Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
14 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

We hadden toen een abonnement op het blad "TeleVizier" en dat was toen nog een "onafhankelijk radio en TV blad". Later hadden ze hun eigen omroep R.T.N. (Radio en Televisie Nederland) en die zijn in 1967 samen gegaan met de AVRO dat daarna (kort) AVRO-RTN werd. Vreemd genoeg lees ik nooit meer iets over die "R.T.N.".

Ik begrijp dat de RTN nooit een eigen zendmachtiging heeft gehad. Op zeker moment traden een paar leden van die club toe tot het bestuur van de AVRO en daarmee was de fusie een feit. Het voordeel voor de AVRO was dat ze ineens veel meer leden hadden (de TeleVizier-lezers)  

bewerkt door Will Stevens
Geplaatst
Zojuist zei Will Stevens:

Het voordeel voor de AVRO was dan ze ineens veel meer leden hadden (de TeleVizier-lezers)  

Dat klopt, AVRO-RTN was meteen de grootste omroep. En de TeleVizier? Die kreeg de radio en TV programma's als "uitneembare AVRO-bode" in het blad. 

Henk Kruize

Geplaatst

"Toch is het mooi dat veel oude REM apparatuur bewaard is gebleven en hoop ik dat de toekomstvan het spul ook safe is en dat het later niet naar de schroot gaat."

Dat hangt van de huidige eigenaar af  Henk.

Want wat gebeurd er mee als die er niet meer is?

Geplaatst
7 minuten geleden zei Robin Westhof:

***Maar de monitor rechts?

Geen beeldbuis... en die is er ook nooit in gekomen.

De video bronnen waren: De camera die de testkaart weergaf en in een ander studio stonden 2 filmprojectors en een dia projector die via een prisma op een aparte camera werden geprojecteerd. De TV camera (testbeeld) stond in een aparte ruimte links van de zenderkamer en de film/dia projectors (met TV Noordzee dia) rechts van de zenderkamer.

Henk Kruize

17 minuten geleden zei Juul:

Dat bedoek ik Juul...

Vele verzamelingen zijn al bij overlijden van de eigenaar in de kliko / schroothoop verdwenen omdat de nazaten er alleen maar "rommel" in zien.

Groet

Henk Kruize

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst
56 minuten geleden zei Juul:

"Toch is het mooi dat veel oude REM apparatuur bewaard is gebleven en hoop ik dat de toekomstvan het spul ook safe is en dat het later niet naar de schroot gaat."

Dat hangt van de huidige eigenaar af  Henk.

Wordt aan gewerkt.

Een camera die het testbeeld opneemt?

Bij te lang opnemen van hetzelfde beeld ",brandt" de camera in.

Een dia scanner heeft daar geen last van en geeft ook nog beter beeld. En is goedkoper.

Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei ruudam:

Een camera die het testbeeld opneemt?

Bij te lang opnemen van hetzelfde beeld ",brandt" de camera in.

Een dia scanner heeft daar geen last van en geeft ook nog beter beeld. En is goedkoper.

Tja Ruud, en toch was dat zo.

Er was een kleine studio waar de camera stond en die werd gebruikt voor het testbeeld en de klok. Het was de bedoeling dat daar ook de omroepster zou komen maar is nooit gebeurd. De omroepster komt van film.

En.... 60 (!) jaar geleden hadden we nog geen "dia scanners", alleen dia-projectors en bij TV Noordzee werd die dia ook, via een prisma, op een camera (=opnamebuis) geprojecteerd, dus die zou dan ook kunnen "inbranden"...

Kijk maar eens goed naar de foto uit Radio Bulletin, daar hangt de klok en de testkaart.

Henk kruize

RB-Okt64-P673.jpg

bewerkt door Henk-Anna Loog
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

Leuke discussies mooie technische informatie ook. Een vraag zie ik, bij het snelle lezen, niet beantwoord. Namelijk wie de apparatuur in bezit heeft. Dat is de persoon die de apparatuur lang geleden van Koninklijke Domeinen heeft opgekocht. Een deel van de studio apparatuur stelde hij Arno Weltens en Hans Knot beschikbaar voor de tentoonstelling Nederlandse Zeezenders, zoals in het toenmalige Omroepmuseum in Hilversum in 1994 gehouden.

Op 19 maart 2000 was in het TV programma "Andere Tijden" een documentaire te zien over RTV Noordzee, dat in 1964 uitzond vanaf het REM eiland. Met historische beelden van het REM eiland uit 1964 o.a. afkomstig uit het Polygoon journaal. Maar ook met Arie Swaneveld, die later de apparatuur van het REM eiland kocht. En met, de helaas veel te vroeg overleden, Rob Olthof van de Stichting Media Communicatie.

remvideo.thumb.jpg.e4953bb7c27d6d63114ea72d1f417a3e.jpg

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Geplaatst
11 minuten geleden zei Juul:

Goeie vraag Hans, want zoals ik al stelde, "waar blijft het als....."

Was Rob Olthof zendamateur?

Rob was geen zendamateur maar gefascineerd over alles wat te maken had met het REM eiland.

3 minuten geleden zei radio tpot:

Ruud weet het wel, maar of hij het wil zeggen?

Anders had hij het wel gedaan in de bijdrage waar hij melding maakt van het feit dat hij weet waar het is.

Theo

Maar geheimzinnigheid is onnodig wat via SMC hebben we daar in artikelen en boekvorm genoeg over gepubliceerd. Arie is daar zelf ook in het verleden open over geweest 

Geplaatst

Dag Hans,

Gek dat er dan zendamateur staat. Want jij moet toch weten dat het een ander begrip is zoals jij nu schrijft.

43 minuten geleden zei radio tpot:

Ruud weet het wel, maar of hij het wil zeggen?

Anders had hij het wel gedaan in de bijdrage waar hij melding maakt van het feit dat hij weet waar het is.

Theo

Ja, Theo er zijn hier wel meer mensen de heel eg "interessant doen"...............hi

Geplaatst
5 minuten geleden zei Juul:

Dag Hans,

Gek dat er dan zendamateur staat. Want jij moet toch weten dat het een ander begrip is zoals jij nu schrijft.

Ja, Theo er zijn hier wel meer mensen de heel eg "interessant doen"...............hi

Ik denk dat een over ijverige medewerker van Andere Tijden dacht dat beide heren zendamateur waren maar alleen Arie Swaneveld was gelicenseerd met Pa3ezm

Geplaatst
35 minuten geleden zei Juul:

Kijk da's een antwoord Hans.

Inmiddels zijn zijn roep letters PA3EZM weer beschikbaar. Hij is gestopt of...............

Dank

screen 18.jpg

Dit vond ik nog op het net.

Please login or register to see this link.

Geplaatst

Ik zie het. Ik denk dat ie gestopt is  als "zendamateur" en z'n call heeft terug gegeven bij de RDI bij jou om de hoek.

Ik denk er ook nog wel eens aan om m'n call op "niet actief" te laten zetten. Ik doe er eigenlijk nauwelijks iets mee.

En zo leuk is het niet meer met al die "oude" 27 mc mensen.

PS. denk jij nog eraan de call van Jelle kan worden" terug te geven?"

Juul

Geplaatst
1 uur geleden zei hans knot:

Maar geheimzinnigheid is onnodig wat via SMC hebben we daar in artikelen en boekvorm genoeg over gepubliceerd. Arie is daar zelf ook in het verleden open over geweest 

Ik lees veel maar niet alles Hans, en van het  SMC heb ik heel weinig gezien.

En dan kan het voorkomen dat iets weten, niet algemeen bekent is.

Theo

2 minuten geleden zei Juul:

Ik doe er eigenlijk nauwelijks iets mee.

Juul

Jammer dat je te ver weg woont Juul, anders hadden we hier heerlijk met elkaar kun praten over de hobby.

Fijn over zenders en zelfbouw en natuurlijk middengolf.

Zonder op een paal te zitten 😃

Theo

Geplaatst
23 uur geleden zei Robin Westhof:

Deze werd gebruikt door Casema.

Dat was op de flat van het Octrooigebouw in de Plaspoelpolder in Rijswijk. Er stonden er daar twee: een voor ontvangst van de BRT 1-zender in Waver-Overijsse (VHF-kanaal 10) en een voor ontvangst van de BBC- en ITV-zenders in Tacolneston. De ontvangen signalen werden doorgegeven op de kabelnetten in de Haagse regio en - via een straalverbinding - op de kabelnetten in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek.

Piet.

Geplaatst
Op 28-10-2024 om 15:19 zei Henk-Anna Loog:

Tja Ruud, en toch was dat zo.

Er was een kleine studio waar de camera stond en die werd gebruikt voor het testbeeld en de klok. Het was de bedoeling dat daar ook de omroepster zou komen maar is nooit gebeurd. De omroepster komt van film.

En.... 60 (!) jaar geleden hadden we nog geen "dia scanners", alleen dia-projectors en bij TV Noordzee werd die dia ook, via een prisma, op een camera (=opnamebuis) geprojecteerd, dus die zou dan ook kunnen "inbranden"...

Kijk maar eens goed naar de foto uit Radio Bulletin, daar hangt de klok en de testkaart.

Henk kruize

Er waren wel degelijk dia scanners en zelfs film scanners 60 jaar geleden. Ik weet het zeker want ik heb er naast gestaan.

Ik kwam toen regelmatig in de studio van TeleAruba, voor een live optreden met een muziek groepje, ik speelde alt blokfluit. Het was meestal zo rond de kerst. Live want er was geen VTR.

En uiteraard kregen we een korte rondleiding.

De apparatuur van Philips bestond voornamelijk uit 3   16 mm film scanners waarmee de series uit Amerika werden afgedraaid. Want de programmering bestond voor 90% uit populaire series die dus allemaal op filmband werden aangeleverd. Daartussen werd de reclame geplakt.

Er was maar 1 camera in de studio.

Daarmee werd soms ook live reclame gefilmd en er waren reclame dias en natuurlijk het testbeeld RMA. Dus er was een dia scanner.

Eigenlijk vergelijkbaar met Noordzee TV. Daarom ben ik verbaasd dat er geen scanners waren, maar misschien had RCA die niet voor het Europese systeem. De scanners op Aruba zouden ook wel eens Amerikaans geweest kunnen zijn. Het is wat lastiger om 24 beeldjes om te zetten naar 30 voor NTSC dan 25.

Live voor de camera was ongezond, de temperatuur in de studio werd vooraf met aircoos sterk afgekoeld, je had het gewoon koud.

Maar na 10 minuten onder de lampen werd het bloedheet.

Op 27-10-2024 om 23:32 zei Rink Hof:

In Naarden stonden op de "torenflat" (ca. 11 of 12 verdiepingen hoog) twee grote antennes voor de CAI. Deze hadden de vorm van een schotel. Eén hele grote gericht op Schoten voor de ontvangst van BRT 2, die toch meestal slecht was. En een kleinere voor de ontvangst van de Duitse zenders (Kleve en Wesel), waarvan de ontvangst meestal goed was. Het principe was hetzelfde als een satelliet schotel, maar dan voor de UHF, hele grotere rasterachtige schotels (minder windvang) en niet schuin omhoog, maar over de grond gericht.

In 1980 waren er nog geen satellietzenders voor groot publiek, TV5 begon in 1983, Sky Channel in 1984.

Op studenten flats in Utrecht stond een ontvangst installatie met antennes voor Dld 1en2.

Waren lange gewone Yagi,s.

1 x zag ik daarmee een piraat uit Wageningen.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst
Op 28-10-2024 om 11:45 zei Robin Westhof:

Deze werd gebruikt door Casema.

Zo'n antenne bedoelde ik, Robin (en Omnivoor ook). Dank voor de foto. Dit gebouw is wat hoger en wellicht is Den Haag iets dichter bij Schoten. Had Den Haag meer moeite met Duitsland ontvangst?

Rink

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

Ik ken dat gebouw en de schotels die er op stonden. Ik reed erlangs dagelijks naar de Radio West studio toen in Rijswijk.

En Dld is zeker verder voor D Haag dan voor Utrecht.

Nog even de scanners, die waren er al in de jaren 30.

Ergo, bij de Olympische spelen van 1936 in Berlijn werd het zgn Zwischenfilmverfahren toegepast. Op een grote auto stond een filmcamera met grote filmrol, de belichtte film liep in de wagen en werd snel ontwikkeld, en even later gescanned. Want dat werkte veel beter dan de electronische camera die er toen wel al was.

ik denk dat de BBC die in 1936 begon daarom de omroeper buiten beeld hield, en dat is altijd zo gebleven.

Camera's waren later in de jaren 60  eigenlijk ook niet best, zo zag je naast de ruis ook zwarte randen naast witte vlakken.

Wij mochten voor TeleAruba eigenlijk geen witte en zwarte kleding dragen, maar helaas, dat was ons kostuumpje.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst (bewerkt)
15 uur geleden zei Rink Hof:

Zo'n antenne bedoelde ik, Robin (en Omnivoor ook). Dank voor de foto. Dit gebouw is wat hoger en wellicht is Den Haag iets dichter bij Schoten. Had Den Haag meer moeite met Duitsland ontvangst?

Rink

Deze paraboolantenne was alleen bedoeld voor ontvangst van BRT 1 via de zender Waver-Overijsse op VHF-kanaal 10 en voor ontvangst van de zender RTBF 1 op kanaal 8 (totdat dit onmogelijk werd), Rink. BRT 2 werd met een grote Yagi-antenne ontvangen van de zender Schoten op UHF-kanaal 62. Schoten zond toen nog geen BRT 1 uit, alleen BRT 2.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Geplaatst (bewerkt)
5 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Deze paraboolantenne was alleen bedoeld voor ontvangst van BRT 1 via de zender Waver-Overijsse op VHF-kanaal 10 en voor ontvangst van de zender RTBF 1 op kanaal 8 (totdat dit onmogelijk werd), Rink. BRT 2 werd met een grote Yagi-antenne ontvangen van de zender Schoten op UHF-kanaal 62. Schoten zond toen nog geen BRT 1 uit, alleen BRT 2.

Piet.

Schoten heeft geen BRT 1 zender gehad. In Antwerpen stond een kleine VHF-zender, die alleen voor de stad bedoeld was. Kanaalnummer weet ik niet uit mijn hoofd, zou gokken kanaal 2. Deze stadszender was in Nederland nauwelijks tot niet te ontvangen.
Piet, wanneer en waarom werd ontvangst RTBF kanaal 8 onmogelijk?

Rink

bewerkt door Rink Hof
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

Antwerpen was kanaal 2.

Werd volgens mij later vervangen door een sterkere zender in Ruiselede..

Even terug naar de REM.

Niet toevallig dat Ned 2 in 1964 begon en de REM in hetzelfde jaar.

Over de komst van het tweede net is veel discussie geweest, moest het naar de Omroepen in Hilversum of zou het een commerciele zender worden, net als in Engeland de ITV in 1965.

Het werd ahw een copie van de zender die er al was, met dezelfde bespelers.

De commerciele jongens die waren afgewezen begonnen toen TV Noordzee.

Nog een technisch feitje, de REM apparatuur zou kleur voorbereid zijn. Met NTSC, er was in die tijd nog geen besluit over welk kleursysteem ingevoerd moest worden. NTSC, PAL of Secam.

Wellicht probeerde RCA zo het Amerikaanse systeem te promoten.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6638
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    GroningerFries
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.