Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met het opspeuren en digitaliseren van de dorpsfilm van mijn geboortedorp uit 1959. De film was indertijd gemaakt door de firma Adolfs uit Enschede in opdracht van de lokale muziekvereniging. De film, die ruim 70 minuten duurt, brengt heel veel dorpsbewoners van toen in beeld, inclusief een paar familieleden van mijzelf. Ik nam contact op met de muziekvereniging, met de historische kring, ik zocht bij met Regionaal Archief, bij het Gelders archief, maar de originele film (bestaande uit twee filmspoelen en een geluidsband) bleef spoorloos. Tot ik de tip kreeg om een artikel te plaatsen in het lokale “gemeentenieuws”, een krant, die huis aan huis verspreid wordt. Binnen een week had ik een e-mail van een amateur-historicus, die me schreef dat de film een 4 jaar daarvoor door een onbekend iemand bij hem in de brievenbus was gelegd. Ik heb de film  opgehaald en bij thuiskomst bleek dat één van de filmspoelen een trouwfilm was uit de jaren ’70. Gelukkig herkende ik de vader van de bruidegom en het gezicht van de bruidegom kwam me ook bekend voor. Met behulp van een aantal (ex-)dorpsgenoten en burgerzaken op het gemeentehuis heb ik contact kunnen leggen met het bruidspaar, van wie de film is. Via hen heb ik uiteindelijk ook het missende deel I van de film kunnen lokaliseren.

 

Ik heb de film in 4K kwaliteit laten digitaliseren en daarna digitaal gerestaureerd (de film was vaak uitgeleend en had nogal wat doorgebrande en beschadigde frames). Vervolgens heb ik de film bewerkt om deze te stabiliseren, wat vloeiender te laten lopen (de originele film was opgenomen met een snelheid van 14 beelden per seconde), hinderlijke ruis verwijderd en de gezichten zo duidelijk mogelijk in beeld gebracht. De audio op de geluidsband was hier en daar ook beschadigd en klonk niet echt geweldig, maar heb ik danzij wat "moderne" softwaretechnieken aardig kunnen verbeteren. Een hele klus, die veel tijd heeft gekost. Sinds een paar weken staat de film op youtube en er wordt veel naar gekeken. Ik heb de link naar de film via een artikel in het “gemeentenieuws” bij de dorpsgenoten onder de aandacht gebracht.

 

Een heel verhaal zul je denken, maar wat heeft dat nou het radio/zeezenders/muziek te maken.

 

Afgelopen donderdagavond zijn de originele filmspoelen en geluidsband overgedragen aan de Audiovisuele afdeling van het Gelders Archief. De hoofdarchivaris (manager) van dat archief is een jonge vrouw, die maar al te blij was toen ik contact met haar opnam om te vragen of zij de originele filmspoelen en audioband in haar archief wilde opnemen. Ik heb haar ook een kopie van de digitale bestanden aangeboden, maar kreeg de indruk dat ze daar geen interesse in heeft. En toen moest ik denken aan wat Juul Geleick wel eens heeft geschreven over zijn ervaring bij het aanbieden van Veronica materiaal bij B&G. Zo’n archivaris hanteert andere criteria dan ikzelf bij het digitaliseren. Zij probeert een zo nauwkeurig mogelijke digitale kopie te maken van wat er op de analoge drager staat, inclusief alle korrel, kleurverschillen, onder- en overbelichting, filmbeschadigingen, ruis, volumeverschillen, onderbrekingen etc. Wat ik me toen bedacht (en niet heb gezegd) is, dat in mijn herinnering de film, zoals ik ‘m bewerk, een veel beter beeld geeft van de realiteit van toen dan de ruwe scan van de film. Maar een ieder heeft zo z’n eigen eisen en beeld bij wat hij of zij wil zien en horen.

 

Wat ik me wel afvraag is wat “de consument” liever ziet, een onbewerkte, schokkerige, soms wat onder- of overbelichte film met af en toe wat bijzondere kleuren of…

Mijn visie hierop is dat het heel goed is om en zo goed mogelijk digitale kopie te maken van een beeld/audiodrager, maar dat dat geen eindproduct hoeft te zijn voor de “consument”, die de tijd van toen graag wil “(her)beleven”.

bewerkt door Ben

  • Ben changed the title to Het digitaliseren van oud audio-visueel materiaal...
Geplaatst

"Wat ik me wel afvraag is wat “de consument” liever ziet, een onbewerkte, schokkerige, soms wat onder- of overbelichte film met af en toe wat bijzondere kleuren of…"

 

De vraag stellen is de vraag beantwoorden.

 

Overigens is er volgens mij een verschil tussen wat je wilt bewaren (archiveren) en wat je liever ziet.

bewerkt door Albatrosstudio

Geplaatst

Ik ben het helemaal met je eens Ben en geef de voorkeur aan de bewerkte versies (zowel bij audio als ook video opnames).

 

Luister bijvoorbeeld hier:

Alan Sheead's Shows

 

Groeten

Martin

bewerkt door MvdVen

Geplaatst
  • Auteur

Bedankt voor jullie reacties!

 

Wat ik wel grappig vond was dat deze jongedame op zoek ging naar, zoals ze het noemde, artifacts in het bewerkte materiaal, waarbij ze het vergeleek met de originele scan. En dat terwijl het in de originele scan soms lijkt of er hele bijenzwermen in de lucht zaten, terwijl dat niks meer is dan (onrustige) filmkorrel ;) Voor haar moet zo'n oude film er ook echt oud, gehavend en versleten uitzien. Maar... dat is, afgezien van het kleur en zwart-wit verschil,  anders dan wat je door de zoeker van de filmcamera zag toen alles gefilmd werd ...

 

En zo ziet een ieder graag zijn/haar beeld van "de werkelijkheid" ;)

 

Geplaatst
  • Auteur

Die had ik er niet bij gezet omdat die niet radio gerelateerd is. Ik stuur je een PB.

 

En mogelijk nog een tip. Als de film met een camera met een goede lens door een (semi-)professionele filmer is gemaakt dan kun je uit de individuele veldjes in zo'n film nog hele aardige foto's halen (met gebruik van een hele goede scanner en moderne software technieken), zelfs uit zo'n oude 8mm film, waar de individuele beeldjes maar 4.5x3.3 mm zijn. Bij super 8 is dat ~5.8x4 mm.

bewerkt door Ben

Geplaatst
  • Auteur
  Op 1-12-2024 om 10:11 zei Albatrosstudio:

Overigens is er volgens mij een verschil tussen wat je wilt bewaren (archiveren) en wat je liever ziet.

Inderdaad. De twee filmspoelen en de audioband worden in een speciale geconditioneerde ruimte bewaard bij het Gelders Archief, dus die zullen nog wel een tijd goedblijven. Daarnaast wil je bij voorkeur een zo goed mogelijke digitale kopie van het analoge materiaal hebben in het archief. Maar dat is niet persé wat het lekkerst kijkt of luistert voor de "consument". En dat zag deze archivaris héél anders. Voor mij was dat een interessante observatie.

bewerkt door Ben

Geplaatst

collega Francis Bouwman ( zij "deed" de Top 40 ) had nog een doos  met banden en ook een film. Ik weet niet wat er op stond.

En of de film digitaal gemaakt is

 

 

screen 97.jpg

Geplaatst
  • Auteur

Voor het bekijken en (in eerste instantie) digitaliseren van 8mm films gebruik ik de MovieMaker-PRO. Als dan blijkt dat zo'n film kwalitatief goed genoeg is, breng ik 'm naar het Scanpaleis in Utrecht, waar ze er een hoogwaardige scan van maken. Ze gebruiken daar de HDS+ van Filmfabriek, met wetgate (de film wordt dan "nat" afgespeeld waardoor krasjes, strepen, etc in het filmmateriaal zo goed als onzichtbaar worden). En daarna ga ik softwarematig de beelden restaureren en bewerken.

Geplaatst
  Op 1-12-2024 om 09:41 zei Ben:

Wat ik me wel afvraag is wat “de consument” liever ziet, een onbewerkte, schokkerige, soms wat onder- of overbelichte film met af en toe wat bijzondere kleuren of…

Mijn visie hierop is dat het heel goed is om en zo goed mogelijk digitale kopie te maken van een beeld/audiodrager, maar dat dat geen eindproduct hoeft te zijn voor de “consument”, die de tijd van toen graag wil “(her)beleven”.

 

Ik denk dat een consument liever een bewerkte (stabieler, vloeiender, zonder hinderlijke ruis en verbeterde audio) heeft. Puur voor het archief moet je natuurlijk ook het origineel bewaren want misschien zijn de technieken in de toekomst nog beter en dan wil je het opnieuw kunnen doen.

 

Ik doe dat ook bij het digitaliseren van libraries op vinyl. Ik bewaar de ruwe opname inclusief tikken, rumble en ruis, maar maak ook een versie waarin de opname is schoongemaakt. Als in de toekomst de technieken nog beter worden dan kan ik de ruwe opname nogmaals gebruiken.

 

 

 

Geplaatst

Iemand heeft via deze site video's aangeboden van bootreizen naar de zendschepen in 1973 en 1974. Ik ben namen vergeten, maar dat weten jullie vast wel. Hele mooie video's uit de tijd waarin ik op mijn fietsje het Gooi niet uitkwam.

(mijn ouders hadden geen auto en de trein was veel te duur voor mijn zakgeld)

Van tenminste één video zijn zowel de originele opname als een bewerkte opname gepost.

Van de originele opname waarop het beeld omhoog en omlaag ging, werd ik bijna meteen zeeziek (terwijl ik net als jullie op een stoel voor een beeldscherm zit). De bewerkte video was heel goed te bekijken, veel stabieler.

Ik weet wel naar welke opname ik in dit geval het liefste kijk 🙂

Rink

Geplaatst
  • Auteur

Bedankt voor jullie reacties Peter, Rink en Theo.

 

  Op 5-12-2024 om 21:22 zei Rink Hof:

Iemand heeft via deze site video's aangeboden van bootreizen naar de zendschepen in 1973 en 1974.

 

Ik vermoed dat je de films van Kurt Sellenthin bedoeld, die ik gedigitaliseerd en op YT gezet heb.

Geplaatst
  Op 6-12-2024 om 08:53 zei Ben:

Bedankt voor jullie reacties Peter, Rink en Theo.

 

 

Ik vermoed dat je de films van Kurt Sellenthin bedoeld, die ik gedigitaliseerd en op YT gezet heb.

Die bedoel ik, Ben. Ik kon niet op zijn naam komen.

Dank je.

Rink

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.