Spring naar bijdragen

REM-eiland

MvdVen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei radio tpot:

Iedereen had een PAL toestel in huis, het zou geen doen zijn om dit systeem in te ruilen voor iets anders.

TV toestellen waren duur in de jaren 60, dat zet je niet bij het grof vuil omdat er een ander  systeem moet komen.

Het PAL systeem kende toen ook al kleur al was het nog niet groot uitgerold.

Theo

ik denk dat dit zinnetje totaal niet klopt. 'Iedereen had een PAL toestel in huis'Exacte cijfers zijn niet bekend maar ik schat in dat rond de 700.000 gezinnen in ons land destijds een televisie had. Grof geschat dus zeker 'niet iedereen'

Kleurentelevisie werd inderdaad in dat jaar 'openbaar' gemaakt maar in ons land in 1967 op de markt gebracht.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Van de verkochte toestellen waren het allemaal toestellen die op het PAL systeem georiënteerd waren.

Laten we even terugkeren naar de basis van dit draadje, TV Noordzee in 1964. Ruud heeft de mening dat de 2 R.C.A. TV zenders aan boord van het REM eiland "ook klaar waren voor kleuren TV" het Amerikaanse systeen N.T.S.C., dat nou niet bepaald het beste kleuren systeem was en bij technici dan ook de bijnaam had "Never The Same Colour". Zo dat ook zou zijn dan was dat nog maar koffiedik kijkerij want er was in 1964 nog geen definitieve keuze gemaakt tussen PAL, SECAM (Frans systeem) en het Amerikaanse NTSC.

Dat er in 1964 al PAL TV's verkocht werden is onzin, de kleuren TV was nog in de ontwikkelingsfase en Philips experimenteerde er nog mee. De eerste kleuren TV's, met PAL, stonden pas in 1967 in de winkel.. maar er zullen best wel testexemplaren eerder in omloop zijn geweest maar niet voor de verkoop.

Zo vond ik het terug op internet..

=========================================================================

In 1964 start Philips met de testfase van een zelfontwikkelde kleurentelevisie. In eerste instantie kregen alleen zo’n honderd werknemers van het bedrijf een kleuren-tv in huis om te testen. Deze testfase moest inzicht geven in de problemen die aan de invoering van de kleurentelevisie in Europa verbonden waren. Ook technici van de NTS – de voorloper van de NOS – en andere televisiemedewerkers mochten alvast ervaring opdoen met de Philips kleurentelevisie.

Op 14 oktober 1964 vond de eerste officiële experimentele uitzending plaats in de Philips-televisie-studio te Waalre. Onder andere werd een Polygoon-kleurenfilmjournaal getoond, dat volgens een journalist van de Telegraaf “wel opvallend blauw getint was”.

Daadwerkelijke introductie

Ondanks dat diezelfde journalist ervan uitging dat massaal gebruik nog wel even op zich zou laten wachten vanwege de hoge kosten voor een dergelijk toestel, had Philips er zelf alle vertrouwen in dat de invoering van de kleuren-tv slechts een kwestie van enkele jaren was.

Op 21 september 1967 was de eerste voor consumenten geschikte Nederlandse kleurentelevisie dan ook echt een feit. Wie zich dit product nog niet kon veroorloven, kon zich in de RAI, tijdens de jaarlijkse elektronicabeurs, al wel vergapen aan deze nieuwe ontwikkeling. 

====================================================================

Groet en de lijn staat open......  :) 

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
tiepvautjes
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei radio tpot:

Iedereen had een PAL toestel in huis, het zou geen doen zijn om dit systeem in te ruilen voor iets anders.

TV toestellen waren duur in de jaren 60, dat zet je niet bij het grof vuil omdat er een ander  systeem moet komen.

Het PAL systeem kende toen ook al kleur al was het nog niet groot uitgerold.

Theo

In 1964 waren er nog geen PAL-toestellen, want er waren toen in ons land alleen zwart-wit toestellen. En PAL is de benaming voor het kleurensysteem wat in 1967 in bedrijf werd gesteld. Andere kleurensystemen waren Secam en NTSC.

Je bedoelt waarschijnlijk dat iedereen een toestel voor 625 lijnen in huis had.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Je bedoelt waarschijnlijk dat iedereen een toestel voor 625 lijnen in huis had.

Dat was voor 625 lijnen NL/Duitsland (met FM geluid- beeld negatief) voor 625B lijnen Belgie (met AM geluid-beeld positief) en 819 lijnen, alle 3 apart schakelbaar.

Kijk maar naar de foto die ik eerder plaatste, die 3 standen schakelaar zat links van de kanalenkiezer.

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het geheel is gebaseerd op 625 beeld lijnen wat ook voor zwart wit en kleur gebruikt werd.

Het NTSC is 525 beeldlijnen, een heel ander principe wat niet weer gegeven zal worden op een 625 lijnen toestel zoals toen gebruikelijk was.

En ik vermoed dat een commercieel TV zender daar totaal geen belang bij heeft dat de kijker hun uitzendingen niet zouden kunnen zien. Ook als was het in kleur.

PAL is in mijn ogen de voortzetting van de 625 lijnen, als je scoop plaatje bekijkt van een kleur uitzending of zwart wit dan is het opvallendste verschil de collar burst, welke niet aanwezig is een zwart wit beeld.

Maar afgezien daarvan, TV noordzee zal vast niet een 625 lijnen zender hebben gekocht om deze om te schakelen naar de Amerikaanse norm en standaard.

Waarvan het de raster verversing op bijna 60 Hz is en bij de 625 lijnen op 50 Hz.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei radio tpot:

Das taalkundig wat achter de komma doen Hans 🤪

Van de verkochte toestellen waren het allemaal toestellen die op het PAL systeem georiënteerd waren.

Toestellen die multi norm konden, waren niet veel te vinden in de woonkamer.

Theo

Je begrijpt weinig van televisie.

Niemand had in die tijd een PAL ontvanger, want PAL gaat over kleur en heeft geen donder te maken met zwart/ wit.

Alle combinaties zijn mogelijk. In Brazilie hadden ze NTSC z(w en PAL kleur.

In Argentinië precies andersom.

Het is verwarrend want NTSC is zowel de naam voor het Amerikaanse z w als voor het Am kleursysteem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nooit in Brazilië geweest zeker.

Daar hadden ze 525lijnen met 30 beelden/sec en toch PAL.

Dat heet Braziliaanse PAL.

e

In Engeland is geëxperimenteerd met NTSC kleur bij 405 lijnen.

Zou vrij goed zijn geweest .

Jij zou als geen ander moeten weten hoe NTSC werkt want C Quam is kwadratuur modulatie en dat wordt bij NTSC ook toegepast op de kleuren hulp draaggolf.

Kwadratuur is de truc om 2 signalen op Een draaggolf te krijgen. 

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het alleen over een 625 lijnen 50 Hz beeld systeem Ruud.

En ja ik ben wel eens in het buitenland geweest, Friesland 🙃

Verder kom ik Drenthe niet vaak uit, heb ook nog nooit in een vliegtuig gezeten om iets te noemen.

Het heeft geen zin gehad om in NTSC uit te zenden door TV Noordzee domweg omdat niemand daar een toestel voor had.

Of deze mogelijkheid er bij was? Het had geen zin gehad om dit er bij te doen.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verwarring komt omdat er appels met peren wordt vergeleken.

NTSC is de naam van de instantie die in 1941 de zwart-wit televisie norm voor de USA heeft vastgesteld. Toen werd gekozen voor 525 lijnen, 60Hz (30 beelden/sec), 4:3 en restzijband modulatie.

NTSC = National Television System Committee, een instantie voor de USA ingesteld door de FCC = Federal Communications Commission. De FCC kennen we nog steeds als de instantie die gaat over alles wat wordt uitgezonden in de USA.

Pas 12 jaar later, in 1953, werd door dezelfde NTSC vastgesteld hoe de kleuren-tv in de USA moest worden uitgezonden. Hierin koos men voor een modulatie van het kleurensignaal (chrominance) op een subdraaggolf binnen het bestaande zwart-wit signaal (luminance).

NTSC ging daarna de wereld over als een kleuren-tv systeem, maar dat is dus niet correct, NTSC is een overheidsinstantie.

PAL = Phase Alternating Line. En dat gaat wel alleen over het kleuren signaal. PAL nam globaal het NTSC principe over, maar bepaalde dat de kleuren info op iedere lijn tegengesteld moest worden uitgezonden. Hiermee werd bereikt dat bij fase afwijkingen iedere lijn de vorige lijn min of meer corrigeerde.

PAL gaat dus specifiek alleen over kleuren en niet over zwart-wit televisie en ook niet over het aantal lijnen, de frequentie of frame. PAL werd ontwikkeld in Duitsland, maar de UK was de eerste die er in juli 1967 mee uitzond.

Frankrijk zette er nog eens SECAM naast (want die moesten altijd iets anders, ze hadden ook 819 lijnen voor zwart-wit tv). Eigenlijk was het SÉCAM = Séquentiel de couleur à mémoire. SECAM beschrijft ook alleen het kleuren systeem. Maar in SECAM heb ik mij nooit verdiept. Ik lees nu dat SECAM al langer bestaat dan PAL. In 1963 waren er al testuitzendingen op ORTF 2, dat in hetzelfde jaar in Frankrijk de 625 lijnen introduceerde.

Nadat Duitsland werd gesplitst in BRD en DDR, en de BRD in 1967 PAL in gebruik nam, pakte de DDR uiteraard niet PAL maar SECAM.

NTSC stond toen al bekend als Never The Same Color.

(net als dat wij sarcastische afkortingen hadden als Philips = Productie Hopeloos Iedere Lamp Is Praktisch Stuk)

Nee, ik heb dit niet allemaal meegemaakt, zo oud ben ik nog niet, maar ik moest in het begin van mijn loopbaan wel weten hoe het analoge tv-signaal in Nederland werd uitgezonden op de kabel-tv. En dan komt vanzelf basiskennis van wat er over de grens wordt uitgezonden en hoe ktv werkt aan bod.

Onze eerste TV (van mijn ouders) was in 1962 uiteraard een zwart-wit tv.

Daarop heb ik in 1964 TV Noordzee gezien (om weer on-topic te komen).

Het waren wel ruisende beelden, omdat we in Naarden op de tv een binnenhuis antenne hadden staan waarmee Lopik wel goed werd ontvangen, maar TV Noordzee niet.

In 1966 verhuisden we uit de vesting naar de "meent" en toen kwam er een gecombineerde VHF/UHF antenne op het dak. TV Noordzee was toen al verleden tijd.

Je kunt tegenwoordig alles nalezen op wikipedia.

14 uur geleden zei Piet van der Vooren:

De zendmast stortte in tijdens een storm. Dus dat betekende einde ontvangst in ons land.

Piet.

Ik zie het, ook op deze interessant pagina over Waver-Overijse:

Please login or register to see this link.

In Zuid-Limburg werd gekeken naar de RTBF zender bij Liège.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-10-2024 om 13:52 zei Henk-Anna Loog:

Dat was voor 625 lijnen NL/Duitsland (met FM geluid- beeld negatief) voor 625B lijnen Belgie (met AM geluid-beeld positief) en 819 lijnen, alle 3 apart schakelbaar.

Kijk maar naar de foto die ik eerder plaatste, die 3 standen schakelaar zat links van de kanalenkiezer.

Henk Kruize

In het grootste deel van het land waren alleen tv-ontvangers voor 625 lijnen NL/Duitsland. Niet iedereen was zo bevoorrecht om te wonen zoals jij, Henk... 😄😉

22 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Even iets anders, Piet je staat met je foto uit 1974 op de site van The Pirate Radio Hall of Fame

John Harding's Radio Atlantis photo album (pag.2)

Henk Kruize

Hé, wat leuk! Ik zie deze foto's nu, ruim vijftig jaar later, voor de eerste keer!

Dank, Henk! Ben ik blij mee! 👍

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.