Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik vond in een oude Radio Bulletin uit 1977 nog onderstaand bericht.

Sinds de start van Hilversum 4, ruim een jaar eerder, moest Hilversum 2 het overdag doen met alleen de Lopikzender op 746 kHz. Die kwam in het noorden en zuiden niet altijd goed door, en daarom werd het programma van Hilversum 3 overdag ingewisseld voor dat van Hilversum 2 op zowel de AM steunzenders als de regionale FM zenders. In Friesland en Groningen kon je dus Hilversum 2 overdag op de FM ontvangen!

(ik kan me ook nog herinneren dat op de TV-zenders overdag tijdens het testbeeld ook Hilversum 2 werd doorgegeven).

image.png.e08be7fa01e8efa8d8d44611c52ab79b.pngimage.png.1e66ae789bbfc0050f4a9e923b03ee33.png

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

Nu is het duidelijk.

Het was vanaf 1maart 1975? Dus Hilversum 2 en 3, met om 17.00 de wissel.

H4 op FM hield toen kennelijk op en werd H2.

Wel verwarrend en rommelig allemaal.

Dus vanaf die datum geen RONO meer op AM, maar gewoon H3 op het regionale uitzend tijdstip.

Geplaatst

Dit gaat over 1977, niet 1975. Het wordt ook niet genoemd in het boek van Vijzelaar.

Maar het is duidelijk dat die drie steunzenders ook echt steunzenders waren.

Voor de komst van H3 zat H2 op 1007 kHz met iets minder bereik dan H1 op 746.

Per 28-12-1975 kwam H4 overdag op het FM-kanaal van H2, die ging toen op de middengolf naar 746 vanwege het iets betere bereik. Maar kennelijk kwamen er zoveel klachten uit de regio dat de PTT besloot om op de steunzenders H2 te zetten ipv H3 (die immers overdag ook op FM zat).

Over wanneer precies de steunzenders H3 gingen uitzenden (en ze met de RONO stopten) geeft Vijzelaar ook geen uitsluitsel.

Geplaatst

Klopt, Vijzelaar is hier helaas niet compleet.

Ook is onduidelijk of de komst van H3 op de MG in 1965, de steunzenders H3  gingen overnemen ipv H2. H3 Lopik 1250 was toen verweg de zwakste zender.

Ik denk dus

De 3 zenders allen op 1594 kHz 188 meter, vanaf ingebruikname Hil2 en Regioprogramma's. Daarvoor werd dus toen HIlv 2 onderbroken.

Na komst Hil 3 in 1965 op AM 1250 werd het Hil3 + Regio. Die regio programma's waren ook van 2 naar 3 verplaatst omdat Hil3 om 18.00 stopte, dus hoefde 2 niet meer onderbroken te worden.

Na uitbreiding H3 zendtijd bleef dat zo en was er sprake van een onderbreking waardoor op de FM de NOS horizontaal kon tussen 18.00 en 19.00.

Na 1977 dus de combinatie van Hil2 - wegens H2 alleen op AM, en Hilv 3 vanaf 17.00 uur, en nu zonder regio programma's.

In 75 veranderde ook de frequenties , nogal chaotisch eerst bleef Hoogezand op 1594, Hengelo kreeg 890 (met last van Algerije) en Hulsberg ging naar 1494, een vreemde tijdelijke frequentie. Later ging Hoogezand naar 1395 (met last van Albanie) en Hulsberg??

Met de komst van Flevo in 1980 werden H-zand en H-lo afgeschakeld. en kreeg Hulsberg steunzenders op 891 en 1251 voor de 2 AM zenders 747 en 1008. 

Hilv 3 vanaf dat moment met 100 kW op 675 Lopik.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst
9 uur geleden zei ruudam:

In 75 veranderde ook de frequenties , nogal chaotisch eerst bleef Hoogezand op 1594, Hengelo kreeg 890 (met last van Algerije) en Hulsberg ging naar 1494, een vreemde tijdelijke frequentie. Later ging Hoogezand naar 1395 (met last van Albanie) en Hulsberg??

Hulsberg ging in 1979 naar 891 en Hengelo naar 1224. Ik denk Hengelo iets eerder (november '78) om storing met Hulsberg te voorkomen. Wel kan ik me herinneren dat Radio Bloemendaal tot begin '79 nog op de oude 1223 kHz uitzond, wat in Midden-Nederland op zondag een flinke fluittoon opleverde...

9 uur geleden zei ruudam:

Met de komst van Flevo in 1980 werden H-zand en H-lo afgeschakeld. en kreeg Hulsberg steunzenders op 891 en 1251 voor de 2 AM zenders 747 en 1008. 

Hilv 3 vanaf dat moment met 100 kW op 675 Lopik.

Hoogezand en Hengelo gingen pas op 1 mei 1985 uit de lucht, aldus Vijzelaar.

Geplaatst
8 uur geleden zei multiplexfm:

Hulsberg ging in 1979 naar 891 en Hengelo naar 1224. Ik denk Hengelo iets eerder (november '78) om storing met Hulsberg te voorkomen. Wel kan ik me herinneren dat Radio Bloemendaal tot begin '79 nog op de oude 1223 kHz uitzond, wat in Midden-Nederland op zondag een flinke fluittoon opleverde...

Hoogezand en Hengelo gingen pas op 1 mei 1985 uit de lucht, aldus Vijzelaar.

En welk programma zat daar dan op vary 80 tot 85. 

Niet h2 neem ik aan  dat zou Dan weer 3 zijn? 

• Juul changed the title to Was......aardige foto 31 augustus 1974.
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb de naam van deze post maar gewijzigd in "Was......aardige foto 31 augustus 1974. "  Want het gaat hier weer alle kanten op en zo is er niks meer terug te vinden.

We noemen dat "van de hak op de tak". Oorspronkelijk ging het over mijn foto op de Norderney op 31 augustus 1974. En nu verzanden we in een discussie over allerlei andere zenders. en frequenties.

Interessant hoor maar..........................

@Vincent.

Draadje splitsen?

Hier ging het over.

screen 18.jpg

bewerkt door Juul
Geplaatst
46 minuten geleden zei Juul:

Want het gaat hier weer alle kanten op en zo is er niks meer terug te vinden.

Alles is gewoon nog (blijvend) prima terug te vinden en de ervaring leert, dat als het weer alle kanten opgaat, er betreffende het originele onderwerp, sowieso weinig reacties( meer) komen.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

Dag Robin,

Kan wel zo zijn maar ik vind dat er geen relatie is met mijn foto etc.

En zoeken? Dan kun je alles wel in 1 rubriek plaatsen. "want je kunt alles zoeken".

"we agree to disagree".

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6670
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Rinus van de Velde
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.