Spring naar bijdragen

Zendamateurs 3 meter ergens eind 1979/begin 1980 vermoedelijk regio Amsterdam


Omnivoor

Aanbevolen berichten

Op 18-7-2024 om 18:42 zei radio tpot:

Voordat de zeezender wet in werking ging, waren de zenders op zee geen piraten.

En zendamateurs op de 3 meter zijn piraten 😊

Zendamateurs zijn te herkennen aan de roepletters zoals die van mij bv PE1OPQ.

En deze zul je nooit horen op de drie meter.

 

Theo

Mij staat me bij een beroemde piraat uit Amsterdam, geheten "Illegale Joop".

Bij hem hebben de Witte Muizen ook nog eens ooit een inval gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Juul:

Ruud, we hebben het over 1971. Ik heb een dik boek van de EBU - Brussel  uit die tijd waarin alles keurig wordt uitgelegd. De conclusie was dat alles in het rode gebied een freq. gebruikten die ze niet toegekend kregen om te gebruiken.  En lees dit maar, in het begin worden er een aantal zaken in relatie tot de ITU uitgelegd.   Verder stop ik nu even want zooo interessant is het nu ook weer niet.  Is een groot bestand was 300 mB  maar ik heb het wat gecomprimeerd voor je tot 65 mB

 

Please login or register to see this link.

 

 

Juul,

Dank je wel voor deze EBU lijst, die is uit 1965. (toen ik nog niet eens een radio had...)
Ze noemen maar 5 zeezenders, dat waren er in 1965 met name rond de UK toch wel meer?

Rink

 

 

 

3 uur geleden zei Omnivoor:

Mij staat me bij een beroemde piraat uit Amsterdam, geheten "Illegale Joop".

Bij hem hebben de Witte Muizen ook nog eens ooit een inval gedaan.

 

Daar is een liedje van gemaakt: "Dit is de zender...  van Illegale Joop".

Maar dat ging over de "27 Mc".


Was dat ook een echte piraat?

 

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei radio tpot:

Ik heb voor deze vergelijking mij 10 bekende zendamateurs in gedachten genomen.

De een maakt zenders voor piraten en de ander werkt met veel te veel vermogen in wedstrijden.

(1500 watt is al heel normaal)

Er zijn maar een paar heel braaf 😃

 

Theo

 

Die 1500 W komt van landen waarmee je met dat vermogen mag werken zoals USA en Canada,  maar ook Belgie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei radio tpot:

Volgens mij is er overleg geweest met de landen die de rechten er voor hebben en die hebben geen bezwaar tegen het gebruik.

Termen als je bent haar beter is veel te ver gezocht Ruud, alsof ik zelf besloten heb om deze frequentie te gebruiken.

Maar de praktijk is dat ik gebruik heb gemaakt van het aanbod van de overheid, en deze heeft het juridisch afgedekt met de recht hebbende.

Das mijns inziens wat anders dan zonder overleg een zender aan zetten zoals in de jaren 60 70 door de overheid gebeurde.

 

Theo

Je hebt kennelijk gemist dat ik ook op NIB op zo n niet gecoordineerde frequency zit. Daamee zijn we geen piraat maar vallen we wel in het rode gebied. 

Want mijn stelling is dat niet alles in het rode gebied illegaal is of tegen de regels. 

22 uur geleden zei radio tpot:

Volgens mij is er overleg geweest met de landen die de rechten er voor hebben en die hebben geen bezwaar tegen het gebruik.

Termen als je bent haar beter is veel te ver gezocht Ruud, alsof ik zelf besloten heb om deze frequentie te gebruiken.

Maar de praktijk is dat ik gebruik heb gemaakt van het aanbod van de overheid, en deze heeft het juridisch afgedekt met de recht hebbende.

Das mijns inziens wat anders dan zonder overleg een zender aan zetten zoals in de jaren 60 70 door de overheid gebeurde.

 

Theo

Je hebt kennelijk gemist dat ik ook op NIB op zo n niet gecoordineerde frequency zit. Daamee zijn we geen piraat maar vallen we wel in het rode gebied. 

Want mijn stelling is dat niet alles in het rode gebied illegaal is of tegen de regels. 

22 uur geleden zei radio tpot:

Volgens mij is er overleg geweest met de landen die de rechten er voor hebben en die hebben geen bezwaar tegen het gebruik.

Termen als je bent haar beter is veel te ver gezocht Ruud, alsof ik zelf besloten heb om deze frequentie te gebruiken.

Maar de praktijk is dat ik gebruik heb gemaakt van het aanbod van de overheid, en deze heeft het juridisch afgedekt met de recht hebbende.

Das mijns inziens wat anders dan zonder overleg een zender aan zetten zoals in de jaren 60 70 door de overheid gebeurde.

 

Theo

Je hebt kennelijk gemist dat ik ook op NIB op zo n niet gecoordineerde frequency zit. Daamee zijn we geen piraat maar vallen we wel in het rode gebied. 

Want mijn stelling is dat niet alles in het rode gebied illegaal is of tegen de regels. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei ruudam:

Want mijn stelling is dat niet alles in het rode gebied illegaal is of tegen de regels. 

Juul had al aangetoond met een officieel document dat de conclusie was dat alles in het rode gebied een freq. gebruikten die ze niet toegekend kregen om te gebruiken. 

Volgens mij is daar geen woord Spaans bij 🙃

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, Engels. 

 

In de lijst zien we wat er volgens plan was en wat erbuiten. Dat laatste waren vooral kleine zenderjes van hooguit 1 kW die op NIB draaiden waar niemand last van had. 

 

Veronica was de netste zeezender want het vermogen was bekend. 

Er was controle op vanuit de politiek en dat wisten ze bij De EBU misschien ook wel. 

Maar als Veronica gek ging doen zou er ingegrepen kunnen worden met bvb een anti zeezenderwet. Ook als er meer schepen kwamen,  conform de afspraken. 

Dus was het zeker geen echte piraat. 

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Juul:

Maar wat is "NIB"  ????

 

Dat heb ik al eerder geschreven in dit draadje, maar dan moet je het wel lezen.

Maar goed nog een keer.

 

Non interference basis= NIB

 

''Non interference basis oftewel NIB; dit houdt in dat de betreffende radiodienst gebruik mag maken van deze frequentieband onder de voorwaarde dat deze geen storing veroorzaakt aan de radiodiensten met een primaire of secundaire status en bovendien storing accepteert die het van hen ondervindt. Deze laagvermogenszenders blijven binnen de rechten die we als Nederland hebben.'' 

 

Please login or register to see this link.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6563
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Bvm
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.