Geplaatst 20 november 20231 jr. Populair bericht Een setje voor de liefhebber. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 20 november 20231 jr. Het staat voor Armed Forces Radio Service. Zal wel van Soesterberg gekomen zijn vermoed ik, want daar zaten de Amerikanen. Theo
Geplaatst 20 november 20231 jr. Oh, ja zeker. Voor mij was het gewoon AFN. Ik ben al sinds het begin destijds in Soesterberg in 1964 luisteraar. Op 20-11-2023 om 12:21 zei ruudam: Was het niet AFRTS,of AFN? Dat dacht ik ook. Vandaar mijn vraag. 20 november 20231 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 20 november 20231 jr. AFRTS = dus American Forces Radio and Television Service. De televisie kwam er kennelijk pas later bij. Ik heb altijd begrepen dat AFRTS de organisatie was die de opgenomen programma's uit de VS aanleverde. AFN verwijst naar de diverse stations waarop ze werden uitgezonden, gecombineerd met programma's die ter plekke (live) gemaakt werden.
Geplaatst 20 november 20231 jr. Op 20-11-2023 om 11:17 zei radio tpot: Zal wel van Soesterberg gekomen zijn vermoed ik, want daar zaten de Amerikanen. Nog niet in de jaren 40/50. Op 20-11-2023 om 15:28 zei Will Stevens: AFRTS = dus American Forces Radio and Television Service. Ook een tijdje Armed Forces Radio and Television Service. Op 20-11-2023 om 15:28 zei Will Stevens: Ik heb altijd begrepen dat AFRTS de organisatie was die de opgenomen programma's uit de VS aanleverde. Nee, dat was het AFN Broadcast Center in Los Angeles. AFRTS = het Broadcast Center in Californië + de diverse AFN radiostations in Europa en de Pacific. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Op 20-11-2023 om 11:11 zei Juul: wat is "AFRS" ? 1942: May 29 - The War Department establishes the Armed Forces Radio Service (AFRS) in Hollywood, California and commissions prominent radio advertising executive Tom Lewis as its first commander. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 21 november 20231 jr. AFRTS De koepel boven alles wat tv of radio was voor US troepen oversea. AFRS De koepel van bovenstaande minus TV AFN Europe De koepel boven de bonte verzameling AFN radiostations in oa West Europa. AFN Bremerhaven-AFN Frankfurt-AFN Munich....de drie mlocals die ik vanaf 1964 decennia lang beluisterde op middengolf. Bremerhaven 5 kw vlak over de grens, de andere twee s avonds en vroege ochtend met de skywave. Anno nu kun je nog een beetje dat AFN gevoel terugkrijgen bij AFN JOE RADIO < van alles en nog wat muziek> en AFN Legacy < classic rock> Helaas zul je de zo kenmerkende AFN jingles niet meer horen. AFN JOE heeft s zaterdags wel een retro aflevering van de AM top 40 met CC. Hier heel veel AFRTS/AFN programma's uit lang vervlogen tijden. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Naast de locale AFN middengolfstations waren er ook op enkele plekken in Europa easy listening FM stations. Deze liepen op automation. Automation in the 60s en 70s, zie foto. Een letterlijke Wall of Sound. In 1966 startte het Britse easy listening station Britain Radio op soortgelijke manier. 21 november 20231 jr. bewerkt door Marinebroadcasters
Geplaatst 21 november 20231 jr. In 1996 stopten de vooraf opgenomen programma's uit LA, begrijp ik van afrts blogspot. Satelliet en internet namen het over.
Geplaatst 21 november 20231 jr. Op 21-11-2023 om 09:48 zei Will Stevens: In 1996 stopten de vooraf opgenomen programma's uit LA, begrijp ik van afrts blogspot. Satelliet en internet namen het over. Dat zou kunnen. Na de close down van Bremerhaven in 1993 luisterde ik nauwelijks meer. Wel weet ik dat de AFRTS syndicated programma's op vinyl werden aangeleverd.
Geplaatst 21 november 20231 jr. Op 21-11-2023 om 11:14 zei Marinebroadcasters: Na de close down van Bremerhaven in 1993 luisterde ik nauwelijks meer. Toen nog veel geluisterd naar het programma (Classic Rock) van Laurie Allen, om 21.00 uur meestal via Frankfurt ( 873 kHz). Zij stopte bij AFN in 1996, daarna nog geluisterd naar de linkse en (vooral) rechtse talkshows en het programma van NPR (National Public Radio) en af en toe nog een (oldies) muziek programma.
Geplaatst 21 november 20231 jr. Niet alleen geluisterd naar AFN Soesterberg (Soosterburg) maar ook gekeken, veel honkbal s nachts. Een oude z/w TV omgebouwd maar NTSC. Het lastigst was het geluid, nooit de 60Hz ! brom eruit gekregen.
Geplaatst 21 november 20231 jr. Populair bericht Ja, ik had zelfs een speciale NTSC - TV gekocht om AFN te kijken in Bunschoten waar ik toen woonde. En een special antenne kon je toen ook nog kopen. Het was een JVC tv, kon je kopen bij RAF in Hilversum. De ontvangst was prima. Deze foto uit 1988 laat de tv zien. En een mooi opening van AFN in de ochtend. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Het is voor mij nog steeds gewoon AFN. En ik heb over Veronica "dienstreis' wat geschreven op onze website; Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 21 november 20231 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 11 december 20231 jr. Toen ik de AFN ontdekte kwamen de meeste radioprogramma's uit (of via) Frankfurt. Lage kwaliteit, via een telefoonlijn of misschien zelfs vanaf de AM zender op (toen nog) 872 kHz? Enkele uren per dag kwamen er lokale programma's uit Soesterberg, meteen op de kwaliteit die we op FM gewend zijn. Een beetje schel want die Amerikanen importeerden alles uit de USA, dus ook (auto-)radio's. Die hebben een andere pre-emphase en klonken dus anders. Wat ook anders is, is dat die USA FM-ontvangers alleen op oneven FM-frequenties kunnen ontvangen, dus wel 88.1, 88.3, etc, maar niet 88.0 en 88.2. Na de zerobase verdeling kreeg de AFN in Volkel (NB) de 91,6 toegewezen. Een probleem dus.... De oplossing was een ruil met de lokale omroep aldaar, die de 107.9 had gekregen. Volgens Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren zit de AFN daar nog steeds op 107.9. Volgens "AFN Benelux" niet meer: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Je kunt ze hier via internet beluisteren: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Toen ik eind jaren 70 een antenne op het dak had en de FM-band boven 100 MHz nog praktisch leeg was, heb ik een keer de 102,3 uit Stuttgart (100kW) ontvangen. De 98.7 uit Frankfurt (Grosser Feldberg 60kW) heb ik ook wel eens ontvangen, dat was wat moeilijker naast de Lopikse 98.9. Ik woonde toen in Naarden. 11 december 20231 jr. bewerkt door Rink Hof
Geplaatst 24 april 202424 apr Populair bericht AFN Old Gold Retold Jim Pewter April 1985 Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.