Spring naar bijdragen

Zendamateurs 3 meter ergens eind 1979/begin 1980 vermoedelijk regio Amsterdam


Omnivoor

Aanbevolen berichten

Voordat de zeezender wet in werking ging, waren de zenders op zee geen piraten.

En zendamateurs op de 3 meter zijn piraten 😊

Zendamateurs zijn te herkennen aan de roepletters zoals die van mij bv PE1OPQ.

En deze zul je nooit horen op de drie meter.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei radio tpot:

Voordat de zeezender wet in werking ging, waren de zenders op zee geen piraten.

En zendamateurs op de 3 meter zijn piraten 😊

Zendamateurs zijn te herkennen aan de roepletters zoals die van mij bv PE1OPQ.

En deze zul je nooit horen op de drie meter.

 

Theo

Zenders in internationale wateren zijn nooit bij wet verboden.

Etherpiraten waren ze wel, want hen was nooit officieel een frequentie toegewezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei radio tpot:

Voordat de zeezender wet in werking ging, waren de zenders op zee geen piraten.

En zendamateurs op de 3 meter zijn piraten 😊

Zendamateurs zijn te herkennen aan de roepletters zoals die van mij bv PE1OPQ.

En deze zul je nooit horen op de drie meter.

 

Theo

Inderdaad Theo !!!

 

Juul - PE0GJG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Martin1968:

Etherpiraten waren ze wel, want hen was nooit officieel een frequentie toegewezen.

Er waren in de jaren 60 en 70 meer "legale" piraten dan legaal volgens plan.

Dat in die tijd een overheid dat als excuus  durfden op te voeren 🙃

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De EBU, de club van publieke omroepen in uropa, ging daar niet over. Dat was de ITU, een VN organisatie.

 

Het verschil is een beetje dat die niet gecoordineerde zenders in het rode gebied wel een vergunning van hun overheid hebben, maar dat die dat dus niet officieel regelde.

Iemand die  bezwaar tegen een zender had kon daar de desbetreffende overheid op aanspreken, dat kan bij een zeezender niet, die valt buiten elke wet. 1133 AM, 266, was een Joegoslavie, later Kroatie, frequentie

 

Een grappig voorbeeld is dat Joegoslavie een brief stuurde naar de BBC om te protesteren tegen Radio London. Onze Balkan bewoners hadden niet door dat het een zeezender was.

 

Een ander voorbeeld is dat de 1395 van mij waar Radio 10 op zond weggedrukt dreigde te worden door de Albanezen die plannen hadden de frequentie dag en nacht te gebruiken, ipv alleen 20-23.

Via de 20-23 gebruiker, Trans World Radio heb ik toen gedreigd ook tussen 20 en 23 in de lucht te blijven met vol vermogen en harde modulatie.

Dat had effect, TWR wilde het slot 20-23, 1395 niet kwijt en de Albanezen bonden in bang een goede klant kwijt te raken. Sindsdien bestaat de afspraak 20-23 vrij te houden voor Albanie/TWR.  Nu Albanie niet meer zendt geldt de afspraak automatisch niet meer.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Omnivoor:

Aan het eind nog een stukje moppen tappen

(wie herkent de cabaratier?)

Voor de liefhebber: 

Please login or register to see this link.  

 

 

Leuk om te horen. Ben benieuwd wie deze zenders waren.

 

De 2 cabaretiers vanaf 12:39 zijn Wim de Bie en Kees van Kooten.

Vermoedelijk in de periode waarin ze het Simplisties Verbond waren?

 

Vanaf 15:00 herken ik de cabaretier niet.

Wel een karakteristiek gilletje op 15:21.

 

Vanaf 17:07 hoor je het Spaanse duo Baccara - Sorry I'm a Lady

 

Rink

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei ruudam:

De EBU, de club van publieke omroepen in uropa, ging daar niet over. Dat was de ITU, een VN organisatie.

 

Het verschil is een beetje dat die niet gecoordineerde zenders in het rode gebied wel een vergunning van hun overheid hebben, maar dat die dat dus niet officieel regelde.

Iemand die  bezwaar tegen een zender had kon daar de desbetreffende overheid op aanspreken, dat kan bij een zeezender niet, die valt buiten elke wet. 1133 AM, 266, was een Joegoslavie, later Kroatie, frequentie

 

Een grappig voorbeeld is dat Joegoslavie een brief stuurde naar de BBC om te protesteren tegen Radio London. Onze Balkan bewoners hadden niet door dat het een zeezender was.

 

Een ander voorbeeld is dat de 1395 van mij waar Radio 10 op zond weggedrukt dreigde te worden door de Albanezen die plannen hadden de frequentie dag en nacht te gebruiken, ipv alleen 20-23.

Via de 20-23 gebruiker, Trans World Radio heb ik toen gedreigd ook tussen 20 en 23 in de lucht te blijven met vol vermogen en harde modulatie.

Dat had effect, TWR wilde het slot 20-23, 1395 niet kwijt en de Albanezen bonden in bang een goede klant kwijt te raken. Sindsdien bestaat de afspraak 20-23 vrij te houden voor Albanie/TWR.  Nu Albanie niet meer zendt geldt de afspraak automatisch niet meer.

 

 

Dag Ruud,

 

Ik denk dat je "in de war" bent. De EBU was wel zeker betrokken. Als je m'n eerdere posting had bekeken dan zag je al dat de EBU betrokken was. Maar vooruit, nog maar een keer dan.

 

 

EBU 2.jpg

EBU1.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Rink Hof:

 

Leuk om te horen. Ben benieuwd wie deze zenders waren.

 

De 2 cabaretiers vanaf 12:39 zijn Wim de Bie en Kees van Kooten.

Vermoedelijk in de periode waarin ze het Simplisties Verbond waren?

 

Vanaf 15:00 herken ik de cabaretier niet.

Wel een karakteristiek gilletje op 15:21.

 

Vanaf 17:07 hoor je het Spaanse duo Baccara - Sorry I'm a Lady

 

Rink

 

Ja Rink, de klisjeemannetjes, die herkende ik zo (goed kauwe). Baccara geen probleem, maar de moppentapper vlak voor het eind.....geen idee wie dat is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei radio tpot:

Er waren in de jaren 60 en 70 meer "legale" piraten dan legaal volgens plan.

Dat in die tijd een overheid dat als excuus  durfden op te voeren 🙃

 

Theo

Was ik mee bekend, Theo. Overheden zijn vaak geen haar beter.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De EBU monitoorde de zenders maar ging niet over de indeling en toewijzing van frequenties in Europa.

Dat doet wereldwijd de ITU.

Overigens valt ook Afrika en het midden oosten in dezelfde regio. En daar ging de EBU al helemaal niet over.

 

In de Amerikaanse regio heeft de FCC eenzelfde soort functie. Die houdt ook een database bij waar je ook bvb de frequenties van Aruba en Curaçao terugvindt.

 

De primaire toewijzing vindt plaats met internationale conferenties waarvoor ons Genève 75 de thans geldende is. Aan die conferenties kunnen alleen administraties, lees landen, meedoen.

 

Na internationale coordinatie waarvoor specifieke spelregels gelden kunnen wijzigingen worden bijgeschreven in het ITU register.

Dat gebeurde ook met de 1250 van H3 indertijd. Die staat dan ook in het witte gebied.

Alles wat niet is gecoördineerd staat in het rode gebied. Dus zowel de niet gecoordineeerden met een vergunning van hun overheid als de zeezenders.

 

Het gaat te ver om alles in het rode gebied als piraat of illegaal te bestempelen want dan ben ik nu ook piraat. Mijn frequentie 1467 is niet gecoördineerd, net als die van vele LPAM ers.

Maar hier kan de overheid ingrijpen bij klachten uit het buitenland ,  dat kan bij zeezenders niet.

 

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei ruudam:

Alles wat niet is gecoördineerd staat in het rode gebied.

 

En zo zijn we dan weer bij het begin, landen waren zelf geen haar beter met het gebruik maken van frequenties waar geen vergunning voor was.

En dat was de insteek van mijn opmerking.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei radio tpot:

En zo zijn we dan weer bij het begin, landen waren zelf geen haar beter met het gebruik maken van frequenties waar geen vergunning voor was.

En dat was de insteek van mijn opmerking.

 

Theo

 

Je bedoelt frequenties waar het land geen rechten op had.

Volgens mij zit jij nu ook op een frequentie waar NL geen rechten voor heeft, dan ben jij ook geen haar beter.

Een deel van de LPAM ers zit dus op frequenties waar geen rechten voor zijn, maar dat is geen enkel probleem omdat ze op zgn NIB basis worden gebruikt. Dat houdt in dat als er storingen zijn vanuit het buitenland de zender uit moet. Dat gaat bij LPAM niet gebeuren vanwege de lage vermogens.

 

Bij zeezenders is er geen verantwoord NIB gebruik mogelijk want de overheid kan niet ingrijpen.

 

Natuurlijk waren er ook overheden die zich nergens wat van aantrokken en alles toelieten.

Zo kunnen we vraagtekens zetten bij de hoogvermogen zenders uit met name kleine landen als Luxemburg em Monaco.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei ruudam:

Volgens mij zit jij nu ook op een frequentie waar NL geen rechten voor heeft, dan ben jij ook geen haar beter.

Volgens mij is er overleg geweest met de landen die de rechten er voor hebben en die hebben geen bezwaar tegen het gebruik.

Termen als je bent haar beter is veel te ver gezocht Ruud, alsof ik zelf besloten heb om deze frequentie te gebruiken.

Maar de praktijk is dat ik gebruik heb gemaakt van het aanbod van de overheid, en deze heeft het juridisch afgedekt met de recht hebbende.

Das mijns inziens wat anders dan zonder overleg een zender aan zetten zoals in de jaren 60 70 door de overheid gebeurde.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

De EBU monitoorde de zenders maar ging niet over de indeling en toewijzing van frequenties in Europa.

Dat doet wereldwijd de ITU.

Overigens valt ook Afrika en het midden oosten in dezelfde regio. En daar ging de EBU al helemaal niet over.

 

In de Amerikaanse regio heeft de FCC eenzelfde soort functie. Die houdt ook een database bij waar je ook bvb de frequenties van Aruba en Curaçao terugvindt.

 

De primaire toewijzing vindt plaats met internationale conferenties waarvoor ons Genève 75 de thans geldende is. Aan die conferenties kunnen alleen administraties, lees landen, meedoen.

 

Na internationale coordinatie waarvoor specifieke spelregels gelden kunnen wijzigingen worden bijgeschreven in het ITU register.

Dat gebeurde ook met de 1250 van H3 indertijd. Die staat dan ook in het witte gebied.

Alles wat niet is gecoördineerd staat in het rode gebied. Dus zowel de niet gecoordineeerden met een vergunning van hun overheid als de zeezenders.

 

Het gaat te ver om alles in het rode gebied als piraat of illegaal te bestempelen want dan ben ik nu ook piraat. Mijn frequentie 1467 is niet gecoördineerd, net als die van vele LPAM ers.

Maar hier kan de overheid ingrijpen bij klachten uit het buitenland ,  dat kan bij zeezenders niet.

 

 

 

Ruud, we hebben het over 1971. Ik heb een dik boek van de EBU - Brussel  uit die tijd waarin alles keurig wordt uitgelegd. De conclusie was dat alles in het rode gebied een freq. gebruikten die ze niet toegekend kregen om te gebruiken.  En lees dit maar, in het begin worden er een aantal zaken in relatie tot de ITU uitgelegd.   Verder stop ik nu even want zooo interessant is het nu ook weer niet.  Is een groot bestand was 300 mB  maar ik heb het wat gecomprimeerd voor je tot 65 mB

 

Please login or register to see this link.

 

 

1 uur geleden zei ruudam:

Je bedoelt frequenties waar het land geen rechten op had.

Volgens mij zit jij nu ook op een frequentie waar NL geen rechten voor heeft, dan ben jij ook geen haar beter.

Een deel van de LPAM ers zit dus op frequenties waar geen rechten voor zijn, maar dat is geen enkel probleem omdat ze op zgn NIB basis worden gebruikt. Dat houdt in dat als er storingen zijn vanuit het buitenland de zender uit moet. Dat gaat bij LPAM niet gebeuren vanwege de lage vermogens.

 

Bij zeezenders is er geen verantwoord NIB gebruik mogelijk want de overheid kan niet ingrijpen.

 

Natuurlijk waren er ook overheden die zich nergens wat van aantrokken en alles toelieten.

Zo kunnen we vraagtekens zetten bij de hoogvermogen zenders uit met name kleine landen als Luxemburg em Monaco.

 

 

 

 

"NIB"  ?????

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

"NIB"  ?????

 

'' De formele aanpassing van Nederlandse rechten is een langdurig proces en kan pas gestart worden nadat het gebruik van deze frequenties daadwerkelijk vergund is. Daarom is besloten het Nederlandse gebruik op deze nieuwe frequenties ook op basis van ‘non interference’ (NIB) te laten plaatsvinden. Het voorgaande houdt daarnaast in dat, in tegenstelling tot de huidige beschikbare frequenties, Nederland voor de nieuwe frequenties geen officiële rechten heeft of zal gaan verwerven.'' 

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-7-2024 om 17:42 zei radio tpot:

Voordat de zeezender wet in werking ging, waren de zenders op zee geen piraten.

En zendamateurs op de 3 meter zijn piraten 😊

Zendamateurs zijn te herkennen aan de roepletters zoals die van mij bv PE1OPQ.

En deze zul je nooit horen op de drie meter.

 

Theo

 

Zou ik niet zo hard zeggen, Theo.

Ik kende diverse zendamateurs die ook op 3 meter zaten, uiteraard onder een andere naam.

Rink

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Rink Hof:

 

Zou ik niet zo hard zeggen, Theo.

Ik kende diverse zendamateurs die ook op 3 meter zaten, uiteraard onder een andere naam.

Rink

Ik heb nooit "gepiraat" niet op 3 meter en ook niet op 27Mhz.

 

PS. Ik wacht op de mededeling:"en op 192 - 538 dan?'............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor deze vergelijking mij 10 bekende zendamateurs in gedachten genomen.

De een maakt zenders voor piraten en de ander werkt met veel te veel vermogen in wedstrijden.

(1500 watt is al heel normaal)

Er zijn maar een paar heel braaf 😃

 

Theo

 

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6563
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Bvm
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.