Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik luisterde gisteravond met mijn KiwiiSDR naar Please login or register to see this link. op 3975 kHz (75 meter-band). Opeens zie ik op 3955 kHz een dikke rode band verschijnen. Het bleek een DRM uitzending te zijn en gelukkig beschikt de Kiwi software over de mogelijkheid om hier naar te luisteren.

Het was Jazz AM. Waarschijnlijk uit de UK gericht op India. Dat is wat ik opmaak het de schermprint hieronder.

preview: Please login or register to see this link.

In de preview kan je horen hoe het klonk gisteravond. Wil je de volledige opname (30 minuten), laat het dan even weten via een PB.

JazzAM-20241101-2201-2230-BritAsia-3955kHz-DRM.thumb.jpg.d9b634109d6ec1b05f3d696ae84f9a14.jpg

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

In India wordt DRM op de middengolf uitgezonden. 

Meestal op de frequentie pal naast de analoge AM zender. 

Dus daar heeft men DRM ontvangers. Geen idee Hoeveel. 

Geplaatst
2 uur geleden zei ruudam:

Dus daar heeft men DRM ontvangers. Geen idee Hoeveel. 

Vele miljoenen.

'' Over 900 million people in India car receive DRM broadcasts.'' 

Zoveel ???

''Over 6 million new cars fitted with DRM receivers are on the roads in India by now. Major car brands using DRM for their infotainment systems are: Maruti Suzuki, Hyundai, Toyota, MG Motor, Mahindra, Mercedes Benz and Tata.'' 

Please login or register to see this link.

2 uur geleden zei ruudam:

In India wordt DRM op de middengolf uitgezonden. 

En op korte golf dus.

'' The rollout of DRM in the AM bands for regular domestic broadcasts by the Indian public broadcaster is ongoing. Currently 37 high power DRM medium wave and 4 DRM shortwave transmitters are installed. Four transmitters (one each in four metro cities) are now carrying pure DRM transmissions round the clock. The remaining 33 transmitters are working in simulcast mode with one hour daily in pure DRM.'' 

Please login or register to see this link.

Geplaatst

Die 900.000 lijkt me onzin, er wonen 1,5 miljard mensen in India.

Of er ook veel naar geluisterd wordt, en de meeste mensen hebben daar geen auto dus of die met een portable of zo naar DRM luisteren.

Het systeem heet overigens DRM 30, ter onderscheiding van DRM+ voor de VHF banden. Dat systeem is beter dan DAB+, meer zenders in spectrum tegen hogere bitrate. En minder zenders per miltiplex dus makkelijker voor commerciele omroep.

Geplaatst

Vanochtend tussen 0600-0700 (GMT) via dezelfde zender op 3955 kHz een DRM uitzending van BBC Worldservice.

Preview: Please login or register to see this link.

Wil je de hele uitznending ontvangen, stuur me dan even een PB.

En toen de zender uitging was Channel 292 heel zwak te horen: Please login or register to see this link.

Op de 31 meter is Channel 292 overdag overigens prima te ontvangen op 9670 kHz.

BBC-WS-20241103-0605-0700-BBCweekend-DRM-3995kHz.thumb.jpg.2ef419e46f5b0f17fe5e60a15b500a6e.jpg

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.