Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Al een tijdje vraag ik mij af waarom Laser bij de start gekozen heeft om op de 576 KHz te gaan uitzenden.

Wetende?, dat hier een sterke Duitse zender op uitzond.

De zender, Suddeutscher rundfunk, zond met 300 kW uit en kwam goed hoorbaar door het signaal van Laser heen in Noord Nederland.

Weet iemand hoe deze keus zo gekomen is? Of was het gewoon toeval?

Theo

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

Lekker dicht bij de 558 van Caroline, Geen lokale Engelse zenders op die frequentie, en de ontvangst van de Suddeutscher Rundfunk was in het primaire doelgebied van Laser - Londen en de Oostkust waarschijnlijk niet hinderlijk.

Dit zijn maar aannames. 

Groet, Andries

Geplaatst

Ja zo iets had ik ook bedacht maar een paar maand later (of waren het weken?) waren ze van frequentie verwisseld.

Want het signaal was behoorlijk sterk van Laser dus dat ging storen.

Theo

Geplaatst (bewerkt)

Hier in West-Vlaanderen was die Duitse zender er ook bij momenten heel storend. Vooral in de morgen en na 16h00.

Vanaf februari 1987 was dit nog veel slechter daar Laser toen met een lager vermogen uitzond. De masten waren begin januari terug gesneuveld in een storm.

De keuze van de 576kHz was waarschijnlijk de nabijheid van Caroline op 558 en het her tunen van de antenne op 576. Laser gebruikte namelijk in 1984 en 1985 de 558Khz. Er was ook sprake dat 576 maar tijdelijk was en de bedoeling was dat ze naar 531Khz zouden verhuizen.

Gr. Rony

bewerkt door vron
Geplaatst

Al een tijdje vraag ik mij af waarom Laser bij de start gekozen heeft om op de 576 KHz te gaan uitzenden.

Wetende?, dat hier een sterke Duitse zender op uitzond. Vraagt radio tpot

afbeelding.png.08e14208cc1928a26a4772ad158eceab.png

Radio Laser hoorde ik voor het eerst op 729 khz, 411,5 meter, antenne hing aan een ballon!

Toen gaf ik dat vervolgens, via de telefoonlijn, door aan radio vrienden....

Daarna waren ze, zegt mijn geheugen, een poos Off Air.

En kwamen ineens weer terug, maar op 558 khz.

Ja, ja..... weer een poos uit de lucht en toen pas kon je ze horen op 576 khz.

Kon jij (Theo) Laser daar niet ontvangen?🤔

Groet,

HA

Geplaatst

Ik had er pas weet van toen ze op 576 uitzonden Henk.

De ballon antenne had ik uit de krant, maar dat was geweest.

Pas toen er melding werd gemaakt dat ze op 576 uitzonden, was ik er bij.

Theo

Geplaatst
9 uur geleden zei Andries 2:

en de ontvangst van de Suddeutscher Rundfunk was in het primaire doelgebied van Laser - Londen en de Oostkust waarschijnlijk niet hinderlijk.

Was daar begin van de ochtend en vanaf eind van de middag ook hinderlijk qua ontvangst ,kwam mede door het niet al te hoge zendvermogen van rond de 5 kilowatt.

Begin december 1986 werd er kort met ruim 20 Kilowatt uitgezonden en was de ontvangst tijdens de donkere uren gelijk een stuk beter.

2 uur geleden zei radio tpot:

Pas toen er melding werd gemaakt dat ze op 576 uitzonden, was ik er bij.

Dan heb je de periode 1984/1985 compleet gemist, vooral in 1984 (zomer) een zeer sterk signaal via de 558 kHz, overdag op de autoradio nog redelijk te ontvangen in het gebied tussen Essen en Bonn in West-Duitsland.

Geplaatst
2 uur geleden zei Ricky:

Bij ons in Maldegem, niet zo ver van de kust, was de ontvangst van Laser op de diverse frequenties zeer goed.

Tja, hoe dichter je bij zee woonde, hoe beter je de zeezenders kon ontvangen. Juist op de grens van Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen. Ten tijde van de MV Mi Amigo woonde ik vlakbij jou in Sluis en had altijd goede ontvangst. Maar in de tijd dat de Communicator en Ross Revenge actief waren woonde ik in Breda. Dan maakt een kilowattje meer of minder een wereld van verschil.

Geplaatst

Hey Martin,

Jij was praktisch een buur van me.

Toen ik in Maldegem (Kleit) woonde, konden we inderdaad alle zeezenders goed ontvangen.

Alleen Radio Caroline ('79-'80) zelfs overdag, was soms minder goed te ontvangen.

Maar ja, dat namen we er graag bij. We hadden weer muziek vanop zee.

's Nachts in het weekend na het uitgaan, nog wat bijkomen op de muziek van Radio Caroline.

Het waren zeer leuke tijden.

Nogmaals dank voor de mooie posts die u dagelijks doet.

Groetjes

Ricky

Geplaatst
4 uur geleden zei Ricky:

Hey Martin,

Jij was praktisch een buur van me.

Toen ik in Maldegem (Kleit) woonde, konden we inderdaad alle zeezenders goed ontvangen.

Alleen Radio Caroline ('79-'80) zelfs overdag, was soms minder goed te ontvangen.

Maar ja, dat namen we er graag bij. We hadden weer muziek vanop zee.

's Nachts in het weekend na het uitgaan, nog wat bijkomen op de muziek van Radio Caroline.

Het waren zeer leuke tijden.

Nogmaals dank voor de mooie posts die u dagelijks doet.

Groetjes

Ricky

Hi Ricky,

Ik denk dat je "Martinja" bedoeld...

Heeft ongeveer twee uur geleden weer veel moois geplaatst...

Groet, Michel...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6638
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    guidokapanke
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.