar pas daarna, begin 1974 werd het "Caroline. Dus niet toen deze film is gemaakt op 28 Juli 1973. Henk Kruize 11 november 20231 jr. bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 11 november 20231 jr. Zijn deze beelden ook te downloaden? Heel leuk om te bewaren. Hoor graag of dat mogelijk is of niet. Alvast dank voor de reactie. Groet Ton
Geplaatst 11 november 20231 jr. Populair bericht Op 11-11-2023 om 09:46 zei Helmut: Maar wat ik niet begrijp of ik herinner niet meer goed, jij wordt ouder papa zong Peter Koelewijn haha. Ik hoor heel veel audio van Seagull in deze film. Maar tijdens deze tocht was het toch weer omgedoopt in Caroline? Seagull begon op 24 juli 73 uit te zenden (de film is op 28 juli) tot 18 oktober 73 samen met atlantis Seagull hervatte op 7 januari 74 tot 22 februari 74 de uitzendingen, dan samen met Mi Amigo
Geplaatst 11 november 20231 jr. Auteur Populair bericht Op 10-11-2023 om 22:15 zei Rink Hof: De cameraman heeft ook een vaste hand of een goed statief. Het verschil tussen de originele opnamen en wat ik op youtube heb gezet is eigenlijk best wel groot. Het kost best wel veel werk en computerkracht maar zowel met behulp van software als door handmatig te grote beeldschommelingen aan te passen wordt het geheel een stuk aangenamer om naar te kijken. Opnamen vanaf een boot op het (golvende) water, zelfs vanaf een vast statief zijn alles behalve stabiel. Overigens, de film van 1-6-74 was gemaakt op een rustiger Noordzee dan de film van 28-7-73. Ik heb even een willekeurig stukje uit de film gepakt om het verschil te laten zien tussen de originele filmscan en dat wat op youtube staat: 11 november 20231 jr. bewerkt door Ben
Geplaatst 11 november 20231 jr. Auteur Populair bericht Dank aan degenen, die de vraag mbt Seagull van Helmut beantwoord hebben. Werner heeft me wat scans gestuurd van het Duitse blad Radio News, waarin een verslag staat van deze trip. Ik zie bovenaan het artikel dit plaatje staan (de letters "E Trip" bovenaan heb ik eraf geknipt): RNI op 220, Veronica op 538, Atlantis op 385 en op: 11 november 20231 jr. bewerkt door Ben
Geplaatst 11 november 20231 jr. Populair bericht Op 11-11-2023 om 14:15 zei Ton H: Zijn deze beelden ook te downloaden? Heel leuk om te bewaren. Hoor graag of dat mogelijk is of niet. Alvast dank voor de reactie. Groet Ton Ze zijn toch al bewaard. Op Youtube. Dit vond ik zojuist. 11 november 20231 jr. bewerkt door Albatrosstudio
Geplaatst 11 november 20231 jr. Auteur Populair bericht Dank je, Douwe. Dat zijn de scans, inderdaad. Helmut schreef al dat hij op deze trip ook op de boot zat. Helmut maakte op deze 28 Juli 1973 deze foto: In de VW kever zit Frank Leonhardt. Onder zijn leiding werd de trip naar de RNI studio's georganiseerd, waarvan ik vorige week zaterdag het filmpje geupload heb.
Geplaatst 11 november 20231 jr. Op 11-11-2023 om 18:18 zei Ben: Dank aan degenen, die de vraag mbt Seagull van Helmut beantwoord hebben. Werner heeft me wat scans gestuurd van het Duitse blad Radio News, waarin een verslag staat van deze trip. Ik zie bovenaan het artikel dit plaatje staan (de letters "E Trip" bovenaan heb ik eraf geknipt): RNI op 220, Veronica op 538, Atlantis op 385 en op: De eerste dagen bij atlantis wisten ze het soms zelf niet: dit is atlantis op 358, o nee 53..., niet juist het is 385. En dat terwijl "atlantis 385" op 259 zat. bij de eerste uitzendingen van Mi Amigo na de Atlantis-uren begin oktober 73 had Bart VD Laar het over 259 389. Hij vernoemde de twee golflengtes terwijl er toen al drie maand alleen op 259 werd uitgezonden.
Geplaatst 11 november 20231 jr. Op 11-11-2023 om 07:36 zei Ben: Dat had je die gemist, Rink. Die heb ik 2 weken geleden hier gepost Er staan nu 3 films van Kurt op YT : The url for "Kurt's Radio Films" channel is : Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren En er komen er nog meer Ook met beelden van de binnenkant van de MEBO II Die heb ik inderdaad gemist, Ben. Zelfs toen ik eerst in de zeezender berichtenlijst heb gekeken. Sorry voor de dubbelposting. Ik zag zijn kanaal, de derde film is een bezoek aan de RNI studio's in Naarden. Op 11-11-2023 om 16:11 zei Ben: Het verschil tussen de originele opnamen en wat ik op youtube heb gezet is eigenlijk best wel groot. Het kost best wel veel werk en computerkracht maar zowel met behulp van software als door handmatig te grote beeldschommelingen aan te passen wordt het geheel een stuk aangenamer om naar te kijken. Opnamen vanaf een boot op het (golvende) water, zelfs vanaf een vast statief zijn alles behalve stabiel. Overigens, de film van 1-6-74 was gemaakt op een rustiger Noordzee dan de film van 28-7-73. Ik heb even een willekeurig stukje uit de film gepakt om het verschil te laten zien tussen de originele filmscan en dat wat op youtube staat: Wat een enorm verschil ! Ik vond de beelden ook al erg rustig, vandaar mijn opmerking. Dank voor jouw uitleg, Ben. Wat er al mogelijk is vandaag de dag....
Geplaatst 12 november 20231 jr. Op 11-11-2023 om 14:15 zei Ton H: Zijn deze beelden ook te downloaden? Heel leuk om te bewaren. Hoor graag of dat mogelijk is of niet. Alvast dank voor de reactie. Groet Ton Weet niet of het nog kan, maar gebruikte zelf VLC player daar voor, maar is al weer een hele tijd geleden dat ik dat gedaan heb.
Geplaatst 12 november 20231 jr. Auteur Een vriendelijk verzoek van mij om geen discussies aan te gaan over het downloaden van Youtube, dat hoort hier niet thuis.
Geplaatst 12 november 20231 jr. Mooie opnamen, erg goed gelukt Ben om het te stabiliseren. Zat toch weer even in gedachten verzonken te kijken. Deze boten, daar kwam het vandaan, de muziek en stemmen. Theo
Geplaatst 12 november 20231 jr. Op 11-11-2023 om 21:57 zei bert ree: De eerste dagen bij atlantis wisten ze het soms zelf niet: dit is atlantis op 358, o nee 53..., niet juist het is 385. En dat terwijl "atlantis 385" op 259 zat. bij de eerste uitzendingen van Mi Amigo na de Atlantis-uren begin oktober 73 had Bart VD Laar het over 259 389. Hij vernoemde de twee golflengtes terwijl er toen al drie maand alleen op 259 werd uitgezonden. Het was ook de bedoeling dat Atlantis op 385 meter (773 kHz) zou gaan uitzenden, maar iemand had het daarvoor benodigde zendkristal 'geleend'... 😉 Piet.
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.