Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

Tja , op 31 augustus ( met alle voor ieder op zichzelf hebbende herinnering)was het over voor de Nederlandse kust althans.

Hoe was die 1e september en de dagen erna ???  voor ieder ???zoekend naar Hilversum 3 , BRT 2 , of ging je gelijk naar Mi Amigo , verwarrende tijd voor de muziek/pop liefhebber , ik zelf was er nog te jong voor maar kan me ik indenken dat ook deze periode indruk op ieder heeft gemaakt.

Geplaatst

Er was niet veel meer over 🥶

Dat Mi Amigo spul kon ik niet ontvangen, wist niet eens op welke frequentie ze zaten.

Bleven de polka piraten over op middengolf, toen is bij mij het besluit gevallen om naar de FM te gaan.

Grote antennes op het dak gezet om de Belg en Luxemburg te ontvangen.

Ook de radio uit Denemarken en de DDR waren soms niet te versmaden.

Wel moest je en spoorboekje maken wat waar bij wie te ontvangen was.

Radio Luxemburg in stereo ontvangen zonder fading was ook een genot hoor.

Vervolgens kwam de TV DX er ook snel bij, en was ik verloren voor de middengolf 😇

Theo

Geplaatst

Voor zover ik het me nog kan herinneren luisterde ik op die dag naar Radio Seagull en Mi Amigo.

Het signaal van de Mi Amigo was in mijn herinnering op 1 september nog steeds erg sterk. Ik had niet de indruk, dat de zender toen al voor de engelse kust lag. 

Die 31 ste augustus 1974 had mede tot gevolg, dat het aantal vrije FM zenders in ieder geval in Den Haag en Leiden, enorm toenam. Zo ook op de 3 meter band.  100 tot 108 mhz.  De overheid legde twee grote zenders het zwijgen op. Ze kregen er 1000 kleinere voor terug!

bewerkt door Gast

Geplaatst

Wij zijn gewoon overgestapt naar Mi Amigo en Caroline.

Weer mijn oom aangesproken om die radio op de gepaste frequentie te zetten.

Dat "groene oog" zo scherp mogelijk zetten, de radio een beetje bijdraaien om de ferriet in de juiste richting te krijgen.

Het was natuurlijk heel anders dan Veronica, maar wat moest je anders? Hele dagen naar turnen (hup alhier en hup aldaar) luisteren  en muziek waar ze de plaatjes kregen bij een pot choco!! Niet om aan te horen.

Groetjes

Ricky

Geplaatst
  • Populair bericht

Wij waren aan het opruimen. En hier is het begin van ons archief.

vlnr Ad - Juul en Karel.

screen 110.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst

Geen radio aan bij mij op de kamer was er weken niet mee bezig tot ik wel de hits miste en de stem van een bekende DJ.

Op donderdag ging mijn radio op 3FM en daar bleef hij op staan elke donderdag . Ineens hoorde je weer de stem van Klaas vaak als je wakker werd en naar school moest ... MIAmigo pakte ik later op met een autoradio in de schuur en een grote antenne voor wat ontvangst in Purmerend ...

Geplaatst

De grote vraag was, wie gaat die Top 40 uitzenden? Want met dank aan Lex en Rob bleef die voortbestaan. Dat werd dus in eerste instantie Radio Mi Amigo en wat later de Tros.

Weer een ander verhaal was de tipparade, want hoe moest die nu samengesteld worden? Immers het personeel van Veronica was op een uitzondering na niet meer in dienst van Veronica. Een vraag die trouwens voor mij nog steeds open staat.

Rob V.

Geplaatst
  Op 2-9-2024 om 09:34 zei Juul:

Wij waren aan het opruimen. En hier is het begin van ons archief.

vlnr Ad - Juul en Karel.

Moesten jullie niet voetballen?

Tegen RNI in het Feijenoord stadion.....

Zie ik een hond voor jullie?

Ook zelf even een beschrijving van 1 september geven:

Toch de bekende golflengten afgelopen om alleen de "259" te vinden met een zwakker signaal dan een week geleden. Die ging aan het begin van de avond in de fading. Maar Mi Amigo was toch iets anders dan Veronica en Noordzee. Ik kon er niet meteen aan wennen. Hilversum 3 weet ik niet meer. Als ik me goed herinner zat daar 's-middags Langs de Lijn en ik ben geen sportradio liefhebber. Dus daar zal ik niet langer dan 10 seconden naar geluisterd hebben.

Zeer vervelend. "Het is nu allemaal echt voorbij!"

Niet veel later ging ik zelf rommelen op middengolf (tot bij de buren te horen!) en nog later FM (in de halve gemeente).

Geplaatst
  • Populair bericht

Zondag 1 September 1974... wat deed ik die dag? Nou, eerst uitslapen omdat ik de hele Vrijdagnacht was opgebleven om de laatste Veronica "Techniek staat voor niets" op te nemen, tot ongeveer 3 uur in die nacht zitten knikkebollen van de slaap maar daarna was ik er overheen en was ik op Zaterdag 31 Augustus nog redelijk fit. Mijn ouders snapten er niks van..."En dat allemaal voor wat muziek op de radio, jongen, dan zet je toch gewoon een andere zender op...." Nee, de denkwereld van mijn ouders werkte op een andere golflengte als de mijne.

Na het uitslapen weer snel Scotch band (die nu in 2024 naar hartenlust piept en krijst) op de recorder om Radio Mi Amigo met Peter van Dam en de "Joepie Top 50" op te nemen. Was toen nog het enigste wat nog iets in mijn richting kwam daar ik als zeezenderfreak niks van Hilversum 3 moest hebben.

Trouwens de naam  "Joepie"... ik heb dat altijd een rare naam gevonden voor een popblad, die naam zit bij mij een beetje in de "Okkie" en "Taptoe" sfeer... maar, Sylvain scoorde er goed mee in Vlaanderen en ik denk dat het Sylvain meer om de Frankskes ging dan de inhoud en naam van het blad.

Na 1 September stond de radio op een laag pitje omdat ik moest wennen aan de Mi Amigo sound en omdat ik nog een flink karwei had om van alle opgenomen Veronica uitzendingen van 30 en 31 Augustus kopietjes te maken voor zeezendervriend Douwe Dijkstra. Trouwens, Douwe had ook werk zat, want hij had RNI opgenomen op 30 en 31 Augustus en daarvan zou hij kopietjes maken voor mij. De verkoop hier in Geldrop bij Radio-TV zaak "Huub Heuts" van "Shamrock geluidsband" piekte ook een beetje in de maand September 1974 voor alle kopietjes die ik ook nog voor andere moest maken. "Man, wat doe jij toch met al die banden?? Vreet je ze soms op????" was de opmerking van Huub Heuts himself als ik voor de tig-ste keer weer 10 Shamrock banden kwam kopen...  :) 

Kijk, de wereld was niet vergaan na 31 Augustus, doch je "radiowereld", je favoriete programma's, de DJ's waar je naar opkeek, dat was weg of totaal veranderd op 1 September, m.a.w. als radiofreak moest je toch wennen aan een totaal andere manier van Radio-beleving. Mi Amigo, het heeft een maand of 3 geduurd voordat ik het echt leuk vond en ik weer wat van ze ging opnemen. Zeker toen Peter van Dam begin Maart 1975 live aan boord zat, later ook Rob Ronder... maar om nou te zeggen dat ik de programma's van Rob zo goed vond, nee, misschien een prima DJ voor een discotheek maar op de radio vond ik hem maar heel matig.

En al die "Huub Heuts" Shamrock bandjes???? Die staan hier na 50 jaar nog altijd, het gros is goed gebleven en nog altijd prima afspeelbaar.... Onlangs was een van mijn buren hier op bezoek en die keek in mijn "studio/mancave" eens naar de kast met banden, 2 meter hoog, 9 rijtjes hoog en anderhalve meter breed, gevuld met geluidsbanden... hij merkte op.. (in Geldrops dialect) "Man, wah moette gij tog mi al dah spul... ge het tog noit gin tait um dah af te draaie.." De beste man had duidelijk geen "Zeezender DNA" in zijn lijf....

Fijne middag

Groet

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog

Geplaatst
  Op 4-9-2024 om 21:47 zei Rink Hof:

Moesten jullie niet voetballen?

Tegen RNI in het Feijenoord stadion.....

Zie ik een hond voor jullie?

Ook zelf even een beschrijving van 1 september geven:

Toch de bekende golflengten afgelopen om alleen de "259" te vinden met een zwakker signaal dan een week geleden. Die ging aan het begin van de avond in de fading. Maar Mi Amigo was toch iets anders dan Veronica en Noordzee. Ik kon er niet meteen aan wennen. Hilversum 3 weet ik niet meer. Als ik me goed herinner zat daar 's-middags Langs de Lijn en ik ben geen sportradio liefhebber. Dus daar zal ik niet langer dan 10 seconden naar geluisterd hebben.

Zeer vervelend. "Het is nu allemaal echt voorbij!"

Niet veel later ging ik zelf rommelen op middengolf (tot bij de buren te horen!) en nog later FM (in de halve gemeente).

Je hebt gelijk Rink, dan zal het op maandag geweest zijn. Maar ja zo'n tijd geleden.

Geplaatst
  Op 5-9-2024 om 12:11 zei Juul:

Je hebt gelijk Rink, dan zal het op maandag geweest zijn. Maar ja zo'n tijd geleden.

Ik wist dat ook niet, Juul.

Maar ik hoorde afgelopen week een spotje over die voetbalwedstrijd in de laatste 2 uur van RNI.....

Voor de wedstrijd die Feijenoord daar ging spelen (tegen Roda JC?).

Geplaatst
  • Populair bericht

En waar we vanaf 1 September ook aan moesten wennen... de Mi Amigo commercials!!!! De spots op Radio Noordzee en Veronica waren meestal door professionele bedrijven gemaakt, maar dat lag op Mi Amigo toch wat anders. Soms dacht je "they can't be serious", zoals "Soubry natuurvermicelli".. wat de natuur met vermicelli te maken heeft??? Leg mij maar uit.

Ook een spot die we nog jaren gehoord hebben "Op mijn trouwdag was ik de mooiste bruid"... door radio insiders wel eens bewerkt tot "Op mijn trouwdag had ik de grootste fluit..." en het klokkengebeier bij Juwelier Zwitserland gaf mij de kriebels.

Later bleek het nog erger te kunnen, in 1976 begonnen de commercials van "Vlaandrens Zeep Centrale", herinner je nog? Een vrolijke man die thuis komt... "Tietrejaanderaandieda... ooooohhhhhhh. wat glanst die vloer..." ... jongens nog aan toe, deed pijn aan mijn oren!  Later, in 1978 kwamen er nog commercials voor een cafetaria "Het rondpunt"... Danny zal zich daar wel de nodige Vlaamse Frieten tot zich genomen te hebben, en de commercial over een bedrijf in zendapparatuur waar we op de 27 Mc konden "Communikeren". Ook in 1978 was er een commercial voor een sex-kasteeltje... en ga er maar van uit dat deze commercial niet in Frankskes betaald is maar, naar mijn bescheiden mening, door dames die zich liggend staand houden.. :) 

Hebben jullie ook commercials die op Mi Amigo werden uitgezonden waarbij je even de radio 30 seconden uitzette???

Groet

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 5-9-2024 om 17:07 zei Henk-Anna Loog:

En waar we vanaf 1 September ook aan moesten wennen... de Mi Amigo commercials!!!! De spots op Radio Noordzee en Veronica waren meestal door professionele bedrijven gemaakt, maar dat lag op Mi Amigo toch wat anders. Soms dacht je "they can't be serious", zoals "Soubry natuurvermicelli".. wat de natuur met vermicelli te maken heeft??? Leg mij maar uit.

Ook een spot die we nog jaren gehoord hebben "Op mijn trouwdag was ik de mooiste bruid"... door radio insiders wel eens bewerkt tot "Op mijn trouwdag had ik de grootste fluit..." en het klokkengebeier bij Juwelier Zwitserland gaf mij de kriebels.

Later bleek het nog erger te kunnen, in 1976 begonnen de commercials van "Vlaandrens Zeep Centrale", herinner je nog? Een vrolijke man die thuis komt... "Tietrejaanderaandieda... ooooohhhhhhh. wat glanst die vloer..." ... jongens nog aan toe, deed pijn aan mijn oren!  Later, in 1978 kwamen er nog commercials voor een cafetaria "Het rondpunt"... Danny zal zich daar wel de nodige Vlaamse Frieten tot zich genomen te hebben, en de commercial over een bedrijf in zendapparatuur waar we op de 27 Mc konden "Communikeren". Ook in 1978 was er een commercial voor een sex-kasteeltje... en ga er maar van uit dat deze commercial niet in Frankskes betaald is maar, naar mijn bescheiden mening, door dames die zich liggend staand houden.. :) 

Hebben jullie ook commercials die op Mi Amigo werden uitgezonden waarbij je even de radio 30 seconden uitzette???

Groet

Henk Kruize

Op een ogenblik dat er maar één station te beluisteren was op de Noordzee, was er maar één station voor Vlaanderen en Nederland. Zo kreeg je natuurlijk spots die gericht waren op België maar ook op Nederland. Reclame in België is eigenlijk pas met de zeezenders Atlantis en Mi Amigo begonnen, ervaring was er niet.

Bepaalde spots vond men in Vlaanderen leuk, terwijl in Nederland men diezelfde spots allesbehalve leuk vonden.

Het gebeurde ook geregeld dat spots voor Vlaamse bedrijven door Nederlandse dj's werden ingesproken (voornamelijk vanaf 1977) waarschijnlijk weinig effect hadden omdat adressen compleet anders werden uitgesproken dan ter plaatse....

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 5-9-2024 om 17:07 zei Henk-Anna Loog:

Groet

Henk Kruize

Hoi Henk,

Moest wel even lachen om je uiteenzetting van de commercials op Mi Amigo.

Om je laatste vraag te beantwoorden, nee, heb de radio nooit ervoor uitgezet.

Hooguit bij dominee Toorenvliet en Johan Maasbach.

Vlaandrens Zeepcentrale vond ik niet zo storend, eerder wat komisch.

Van de 27mc moest ik altijd wel lachen, "gaan we ook hier achterlijk blijven?"

En sexkasteeltje Meerwijk in 's-Hertogenbosch, geen idee of er ooit voor betaald is, dan wel in natura?

Wat ik wel meest ergerlijk vond waren de spots van Patrick Valain over Vermeer, Thijs en zonen uit Westerloo.

In die tijd vond ik ze al lang, maar onlangs zag ik dat er spots waren van 2 minuten, is nu toch niet meer voor te stellen.

Met Herman Kramer werd je ook doodgegooid, althans wat ik er wel eens over gelezen heb waren de haantjes zo gaar gekookt, dat je de botjes ook zo op kon eten, niks meer kluiven.

En nu kunnen we kritiek uitten, maar het moest toen allemaal frankskes opleveren om Mi Amigo in de lucht te houden.

Voor mezelf sprekend, ik heb er ontzettend veel plezier aan beleefd en zeker wat betreft de live programma's.

De belevenissen aan boord, de spanning wanneer het daar stormde....vanaf een zeer woelige Noordzee is de Mi Amigo temperatuur nu......

Na zoveel jaar ben ik er nog dagelijks mee bezig en geen enkel ander radiostation heeft me ooit dat gevoel gegeven dat je er als het ware bij was.

De lol tijdens Baken 16, om maar eens een voorbeeld te geven.

Helaas komt het nooit meer terug, maar ik ben blij dat ik het heb mee mogen maken.

Groet,

Cas

Geplaatst
  Op 6-9-2024 om 21:33 zei Albatrosstudio:

Bijgaand wat correspondentie tussen Marcel Sieron en Sylvain Tack over Mi Amigo commercials

Deze inhoud is verborgen

Bedankt voor het plaatsen van een stukje historie.

Wellicht heb je nog meer wat het delen waard is?

Groet,

Cas

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.