Spring naar bijdragen

66 jaar na dato....64 jaar na dato...60 jaar na dato...50 jaar na dato...om tureluurs van te worden

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Juli, augustus 2024,  het zijn weer bijzonder drukke tijden voor ons zeezender anoraks . Het is bijna niet bij te houden...ga maar na: juli/aug 1958 Radio Mercur is de eerste Europese commerciele zeezender operationeel vanaf een schip in internationale wateren voor de Deense kust. Bedenker ene Peer Jensen. Het station stond model voor wat volgde voor de kust van Zweden, Nederland, Belgie en the UK tussen 1958 en november 1990.
 Drukke tijden dus voor anoraks, we weten niet waar we moeten kijken , of luisteren,  om het allemaal bij te houden. Ga maar na...in Juli 2024  hadden we al de Mi Amigo 50revival met drie dagen Radio Mi Amigo vanaf de Castor in Terneuzen, prima project met als medewerkers veel oudgediende Mi Amigoooos.
 Met al die Mi Amigo's is het moeilijk er nog een touw aan vast te knopen. Ga maar na, er is ook nog een zogeheten Mi Amigo International welke ook via 6085khz op kg actief is en ook weer een marathon herinneringsuitzending in de planning heeft. Dan heb je nog de zogeheten Mi Amigo "de echte" welke station zichzelf opblies door tweespalt in de gelederen met als resultaat dat diehard medewerkers als Jacobs, van Leeuwen, Eden, Drift  en Beekman onmiddellijk hun medewerking stopten. "De Echte" heeft inmiddels de aantrekkelijkheid verloren en lijdt een verder moeilijk bestaan als internet station zonder USP's. Dan is er een LPAM oldiesstation dat zich in de etalage zet als Golden Oldies Radio en nu op zondag opeens de gedaante van Mi Amigo aanneemt met een aantal van bovengenoemde presentatoren. Maar ja, in the UK heb je dan nog Mi Amigo vanaf de LV 18 in de haven van Harwich...hoeveel Amigoooooos kun wij ouwe knarren van zeezenderanoraks verdragen. Ongetwijfeld zullen al deze andere Amigooooooooooooooooooooooooooooos in augustus aandacht aan hun roots besteden, dat terwijl het eigenlijk niet hun roots zijn. Maar hop en bof, we noemen alles dan maar Mi Amigo, immers dat geeft de gelegenheid die jingles en commercials nog maar weer eens te draaien. 
Een evenement dat in de laatste week van augustus ook aandacht besteed aan het fenomeen zeezenderij is het Harlingse project Radio 74 van Sietse Brouwer en Jan Berg. Een week lang vanaf het radiolichtschip hoofdzakelijk de muziek uit de NL ZZ periode omgeven door jingles en commerials van de zeezenders. Gelukkig zijn ze in Fryslân zo verstandig niet een voormalige ZZ naam in te zetten maar een eigen koers te varen met zz onafhankelijke naam Radio 74.
 Tja....en dan moeten wij anoraks rond de 31 aug nog de zware beslissing nemen welk evenement te bezoeken. Rock Art? Veronica schip? Hotel Lapershoek? Zeedijk Hilversum? Club Veronica Scheveningen? Pier Scheveningen?  Zoutkamp Grunn waar de eerste verbouwing van de Norderney is uitgevoerd?  < van zendschip naar kroeg>  Bierboot tochtje naar de ankerplaats Norderney? Pannekoekenschip Groningen?   Jenny Baynton Harlingen?  Mischien wil de NS alsnog een herintro van de tienertourkaart bedenken voor ons Hangsnorren met Drup aan de Neus ZZ Anoraks. Kunnen we kriskrassen door NL op de 31e aug en alle evenmenten in den lande bezoeken. 
2024 een zeer duk jaar voor ons, ga maar na: 50 jaar na de fatale datum 31-8-1974. 60 jaar na het ontstaan van Caroline. 64 jaar na de eerste  uitzendingen van Veronica en 66 jaar na de start van die hele Zeezenderij in Denemarken en Zweden met Radio Mercur, Radio Nord,DCR en Radio Syd. 
Hoog tijd om nog eens  terug te gaan naar die Deens/Zweedse periode tussen juli 1958 en januari 1966. In een reeks van drie artikelen alles te weten komen over de Deens/ Zweedse stations volg dan deze links.
Bij voorbaat   een warning, het is vermoeiend geschreven en  je moet toch een bovengemiddelde kennis van het Engels hebben, in ieder geval iets meer dan "Stainkool'n Ingels luu". 
Hier zijn de links. 

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Fotoooooos PieJee archives. Lucky Star DCR-Cheeta 1 twee keer < als Mercur en Syd> - Bonjour Radio Nord.

Daaropvolgende  grote herinneringsevenement is 31-8-2074......100 jaar na dato. Tot dan Luu!

Bon Jour 1961 verscherpt EXTRA V.jpg

Cheeta 1 1958.jpg

Cheeta 1 Syd periode.jpg

DCR Mercur 1962 Denmark.jpg

Geplaatst

Ja hele droge tekst, en ik geef direct toe dat ik er voor moest zitten om te lezen.

Dank je wel.

Prachtige foto met de 3 banden antenne voor korte golf.

Tja het herdenken, ik heb er niet veel meer mee 😊

Leer uit het verleden en maak er zelf iets van voor nu.

Theo

Geplaatst
  • Auteur
  Op 13-7-2024 om 07:30 zei radio tpot:

Ja hele droge tekst, en ik geef direct toe dat ik er voor moest zitten om te lezen.

Dank je wel.

Prachtige foto met de 3 banden antenne voor korte golf.

Tja het herdenken, ik heb er niet veel meer mee 😊

Leer uit het verleden en maak er zelf iets van voor nu.

Theo

3 banden antenne achter op de Bonjour? Werd niet gebruikt voor de uitzendingen van R Nord....mogelijk om verbindingen met organisatie vaste land te draaien. Of om andere niet bekende redenen voor ons. Radio Nord had wel een zweem van conservatieve rechtse USA  politiek bij zich. Het station kondigde zich in nieuwsuitzendingen met regelmaat aan als Radio Free Sweden. Het was natuurlijk ook volop Kouwe oorlog. 

Op 13-7-2024 om 07:31 zei Juul:

Ja, Paul, ben er ook wel een beetje klaar mee...................al die data.

Mogelijk droogt de interesse in het onderwerp zeezenderij na 2024 op. Ook het aanbieden van opnames loopt nu toch wel op zijn "laatste benen". Wel maakt Jan V deze zomer een prachtige serie van Veronica de zeezender uit de laatste zomer 74 en op parallel lopende data van bijv 70 tm 73. 

Paul de Haan

Geplaatst

We herdenken de herdenkingen door de jaren heen vele male , ik luister er na en zet op 31-08-24 de opnames wel aan hier die ik heb staan of de radio gaat op 192 waar ik verwacht ook aandacht zal zijn aan het verdwijnen van de mooiste zeezenders op 31-08-1974 

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.