Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

19 Juli 1970, ik zat op de 2e LTS in Eindhoven en mijn vakantie begon, ik ging van de 2e klas Metaal naar de 3e Klas Electro... "vonkentrekkers" noemden ze het. Dat was het begin van een hele mooie schooltijd daar ik in het "metaalvak", simpel gezegd... niet zo'n succes was.... :) en in de Electroklas veel betere resultaten zou halen.

Ik was een heel fanatiek RNI luisteraar, dit tot ongenoegen van mijn ouders die niet zoveel ophadden met popmuziek. "Zet die rotherrie nou eens af..." hoorde ik vaak van Pa en Ma... Helaas was dit tegen dovemansoren van zoonlief, die zette de radio dan nog wat harder, wat Pa weer beantwoorde door de stoppen uit de meterkast te draaien... sweet memories.

Van die dag komt ook de volgende RNI opname, Carl Mitchell, de RNI DJ die de mooiste "stem" had (naar mijn bescheiden mening)... ik hoorde 'm heel graag!!! Ook hoor je op de achtergrond de stoorzender die de Britse regering over het AM signaal van RNI had gezet. En naar ik weet is dat de enigste keer dat in vredestijd in Europa een zender bewust is gestoord.

Ik deel met jullie deze opname

RNI - 19 Juli 1970 - 1300-1500 uur - Carl Mitchell - Top 30. (met dank aan de downloadclub in 2004)

1300-1400   

Deze inhoud is verborgen

1400-1500   

Deze inhoud is verborgen

Enjoy...   :)  

Henk Kruize

1970 poster jacky nordsee.jpg

bewerkt door Henk-Anna Loog

• Henk-Anna Loog changed the title to RNI 19 Juli 1970 Carl Mitchell met stoorzender
Geplaatst

Dat jammen was pas illegaal.

Zenden op een frequentie waar de UK geen rechten voor had en niets gecoördineerd.

Geplaatst
  Op 19-7-2024 om 18:26 zei ruudam:

Dat jammen was pas illegaal.

Zenden op een frequentie waar de UK geen rechten voor had en niets gecoördineerd.

Ach, je zou ook kunnen zeggen dat RNI zond op een frequentie waar men geen rechten voor had en ook niets had gecoördineerd... 🙂😉

Piet.

Geplaatst
  Op 20-7-2024 om 09:31 zei Piet van der Vooren:

Ach, je zou ook kunnen zeggen dat RNI zond op een frequentie waar men geen rechten voor had en ook niets had gecoördineerd... 🙂😉

Piet.

Maar dat geeft een land geen recht om er dan nog meer mogelijke storing aan toe te voegen. 

Geplaatst
  Op 20-7-2024 om 17:42 zei ruudam:

Maar dat geeft een land geen recht om er dan nog meer mogelijke storing aan toe te voegen. 

De vraag is natuurlijk of er wel sprake was van mogelijke storing...

Misschien heeft het UK hierover wel contact gehad met de gebruikers van de betreffende frequentie(s)...

We weten het niet! 😉

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
  Op 21-7-2024 om 07:59 zei Piet van der Vooren:

We weten het niet

Het is uiteindelijk ook al weer 54 jaar geleden.... en of er ook nog archieven van zijn??? Who knows..

Een leuke anekdote uit die tijd, 1970, gaat over Edwin Bollier en die heeft ooit ergens in Offshore Echoes gestaan. Ze hadden in 1970 aan boord van de Mebo-II veel problemen met de 100kW zender die blijkbaar een van de 4 eerste prototypes was van het type RCA 100kW. Edwin Bollier was erachter gekomen dat RCA ook een exemplaar uit die serie van 4 prototypes had geleverd aan Radio Vaticaan en Edwin wou graag weten hoe Radio Vaticaan die zender goed aan de praat had gekregen. \

Hij liet zijn secretaresse Eva Pfister een brief opnemen richting Radio Vaticaan. :)  Hij liet de brief beginnen met "Dear Pope..." ........

Fijne Zondag

Henk Kruize

Geplaatst

Volgens de Wereldomroep was (niet officieel) R Vatican de grootste piraat op aarde. 

Zond op allerlei frequenties waar het niet mocht op Korte Golf en Middengolf zoals 1611,  waar ook RNI op begon. Daar zaten ze zelfs met DRM, wat flinke storing veroorzaakte op LPC 1602 die ik toen had. 

Op 21-7-2024 om 07:59 zei Piet van der Vooren:

De vraag is natuurlijk of er wel sprake was van mogelijke storing...

Misschien heeft het UK hierover wel contact gehad met de gebruikers van de betreffende frequentie(s)...

We weten het niet! 😉

Lijkt me sterk. RNI veranderde zo ongeveer per dag van golflengte en de stoorzender ging vrijwel meteen mee. Geen tijd voor overleg.

Het was Labour die daar achter zat, een fel tegenstander van commerciele omroep. 

Geplaatst
  • Auteur
  Op 21-7-2024 om 16:13 zei ruudam:

RNI veranderde zo ongeveer per dag van golflengte

Nou, da's een beetje kort door de bocht, wat waren de frequenties? Even ruw geschat in 1970....

Jan-1 April 186m.

10April-30April 190m.

1Mei-22Juni 244m

28Juni-30Juni 217m.

1Juli-3Augustus 244m.

3Augustus-24Augustus-217m.

24Augustus tot 31 Augustus 1974 220m.

Groet

Henk Kruize

Geplaatst
  Op 21-7-2024 om 16:13 zei ruudam:

RNI veranderde zo ongeveer per dag van golflengte

Er was zelfs een periode ( eind mei/begin juni 1970) dat er om het kwartier een verandering was ( 1227/1232 kHz) van de golflengte, om de stoorzender te ontlopen.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.