Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

In (oa) Amstelveen richtten TV piraatjes hun zwakke zendertjes rond 1979/1980 op de grote schotels (die op een van de hoogste flats stonden) van de lokale kabel-tv, als de gebruikelijke zenders waren afgelopen (zo na middernacht) om zo (video)films en uiteraard reklame uit te zenden. De schotels werden pas veel later (lees maanden later) 'uit'gezet door de providers, maar tot die tijd werd een zwak signaal gratis via de kabel versterkt. Daar kwam geen REM eiland aan te pas. Toendertijd ontmoette ik een van die piraatjes. Het bleek om een medescholier van mijn lagere school te gaan, een ware techneut en ik stond verbaasd naar het kleine 'bakje' te kijken. 

Geplaatst
1 uur geleden zei Omnivoor:

In (oa) Amstelveen richtten TV piraatjes hun zwakke zendertjes rond 1979/1980 op de grote schotels (die op een van de hoogste flats stonden) van de lokale kabel-tv, als de gebruikelijke zenders waren afgelopen (zo na middernacht) om zo (video)films en uiteraard reklame uit te zenden. De schotels werden pas veel later (lees maanden later) 'uit'gezet door de providers, maar tot die tijd werd een zwak signaal gratis via de kabel versterkt. Daar kwam geen REM eiland aan te pas. Toendertijd ontmoette ik een van die piraatjes. Het bleek om een medescholier van mijn lagere school te gaan, een ware techneut en ik stond verbaasd naar het kleine 'bakje' te kijken. 

Kleine correctie,  de piraatjes stonden niet gericht op de schotels maar op de gevoelige antennes voor de ontvangst van buitenlandse zenders. 

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Geplaatst

Fantasties mooie beelden.

Ook goede informatie, die Duitse TV was hier heel goed in.

Zal het doorspelen aan de eigenaar vd (zend) apparatuur.

Blijft eeuwig zonde dat het maar even heeft geduurd.

Nog even wat info over de zenders 

Er waren 2 stuur zenders van elk 2kW . Deze konden ook als reserve zender worden gebruikt.

Met flink teruggedraaid vermogen stuurde ze een lineaire eindtrap van 10kW uit.

Vermogen is bij TV het vermogen vd sync signalen.

Daarnaast zijn er nog de FM geluids zenders.

Alles is nog aanwezig.

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Geplaatst

Top Gaaf hoor dat REM eiland

Naast willem Tell  of was het Robin Hood? en de onzichtbare man en inderdaad veel sneeuw

was het volgens mij de eerste keer dat we reclames op de televisie zagen

Moet in 1964 zijn geweest toen was ik 5 geloof ik . Hoeveel tv zenders waren er toen 1 of 2?

Geplaatst (bewerkt)

Wij woonden vlakbij Noordwijk, en konden TV Noordzee probleemloos ontvangen met de Nederland 1-antenne voor VHF-kanaal 4 via Lopik. En die hing ook nog eens binnen op zolder richting Lopik, de andere kant op.

Wie is tegenwoordig de eigenaar van de apparatuur, Ruud? En is daar de RCA-middengolfzender ook nog bij?

Het was Robin Hood, @RobH. Overigens ging in oktober 1964 Nederland 2 van start.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Geplaatst

Bij mijn opa in Delft kwam de REM via de antenne sprietjes (boven op zijn televisie) binnen.

Op afstand werd er ook veel in Vlaanderen gekeken, veel Belgen maakten gebruik van richtantennes.

Ik het programma op de WDR wordt er ook gemeld ( 3 minuten en 33 seconden) dat er zelfs in West-Duitsland ontvangst is!

Geplaatst
1 uur geleden zei RobH:

Hoeveel tv zenders waren er toen 1 of 2?

Drie:  De REM, Nederland 1 en ook al Nederland 2, die volop bezig was met testuitzendingen.

12 augustus 1964 de dag dat REM begon met televisie uitzendingen en een commentaar ( van een Amsterdamse dame) uit een van de kranten: '' Ik heb vanavond regelmatig mijn televisie overgeschakeld van het eerste op het tweede net en op de REM.

Alleen om te genieten van de luxe uit 3 stations te kunnen kiezen.'' 

( Van Rem naar Tros - Hans Knot)

Geplaatst

Bij ons in de Noordoostpolder ten oosten van Marknesse waren ze prima te ontvangen. Geen wonder, ik lees ergens dat een deel van de antenne op Amsterdam was gericht, en waar wij woonden is vrijwel een rechte lijn via Amsterdam naar het REM eiland. En de polder was toen nog nauwelijks begroeid, dus geen demping. Bij ons thuis stond ook zo'n 23TX371...

Groet, Jan

Geplaatst
3 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Ik was toen 9 jaar en mijn vader had, naar antenne zelfbouw gegevens uit het "Electronisch jaarboekje 1963" (Amroh-Muiderkring) zelf een kanaal-11 antenne in elkaar geknutseld n soms, heel soms, konden we in Geldrop zwakke, heel zwakke beelden van TV Noordzee ontvangen.

Op die (grote) afstand was er een 10 elementen richtantenne nodig in Geldrop en die kon je toen aanschaffen voor 22 gulden en vijftig cent.

image.png.1b7595641effd9a001cd5aca132da20e.png

20 minuten geleden zei jan227:

ik lees ergens dat een deel van de antenne op Amsterdam was gericht,

In de uitzending van de WDR hoor je op 5 minuten en 23 seconden dat er 4 antennes op Amsterdam zijn gericht en de andere 4 antennes op Rotterdam.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

De AM zender zit er niet bij.

Zou naar Radio Delmare zijn gegaan.

Ned 2  was toen bezig met test uitzendingen. Naar ik begreep werd s avonds hetzelfde programma uitgezonden als Ned 1.

Duitsland ligt deels hoger, bvb bij Nijmegen heb je Elten, kijk je zo uit over Nederland. Ze hadden daar kan 9 antennes voor Langenberg.

In Vlaanderen hadden ze kan 10 antennes voor BRT Wavre. 

Als er 2 x 4 elements zendantenne s waren was dat 2x40 kW Erp.

Ter vergelijking Lopik kan 4 had 100 kW rondstralend.

De REM zendantenne elementen zouden er ook nog zijn.

Het grote voordeel van band 3 (kan 5-11) is dat je gemakkelijker grote Yagi antennes kan maken.

De Franse zenders zaten daar meestal ook op, zoals 5/6 (F8a) in Lille/Rijsel. Maar ook Parijs.

In het Carabisch gebied waar ik woonde zat alles op band 3,(A7-A13) Curaçao A8, Caracas A10 en Aruba A13.

In de NOP zal je niet dezelfde TV hebben gehad als in Brabant, want dat was een multinorm voor België en Frankrijk.

Geplaatst (bewerkt)
Op 26-10-2024 om 16:38 zei ruudam:

Kleine correctie,  de piraatjes stonden niet gericht op de schotels maar op de gevoelige antennes voor de ontvangst van buitenlandse zenders. 

In Naarden stonden op de "torenflat" (ca. 11 of 12 verdiepingen hoog) twee grote antennes voor de CAI. Deze hadden de vorm van een schotel. Eén hele grote gericht op Schoten voor de ontvangst van BRT 2, die toch meestal slecht was. En een kleinere voor de ontvangst van de Duitse zenders (Kleve en Wesel), waarvan de ontvangst meestal goed was. Het principe was hetzelfde als een satelliet schotel, maar dan voor de UHF, hele grotere rasterachtige schotels (minder windvang) en niet schuin omhoog, maar over de grond gericht.

In 1980 waren er nog geen satellietzenders voor groot publiek, TV5 begon in 1983, Sky Channel in 1984.

bewerkt door Rink Hof
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst
10 uur geleden zei Rink Hof:

In Naarden stonden op de "torenflat" (ca. 11 of 12 verdiepingen hoog) twee grote antennes voor de CAI. Deze hadden de vorm van een schotel. Eén hele grote gericht op Schoten voor de ontvangst van BRT 2, die toch meestal slecht was. En een kleinere voor de ontvangst van de Duitse zenders (Kleve en Wesel), waarvan de ontvangst meestal goed was. Het principe was hetzelfde als een satelliet schotel, maar dan voor de UHF, hele grotere rasterachtige schotels (minder windvang) en niet schuin omhoog, maar over de grond gericht.

In 1980 waren er nog geen satellietzenders voor groot publiek, TV5 begon in 1983, Sky Channel in 1984.

Ja dat weet ik nog. In die flat woonde Skip Voogd van de NCRV.

Geplaatst

Nu we het toch over het REM eiland hebben, het volgende:

Ik kreeg van iemand van de Historische vereniging Leiden het volgende verzoek (via mijn website):

Beste mensen, ik zoek een foto van het grijze kastje dat je in de jaren 60 op de tv kon zetten, draaien aan de grote knop op de tv en dan kreeg je rem-eiland later de Tros. Ik schrijf voor de hist. ver Oud Leiden en beschrijf daar oude zaken, waar ook de tv antenne valt en het kastje.Heeft u zoiets of kent u iemand die die opnamen heeft?
Als u ook nog een opname heeft van een tv antenne van toen, ben ik helemaal uit de brand.

Dat grijze kastje kan ik niet thuisbrengen, maar als iemand me aan informatie hierover en liefst een of meer afbeeldingen, dan hoor ik graag!

Het enige kastje dat ik me kan herinneren was een voorzetapparaatje voor het tweede net.

In Nijmegen was TV Noordzee sowieso geen optie.. RinTinTin keken we geloof ik op Duitsland, keurig nagesynchroniseerd..

Geplaatst (bewerkt)
21 uur geleden zei Jaap De Vries:

In Purmerend ook redelijk goed te ontvngen en ik keek Rin Tin Tin en Mr Magoo graag  

In september 1964 ben ik een paar weken in een zogenaamde 'vakantiekolonie' in Egmond aan Zee geweest. Zeg maar een soort vakantie bij de nonnen. In de eetzaal stond daar een tv waarop we alleen naar Nederland 1 (Lopik, kanaal 4) konden kijken. Thuis keek ik veel naar TV Noordzee, dus voor mijn gevoel was dat een forse stap terug. Toen ik daarover vertelde aan de nonnen kreeg ik zomaar toestemming om te proberen de tv in de eetzaal af te stemmen op TV Noordzee (kanaal 11). Ondanks dat er geen aparte REM-antenne o.i.d. aan die tv was aangesloten was de ontvangst van TV Noordzee probleemloos. De rest van die vakantie hingen we (nonnen en jeugd) elke avond voor de buis met TV Noordzee.

6 minuten geleden zei Andries 2:

Nu we het toch over het REM eiland hebben, het volgende:

Ik kreeg van iemand van de Historische vereniging Leiden het volgende verzoek (via mijn website):

Beste mensen, ik zoek een foto van het grijze kastje dat je in de jaren 60 op de tv kon zetten, draaien aan de grote knop op de tv en dan kreeg je rem-eiland later de Tros. Ik schrijf voor de hist. ver Oud Leiden en beschrijf daar oude zaken, waar ook de tv antenne valt en het kastje.Heeft u zoiets of kent u iemand die die opnamen heeft?
Als u ook nog een opname heeft van een tv antenne van toen, ben ik helemaal uit de brand.

Dat grijze kastje kan ik niet thuisbrengen, maar als iemand me aan informatie hierover en liefst een of meer afbeeldingen, dan hoor ik graag!

Het enige kastje dat ik me kan herinneren was een voorzetapparaatje voor het tweede net.

In Nijmegen was TV Noordzee sowieso geen optie.. RinTinTin keken we geloof ik op Duitsland, keurig nagesynchroniseerd..

Dat klopt, Andries. Er was geen apart kastje voor TV Noordzee, maar voor het toen nieuwe Nederland 2. Dat kon worden aangesloten op tv's die alleen de VHF-banden 1 (kanalen 2 t/m 4) en 3 (kanalen 5 t/m 12) konden ontvangen. In dat kastje zat een UHF-ontvanger. Nederland 2 zond uit via UHF.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Geplaatst

Dat was een UHF convertor welke naar VHF laag werd omgezet.

Veel Philips TV hadden geen UHF aan boord, dat was niet nodig vonden ze in Eindhoven denk ik?

De Duitse merken hadden wel UHF.

Het bedoelde grijze kasje heb ik hier nog, werkend.

Theo

Geplaatst

Ook in Abbenes konden we de REM prima ontvangen met de VHF-antenne voor ned.1. Ned.2 konden we niet ontvangen op de Philips tv, die de vorm van een kubus had. Later kochten we een nieuwe tv en een nieuwe antenne.

Geplaatst

Toch blijft het mooi om deze beelden terug te zien. Ik was 9 jaar toen en TV Noordzee vond ik facinerend ... We hadden toen een abonnement op het blad "TeleVizier" en dat was toen nog een "onafhankelijk radio en TV blad". Later hadden ze hun eigen omroep R.T.N. (Radio en Televisie Nederland) en die zijn in 1967 samen gegaan met de AVRO dat daarna (kort) AVRO-RTN werd. Vreemd genoeg lees ik nooit meer iets over die "R.T.N.".. misschien moeten we daar eens een draadje over opzetten.

Enfin, ik dwaal af, TeleVizier berichtte veel over TV-Noordzee en ik had veel TeleViziers uit die tijd bewaard, maar toen een paar jaar later mijn slaapkamer in 1967 opnieuw werd behangen vond mijn moeder het nodig om "die ouwe zooi"eens weg te gooien.   :(   :(  

Het leukste om terug te zien in de film is de Video regeltafel die bestond uit 4 monitoren. Zoals ik kon op de film zien was monitor-1 van de filmprojectors en diaprojector, monitor-2 van de camera met het testbeeld en monitor-3 het on-air programma, misschien was het ook anders, inbreng van "insiders" zou uitkomst geven. Vreemd genoeg zat er in monitor-4 geen beeldbuis en die is er ook nooit in gekomen want het tot vandaag bewaarde paneel-4 zit geen beeldbuis.

Toch is het mooi dat veel oude REM apparatuur bewaard is gebleven en hoop ik dat de toekomstvan het spul ook safe is en dat het later niet naar de schroot gaat.

Groet

Henk Kruize

REM old equipment 01 tv mixingpanel.jpg

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6649
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    MrJones
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.