Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb het al eerder gezegd, eeuwig zonde. 

Waren goede radiootjes die Blaupunkts  

Zat kennelijk ook FM op gelet op uitgetrokken antenne.  In die tijd was alles op FM ook op MG te ontvangen. 

Blijft jammer, Ik verzamel die dingen..... 

Geplaatst
16 uur geleden zei ruudam:

Zat kennelijk ook FM op gelet op uitgetrokken antenne.  In die tijd was alles op FM ook op MG te ontvangen. 

In 1974 zond Hilversum 3 op AM (1250 kHz) nog uit tot 18.00 uur. Zo was Joost den Draaier tussen 18.00 en 19.00 uur alleen via FM te beluisteren.

Geplaatst
17 uur geleden zei ruudam:

Blijft jammer, Ik verzamel die dingen..... 

Ik had 'em gehad van Blaupuntk. Waarom weet ik niet meer. Maar een prima ding weet ik nog.

Geplaatst
4 uur geleden zei Piet van der Vooren:

In 1974 zond Hilversum 3 op AM (1250 kHz) nog uit tot 18.00 uur. Zo was Joost den Draaier tussen 18.00 en 19.00 uur alleen via FM te beluisteren.

En Joost zat niet eens op alle H3 FM zenders. Regionale Omroepen. 

Hoe het zat met de 3 MG steunzenders is onduidelijk. 

In het zuiden zat de ROZ alleen op FM,  dus zat Joost op 188 meter in Maastricht. 

Na 19.00 Zat 3 ook weer op de zenders Hoogezand en Hengelo, dus daar wel op MG, krankzinnig, in de Randstad niet. 

Geplaatst
13 minuten geleden zei radio tpot:

Joost was alleen via de mast van Lopik te beluisteren, of Markelo ook nog Joost uitzond?

Volgens mij zat daar omroep oost dan op.

Theo

Je vergeet Goes en Wieringermeer voor de andere uitersten van het land.  En daar had je geen regionale radio destijds.

Geplaatst
17 uur geleden zei Gerard van den Ende:

Je vergeet Goes en Wieringermeer voor de andere uitersten van het land.  En daar had je geen regionale radio destijds.

Joost werd indertijd tussen 18.00 en 19.00 uur alleen uitgezonden via de FM-zenders Lopik, Wieringermeer en Goes. Via de andere FM-zenders werden op die tijd de regionale omroepen uitgezonden.

Geplaatst
4 uur geleden zei Will Stevens:

Joost was zijn tijd weer eens ver vooruit!

Zoals op RNI in 1971 via de 100 MHz FM. 🙂

Maar in het westen werd er (vooral) gewoon naar de zeezenders via de middengolf geluisterd.

Geplaatst (bewerkt)
6 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Joost werd indertijd tussen 18.00 en 19.00 uur alleen uitgezonden via de FM-zenders Lopik, Wieringermeer en Goes. Via de andere FM-zenders werden op die tijd de regionale omroepen uitgezonden.

Ik dacht dat de ROZ op een gegeven moment geen gebruik meer maakte van de Steunzender Hulsberg MG 1594  kHz, 188 meter. Dus daar was Joost wel te ontvangen. Begonnen ze ook niet pas om 19.00 uur.

De RONO was wel op 188 meter, heb mezelf daar wel eens op gehoord.

Na 19.)00 was H3 dus wel op de 3 MG Steunzenders te horen maar niet op de hoofdzender Lopik 240 meter.

Later mocht die wel ook na 18.00 aanblijven.

Later is ook in Smilde een H3 FM zender geplaatst die tussen 18.00 en 19.00 H3 doorgaf. Konden we in Enschede net ontvangen.

RONO zat op Hoogezand, Irnsum en Markelo FM

.

bewerkt door ruudam
Geplaatst

Ik weet het nog zeker. In het begin zond de ROZ alleen tussen 19 en 20 uur uit. Tussen 18 en 19 uur was er alleen een draaggolf zonder iets te horen. En toen Joost begon om 18 uur was hij van begin af aan op FM in Limburg(Roermond en Hulsberg) te ontvangen.

Geplaatst
20 uur geleden zei Helmut:

Ik weet het nog zeker. In het begin zond de ROZ alleen tussen 19 en 20 uur uit. Tussen 18 en 19 uur was er alleen een draaggolf zonder iets te horen. En toen Joost begon om 18 uur was hij van begin af aan op FM in Limburg(Roermond en Hulsberg) te ontvangen.

En de AM Hulsberg? 

2 uur geleden zei thijs5326:

IMG_6183.jpeg

Waarmee weer is aangetoond dat we het uur 18-19 met NOS en Joost en Frits te danken hebben aan de RONO,  want dat was ook NOS. 

Het was ook het eerste horizontale uurtje op 3. 

Kennelijk wilde men dezelfde omroep op alle 3 netwerk zenders. 

Geplaatst

AM Hulsberg, goeie vraag. Ik weet het niet meer. Die zender was toen erg zwak. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat in Limburg het hoogste aantal an FM luisteraars bestond, toen al. Daar was ja zelfs Radio Luxemburg nog op FM te ontvangen en al die Duitse en Belgische zenders en zenders van het leger, BFBS enz.

Geplaatst
Op 14-10-2024 om 16:00 zei ruudam:

En Joost zat niet eens op alle H3 FM zenders. Regionale Omroepen. 

Hoe het zat met de 3 MG steunzenders is onduidelijk. 

In het zuiden zat de ROZ alleen op FM,  dus zat Joost op 188 meter in Maastricht. 

Na 19.00 Zat 3 ook weer op de zenders Hoogezand en Hengelo, dus daar wel op MG, krankzinnig, in de Randstad niet. 

Dus er waren ook regionale omroepen op FM, die niet op de AM uitzonden?   🙂

Geplaatst

Volgens het boek van P. Vijzelaar, "70 jaar Radio-Omroep zenders in Nederland", dat de lange golf en middengolf behandelt van 1919 tot 1989, zijn op de 3 zenders op 1594 kHz uitsluitend Hilversum 2 en de regionale omroepen RONO of ROZ uitgezonden. Hilversum 3 zou pas op de zenders komen nadat de frequenties werden veranderd.

Hengelo ging op 26 april 1975 naar 890 kHz en kreeg toen H3 + RONO; op 22 november 1978 naar 891; in 1979 naar 1224; op 1 mei 1985 uit bedrijf.

Hulsberg ging op 30 april 1975 naar 1493 kHz en kreeg toen H3 + ROZ; op 22 november 1978 naar 1494; in 1979 naar 891; op 1 mei 1985 vervangen door een nieuwe zender met hoger vermogen voor Radio 5.

Hoogezand ging pas op 22 november 1978 naar 1395 kHz en kreeg toen H3 + RONO; op 1 mei 1985 uit bedrijf.

Aldus P. Vijzelaar.

Joost den Draaijer heeft dus volgens Vijzelaar niet op de AM uitgezonden in 1974.

Enigzins vreemd vind ik, dat de zender Hulsberg op Koninginnedag van frequentie veranderde.

En nu ook het eerste (kleine) foutje in dit uitstekende boek opgemerkt, aangezien Vijzelaar "wat later Radio Oost zou gaan heten" noemt bij de zender Hoogezand. Radio Oost hoort uiteraard bij Overijssel.

Rink

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

De zenders Hoogezand en Hengelo zonden op 188 meter met de ingebruikname van 1250 Lopik toch echt Hilversum 3 uit en niet 2. 

Ik woonde in  CA 74 vlakbij Hengelo. 

En werkte voor de RONO. 

Die zond om 18.00 uit via de H3 zender Markelo kanaal 31.

En daar hing Hengelo achteraan ,  het signaal werd uit de lucht geplukt. 

Het zou ook heel raar zijn als de RONO op FM achter 3 aankwam en op MG achter 2.

Voor de komst van Hilversum 3 zal de RONO wel achter 2 hebben gemeten,  maar dat was voor 1965.

Geplaatst
22 uur geleden zei ruudam:

De zenders Hoogezand en Hengelo zonden op 188 meter met de ingebruikname van 1250 Lopik toch echt Hilversum 3 uit en niet 2. 

Ik woonde in  CA 74 vlakbij Hengelo. 

En werkte voor de RONO. 

Die zond om 18.00 uit via de H3 zender Markelo kanaal 31.

En daar hing Hengelo achteraan ,  het signaal werd uit de lucht geplukt. 

Het zou ook heel raar zijn als de RONO op FM achter 3 aankwam en op MG achter 2.

Voor de komst van Hilversum 3 zal de RONO wel achter 2 hebben gemeten,  maar dat was voor 1965.

Dat zou dan het tweede foutje van "Vijzelaar" zijn, een iets groter foutje.

Het klinkt mij ook vreemd in de oren dat de drie steunzenders H2 zouden uitzenden, omdat H3 duidelijk de kleinste zender was in Lopik.

Ruud,

de RONO was toch de omroep voor de 5 noordoostelijke provincies, Gr, Fr, Dr, Ov en Gld?

Was het één gezamelijk programma op alle zenders tegelijk?
Kwamen in dat geval delen van dit programma uit verschillende steden?

Zo ja uit welke?

Ik kan me voorstellen dat Groningen en Leeuwarden en wellicht Arnhem dan ook een deel leverden.

Wel is duidelijk dat met de FM-zenders Irnsum, Hoogezand en Markelo en de MG-zenders Hoogezand en Hengelo deze 5 provincies niet geheel bereikt werden,

Geplaatst

Er waren 3 studioos. 

Groningen, de hoofd  vestiging, Leeuwarden en Enschede. 

Ik werkte in de laatste voor het Overijssels programma. Daarnaast had je het Gelders programma. 

Er waren 3 FM zenders Irnsum, Hoogezand en Markelo. 

Daarnaast 2 MG,  Hoogezand en Hengelo. Buiten RONO tijd was volgens mij toch echt Hilversum 3 te horen op al deze zenders. 

De RONO programma's waren soms op alle zenders te horen,  dan wel werd er gespltst. 

Hoe dat precies zat weet ik niet,  op mijn eerste programma kreeg ik reacties uit Groningen, dus het moet ook daar te horen zijn geweest. 

In 75 veranderden de MG zenders van frequentie,  en volgens mij was de RONO toen niet meer op de AM te horen,  dus alleen maar H3. 

In Smilde kwam een extra FM zender voor H3, ononderbroken. 

Tevens herinner ik me dat na 19.00 H3 op de 298 meter van H2 zat. 

Kwam in Enschede goed door. 

Gaat over periode 74-79

Geplaatst

In mijn beleving was H3 te horen en moesten die stomme regionale ook zo nodig op de FM doorgeprikt worden.

Dat het natuurlijk pareltjes waren, waar het publiek van H3 op zat te wachten 🤣

Niet dus...

Theo

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6670
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Rinus van de Velde
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.