Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
22 uur geleden zei Rob Veld:

@ Theo; Is inderdaad een spoel voor de statics.

De aanpassingspoel zit daarachter en rechts zit ook nog een spoel.

Wat er tussen in hangt ............. ?????

Marcel Poelman kan dat misschien duiden. Zit op Facebook en ja ook zendamateur.

Rob V.

Ik heb hem een mail gestuurd.  Wat is zijn call ?

bewerkt door Juul
Geplaatst (bewerkt)

Mail kontakt is er inmiddels.

En Theo, wat staat er voor de suffix...................PA0 - PE0,  etc. etc  Inmiddels gaf Rob V. het antwoord. PA3MRF

Juul

10 uur geleden zei Rob Veld:

Weet ik zo niet meer Juul, misschien dat Theo het weet ............ Is in elk geval "full licensed" en ouderwets PA3er.

Rob V.

Ouderwets? PA3..... en deze dan   PE0 - PA0 - PB  etc.  Ik dus ook, ja 50 jaar over twee maanden.

bewerkt door Juul
Geplaatst
1 uur geleden zei radio tpot:

Omdat ik het niet meer zeker wist Juul wat er voor moet komen.

En als je iets niet zeker weet, dan houd ik mijn mond.

Theo

Hij is leuk Theo.

Geplaatst

Over ouderwets, de term "full licensed" is tegenwoordig bedrieglijk. Vroeger kon je er van op aan dat je CW machtig waren tegenwoordig is dat niet meer. Bovendien mag je zelf je "call" kiezen. Als je nu een PA0 hoort mag je eerst wel vragen hoe oud die is en CW machtig is.

Rob V.

Geplaatst

Dat klopt Theo,

Ik was "te lui" om CW te leren. Maar mijn achter buurman was PA0PX  †  en die had gewoon een C machtiging.

Later kreeg ik zonder daar moeite voor hoeven te doen de full licence. Maar toen ik vorig jaar Groningen belde en vroeg of ze konden kijken wanneer ik mijn machtiging kreeg zei de dame "nee, ik kan niet verder terug dan 1980............................."

Maar het is een zooitje met al die roepletters. Behalve als je een D hebt geloof ik.

Maar ik ben nu bijna 78 dus het zal mijn tijd wel duren.

Geplaatst

@ Theo, die waren er inderdaad. Maar er werd destijds na afschaffing van de CW eis (je kon trouwens toen ook al je call kiezen) de bescherming van een aantal prefixen afgeschaft. En daarna werd het dus een zootje.

Rob V.

Geplaatst

Ik ben nooit een gelicenseerd zendamateur geweest, maar kon in de zeventiger jaren toch luisteren naar het verenigingsstation PA0AA van de Veron. Dat zond toen op vrijdagavond uit vanaf de toren van de Sikkens Lakfabriek (nu AkzoNobel) in Sassenheim, en knalde keihard uit mijn Siera-transistorradio op zo'n twee kilometer afstand. Was geen beste kwaliteit. Die Siera-radio bedoel ik dan...

Piet.

Geplaatst

En dat werd destijds (80'r jaren tot op heden) PI4AA. Elke eerste dinsdagavond van de maand te beluisteren op 40 meter (+/- 7073 kHz) nu vanuit de radio kelder in het oude Lucent gebouw in Hilversum.

Rob V.

Geplaatst
5 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Ik ben nooit een gelicenseerd zendamateur geweest, maar kon in de zeventiger jaren toch luisteren naar het verenigingsstation PA0AA van de Veron. Dat zond toen op vrijdagavond uit vanaf de toren van de Sikkens Lakfabriek (nu AkzoNobel) in Sassenheim, en knalde keihard uit mijn Siera-transistorradio op zo'n twee kilometer afstand. Was geen beste kwaliteit. Die Siera-radio bedoel ik dan...

Piet.

Werd er door de amateurs dan in AM gezonden?

Ik dacht dat het SSB was en dan heb je een BFO op je radio nodig.

Geplaatst (bewerkt)
5 uur geleden zei ruudam:

Werd er door de amateurs dan in AM gezonden?

Ik dacht dat het SSB was en dan heb je een BFO op je radio nodig.

In AM werd er nauwelijks tot niet uitgezonden door zendamateurs. Het was SSB zonder draaggolf of FM (smalband). Behalve als men zelfbouw zenders gebruikte, dan zou het kunnen. Fabrieksapparaten hadden voor zover ik weet geen AM.

PA0AA zond uit in FM (smalband) in de 2 meter band. Exacte frequentie weet ik niet meer maar zal tussen 145 en 145,5 MHz zijn geweest. Was in Naarden ook uitstekend te ontvangen.

bewerkt door Rink Hof
Geplaatst (bewerkt)
9 uur geleden zei Rink Hof:

In AM werd er nauwelijks tot niet uitgezonden door zendamateurs. Het was SSB zonder draaggolf of FM (smalband). Behalve als men zelfbouw zenders gebruikte, dan zou het kunnen. Fabrieksapparaten hadden voor zover ik weet geen AM.

PA0AA zond uit in FM (smalband) in de 2 meter band. Exacte frequentie weet ik niet meer maar zal tussen 145 en 145,5 MHz zijn geweest. Was in Naarden ook uitstekend te ontvangen.

In de jaren 60  werd er veel AM gebruikt door zendamateurs.

Dit is PA0AA in okt. 1971  

screen 93.jpg

bewerkt door Juul
Geplaatst

Sterker nog toen die tijd mochten ze ook platen draaien.

Kom daar nu nog maar eens om😊

De veron had een contract met de buma stemra voor de afdracht van rechten.

En elk lid mocht dan platen draaien tijdens hun QSO, wat net zo ging als wat je nu nog hoort op de middengolf boven de 1600 KHz.

Theo

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6649
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    rwfn
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.