Spring naar bijdragen

Juli 2016, het prille begin...uit de Leeuwarder Courant


Aanbevolen berichten

Terug gevonden "op zolder" dit artikel in de Leeuwarder Courant  juli 2016 met als onderwerp het eerste LPAM station met diploma en de zegen van het AT. Radio Atlantis op 1395 khz , zenderopstelling Ternaard Fryslân. 

In de avond na 2300 was het clear channel en de ontvangstrapporten stroomden  binnen uit Scotland en Finland. Dat alles met 100 wattjes. Atlantis ging ten onder aan Hoekse en Kabeljauwse twisten en na een wapenstilstand tussen de partijen kwam daar Radio 0511 voor terug enerzijds en anderzijds Radio Seabreeze. Op de foto was alles nog ei en koek, das zeker en vast.

 

Paul de Haan

Opening Atlantgis 3 juli 2016 studio met medewerkers incl Hoan.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)
4 uur geleden zei Juul:

Originele naam, zou ik niet opgekomen zijn.😀

Tja, ik heb de naam niet bedacht. Deze Atlantis was er al als weekend oldiesstation in 2009 op 1521 khz in Friesland. Dus voor de LPAM periode. Hetzelfde geldt voor Radio 0511, ook voor LPAM op 1503 khz, sinds 2003. De stations werden gedoogd. Radio 0511 ontleende de naam aan het telefoonkengetal van, als ik mij niet vergis, Buitenpost. Genoemde Atlantis was het eerste station in NL  dat de zegen en het diploma van  AT kreeg. Maar ja, de rapen waren daar intern al gauw gaar. Ik ben daarna jaren, met onderbrekingen, actief geweest voor 0511. 

In 2020 hing ik mijn ding maar aan de wilgen.

20191022_100929.jpg

bewerkt door Marinebroadcasters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik woonde toen nog in Leiderdorp en werkte in Apeldoorn. Op een dag reed ik terug over de A1 naar Amsterdam en vanaf de "rijksweg om de Noord" bij Naarden was de 1395 ineens heel goed te ontvangen. Dat duurde tot Diemen, daarna werd het uiteraard minder.

Toch prima voor een 100 Wattertje uit midden Friesland !

 

Rink

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-7-2024 om 02:34 zei Rink Hof:

Ik woonde toen nog in Leiderdorp en werkte in Apeldoorn. Op een dag reed ik terug over de A1 naar Amsterdam en vanaf de "rijksweg om de Noord" bij Naarden was de 1395 ineens heel goed te ontvangen. Dat duurde tot Diemen, daarna werd het uiteraard minder.

Toch prima voor een 100 Wattertje uit midden Friesland !

 

Rink

 

In die eerste LPAM maanden was de 1395 feitelijk alleen in gebruik door Atlantis uit Friesland, muv de uren tussen 20.00 en 23.00 uur toen Albanië een zeer sterk signaal op 1395 zette.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de eerste vergunningen voor het gebruik van 1395 kHz was opgenomen dat de zender niet gebruikt mocht worden tussen 20.00 en 23.00 uur. Dit omdat Trans World Radio dan vanuit Albanië in de lucht was, en er een oude afspraak was tussen ons land en Albanië dat deze frequentie op de genoemde uren niet in ons land gebruikt zou worden om storingen te voorkomen.

Ik ben toen, als vergunninghouder voor 1395 kHz, nog op bezoek geweest bij de Nederlandse vestiging van Trans World Radio in Barneveld om te informeren wat de plannen waren voor het gebruik van de 1395 kHz. Daar wist men toen te vertellen dat de zender in Albanië enkele maanden later uit de lucht zou gaan, omdat het zendstation verouderd was en er geen onderhoud meer zou plaatsvinden. Ook vanuit Albanië zelf kwam daar een bevestiging van.

Ik heb dat toen doorgegeven aan Agentschap Telecom, waarna enige tijd later de restrictie voor het gebruik van 1395 kHz door Nederlandse vergunninghouders tussen 20.00 en 23.00 uur werd ingetrokken.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Piet van der Vooren:

In de eerste vergunningen voor het gebruik van 1395 kHz was opgenomen dat de zender niet gebruikt mocht worden tussen 20.00 en 23.00 uur. Dit omdat Trans World Radio dan vanuit Albanië in de lucht was, en er een oude afspraak was tussen ons land en Albanië dat deze frequentie op de genoemde uren niet in ons land gebruikt zou worden om storingen te voorkomen.

Ik ben toen, als vergunninghouder voor 1395 kHz, nog op bezoek geweest bij de Nederlandse vestiging van Trans World Radio in Barneveld om te informeren wat de plannen waren voor het gebruik van de 1395 kHz. Daar wist men toen te vertellen dat de zender in Albanië enkele maanden later uit de lucht zou gaan, omdat het zendstation verouderd was en er geen onderhoud meer zou plaatsvinden. Ook vanuit Albanië zelf kwam daar een bevestiging van.

Ik heb dat toen doorgegeven aan Agentschap Telecom, waarna enige tijd later de restrictie voor het gebruik van 1395 kHz door Nederlandse vergunninghouders tussen 20.00 en 23.00 uur werd ingetrokken.

Piet.

Na 23.00 uur was Atlantis de enige  op 1395< tot later natuurlijk andere LPAMers volgden>. Heb toen 2 uren in het Engels gemaakt met verzoeken om ontvangsrapporten. Die kwamen van DXers uit bijv Scotland en Finland. Maar na verloop van tijd begon natuurlijk ook de 1395 vol te lopen en was het uit met clear channel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-7-2024 om 09:20 zei Piet van der Vooren:

In de eerste vergunningen voor het gebruik van 1395 kHz was opgenomen dat de zender niet gebruikt mocht worden tussen 20.00 en 23.00 uur. Dit omdat Trans World Radio dan vanuit Albanië in de lucht was, en er een oude afspraak was tussen ons land en Albanië dat deze frequentie op de genoemde uren niet in ons land gebruikt zou worden om storingen te voorkomen.

Ik ben toen, als vergunninghouder voor 1395 kHz, nog op bezoek geweest bij de Nederlandse vestiging van Trans World Radio in Barneveld om te informeren wat de plannen waren voor het gebruik van de 1395 kHz. Daar wist men toen te vertellen dat de zender in Albanië enkele maanden later uit de lucht zou gaan, omdat het zendstation verouderd was en er geen onderhoud meer zou plaatsvinden. Ook vanuit Albanië zelf kwam daar een bevestiging van.

Ik heb dat toen doorgegeven aan Agentschap Telecom, waarna enige tijd later de restrictie voor het gebruik van 1395 kHz door Nederlandse vergunninghouders tussen 20.00 en 23.00 uur werd ingetrokken.

Piet.

 

Die Albanese bak (anders kan ik het niet noemen), stond fors naast de frequentie, had zelf ook een brom en was knetterhard na zonsondergang. Voor ons (NL) al voor zonsondergang, omdat het daar nu eenmaal eerder donker wordt.

Uiteraard gaven de 100 Watters LPAM alleen een beetje storing op de Albanees in de directe omgeving van de LPAM zender. Andersom maakte de Albanees het luisteren naar LPAM op 1395 volkomen onmogelijk. Daar had Veronica Nieuwsradio en later BNR al last van en die mochten (als ik me goed herinner) 100 kiloWatt aanzetten. Met tussen 20 en 23 uur een bereik van de stad Utrecht en een beetje omgeving.

Dat ding in Albanië ging ongeveer om kwart voor acht aan en vanaf dat moment kon Veronica net zo goed uit de lucht, maar ze gingen nog door tot 20 uur.

Rink

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Rink Hof:

 

Die Albanese bak (anders kan ik het niet noemen), stond fors naast de frequentie, had zelf ook een brom en was knetterhard na zonsondergang. Voor ons (NL) al voor zonsondergang, omdat het daar nu eenmaal eerder donker wordt.

Uiteraard gaven de 100 Watters LPAM alleen een beetje storing op de Albanees in de directe omgeving van de LPAM zender. Andersom maakte de Albanees het luisteren naar LPAM op 1395 volkomen onmogelijk. Daar had Veronica Nieuwsradio en later BNR al last van en die mochten (als ik me goed herinner) 100 kiloWatt aanzetten. Met tussen 20 en 23 uur een bereik van de stad Utrecht en een beetje omgeving.

Dat ding in Albanië ging ongeveer om kwart voor acht aan en vanaf dat moment kon Veronica net zo goed uit de lucht, maar ze gingen nog door tot 20 uur.

Rink

Die 'Albanese bak' dateerde nog uit de tijd dat Albanië met dictator Hoxha nauwe betrekkingen onderhield met het China van Mao. De Chinezen hebben dat zendstation indertijd ook gebouwd en onderhouden. Het signaal was inderdaad kneiterhard, maar beslist niet zuiver en niet vrij van een brom.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Die 'Albanese bak' dateerde nog uit de tijd dat Albanië met dictator Hoxha nauwe betrekkingen onderhield met het China van Mao. De Chinezen hebben dat zendstation indertijd ook gebouwd en onderhouden. Het signaal was inderdaad kneiterhard, maar beslist niet zuiver en niet vrij van een brom.

Piet.

Je had toen China en Sovjet propaganda vlak naast elkaar.

China via Albanië op 1395 en Moskou op 1386 via Kaliningrad.

 

Later 2 x Nederlands naast elkaar met Veronica Nieuws radio op 1395 en de Wereld omroep op 1386.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei ruudam:

Je had toen China en Sovjet propaganda vlak naast elkaar.

China via Albanië op 1395 en Moskou op 1386 via Kaliningrad.

 

Later 2 x Nederlands naast elkaar met Veronica Nieuws radio op 1395 en de Wereld omroep op 1386.

 

Kaliningrad, de geboorte plaats van m'n opa van vaders kant.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn opa is geboren in 1886  in Cranz (nu Zelenogradsk n het Russisch) een klein dorpje bij Kaliningrad.

Mijn vader is van  1910 en geboren in Arnhem.

 

En ik ben van 1947 geboren in "Hillywood" (Hilversum )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-7-2024 om 17:16 zei Robin Westhof:

 

Wonderlijk, met de zendinstallatie in Lushnjë, centraal west Albanië , niet ver van de Adriatische zee.

Die gasten waren onbereikbaar en zeer gesloten. Ze hadden alleen contact met hun belangrijkste klant TWR. 

Die regelden vanuit Wenen en daarmee uitgebreid gesproken. Zo hadden we het ook over de off   channel situatie vd 1395 maar daar deden de Albanezen niets aan. Ook bood TWR zelf aan technici te sturen maar dat werd allemaal geweigerd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei ruudam:

Die gasten waren onbereikbaar en zeer gesloten. Ze hadden alleen contact met hun belangrijkste klant TWR. 

Die regelden vanuit Wenen en daarmee uitgebreid gesproken. Zo hadden we het ook over de off   channel situatie vd 1395 maar daar deden de Albanezen niets aan. Ook bood TWR zelf aan technici te sturen maar dat werd allemaal geweigerd. 

 

 

Dag Ruud, ik lees :

Die gasten waren onbereikbaar en zeer gesloten. Ze hadden alleen contact met hun belangrijkste klant TWR. "    

TWR was toch geen klant van Albanie?

Moet toch andersom zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

 

 

Dag Ruud, ik lees :

Die gasten waren onbereikbaar en zeer gesloten. Ze hadden alleen contact met hun belangrijkste klant TWR. "    

TWR was toch geen klant van Albanie?

Moet toch andersom zijn?

 

Trans World Radio was een omroep die zendtijd huurde in Albanië.

 

 

4 uur geleden zei ruudam:

Die gasten waren onbereikbaar en zeer gesloten. Ze hadden alleen contact met hun belangrijkste klant TWR. 

Die regelden vanuit Wenen en daarmee uitgebreid gesproken. Zo hadden we het ook over de off   channel situatie vd 1395 maar daar deden de Albanezen niets aan. Ook bood TWR zelf aan technici te sturen maar dat werd allemaal geweigerd. 

 

Piet Vijzelaar heeft een soortgelijk verhaal geschreven in zijn boek over de onderhandelingen in 1975 over de 1395. Op blz 119 en 120 schrijft hij:
afbeelding.png.6583ec540657115e189b08623508b112.png

afbeelding.png.c74e66d80cf483081e9e2f9a8ee12798.png

 

 

 

Ik weet niet wat een "protocol" is.

Iemand wel?

 

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-7-2024 om 22:27 zei Marinebroadcasters:

In die eerste LPAM maanden was de 1395 feitelijk alleen in gebruik door Atlantis uit Friesland, muv de uren tussen 20.00 en 23.00 uur toen Albanië een zeer sterk signaal op 1395 zette.

 

Een door mij gemaakte opname uit die periode. Ontvangen in Rotterdam met een Perseus SDR en Wellbrook ALA 1530.

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Vincent:

 

Een door mij gemaakte opname uit die periode. Ontvangen in Rotterdam met een Perseus SDR en Wellbrook ALA 1530.

 

Please login or register to see this link.

Prima, de begindagen van LPAM.

Overigens luisterde ik al naar the  Voice of Stalin in de 60s en 70s, Radio Tirana, beter gezegd Radio Tiraniek met vreselijke retoriek toendestijds, koude oorlogstaal. Toen al was het signaal knoerhard maar ozo slecht qua modulatiekwaliteit.

Helaas werd Atlantis door een klein groepje binnen de gelederen opgeblazen en ging men tijdelijk met een Amsterdamse Atlantis in zee. De overgebleven groep, was ik één van, gingen door samen met de toen ook al bestaande middengolf oldies zender Radio 0511. 0511 nog altijd actief, uit de 1395 kwam uiteindelijk Seabreeze naar boeven drijven, bestaat ook nog steeds. 

 

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja ik was daar redelijk dichtbij Paul bij dat proces, iets afdwingen heeft nog nooit gewerkt.

Eieren tegen de ramen gooien verdiend geen schoonheids prijs.

Ik zou de term kleine groep opgeblazen niet gebruikt hebben maar het neutraler omschreven hebben.

De groep is uiteen gevallen, dan leg je er geen lading in.

De schade was toen al groot ook omdat het dwars door familie gelederen heen ging.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6563
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Bvm
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.