Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik zit te lezen in het boek Herinneringen aan Radio Veronica. Daarin lees ik dat Karel van der Woerd heel erg tegen de zender wisseling was. Hij zal zijn reden gehad hebben. Maar had Karel later een punt? Of vergiste hij zich?

Wim de Lang 

Geplaatst
1 uur geleden zei wim1958:

Ik zit te lezen in het boek Herinneringen aan Radio Veronica. Daarin lees ik dat Karel van der Woerd heel erg tegen de zender wisseling was.

Welke pagina in het boek Herinneringen aan Radio Veronica 1972-1973?

En het was geen zender maar een frequentiewisseling in 1972

Geplaatst

Het is wat je wilt op de middengolf.

De eigenschappen van middengolf zijn erg breed, van al korte golf eigenschappen boven in, tot langegolf eigenschappen onder in de band.

En wil je in Europa lekker door komen en niet veel belang hebben bij de grondgolf?

Dan ga je lekker boven in zitten, met een juiste antenne straal je lekker omhoog voor maximale skywave.

En onder in de band gaat de grondgolf al wat meer de ronding volgen van de aarde, dus je bereik wordt groter.

En dat zonder in Europa sterker door te komen.

En ik heb altijd begrepen dat de organisatie geen stations in Europa wilde storen.

Dan is de keus snel gemaakt uit technische en natuurkundige overwegingen.

Technische overweging zijn de masten, de hoogte en de afstand tussen de 2, dat veranderd niet.

Dus alles wat je hier in gaat hangen is te kort en onvoorspelbaar op de werking.

En ja dat is dan een gokje met veel werk om de zender op een andere frequentie af te stellen en buiten de antenne om te ruilen.

Theo

Geplaatst

Onzin verhaal !   Karel was nooit tegen.  Hij zag op tegen de grote hoeveelheid organisatie.  Da's wat anders.

Ik acht onze Hans redelijk hoog maar nu zit ie er naast. Net zoals enkele pagina's later, p23, met de ondertitel van deze foto.

screen 74.jpg

Geplaatst
44 minuten geleden zei radio tpot:

En onder in de band gaat de grondgolf al wat meer de ronding volgen van de aarde, dus je bereik wordt groter.

En dat zonder in Europa sterker door te komen.

Volgens Bull Verwey was er nu (via de 538) ook ontvangst ( blz 22 in het boek) in Spanje. ;-).

Geplaatst (bewerkt)

Dit is het  stukje waar het over gaat.

Het doet mij denken aan de fantasie rijke verhalen van onze "Oom". Zoals die er wel meer waren.....hi.  En Frederic  was niet "een luisteraar" maar gewoon adviseur. Maar Bull wilde denk ik ten tijde van het gesprek ( 1992-1993 ) hem nog beschermen vanwege z'n werk voor de BRT.

Over de freq. wisseling heb ik het nodige geschreven heren:  Please login or register to see this link.

De eerste test was trouwens op 16 augustus en niet op 18 juli. Het condensator verhaal klopt gedeeltelijk maar speelde in de eerste dagen van oktober. Daartoe was er een telex naar Continental gegaan en die stuurde een condensator toe op 3 okt. per  "air freight" (zie afb).

Zo zie je maar weer dat soms het geheugen van onze "Oom" hem wel eens parten speelde.  Zo ken ik hem weer. En de directeur van Philips in Hilversum?.......hmmm.

538.jpg

16aug72.jpg

cond.jpg

bewerkt door Juul

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6646
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Alfred
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.