Spring naar bijdragen

Kurt Sellenthin presents: My trip to the Radioships on July 28th, 1973

Aanbevolen berichten

Geplaatst
4 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Het was ook de bedoeling dat Atlantis op 385 meter (773 kHz) zou gaan uitzenden, maar iemand had het daarvoor benodigde zendkristal 'geleend'...

Dat gebeurde pas een jaar later met een nieuw zendkristal, het in 1973 gebruikte zendkristal voor Caroline 389 werd een dag voor de officiële start van Atlantis opgeblazen.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

Ik begrijp uit het verhaal dat er dus terug werking geweest is van zender 1 op zender 2, en dat daardoor het kristal stuk is gegaan?

(opblazen doen ze in het leger)

Niet erg slim om dit doen als je geen goede notch en doorlaat filter hebt.

En je je niet kunt beheersen met de verlokking van meer vermogen en je niet kunt overzien wat de gevolgen kunnen zijn, denk ik dan.

Maar wat is er dan nu anders in het verhaal van Robin?

Een dag van te voren is er een zender vernield, om wat voor reden dan ook.

Theo

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

In mei 1973 ? heb ik een boottrip naar de drie zeezenders gemaakt. De exacte datum weet ik niet meer. 

Ik heb nog een brief van radio Leiden van een zekere Peter. De trip zou georganiseerd zijn door J.Verbaan met adres te Voorburg.

Aan boord heb ik toen in die mei kennisgemaakt met een zekere Peter van radio Leiden.

Uit een artikel van 21-2-1976 in de Leidse Courant blijkt , dat radio Leiden reeds sinds 1972 bestond en uitzond op 98 mhz FM en dat een van hun medewerkers afkomstig was van 1 van de zeezenders.

In die brief van radio Leiden staat verder, dat er plannen waren voor een boottocht in juni en op 21 juli 1973. De datum van 28 juli komt daarin niet voor. Ik schijn aan boord dia s te hebben gemaakt van die tocht in mei.

Ik weet nog , dat het redelijk mooi weer was en dat ik de dubbel LP van RNI op de Lely kade aangeschaft heb.

Wat ik nog goed herinner , dat er vanaf de Mi Amigo met rode vlaggen gezwaaid werd. Er heerste daar nogal een onrustige stemming en men riep naar ons het leek wel of ze leuzen scandeerden.  Op Veronica was niets te zien en op Noordzee zwaaiden er enkelen naar ons en was de stemming verder braaf.

Of ik op de Fortuna of Morgenster gevaren heb weet ik niet meer, maar in mijn herinnering was het schip niet zo groot met banken in het midden. Wellicht kan iemand mij aanvullen , het is wel 50 jaar geleden..

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

Dag Piet,

Veel dank voor deze informatie! Leuke en bijzondere info!

In die brief van radio Leiden staat, dat ze vanuit wisselende locaties uitzonden. Dat van die rijdende auto daar was ik niet opgekomen.

Ik was ook in die tijd actief op 27 mc in de bollenstreek en later 3 meter. Veel later ben ik omroeper geworden bij een buitenlands radiostation.

Ik heb in mijn geheugen nog heel wat namen uit die jaren 70 tijd. Was regelmatig in Leiden bij diverse 27 mc ers.

Kan me ook nog een station Gompie herinneren uit Noordwijk..die zond uit vanaf een woonboot..midden in de weilanden.

Misschien is de naam Peter uit de brief ook wel niet echt. Men was toen (terecht) zo voorzichtig met het geven van informatie.  Langzaam vallen de puzzelstukjes in elkaar.

Groetjes en..

Wordt vervolgd...

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Geplaatst
5 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Bijgaand het artikel over Radio Leiden uit de Leidse Courant van 21 februari 1976, met op de foto 'piraat' Lion Keezer. Het artikel is geschreven door Leidse Courant-redacteur Arjen Broekhuizen, die ook betrokken was bij de opgerichte stichting voor lokale omroep.

Piet.

Piet, het bericht is zo (als jpg) niet te lezen, te weinig pixels....

Rink

Geplaatst
Op 17-11-2023 om 18:34 zei Juul:

Dag.....???

"Veel later ben ik omroeper geworden bij een buitenlands radiostation."

Welk station was dat ?

Juul

Dag Juul ,  verschillende buitenlandse radiostations zonden vroeger uit in de Nederlandse taal. Als ik wat meer tijd heb, zal ik (als daar interesse voor is)een aparte topic van maken. Ik hou het nog even voor me.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst
23 uur geleden zei RMI:

Dag Juul ,  verschillende buitenlandse radiostations zonden vroeger uit in de Nederlandse taal. Als ik wat meer tijd heb, zal ik (als daar interesse voor is)een aparte topic van maken. Ik hou het nog even voor me.

VOORAL DOEN !

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • 1 month later...
Geplaatst
Op 13-11-2023 om 12:37 zei Piet van der Vooren:

Laten we het er maar op houden dat er verschillende versies de ronde doen van de reden waarom Atlantis op 15 juli 1973 niet op 385 meter (773 kHz) kon starten...

Piet.

Op 30 december loopt er op KL85.net een special over Atlantis 50 jaar van 11u tot 18u als afsluiting van een hele hoop heruitzendingen van programma's van atlantis. Bob Noakes was de zendtechnicus aan boord om de uitzendingen te starten vanaf de MV Mi Amigo op 15 juli 1973. De vraag zal gesteld worden waarom Atlantis niet op 385 kon starten. De 7u durende special wordt ook in de zeezendernacht herhaald op 31 december van 0u tot 7u voor wie te laat zou zijn ingeschakeld. 

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6638
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    GroningerFries
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.