Spring naar bijdragen

American Forces Network


Vincent

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Vincent:

AFN-19751223-1300-1400-DonTracyShow

 

Bedankt voor deze en die andere Don Tracy show van zo lang geleden.

 

Het nieuws van AFN vond ik vroeger altijd een speciale sfeer hebben.

 

Als je de eerste twee items beluisterd van het nieuws, bij het begin van deze opname ( vlak voor de kerst van 1975) lijkt het wel of er niets is veranderd, qua situatie het Midden-Oosten.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Ben het helemaal met je eens.

 

Bij belangrijke gebeurtenissen:  Maanlanding 1969.

 

Apollo 13 ramp (1970). 

 

Gijzeling van atleten en officials van de Israëlische ploeg, tijdens de Olympische Zomerspelen 1972 in München.

 

Jom Kipoer oorlog (1973).

 

Watergateschandaal (1972-1974).

 

Of wat verder in de tijd, de aanslag op de  Amerikaanse president Ronald Reagan (1981) was het een must om op AFN af te stemmen, voor de uitgebreide verslaggeving van het allerlaatste nieuws.

 

1 uur geleden zei radio tpot:

ik ken ze alleen maar van de middengolf.

 

AFN Frankfurt via de 873 kHz was de belangrijkste, tijdens de avond/nacht in een groot gedeelte van Europa te ontvangen,

 

Je had een beetje geluk, als je ook de wat sterkere zenders uit België, via de FM kon ontvangen.

Meestal lukte dat al bij een beetje condities.

 

Ook in Utrecht was het radiostation via Soesterberg redelijk goed te ontvangen op FM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Juul:

Ik kon in Hilversum  Soesterberg glashelder ontvangen op 93.1 Mhz.  Was maar 10 watt

 

 

 

AFN_Soesterberg_start 14jan64 kopie.jpg

Afn Soest Dec1964 kopie.pdf 1.55 MB · 2 downloads

screen   67.jpg

screen  66.jpg

Ja, het waren volgens mij lage vermogens die ze gebruikten. Bij mij in het zuiden klonk de zender vrij dof. Zal op FM bi jou vast niet zo zijn geweest, heb ik de indruk. Luisterde toen naar AT40 en de Wolfman

 

Dan nog ff iets anders:    altijd zeer bedankt voor de tracks uit die mooie database die er uitvoerig bijstaat en ook de foto's. Dank je wel en een groetje vanuit de Lichtstad :)

 

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel effe opletten Henk en goed lezen. . Dit uit RB poste ik gisteren al.  Zie hierboven een pdf file.

7 uur geleden zei martinja:

Ja, het waren volgens mij lage vermogens die ze gebruikten. Bij mij in het zuiden klonk de zender vrij dof. Zal op FM bi jou vast niet zo zijn geweest, heb ik de indruk. Luisterde toen naar AT40 en de Wolfman

 

Dan nog ff iets anders:    altijd zeer bedankt voor de tracks uit die mooie database die er uitvoerig bijstaat en ook de foto's. Dank je wel en een groetje vanuit de Lichtstad :)

 

Martin

 

Het klonk hier in Hilversum prima. Ik heb de jingle "yesterplay"   destijds "geleend" van ze die we later bij Veronica gebruikten.

7 uur geleden zei martinja:

Ja, het waren volgens mij lage vermogens die ze gebruikten. Bij mij in het zuiden klonk de zender vrij dof. Zal op FM bi jou vast niet zo zijn geweest, heb ik de indruk. Luisterde toen naar AT40 en de Wolfman

 

Dan nog ff iets anders:    altijd zeer bedankt voor de tracks uit die mooie database die er uitvoerig bijstaat en ook de foto's. Dank je wel en een groetje vanuit de Lichtstad :)

 

Martin

Dag Martin,

Dit is een lijstje met AFN en de vermogens in 1972 uit WRTVH.

 

 

screen 67.jpg

 

 

 

En hier kun je ons versalg lezen van de trip naar AFN Frankfurt  in 1973.

 

Please login or register to see this link.

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

Ik kon in Hilversum  Soesterberg glashelder ontvangen op 93.1 Mhz.  Was maar 10 watt

 

 

 

AFN_Soesterberg_start 14jan64 kopie.jpg

Afn Soest Dec1964 kopie.pdf 1.55 MB · 5 downloads

screen   67.jpg

screen  66.jpg

Zal wel 10 W naar antenne zijn geweest. 

Meestal werd een forse antenne gain gebruikt. 

De TV zender op UHF had 23 dB antenne gain en kon ik in Utrecht West op een draadje van 10 cm ontvangen, wel 50 meter hoog. 

Met beeldrol en zonder geluid. 

Een TV aangepast, vert sync was makkelijk, geluid hield 60 Hz ratel. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Juul:

Wel effe opletten Henk en goed lezen. . Dit uit RB poste ik gisteren al.  Zie hierboven een pdf file.

 

Het klonk hier in Hilversum prima. Ik heb de jingle "yesterplay"   destijds "geleend" van ze die we later bij Veronica gebruikten.

Dag Martin,

Dit is een lijstje met AFN en de vermogens in 1972 uit WRTVH.

 

 

screen 67.jpg

 

 

 

En hier kun je ons versalg lezen van de trip naar AFN Frankfurt  in 1973.

 

Please login or register to see this link.

 

Zeer bedankt Juul. Toen wist ik ut, maar nu is het een gevoel (wat raar) maar het waren inderdaad lage vermogens.

en Vincent bedankt voor alweer een uurtje Wolfman

 

Groetje,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-8-2024 om 10:11 zei martinja:

Bij mij in het zuiden klonk de zender vrij dof.

Zoiets staat mij ook bij (dof weet ik niet meer) maar het was wel afwijkend.

 

In mijn herinnering ontvingen wij het ergens rond de 95 Mhz via een zender(tje)  dat opgesteld stond op luchtmachtbasis "De Peel"

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei peellandfm:

Zoiets staat mij ook bij (dof weet ik niet meer) maar het was wel afwijkend.

 

In mijn herinnering ontvingen wij het ergens rond de 95 Mhz via een zender(tje)  dat opgesteld stond op luchtmachtbasis "De Peel"

 

Dat dof klinken had te maken met de aanvoer van de radioprogramma's. Ik denk dat dit deels over telefoonlijnen ging, allemaal analoog uiteraard en vermoedelijk max 4 kHz. Dat was natuurlijk prima voor middengolf, maar op FM klinkt het dof. Als er lokale programma's werden gemaakt vanuit Camp New Amsterdam (Soesterberg dus), dan was het weer te schel. Die andere pré-emphasis....

 

Ik heb zelf een jaar in Duitsland "gelegen", Lüneburger Heide, maar wij hadden niks op de radio uit NL. FM was te ver en MG eigenlijk ook. En dan kun je beter iets dofs hebben.

De Britten hadden het beter voor elkaar, er waren een paar echt grote FM-zenders in D. Bekendst in NL was de 50 kW zender op 96.5 vanuit Langenberg. Was in Naarden regelmatig te ontvangen met de buitenantenne op rotor.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Rink Hof:

De Britten hadden het beter voor elkaar, er waren een paar echt grote FM-zenders in D. Bekendst in NL was de 50 kW zender op 96.5 vanuit Langenberg.

 

AFN had in West Duitsland ( Stuttgart en Frankfurt***) ook een paar hoog vermogen FM- zenders staan van 100 Kilowatt.

 

***  AFN Frankfurt 98.7 FM 1972-05-19  Sounds Of Soul -  Milt Kemp.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-8-2024 om 11:55 zei Robin Westhof:

 

AFN had in West Duitsland ( Stuttgart en Frankfurt***) ook een paar hoog vermogen FM- zenders staan van 100 Kilowatt.

 

***  AFN Frankfurt 98.7 FM 1972-05-19  Sounds Of Soul -  Milt Kemp.

 

 

Ja dat klopt. Die stonden verder weg van NL. Ik heb ze allebei wel eens ontvangen bij "goede condities". Voor de 98.7 Feldberg moest Lopik 98.9 eerst uit de lucht zijn. De 102.4 Stuttgart zat toen nog in het lege gedeelte van de FM-band, omdat er boven 100 MHz nauwelijks legale FM-zenders zaten.

bewerkt door Rink Hof
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6613
    • Meest online
      3025

    Nieuwste lid
    A3Kmp
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.