Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Het digitaliseren van oud audio-visueel materiaal...

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met het opspeuren en digitaliseren van de dorpsfilm van mijn geboortedorp uit 1959. De film was indertijd gemaakt door de firma Adolfs uit Enschede in opdracht van de lokale muziekvereniging. De film, die ruim 70 minuten duurt, brengt heel veel dorpsbewoners van toen in beeld, inclusief een paar familieleden van mijzelf. Ik nam contact op met de muziekvereniging, met de historische kring, ik zocht bij met Regionaal Archief, bij het Gelders archief, maar de originele film (bestaande uit twee filmspoelen en een geluidsband) bleef spoorloos. Tot ik de tip kreeg om een artikel te plaatsen in het lokale “gemeentenieuws”, een krant, die huis aan huis verspreid wordt. Binnen een week had ik een e-mail van een amateur-historicus, die me schreef dat de film een 4 jaar daarvoor door een onbekend iemand bij hem in de brievenbus was gelegd. Ik heb de film  opgehaald en bij thuiskomst bleek dat één van de filmspoelen een trouwfilm was uit de jaren ’70. Gelukkig herkende ik de vader van de bruidegom en het gezicht van de bruidegom kwam me ook bekend voor. Met behulp van een aantal (ex-)dorpsgenoten en burgerzaken op het gemeentehuis heb ik contact kunnen leggen met het bruidspaar, van wie de film is. Via hen heb ik uiteindelijk ook het missende deel I van de film kunnen lokaliseren.

Ik heb de film in 4K kwaliteit laten digitaliseren en daarna digitaal gerestaureerd (de film was vaak uitgeleend en had nogal wat doorgebrande en beschadigde frames). Vervolgens heb ik de film bewerkt om deze te stabiliseren, wat vloeiender te laten lopen (de originele film was opgenomen met een snelheid van 14 beelden per seconde), hinderlijke ruis verwijderd en de gezichten zo duidelijk mogelijk in beeld gebracht. De audio op de geluidsband was hier en daar ook beschadigd en klonk niet echt geweldig, maar heb ik danzij wat "moderne" softwaretechnieken aardig kunnen verbeteren. Een hele klus, die veel tijd heeft gekost. Sinds een paar weken staat de film op youtube en er wordt veel naar gekeken. Ik heb de link naar de film via een artikel in het “gemeentenieuws” bij de dorpsgenoten onder de aandacht gebracht.

Een heel verhaal zul je denken, maar wat heeft dat nou het radio/zeezenders/muziek te maken.

Afgelopen donderdagavond zijn de originele filmspoelen en geluidsband overgedragen aan de Audiovisuele afdeling van het Gelders Archief. De hoofdarchivaris (manager) van dat archief is een jonge vrouw, die maar al te blij was toen ik contact met haar opnam om te vragen of zij de originele filmspoelen en audioband in haar archief wilde opnemen. Ik heb haar ook een kopie van de digitale bestanden aangeboden, maar kreeg de indruk dat ze daar geen interesse in heeft. En toen moest ik denken aan wat Juul Geleick wel eens heeft geschreven over zijn ervaring bij het aanbieden van Veronica materiaal bij B&G. Zo’n archivaris hanteert andere criteria dan ikzelf bij het digitaliseren. Zij probeert een zo nauwkeurig mogelijke digitale kopie te maken van wat er op de analoge drager staat, inclusief alle korrel, kleurverschillen, onder- en overbelichting, filmbeschadigingen, ruis, volumeverschillen, onderbrekingen etc. Wat ik me toen bedacht (en niet heb gezegd) is, dat in mijn herinnering de film, zoals ik ‘m bewerk, een veel beter beeld geeft van de realiteit van toen dan de ruwe scan van de film. Maar een ieder heeft zo z’n eigen eisen en beeld bij wat hij of zij wil zien en horen.

Wat ik me wel afvraag is wat “de consument” liever ziet, een onbewerkte, schokkerige, soms wat onder- of overbelichte film met af en toe wat bijzondere kleuren of…

Mijn visie hierop is dat het heel goed is om en zo goed mogelijk digitale kopie te maken van een beeld/audiodrager, maar dat dat geen eindproduct hoeft te zijn voor de “consument”, die de tijd van toen graag wil “(her)beleven”.

bewerkt door Ben
  • Ben changed the title to Het digitaliseren van oud audio-visueel materiaal...
Geplaatst (bewerkt)

"Wat ik me wel afvraag is wat “de consument” liever ziet, een onbewerkte, schokkerige, soms wat onder- of overbelichte film met af en toe wat bijzondere kleuren of…"

De vraag stellen is de vraag beantwoorden.

Overigens is er volgens mij een verschil tussen wat je wilt bewaren (archiveren) en wat je liever ziet.

bewerkt door Albatrosstudio
Geplaatst (bewerkt)

Ik ben het helemaal met je eens Ben en geef de voorkeur aan de bewerkte versies (zowel bij audio als ook video opnames).

Luister bijvoorbeeld hier:

Please login or register to see this link.

Groeten

Martin

bewerkt door MvdVen
Geplaatst

Dit zegt het Nationaal archief:

Archiveren is het zodanig beheren en bewaren van informatie, dat deze nu en ook later bruikbaar is voor andere doelen.

Please login or register to see this link.

Geplaatst

Bedankt voor jullie reacties!

Wat ik wel grappig vond was dat deze jongedame op zoek ging naar, zoals ze het noemde, artifacts in het bewerkte materiaal, waarbij ze het vergeleek met de originele scan. En dat terwijl het in de originele scan soms lijkt of er hele bijenzwermen in de lucht zaten, terwijl dat niks meer is dan (onrustige) filmkorrel ;) Voor haar moet zo'n oude film er ook echt oud, gehavend en versleten uitzien. Maar... dat is, afgezien van het kleur en zwart-wit verschil,  anders dan wat je door de zoeker van de filmcamera zag toen alles gefilmd werd ...

En zo ziet een ieder graag zijn/haar beeld van "de werkelijkheid" ;)

Geplaatst (bewerkt)

Die had ik er niet bij gezet omdat die niet radio gerelateerd is. Ik stuur je een PB.

En mogelijk nog een tip. Als de film met een camera met een goede lens door een (semi-)professionele filmer is gemaakt dan kun je uit de individuele veldjes in zo'n film nog hele aardige foto's halen (met gebruik van een hele goede scanner en moderne software technieken), zelfs uit zo'n oude 8mm film, waar de individuele beeldjes maar 4.5x3.3 mm zijn. Bij super 8 is dat ~5.8x4 mm.

bewerkt door Ben
Geplaatst (bewerkt)
10 uur geleden zei Albatrosstudio:

Overigens is er volgens mij een verschil tussen wat je wilt bewaren (archiveren) en wat je liever ziet.

Inderdaad. De twee filmspoelen en de audioband worden in een speciale geconditioneerde ruimte bewaard bij het Gelders Archief, dus die zullen nog wel een tijd goedblijven. Daarnaast wil je bij voorkeur een zo goed mogelijke digitale kopie van het analoge materiaal hebben in het archief. Maar dat is niet persé wat het lekkerst kijkt of luistert voor de "consument". En dat zag deze archivaris héél anders. Voor mij was dat een interessante observatie.

bewerkt door Ben

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6648
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    rwfn
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.