Spring naar bijdragen

50 jaar geleden op Radio Atlantis

Aanbevolen berichten

Ja ik herinner mij dat nog. Je begon met Atlantis van de Spoetniks of waren het the Shadows?

Ik vond dat best prettig, even geen Vlaamse stemmen overdag.
De programma’s van o.a. Luc van Kapellen en Fred van den Bosch waren overigens fijn om naar te luisteren!

Ontvangst was toen prima overdag, ik woonde toen op de Zuidhollandse Eilanden.

Met vriendelijke groet

Jaap

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JSMT:

Ja ik herinner mij dat nog. Je begon met Atlantis van de Spoetniks of waren het the Shadows?

De programma’s van o.a. Luc van Kapellen en Fred van den Bosch waren overigens fijn om naar te luisteren!

Met vriendelijke groet

Jaap

Het waren The Shadows, Jaap. 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-6-2024 om 12:26 zei JSMT:

Met vriendelijke groet

Jaap

Toen Peter de Vries begon was Luc van Kapellen (en ook Victor van Rijn) niet meer radioactief bij Atlantis. Ze zouden bij radio Benelux beginnen maar dat project ging niet door. Journalisten Eric Marijsse en Bert van Roeyen komen het komende weekend meer vertellen over de achtergronden van de Belgische zeezenders Atlantis, Mi Amigo en Benelux 50 jaar na datum tijdens MiAmigo50 in Terneuzen. In Terneuzen te beluisteren via 106.7 mhz en 900khz 333m maar ook via diverse zenders en online o.a. op 28 29 30 juni via Miamigoradio.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Marinebroadcasters:

Ik heb een prachtige herinnering aan Radio Atlantis, Music Radio 74, zo'n slordige 12 mijl uit de kust van  Knokke . In April 1974 zijn wij getrouwd , inmiddels dus ook 50 jaar, en ook deze zomer vakantie 74  werd weer doorgebracht "op "  Zoutelande, Camping Janse om precies te zijn. Er was een tape recorder meegenomen die thuis bij Jan Kees Bruinoge in Vlissingen kwam te staan gedurende 14 dagen met als bedoeling een aantal uren op te nemen van de inmiddels legendarische International Service van Atlantis toen op 312 middengolf. Ruimschoots voor juli 1974 had ik schriftelijk contact gezocht met Atlantis in Oostburg en toestemming gekregen om op 15 juli mee te varen naar het zendschip en een bezoek te brengen. Op die dag was ik al vroeg onderweg naar Oostburg om op het kantoor nogmaals mijn toestemming bevestigd te krijgen om te voorkomen dat ik alsnog buiten de boot zou vallen  met de tender mee te varen. Het was een heen en weer gejakker die dag, zou me tijdens de tocht naar de Jeanine nog fors opbreken. In Oostburg kreeg ik door naar , als ik mij na al die jaren niet vergis,  Brouwershaven  te rijden alwaar de tender lag. De Onrust of Jacomina van van den Akker uit Vlissingen, in ieder geval een schip met een vaste kraan aanboord.   Rond 15.30 aangekomen bij de tender en in de verte naderde een stoet auto's met voorop een Rolls Royce< wit als ik mij niet vergis> gevolgd door een serie andere auto's waar keurig geklede dames en heren uitstapten. Vrouwen in mantelpak met handtas in de aanslag en hoedjes op, de heren compleet met stropdas en in kostuum. Later drong het tot mij door dat op 15 juli 74 Atlantis precies 1 jaar in de ether was vandaar dit bonte gezelschap van Vlamingen  die meegingen naar "den Atlantis". Afvaart, stukje varen en ter hoogte van Zouteland stond mijn vrouw te zwaaien< denk ik> en een aantal zagen een kleine visserschuit al voor den Atlantis aan. Maar zover waren we nog niet. En toen begon de ellende voor mij. Door al dat heen en weer gejakker als een kip zonder kop had ik er in de gauwigheid niet aan gedacht iets te eten, echter aanboord werd daar in voorzien. Een bemannings lid trakteerde op Heineken en zure mosselen.....heerlijk. Een half uur later stond ik groen over de reling te kotsen, niet zo slim de Haan. Het ging maar niet over tot we om ongeveer 1830 langszij den Atlantis kwamen en aanboord konden gaan. Op de foto's zien we oa wijlen Andy en Linda Anderson. Steve en Debbie England toen al een echtpaar, nu niet meer en ook aanboord was Dave Rodgers. De messroom was de huiskamer van de crew, huiselijk. Het geheel leek op een woongroep op zee die als gezamenlijke drijfveer de zeezenderij hadden. We kregen de zenders te zien en vervolgens richting stuurhuis < zonder stuur, het schip was zonder motor en besturing> In het stuurhuis Dave Rodgers bij een radio en cassette recorder om het nieuws op te nemen. Achter het stuurhuis twee kleine studio's, de live en reserve studio. Om 1900 eindigde de Vlaamse service en begon de bewierrookte International service. De Vlaamse uitzendingen is in ZZ kringen altijd een beetje lacherig om gedaan, echter afgaand op de gevulde verzoekshows van de Vlamingen heb ik de indruk dat er door de Vlamingen goed geluisterd werd  in de kuststreken waar het signaal zondermeer goed was. Verder van de kust af won Mi Amigo het van Atlantis. Inmiddels was ik volledig hersteld en de terugreis verliep zonder problemen of zeeziekte. Nooit meer last van gehad, nou ja op die ene keer na dan op een slingerende oude mijnenveger onderweg van Delfsiel noar Den Helder. Oorzaak....hetzelfde....ik had dus niets geleerd...but hey....who cares when your having fun.

Foto's Paul de Haan.

Paul de Haan.

48258711581_6c8b1dcf0d_b.jpg

48258778857_d82718f824_b.jpg

Atlantis juli 1974 A.jpg

Atlantis juli 1974 B.jpg

Atlantis studio met tekst foto Paul de Haan. - kopie.jpg

AtlantisJuly15_1974A.jpg

AtlantisJuly15_1974B.jpg

Jouw foto's van de trip op die dag zijn legendarisch, Paul!

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Jouw foto's van de trip op die dag zijn legendarisch, Paul!

Piet.

Dank je. Helaas had ik die dag een voor mij totaal onbekende camera van mijn zwager bij waardoor de binnenopnames mislukten. De foto vd studio is ook helaas onduidelijk. "De buiten foto's zijn gelukkig goed gelukt. Achteraf wel weer jammer dat ik niet een foto heb gemaakt waar het schip in zijn geheel op zou staan. Het was een bijzondere tocht met zoveel kleurrijke mensen keurig gekleed. 

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Hallo Paul,

Even terugkomen op 15 Juli 1974 toen je de Jeanine bezocht, ik heb zojuist een band gedigitaliseerd van diezelfde dag en wel Steve England van 1920-2100 uur (NL tijd) en het begin van de Andy Anderson show. Steve verteld leuk over zijn tijd bij Atlantis en Caroline gedurende 1973 en 1974.

Het programma is opgenomen in Tilburg en heb ik in 1979 ooit met een zeezender fan geruild, naam is me helaas in de jaren ontschoten, ik weet alleen nog dat ie werkte als politieagent...  :) De kopie die ik in mijn bezit heb komt vanaf een 13 cm Shamrock bandje dat nog in prima staat is en er zitten wat kleine, paar seconden, knips in op elk half uur... dwz.. bandje omkeren

Leek me wel leuk om dit met je te delen.

Radio Atlantis  15 Juli 1974 1920-21-4 uur Steve England - Andy Anderson

Please login or register to see this link.

Fijne Zondag

Groet

Henk Kruize

Mijn dank, ga het beluisteren. 

VrGr Paul de Haan

6 minuten geleden zei Marinebroadcasters:

VrGr Paul de Haan

En de ontvangst in Tilburg was zeker goed te noemen voor het geringe vermogen van de zender.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-6-2024 om 20:06 zei Marinebroadcasters:

VrGr Paul de Haan

En de ontvangst in Tilburg was zeker goed te noemen voor het geringe vermogen van de zender.

In juli 74 probeerden ze langzaam maar zeker het vermogen op te schroeven totdat het op 1 augustus verkeerd ging en ze het 962 kristal niet meer konden gebruiken en noodgedwongen verhuisden naar 229; "Een speciaal aanbod deze week, Atlantis on 229"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6628
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    g7mzh
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.