Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Stel, we doen dit kunstje over. 1984 wordt dan 2024 en 1967 wordt 2007. Met andere woorden: ik denk niet dat je vandaag de dag iemand blij maakt met de hits van zeventien jaar geleden. Zal wel iets te maken hebben met de kwaliteit van de hedendaagse 'popmuziek'. 😉

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst
23 minuten geleden zei Martin1968:

Stel, we doen dit kunstje over. 1984 wordt dan 2024 en 1967 wordt 2007. Met andere woorden: ik denk niet dat je vandaag de dag iemand blij maakt met de hits van zeventien jaar geleden. Zal wel iets te maken hebben met de kwaliteit van de hedendaagse 'popmuziek'. 😉

'It's all in the eye of the beholder'

Daar zijn mensen van onzer leeftijd het over eens. Maar er zijn op dit form ook jongere mensen die daar volgens mij heel anders over denken, zoals David, die elke week opnames van 3FM uit 2010 plaatst. Vast niet omdat hij de muziek zo vervelend vindt. 

Overigens: wat de niet-hitgerichte muziek betreft (alternative, singer-songwriters, albums) is er hedentendage net zoveel goeie muziek als in 1967 of 1987 of 2007. En slechte. 
Net zoals we ons in '67 door de Heikrekels heen moesten worstelen. En een jaar later hadden we Heintje. 
Feit is dat tot ongeveer 1970 singles werden gekocht door alle leeftijden, daarna schoven de volwassenen op naar de albums (net als het rock- en alternatieve publiek).

Het singlespubliek werd dus aanmerkelijk jonger en meer middle of the road.

Zodoende bevat een Top 40 uit 1967 bijna alleen maar écht goeie platen en is dat aantal in pakweg 1972 al gedaald tot 25 à 30. 

Edwin

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
  • Verward 1
Geplaatst
6 hours ago, Jaap De Vries said:

Oneens ik hou nog steeds van die muziek uit de jaren 60 70 en de radio van nu kan me totaal niet meer doen de muziek niet en de DJ niet maar dat is persoonlijk ...

Beste Jaap, 

I find it so easy to click the "mark forum as read" button at the top, without even considering playing any of the postings. I know what I like and know what to expect when I do. (Except the first time trying Dik Voormekaar Show!)

Mvg,

John C

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst
7 uur geleden zei rauhfaser:

'It's all in the eye of the beholder'

Daar zijn mensen van onzer leeftijd het over eens. Maar er zijn op dit form ook jongere mensen die daar volgens mij heel anders over denken, zoals David, die elke week opnames van 3FM uit 2010 plaatst. Vast niet omdat hij de muziek zo vervelend vindt. 

Overigens: wat de niet-hitgerichte muziek betreft (alternative, singer-songwriters, albums) is er hedentendage net zoveel goeie muziek als in 1967 of 1987 of 2007. En slechte. 
Net zoals we ons in '67 door de Heikrekels heen moesten worstelen. En een jaar later hadden we Heintje. 
Feit is dat tot ongeveer 1970 singles werden gekocht door alle leeftijden, daarna schoven de volwassenen op naar de albums (net als het rock- en alternatieve publiek).

Het singlespubliek werd dus aanmerkelijk jonger en meer middle of the road.

Zodoende bevat een Top 40 uit 1967 bijna alleen maar écht goeie platen en is dat aantal in pakweg 1972 al gedaald tot 25 à 30. 

Edwin

Heintje hadden 'we' in 1967 ook al: Please login or register to see this link.  . David is hier de uitzondering die de regel bevestigt. En de single is volgens mij altijd het domein geweest van de jonge muziekkoper.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst
Op 8-11-2024 om 16:37 zei rauhfaser:

Edwin

Maar voor wie?

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst (bewerkt)
Op 9-11-2024 om 00:09 zei Martin1968:

Heintje hadden 'we' in 1967 ook al: Please login or register to see this link.  . David is hier de uitzondering die de regel bevestigt. En de single is volgens mij altijd het domein geweest van de jonge muziekkoper.

Oké Heintje was er 7 weken voor 1968 al.
Ik geloof niet dat singles van Corry & de Rekels, Zangeres Zonder Naam, Heikrekels (en overig Telstar-repertoire)Nino Rosso, Frank Sinatra, Barbra Streisand, Julie Rodgers, Gert Timmermans, e.v.a. door jongeren werden gekocht. Wel werd de Top 40 vanaf circa 1968 hipper omdat jongeren nog méér platen (toen nog singles) gingen kopen. Via Esther & Abi en Heintje wisten  de oudere kopers een tegenwicht te bieden. Maar vanaf circa 1971/73 werden de ouderen kapitaalkrachtiger, konden voor het eerst een echte 'stereo' kopen en schakelden over het algemeen definitief over op LP's. In de album-Top 100's van Veronica uit de eerste helft jaren 70 houdt het 'jongerenrepertoire' en dat van de ouderen elkaar zo'n beetje in evenwicht. 

bewerkt door rauhfaser
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Verward 1
Geplaatst
40 minutes ago, rauhfaser said:

Ik geloof niet dat singles van Corry & de Rekels, Zangeres Zonder Naam, Heikrekels (en overig Telstar-repertoire)Nino Rosso, Frank Sinatra, Barbra Streisand, Julie Rodgers, Gert Timmermans, e.v.a. door jongeren werden gekocht. Wel werd de Top 40 vanaf circa 1968 hipper omdat jongeren nog méér platen (toen nog singles) gingen kopen. Via Esther & Abi en Heintje wisten  de oudere kopers een tegenwicht te bieden. Maar vanaf circa 1971/73 werden de ouderen kapitaalkrachtiger, konden voor het eerst een echte 'stereo' kopen en schakelden over het algemeen definitief over op LP's. In de album-Top 100's van Veronica uit de eerste helft jaren 70 houdt het 'jongerenrepertoire' en dat van de ouderen elkaar zo'n beetje in evenwicht. 

Beste Edwin,

In this topic the heading is Engelse Top 100. The Engish charts were greatly influenced by what was played on Radio One, which catered mainly for a younger audience. Artists such as Sinatra and Streisand were usually only played on Radio Two. Therefore the charts reflected who the record companies would buy the most records, and it wasn't older listeners.

Mvg,

John C

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst
1 uur geleden zei JOCOOLE:

In this topic the heading is Engelse Top 100. The Engish charts were greatly influenced by what was played on Radio One, which catered mainly for a younger audience. Artists such as Sinatra and Streisand were usually only played on Radio Two.

In 1967 (!) the English charts were more influenced by Radio London and Caroline for the younger audience and Radio 390 and Britain Radio/355 played the artists like Frank Sinatra and Barbara Streisand for an older audience.

Geplaatst (bewerkt)
3 uur geleden zei rauhfaser:

Ik geloof het ook niet. Luister naar wat Lex Harding op de valreep van 1971 zei over de popmuziek: Please login or register to see this link.

bewerkt door Martin1968
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Geplaatst (bewerkt)
14 uur geleden zei Martin1968:

Ik geloof het ook niet. Luister naar wat Lex Harding op de valreep van 1971 zei over de popmuziek: Please login or register to see this link.

Leuk! Lex op H3 op oudejaarsdag 1971, in de NOS Top 100 van het jaar. Waarom zit daar een Popjournaal-jingle voor?

Verder zijn we het eens hoor! Tot circa 1968/69 was de hitparade kwalitatief beter dan in alle jaren erna. Dat komt a) doordat álle leeftijden tot die tijd vooral singles kochten en b) door de explosie van écht goede muziek in de sixties. 

Maar dat is wat de hitparade betreft. Na 1970 was de revolutionaire kracht van popmuziek weer even uitgewerkt (tot de punk in '77 en de rap/hiphop in 1988) en werd het meer MOR. 

Maar over het geheel genomen is er áltijd, tot op de dag van vandaag fantastische muziek en 'bagger'. Dat was altijd zo en zal altijd zo zijn. 

bewerkt door rauhfaser
Geplaatst
5 uur geleden zei rauhfaser:

Leuk! Lex op H3 op oudejaarsdag 1971, in de NOS Top 100 van het jaar. Waarom zit daar een Popjournaal-jingle voor?

Maar over het geheel genomen is er áltijd, tot op de dag van vandaag fantastische muziek en 'bagger'. Dat was altijd zo en zal altijd zo zijn. 

Dat dingetje met Lex komt uit een programma dat ik ooit maakte over 1971 en wat steeds vooraan een collage slechte platen kwam. En die stonden er in 1971 best veel in de Top 40.

Maar toch blijf ik erbij dat de hitparademuziek - en daar ging het hier over - voor de eeuwwisseling beter was dan erna. En dat ik liever de Top 100 van 1967 hoor dan die van 2007. Door die laatste kom ik echt niet heen. 😉

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst (bewerkt)
23 uur geleden zei Martin1968:

Dat dingetje met Lex komt uit een programma dat ik ooit maakte over 1971 en wat steeds vooraan een collage slechte platen kwam. En die stonden er in 1971 best veel in de Top 40.

Maar toch blijf ik erbij dat de hitparademuziek - en daar ging het hier over - voor de eeuwwisseling beter was dan erna. En dat ik liever de Top 100 van 1967 hoor dan die van 2007. Door die laatste kom ik echt niet heen. 😉

Ik leg de grens bij ongeveer 1981, omdat ik de hitparademuziek uit mijn jeugd (geboren in 1967) om sentimentele redenen leuk blijf vinden. Vanaf 1981 werd mijn smaak wat progressiever/alternatiever, maar goeie disco (ook die van nu - Bruno Mars, Dua Lipa) is nooit te versmaden. 

Overigens ben ik goeie 'bubblegum'-hits altijd blijven waarderen. Of het nu Magic Moments van Perry Como, Green Tambourine van The Lemon Pipers of Sugardaddy van Roxy  Dekker is. 

Maar: zo'n hele Top 100 van na 1985 laat ik ook aan me voorbijgaan. 

bewerkt door rauhfaser
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.