Spring naar bijdragen

de Nordeney in de Cuxhavener krant


Martin J

Aanbevolen berichten

Op 3-9-2024 om 17:42 zei radio tpot:

En ook bij de Duitsers zie je het weer staan, illegaal radio station.

 

Theo

 

Ja, zelfs: "illegale Piratensender Veronica".

Maar ja, voorzover ik weet heeft Duitsland geen zeezender verleden, toch?

RNI kwam het dichtst bij met Duitstalige uitzendingen, maar die lag ook voor Scheveningen of iets verderop voor de UK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Rink Hof:

Maar ja, voorzover ik weet heeft Duitsland geen zeezender verleden, toch?

Nou, dat had niet veel gescheeld, het voormalige zendschip van Radio London, de "Galaxy" zou in de loop van 1968 "Radio Nordsee" worden en voor de Duitse kust komen te liggen. Helaas, na verloop van tijd trekt een van de grootste geldschieters zich terug en sterft het project en het schip een stille dood.

Doch, 2 technici die ingehuurd waren om de zaak op te knappen, Edwin Bollier en Erwin Meister, gingen voor zichzelf verder. De naam "Radio Nordsee" wordt "Radio Nordsee International" en hun zendschip "Mebo-2" wordt legendarisch!!!

In 1970 heeft "Radio Nordsee International" niet alleen Engelse DJ's aan boord, maar ook 3 Duitsers, Hannibal, Axel en Horst Reiner. En die hebben ook de plaat "Man of action" aan boord gebracht die ook de tune van het station werd.

Dus toch een stukje Duits/Zwitsers zeezender verleden.

 

Groet

Henk Kruize

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu ik het artikel gelezen heb, vallen mij wel meer dingen op.
Zo zou Radio Veronica nu tot "de Sky Radio Group" behoren.

Het schip is nu wel een café-restaurant, maar volgens mij pas sinds dat ie in Amsterdam ligt.

 

Wie kan bevestigen, dat de foto zonder masten in Antwerpen is?
Ik krijg het gevoel dat het Groningen is...

 

Radio Scarborough ? Nooit van gehoord.

Blijkt nu een lokaal radiostation te zijn op 107.6 FM. Gewoon op land.

De Oceaan 7 heeft voor Scarborough gelegen, maar het radiostation heette Radio 270.

 

Martin , ik vind het erg fijn, dat je dit deelt met ons, met zeer duidelijk leesbare foto's!

Het is inderdaad bijzonder dat een Duitse krant aandacht besteed aan een gebeurtenis van 50 jaar geleden in Nederland.

 

Rink

bewerkt door Rink Hof
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-9-2024 om 19:42 zei radio tpot:

En ook bij de Duitsers zie je het weer staan, illegaal radio station.

 

Theo

Misschien beschikte een zeezender wel niet over een zendvergunning van het land waar het schip geregistreerd was... Dan is het toch een piraat...

En schepen die niet onder een vlag varen zijn natuurlijk sowieso piraten... 😉

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-9-2024 om 13:32 zei radio tpot:

Die vallen nergens onder Piet, op open zee gelden geen regels.

En dus geen wetgeving, welke gehandhaafd kan worden.

 

Theo

Da's niet helemaal juist. Er bestaat een VN-verdrag waarin het een en ander geregeld is met betrekking tot schepen op de open zee. Of iedereen zich daar ook aan houdt is een andere kwestie.

Piet.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei ruudam:

Er is een Internationale wet of verdrag dat uitzendingen vanuit open zee en vliegtuigen verbiedt. 

Maar dat kan dus  niet gehandhaafd worden,  en van deze maas in de wet maakten de zeezenders gebruik. 

Juridisch bestaan internationale wetten niet, wel internationale verdragen. Die verdragen worden dan vervolgens na ratificatie eventueel opgenomen in nationale wetgeving. Pas dan heeft het rechtskracht in een bepaald land.

In het nu geldende VN-verdrag inzake de open zee staat dat door een  land mag worden opgetreden indien vanaf schepen op of vliegtuigen boven open zee uitzendingen gericht zijn op dat bepaalde land, of indien uitzendingen plaatsvinden vanaf de open zee op het bij een bepaald land behorende deel van het continentale plat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei radio tpot:

Dat ging bij de Ross goed fout, de overheid moest alles terug geven.

 

Theo

 

Was dat ook al niet het geval bij Radio Paradijs?

Alleen was de organisatie achter het station bij de uitspraak jaren later failliet door alle rechtzaken.
Uiteindelijk resultaat: zeezender uitgeschakeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6570
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Supermariowahoo
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.