Geplaatst 9 mei 20249 mei Populair bericht Vandaag weer zo'n dag dat je lekker wat oude foto's kijkt en in dit geval waren het oude Veronica foto's. Vooral uit de Veronica studio "Utrechtseweg van 1969-1974" en dan valt mij iets op. Op de foto's die op de site van de stichting Norderney staan van de nieuwe mengpanelen die ze in 1969 in gebruik namen zie je dat ze 6 faders (= 1 fader monitor naar ik aanneem) hebben en als je latere foto's bekijkt dan hebben ze 9 faders. Dus moeten ze ooit aangepast zijn. Misschien als Juul dit leest dat hij dat wat kan verduidelijken... Fijne Hemelvaartdag Henk Kruize Foto's copyright Stichting Norderney.
Geplaatst 9 mei 20249 mei Populair bericht Die met 9 of zo faders waren de oorspronkelijke mixers zoals door Philps geleverd geleverd. .Later hebben we divers mods uitgevoerd. Zoals start met de 3 rode knopjes voor de carts. En elke cart kon apart kwa nivo geregeld worden. Maar heel gek, ik weet er niet zoveel meer van. Terwijl ik er "duizenden uren" voor - achter gezeten heb. De fader rechtsboven is de master. Dit was studio 1 van collega techn Atze. PS. Zie je die links meter in de hoek liggen? "Foei!" 9 mei 20249 mei bewerkt door Juul
Geplaatst 9 mei 20249 mei Auteur Juul, bedankt, o ja en nog die.... Wat mij ook opviel als je zo over de oude foto's kijkt van de Veronica studio's zijn de Telefunken M24 recorders die later alleen als afspeelrecorder werden gebruikt. Opvallend is de knop die later bij de weergave kop is gezet om, volgens mij, de azimuth goed te kunnen stellen. Er zijn diverse M24's overgebleven maar ik heb later geen enkele meer gezien met die knop. Groet Henk Kruize foto stichting Norderney
Geplaatst 10 mei 202410 mei Op 9-5-2024 om 19:37 zei Juul: PS. Zie je die links meter in de hoek liggen? "Foei!" Geen paniek ............... er was ook nog de Pye 4060 Compressor/Limiter. Rob V.
Geplaatst 10 mei 202410 mei Op 9-5-2024 om 20:45 zei Henk-Anna Loog: Juul, bedankt, o ja en nog die.... Wat mij ook opviel als je zo over de oude foto's kijkt van de Veronica studio's zijn de Telefunken M24 recorders die later alleen als afspeelrecorder werden gebruikt. Opvallend is de knop die later bij de weergave kop is gezet om, volgens mij, de azimuth goed te kunnen stellen. Er zijn diverse M24's overgebleven maar ik heb later geen enkele meer gezien met die knop. Groet Henk Kruize foto stichting Norderney Dat is st4 waarin collega Sytze en ik huisden. Er waren twee studio's met die knop om de azimuth te regelen. St2 en st4. St2 daar zat Ad altijd. We kregen heel vaak losse bandjes van nieuwe singles die nog niet op een lakplaat waren gezet door de maatschappij. En ook reklame bandjes die nog niet op cart stonden.
Geplaatst 10 mei 202410 mei Populair bericht Hier nog een foto. De kamer waar de carts werden gemaakt. Ook weer met de azimuth regeling.
Geplaatst 11 mei 202411 mei Auteur Op 10-5-2024 om 19:30 zei Juul: De kamer waar de carts werden gemaakt. Ook weer met de azimuth regeling. Leuke foto is dit, vooral de bulk erasar, gingen daar alle banden eerst doorheen voordat ze opnieuw werden opgenomen of gebruikte jullie gewoon de wisfunctie van de M24? Zelf heb ik in begin 2000 een Telefunken M24, volspoor, overgenomen van Tim de Wolff uit Soest. het leuke aan deze recorder is dat hij een "K9" koppenset heeft, d.w.z. "weergavekop-wiskop-opnamekop", je kon met deze opstelling overdubs maken. De normale koppenset voor de M24 was "K3" (nee, niet die Vlaamse meisjes.. ) met de normale setting wiskop-opnamekop-weergavekop. Heerlijk apparaat, qua kwaliteit gebouwd als een tank, en nog steeds speelt ie regelmatig hier in huis... een oud Veronica programma overgezet op een bandje... en dan is het "net echt".... Leuk detail, de netkabel koppel je aan de recorder met zo'n zelfde contrastekker als waar je vroeger een stofzuiger of strijkbout mee aankoppelde. O ja.... toen ik dat ding kocht lag de straat waar ik woon open voor rioleringswerkzaamheden en moest ik mijn auto 5 straten verder parkeren... en als je dan dat loeizware ding heel die afstand naar huis moet sjouwen... ... tja, dan zijn je armen bij thuiskomst ongeveer 10 cm langer geworden..... Fijne Zaterdag Groet Henk Kruize
Geplaatst 11 mei 202411 mei Dag Henk, voor 1969 (in de oude studio dus) gebruikten we gewoon de van boord teruggekomen banden weer. Ook deden we dat in de nieuwe studio zo. Maar de bulk ereaser was "voor het geval dat" Volgens mij hebben we nog paar M24's in de opslag. 11 mei 202411 mei bewerkt door Juul
Geplaatst 11 mei 202411 mei Ook op de Zeedijk hadden we in sommige studio's "de knop" om de azimuth te regelen. Hier zie je Ad Bouman dat nog met de hand doen. En daarna in 1968 heb ik er al een knop op gemaakt. En in de oude studio was dat zeker nodig omdat we nog geen carts hadden. 11 mei 202411 mei bewerkt door Juul
Geplaatst 11 mei 202411 mei Op 11-5-2024 om 08:39 zei Juul: Dag Henk, voor 1969 (in de oude studio dus) gebruikten we gewoon de van boord teruggekomen banden weer. Ook deden we dat in de nieuwe studio zo. Maar de bulk ereaser was "voor het geval dat" Volgens mij hebben we nog paar M24's in de opslag. Bij het opnemen van carts worden ze niet gewist. Dus die moeten eerst in de bulk eraser. Je had ook kleinere losse wissers waar je de cart of het bandje op kon leggen,zag je veel in de NOS studioos.
Geplaatst 11 mei 202411 mei Op 11-5-2024 om 16:57 zei ruudam: Bij het opnemen van carts worden ze niet gewist. Dus die moeten eerst in de bulk eraser. Je had ook kleinere losse wissers waar je de cart of het bandje op kon leggen,zag je veel in de NOS studioos. Kijk Ruud, Dat was ik vergeten ! Maar ik maakte nooit carts. Dat deed collega techn Barend.
Geplaatst 12 mei 202412 mei Auteur Op 11-5-2024 om 19:16 zei Juul: Maar ik maakte nooit carts. Dat deed collega techn Barend. Zo schrijft Johan Vermeer in het boek "De Vlaamse Tack van de zeezenders"(Ferry Eden) op pagina 177 rechts onder dat Radio Mi Amigo, aan boord van de Magdalena in 1979, veel oude carts gebruikte die voorheen gebruikt waren als reclame cart bij Veronica, en na het wissen werden de Mi Amigo jingles erop gezet. En, Johan Vermeer klaagde er ook over dat ie elke dag de Spotmasters (type 2000) schoon moest maken.. de oorzaak volgens Johan.. ik citeer.. "Dat lag ook aan de cartridges die we gebruikten en die, gezien de oude reclames die er nog op stonden, waren overgenomen van Radio Veronica en al 5 jaar niet meer gebruikt waren"... Aldus Johan Vermeer. Fijne Zondag Henk Kruize
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.