Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik wist het maar kwam net het stukje weer tegen in ons archief. De KLM schoot ons in juni 1960 te hulp.

 

 

screen 74.jpg

Geplaatst
  • Populair bericht

In dit bericht wordt het e.e.a. wat uitgebreider beschreven: Veronica 1960-06-16 KLM helpt zender ontstoren (Nijmeegsch dagblad)

Veronica 1960-06-16 KLM helpt zender ontstoren (Nijmeegsch dagblad) .jpg

Geplaatst
  Op 22-11-2024 om 19:08 zei Juul:

Ik wist het maar kwam net het stukje weer tegen in ons archief. De KLM schoot ons in juni 1960 te hulp.

 

 

screen 74.jpg

Opvallend is dat er gesproken wordt over 1563  k,Hz en de harmonische op 4689, precies 3 x de grond frequentie.

Die 1563, ipv 1562  komen we al tegen in jouw geschiedenis, het begin.

Zou er dan toch op 1563 zijn gezonden, en later on channel gebracht met 1562?

Geplaatst

Een spectrum analyzer was natuurlijk in die tijd een zeer zeldzaam meet instrument.

Als de TD van de KLM wel zo een ding hadden, dan is het filter afregelen vele malen gemakkelijker natuurlijk.

 

Theo

Geplaatst
  • Auteur
  Op 23-11-2024 om 18:15 zei ruudam:

Opvallend is dat er gesproken wordt over 1563  k,Hz en de harmonische op 4689, precies 3 x de grond frequentie.

Die 1563, ipv 1562  komen we al tegen in jouw geschiedenis, het begin.

Zou er dan toch op 1563 zijn gezonden, en later on channel gebracht met 1562?

Ik zou er weer in moeten duiken we kunnen het niet echt meer vragen aan iemand. Er is zoveel van frq gewisseld.

En ik heb jaren terug al eens kontakt gehad met mensen van de KLM die een reunie wilden naar de naam van de KLM mensen. Maar die waren bij de  KLM niet meer terug te vinden.

bewerkt door Juul

Geplaatst

Even een ander aspect. Ik weet niet waar ik het ooit tegen ben gekomen maar men beschreef aldaar dat Veronica als (niet officieel) zicht baken voor de luchtvaart gebruikt werd. Of mede daarom de KLM bereidwillig was het pi-filter af te regelen  ..................

 

Rob V.

Geplaatst
  Op 23-11-2024 om 21:20 zei Rob Veld:

Even een ander aspect. Ik weet niet waar ik het ooit tegen ben gekomen maar men beschreef aldaar dat Veronica als (niet officieel) zicht baken voor de luchtvaart gebruikt werd. Of mede daarom de KLM bereidwillig was het pi-filter af te regelen  ..................

 

Rob V.

 

IMG_6514.jpeg

Geplaatst

183 meter is wel erg ver buiten de middengolf omroep  band. 

De vraag is dus of gewone radioos dit konden ontvangen. Wel ontvangers met Visserij band. 

 

Overigens begon RNI ook net buiten de MG op 186 meter, maar werd daar snel weggestuurd. 

Het voordeel van buiten de MG is minder last van andere sterke omroep zenders. 

Geplaatst

Of naar 1563 kHz(?) en 183 meter is 1640 kHz. Radio's van voor 1948 stopten bij 200 meter of 1500 kHz.

Geplaatst

Ik heb ooit een buizenradio geerfd van een Scheveninger en daarop zat een KG band inclusief de visserij band. Ik weet helaas niet war hij gebleven is, waarschijnlijk met een verhuizing weg gedaan. Merk was volgens mij een Grundig.

 

Rob V.

Geplaatst

Toevallig bij de hand een zenderlijst uit 1973 van Wireless World (waarin Veronica op 557kHz/539m staat vermeld en RNI op 1367kHz/219m).
Deze zenderlijst is (met vele andere) terug te vinden op internet.

https://www.worldradiohistory.com/Guide_to_Broadcasting_Key.htm

 

De hoogst gebruikte legale middengolffrequentie in deze 1973 zenderlijst is 1602kHz/187 m en daarop staat alleen München-Ismaning - Bayerischer Rundfunk, 185/370 kW.

Als laatste staat nog een zender in Griekenland op 1612kHz/186m in Amfissa, zonder vermogen en zonder omroepnaam. Dit was uiteraard een illegale zender.

Ik meen me te herinneren dat Radio Vaticaan ook op 1611 kHz heeft uitgezonden (dus ook illegaal, net als die Griekse zender), maar dat was denk ik op latere datum.

 

PS.

De WW zenderlijst uit 1966 is voor zeezender liefhebbers interessant, want hierin staan veel zenders "at sea off UK". Radio Veronica staat er ook in, maar in de landenlijst foutief onder "Norway". Ook de VoA staat er in op 1259 kHz "at sea off Greece" vanaf de S.S. "Courier".

Geplaatst
  • Auteur
  Op 26-11-2024 om 21:55 zei Rink Hof:

Toevallig bij de hand een zenderlijst uit 1973 van Wireless World (waarin Veronica op 557kHz/539m staat vermeld en RNI op 1367kHz/219m).
Deze zenderlijst is (met vele andere) terug te vinden op internet.

https://www.worldradiohistory.com/Guide_to_Broadcasting_Key.htm

 

De hoogst gebruikte legale middengolffrequentie in deze 1973 zenderlijst is 1602kHz/187 m en daarop staat alleen München-Ismaning - Bayerischer Rundfunk, 185/370 kW.

Als laatste staat nog een zender in Griekenland op 1612kHz/186m in Amfissa, zonder vermogen en zonder omroepnaam. Dit was uiteraard een illegale zender.

Ik meen me te herinneren dat Radio Vaticaan ook op 1611 kHz heeft uitgezonden (dus ook illegaal, net als die Griekse zender), maar dat was denk ik op latere datum.

 

PS.

De WW zenderlijst uit 1966 is voor zeezender liefhebbers interessant, want hierin staan veel zenders "at sea off UK". Radio Veronica staat er ook in, maar in de landenlijst foutief onder "Norway". Ook de VoA staat er in op 1259 kHz "at sea off Greece" vanaf de S.S. "Courier".

 

 

Dag Rink,

Maar welke dan ? Er staan er een aantal. Geef even het nummer dat er bij staat.

 

UPDATE   ik heb het al gevonden.

 

 

Alles in het rode was niet toegewezen , dd mei 1971

 

 

 

 

screen 87.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
  Op 27-11-2024 om 18:35 zei Juul:

 

 

Dag Rink,

Maar welke dan ? Er staan er een aantal. Geef even het nummer dat er bij staat.

 

UPDATE   ik heb het al gevonden.

 

 

Alles in het rode was niet toegewezen , dd mei 1971

 

 

 

 

screen 87.jpg

Ik kan me die overzichten nog goed herinneren. Die stonden volgens mij regelmatig in het tijdschrift van de ITU of de EBU, waarop ik toentertijd was geabonneerd.

Piet.

Geplaatst
  Op 23-11-2024 om 21:20 zei Rob Veld:

Even een ander aspect. Ik weet niet waar ik het ooit tegen ben gekomen maar men beschreef aldaar dat Veronica als (niet officieel) zicht baken voor de luchtvaart gebruikt werd. Of mede daarom de KLM bereidwillig was het pi-filter af te regelen  ..................

 

Rob V.

Het schip van Veronica lag precies in het verlengde van de baan van MVKV (Marine Vliegkamp Valkenburg). Toeval? Ik weet het niet. De Grumman S-2 Trackers en de Lockheed P-2V7 Neptunes van de MLD (Marine Luchtvaartdienst) gebruikten het signaal van Veronica als NDB (non directional beacon) om recht voor de baan (05-23) te komen als MVKV vanuit het zuidwesten (heading 050) werd aangevlogen.  

Geplaatst
  Op 29-11-2024 om 07:42 zei Eric:

Het schip van Veronica lag precies in het verlengde van de baan van MVKV (Marine Vliegkamp Valkenburg). Toeval? Ik weet het niet. De Grumman S-2 Trackers en de Lockheed P-2V7 Neptunes van de MLD (Marine Luchtvaartdienst) gebruikten het signaal van Veronica als NDB (non directional beacon) om recht voor de baan (05-23) te komen als MVKV vanuit het zuidwesten (heading 050) werd aangevlogen.  

Van medewerkers van vliegkamp Valkenburg heb ik indertijd vernomen dat de mast van het REM-eiland tot de verwijdering in (ik meen) 1974 ook een mooi visueel oriëntatiepunt was voor de vliegeniers.

Piet. 

Geplaatst
  Op 29-11-2024 om 11:59 zei Piet van der Vooren:

Van medewerkers van vliegkamp Valkenburg heb ik indertijd vernomen dat de mast van het REM-eiland tot de verwijdering in (ik meen) 1974 ook een mooi visueel oriëntatiepunt was voor de vliegeniers.

Piet. 


Ook zonder de mast zal het REM-eiland een visueel oriëntatiepunt geweest zijn. Vanaf het strand heb ik er vaak naar staan kijken, vooral vlak voor zonsondergang was hij goed te zien. Gr.thijs

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.