Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

"De groenteman" in "Moeders wil is wet" van Mia Smelt... mijn moeder luisterde daar altijd naar ...  herinner het me als de dag van gisteren dat ik daar als klein manneke met moeke meeluisterde.. Ze zongen "wat zullen we eten..." en dan kwam er een groenteboer die alles aanprees...  :) 

Sweet memories..

Groet

Henk Kruize

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Geplaatst (bewerkt)

Abominabele top 2000!

In 1973 hoorden we (mijn zusje, broertje en ik) 'iets geks' op Radio Noordzee....

Het was André van Duin met Ferry de Groot, zoiets hadden we niet eerder op de radio gehoord....

Dát was toen écht iets nieuws, maar we vonden het wél leuk!

We luisterden er elke zondagmorgen trouw naar, op de buizenradio (van onze pa) in de keuken.😀

Groet,

HA

bewerkt door Hotel Amigo
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst (bewerkt)

Toen Joost den Draaijer begon met 'Joost Mag Niet Eten' op Hilversum 3, had hij een vaste dagelijkse vervolgrubriek getiteld 'Hoe bouw ik mijn eigen FM-radio'. Het werd gepresenteerd door een elektrotechnisch ingenieur, geloof ik.

Wat ik wel grappig vond, want dat programma van Joost was toen alleen te beluisteren via datzelfde FM.

bewerkt door Will Stevens
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

NUL-NUL  De Toto uitslagen laat zondagmiddag, zo'n beetje als het Programma met de Muis en Star Trek (The Original Series) waren afgelopen op TV.

Please login or register to see this link.

Geplaatst

Raden  maar.....  Kees Schilperoort    1967   begin jaren 70

Radio De Zwarte Roos  Peter van Bruggen KRO 1983   (officiele neppiraat)

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

Leuk nu al die namen weer tevoorschijn komen.

Als je dit afzet tegen het huidige radio landschap dan vraag je je af wat is er gebeurt met de creativiteit van radio makers?

Huidige radio makers geven vol op het orgel af op het zuilen systeem en indeling van de radio zoals het in de jaren 70 was.

Dat willen ze niet meer, is slecht voor de herkenbaarheid enzovoort.

Maar het bracht wel een hele grote verscheidenheid aan radio programma's.

Creatief zijn als je werk en dit wekelijks of zelfs dagelijks doen, is heel inspannend werken.

Wat er nu is doe je met 2 vingers in de neus op auto piloot.

Theo

PS , dit afsplitsten voor een nieuwe topic als afgeleide hiervan?

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

Dag Theo,

"Huidige radio makers geven vol op het orgel af op het zuilen systeem en indeling van de radio zoals het in de jaren 70 was."

Mag het ook naar de jaren 50 en 60 ?

Ja, ik weet het ik ben al wat ouder.

11 uur geleden zei RobH:

Raden  maar.....  Kees Schilperoort    1967   begin jaren 70

Radio De Zwarte Roos  Peter van Bruggen KRO 1983   (officiele neppiraat)

Dag Rob,

Beetje verwarrend... hi  Bedoel je "Raden  maar.....  Kees Schilperoort    1967   begin jaren 70"

Dus vanaf 1967 -beginjaren 70?

Geplaatst (bewerkt)

"Zij die van de zon leven"- Mies Bouwman (1964)

En verder luisterde ik in 1974/1975 elke zaterdagavond naar "De Tijdmachine" (TROS Hilversum 1).

bewerkt door thijs5326
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst
Op 10-6-2024 om 12:06 zei Robin Westhof:

'' Mededelingen voor Land en Tuinbouw'' 

Mededelingen voor Land en Tuinbouw winter 1978/1979 is voorheen al regelmatig aangeboden op het forum.

Is daar nou niet meer van bewaard gebleven?

Geplaatst (bewerkt)
Op 11-6-2024 om 08:42 zei radio tpot:

Huidige radio makers geven vol op het orgel af op het zuilen systeem en indeling van de radio zoals het in de jaren 70 was.

Dat willen ze niet meer, is slecht voor de herkenbaarheid enzovoort.

Maar het bracht wel een hele grote verscheidenheid aan radio programma's.

Die 'verzuiling' was natuurlijk heel kenmerkend voor de generatie van onze ouders en grootouders. Niet alleen op de radio, maar in de hele Nederlandse samenleving van vroeger. Elke zuil had zijn eigen politieke partijen, kranten en tijdschriften, sportclubjes, fanfares, vakbonden etc.

Als je in de jaren dertig bijvoorbeeld lid was van de NCRV, was het niet de bedoeling dat je ook naar de KRO of de VARA luisterde, of deed je dat alleen stiekem. Dat waren de 'bubbels' van die tijd.

De afbraak daarvan begon misschien pas echt ergens in de jaren zestig. Veronica was er een symptoom van.

bewerkt door Will Stevens
Geplaatst

Dat is bekent, ik heb het aangehaald omdat dit zuilen systeem wel een grote verscheidenheid aan programma's heeft voort gebracht.

Als je dit afzet naar de hedendaagse radio, dan is het nu een grote vlakke grijze niemandsland radio waar geen spannende dingen gebeuren.

Want dat is commercieel niet interessant of dat wil de luisteraar niet die wil herkenbare programma's op vaste tijden.

Of denk je dat er over 40 jaar lijstjes worden gemaakt, net als wat wij nu doen?

En dan zeggen wat werd er toch een grijze lach programma's gemaakt, waar toch hele horden voor thuis bleven?

Theo

• Bedankt 1
  • Haha 1

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6698
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Top 40
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.