Spring naar bijdragen

Kurt Sellenthin presents: My trip to the Radioships on July 28th, 1973

Aanbevolen berichten

Geplaatst
13 minuten geleden zei Helmut:

Maar dit is opgenomen op de Morgenster. 

Dat klopt, Helmut. Ergens in de film komt het bordje "Morgenster" kort in beeld.

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Geplaatst
1 uur geleden zei ruudam:

Overigens begrijp ik het geluid van Atlantis niet helemaal, die is niet in beeld want die lag voor Zeeland.

Ruud, Dat geluid is uit de film van 1973, toen Atlantis nog vanaf het Caroline schip uitzond.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst
15 uur geleden zei Ben:

(voor Nederlands naar beneden scrollen)

On July 28th, 1973, Kurt was one of the offshore radio fans to visit the Mi Amigo, the Norderney and the MEBO II. The trip was organised by the Free Radio Campaign (FRC) Holland of Hans Verbaan and was announced as the big 1973 annual trip of the Free Radio Campaigns of England, Belgium and Germany. Because of the large number of participants, over 180 in total, 90 from Germany alone, this trip took place with two ships, the "Zeester" and the "Morgenster" (both from Rederij J. Vrolijk). Kurt, like most German radio freaks, was probably traveling with the “Morgenster”. This film is a straight copy of what was filmed and edited by Kurt back in 1973. No footage has been removed from that original edit.

Please note that this has been filmed from a boat out on the Northsea, which means that the picture sometimes is somewhat shaky.

This trip was reported to have taken place in heavy seas.

Kurt Sellenthin presenteert: Mijn trip naar de Radioschepen op 28 juli 1973

Op 28 juli 1973 was Kurt één van de offshore radiofans die Mi Amigo, de Norderney en de MEBO II bezochten. De reis werd georganiseerd door de Free Radio Campaign (FRC) Holland van Hans Verbaan en werd neergezet als dé grote jaarlijkse reis van 1973 van de Free Radio Campaigns van Engeland, België en Duitsland. Vanwege het grote aantal deelnemers, ruim 180 in totaal, 90 alleen al uit Duitsland, vond deze reis plaats met twee schepen, de "Zeester" en de "Morgenster" (beiden van Rederij J. Vrolijk). Zoals de meeste Duitse radiofreaks, was Kurt hoogstwaarschijnlijk aan boord van de "Morgenster".

Deze film is een regelrechte kopie van wat Kurt in 1973 filmde en monteerde. Er is geen beeldmateriaal verwijderd uit die originele bewerking.

Houdt er svp rekening mee dat dit is gefilmd vanaf een boot op de Noordzee, waardoor het beeld soms wat heen en weer kan gaan. Deze reis zou hebben plaatsgevonden bij onstuimige zee.

Weer mooi gedaan, blijkbaar stonden de logo's van atlantis en seagull nog niet op de zijkant op 28 juli 73

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

O, ik hoor nu helemaal in het begin van de 1974 film een korte opname van Radio Atlantis.
Wellicht om aan te geven dat die ook kon worden ontvangen bij Scheveningen. Veronica, RNI (van de FM) en Caroline zijn knetterhard. Atlantis niet.

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Geplaatst

Maar wat ik niet begrijp of ik herinner niet meer goed, jij wordt ouder papa zong Peter Koelewijn haha. Ik hoor heel veel audio van Seagull in deze film. Maar tijdens deze tocht was het toch weer omgedoopt in Caroline?

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst (bewerkt)
3 uur geleden zei Helmut:

Maar tijdens deze tocht was het toch weer omgedoopt in Caroline?

Deze trip was op 28 Juli 1973 en Radio Seagull begon met haar uitzendingen op 24 Juli 1973 tot de mast eind September 1973 brak. Daarna in 1974 was het nog een paar maanden "Radio Seagull" maar pas daarna, begin 1974 werd het "Caroline.

Dus niet toen deze film is gemaakt op 28 Juli 1973.

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Geplaatst
3 uur geleden zei Ben:

Dank aan degenen, die de vraag mbt Seagull van Helmut beantwoord hebben. Werner heeft me wat scans gestuurd van het Duitse blad Radio News, waarin een verslag staat van deze trip.

Ik zie bovenaan het artikel dit plaatje staan (de letters "E Trip" bovenaan heb ik eraf geknipt):

nordseetrip1973.thumb.jpg.06a4f2f46114680f3e009e0944f836e8.jpg

RNI op 220, Veronica op 538, Atlantis op 385 en op:

Seagull.thumb.jpg.89cd7fdad4dd2b6f5ce75de866985009.jpg

De eerste dagen bij atlantis wisten ze het soms zelf niet: dit is atlantis op 358, o nee 53..., niet juist het is 385.  En dat terwijl  "atlantis 385" op 259 zat.

bij de eerste uitzendingen van Mi Amigo na de Atlantis-uren begin oktober 73 had Bart VD Laar het over 259 389. Hij vernoemde de twee golflengtes terwijl er toen al drie maand alleen op 259 werd uitgezonden.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst
14 uur geleden zei Ben:

:) Dat had je die gemist, Rink. Die heb ik 2 weken geleden hier gepost ;)

Er staan nu 3 films van Kurt op YT : The url for "Kurt's Radio Films" channel is : Please login or register to see this link.

En er komen er nog meer ;) Ook met beelden van de binnenkant van de MEBO II

Die heb ik inderdaad gemist, Ben. Zelfs toen ik eerst in de zeezender berichtenlijst heb gekeken. Sorry voor de dubbelposting.

Ik zag zijn kanaal, de derde film is een bezoek aan de RNI studio's in Naarden.

6 uur geleden zei Ben:

Het verschil tussen de originele opnamen en wat ik op youtube heb gezet is eigenlijk best wel groot. Het kost best wel veel werk en computerkracht maar zowel met behulp van software als door handmatig te grote beeldschommelingen aan te passen wordt het geheel een stuk aangenamer om naar te kijken. Opnamen vanaf een boot op het (golvende) water, zelfs vanaf een vast statief zijn alles behalve stabiel. Overigens, de film van 1-6-74 was gemaakt op een rustiger Noordzee dan de film van 28-7-73.

Ik heb even een willekeurig stukje uit de film gepakt om het verschil te laten zien tussen de originele filmscan en dat wat op youtube staat:

<film geknipt>

Wat een enorm verschil !  
Ik vond de beelden ook al erg rustig, vandaar mijn opmerking.

Dank voor jouw uitleg, Ben. Wat er al mogelijk is vandaag de dag....

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst
20 uur geleden zei Ton H:

Zijn deze beelden ook te downloaden? Heel leuk om te bewaren. Hoor graag of dat mogelijk is of niet.

Alvast dank voor de reactie.

Groet

Ton

Weet niet of het nog kan, maar gebruikte zelf VLC player daar voor, maar is al weer een hele tijd geleden dat ik dat gedaan heb. 

Geplaatst
14 uur geleden zei bert ree:

De eerste dagen bij atlantis wisten ze het soms zelf niet: dit is atlantis op 358, o nee 53..., niet juist het is 385.  En dat terwijl  "atlantis 385" op 259 zat.

bij de eerste uitzendingen van Mi Amigo na de Atlantis-uren begin oktober 73 had Bart VD Laar het over 259 389. Hij vernoemde de twee golflengtes terwijl er toen al drie maand alleen op 259 werd uitgezonden.

Het was ook de bedoeling dat Atlantis op 385 meter (773 kHz) zou gaan uitzenden, maar iemand had het daarvoor benodigde zendkristal 'geleend'... 😉

Piet.

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6638
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    GroningerFries
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.