Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Dag Ben,

Ik stuur het naar B&G en die gaan het in het archief importeren. Maar je kunt je voor stellen dat het niet ogenblikkelijk gebeurd. Want de mensen daar zijn niet alleen maar bezig met ons spul.  Als je het audio spul bedoeld, ze hebben er voor gekozen om de banden die daar inmiddels zijn opnieuw te digitaliseren. Op basis van onze metadata uit mijn dBase.

Daar zijn ze mee bezig. Dan is dat voor de "buitenwereld" in eerste instantie te bekijken en op een later tijdstip beschikbaar te stellen. Maar,.................wij hebben altijd een soort van veto.

Een ander verhaal zijn de documenten, interne memo's etc. Die zullen niet zo maar ter beschikking komen. Ook daar hebben wij een soort van veto. Hoewel ik op onze website al best wat documenten heb geplaatst. En die website wordt ook steeds gearchiveerd. En je kunt je voorstellen dat als alles zo maar beschikbaar komt veel binnen no time op internet te vinden is en dan kan het archief wel opgeheven worden.

Nu al is er een Feesboek pagina die veel van onze website schaamteloos "leent". Ondanks aanmaningen van ons om daarmee te stoppen.

Dat geldt evenzo voor omroepen, altijd moeten wij een ok geven. Dan wel als Ad en ik er niet meer zijn onze "opvolgers". En daar zal zal een kostenplaatje aan hangen.

En die "opbrengst" gaat naar ons ,de Stichting en naar B&G. Maar dat lijkt mij logisch.

Voor studie doeleinden en research zijn er speciale regelingen.

Zo zit het ruwweg in elkaar.

Bij ons en zeker bij mij, heeft altijd voorop gestaan dat alles wat wij ooit bewaard hebben samen met de oud Veronica collega's, want ook zij hebben al hun archief spul beschikbaar gesteld, uiteindelijk bewaard blijft.

Lex heeft bijvoorbeeld al zijn ruim 400 dia's en foto's en veel documenten gegeven. En ook zijn "rechten" afgestaan. En ik wilde, samen met Lex en Ad alles op  1 plek hebben om research te plegen. Zodat mensen later kunnen kijken en horen wat Veronica nu eigenlijk betekend heeft voor de omroephistorie.

Maar soms valt het ook tegen, het archief(je) van Rob Out bestond uit 51  !! foto's. Niks geen papieren etc. Ik kreeg ze van z'n dochter in 2014.  Ze vermoed dat haar moeder alles heeft vernietigd  !!!

Nooit heeft bij mij trouwens een commercieel belang voor ogen gestaan.

Dat is wel het geval als we het over de ruim 5500 reklames die inmiddels in het archief bij B&G zitten. Daar zijn wij voor 99% de rechthebbende niet van. Dus kunnen wij ook geen  "fee" vragen. B&G natuurlijk wel want zij bewaren alles en bij gebruik moeten zij handelingen verrichten.

Wellicht een wat onbevredigend lang antwoord maar zo hebben we dat ingericht.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Geplaatst

Zeg Juul, 

Jij hoort ook dat NPO promotie ding over de plek??? 

Dat Begint met de Veronica jingle Herinnert U....... 

De NPO die goede sier maakt met een uiting van Veronica dat zij naar de kelder heeft geholpen. 

Is daar toestemming voor gegeven? 

Geplaatst
2 uur geleden zei Juul:

Wellicht een wat onbevredigend lang antwoord maar zo hebben we dat ingericht.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag, Juul. Ik heb het met veel interesse gelezen. Hoewel het mijn vraag niet direct beantwoord, begrijp ik wel hoe het zit. En dat een archief organisatie als B&G zelf wil digitaliseren begrijp ik sinds kort ook, nadat ik contact had met de archivaris van het Gelders Archief, die procedures gebruikt, analoog aan die van B&G.

Rechten dienen geëerbiedigd te worden terwijl er een grote interesse is of kan zijn bij het publiek voor het gearchiveerde. Als ik alleen al kijk naar de prachtige documentaire, die Alex heeft gemaakt van het event op 31 Augustus j.l op de Norderney, en de blikken in de ogen van de vele mensen, die daar aanwezig waren, dan proef ik nog steeds bewondering maar ook een soort van heimwee naar de tijd van toen, het Veronica van toen.

Hopelijk komt alles op een manier beschikbaar dat de liefhebbers er weer of voor 't eerst van kunnen genieten (en jouw website, 192radio en 192TV vullen daar al heel veel van in). Onlangs sprak ik een jonge vrouw, geboren in deze eeuw, die vond dat ze te laat geboren was omdat ze al die mooie dingen van onze jonge jaren niet mee had kunnen maken. Dat was er slechts één, maar ik ben er zeker van dat ze niet de enige is.

Geplaatst (bewerkt)

Nee da's een andere Ben. Dat is Ben Stinissen.

En die leent schaamteloos veel van onze website zonder bronvermelding. Deed ie dat nou nog maar.

Ik kwam daar voor een paar maanden terug wel eens maar ben gestopt. Zitten ook veel "dombo's" die steeds maar weer vragen naar de bekende weg.

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Geplaatst

Klopt Juul daar delen ze elke keer de zelfde vraag ben er ook van af gestapt was nks nieuws voor mij ...

Gister trouwens voor het eerst na 12 jaar de Veronica boot bekeken moesten er zijn en denk ach 500 mtr lopen voor de Norderney is te doen ...

• 2 weeks later...
Geplaatst
Op 8-12-2024 om 09:20 zei Juul:

Nee da's een andere Ben. Dat is Ben Stinissen.

En die leent schaamteloos veel van onze website zonder bronvermelding. Deed ie dat nou nog maar.

Ik kwam daar voor een paar maanden terug wel eens maar ben gestopt. Zitten ook veel "dombo's" die steeds maar weer vragen naar de bekende weg.

Beste Juul, ik leen niet schaamteloos van jullie pagina en doe altijd aan bronvermelding als de bron bekend is...dit hebben we al besproken in Hoek van Holland dacht ik. en laat aub de bezoekers van mijn pagina in hun waarde en noem ze geen dombo's...waarschijnlijk zitten er mensen bij die qua intelligentie ver op ons voor liggen..tenslotte zijn wij maar slechts radiotechneuten....

Geplaatst (bewerkt)

Dag Ben,

In Hoek van Holland hebben we in eerste instantie, paar minuten,  niks inhoudelijk besproken. We spraken af dat we later die dag nog met elkaar zouden overleggen. En ineens was je verdwenen.

Ik blijf er bij dat je afbeeldingen "leent". En dat is niet toegestaan zoals ik in de disclaimer heb vermeld. Althans niet zonder uitdrukkelijke toestemming.

Ook met bron vermelding niet. En je schijnt maar niet te willen snappen dat het onze inkomstenbron is.

Stel je voor dat ik van jou Feesboek iets "leen" en daar geld mee ga verdienen, zou je niet leuk vinden.

Inmiddels zijn wij bij de Stichting zover dat we maatregelen overwegen i.o. met Beeld en Geluid.

We hebben in 2014 als eens bij de rechter bepaald waar de rechten liggen met het toenmalige Veronica - Sky.  En voor 31aug. 1974 bij ons.

Hier op dit forum gaat dat altijd goed en bij jou niet. En als mensen een pagina dan wel boek maken vragen ze altijd keurig toestemming en in het geval van een boek vragen wij een fee. Ik zag op jou feesboek ook foto's staan waarvan de rechten bij het ANP liggen. Kijk maar uit.

En steeds maar weer vragen stellen over een bekend onderwerp op jou Feesboek doet mij verzuchten "wat zijn dat nou voor mensen?"  Wat een domheid.

En het lijkt mij verstandig dat we verdere correspondentie  op een andere manier vervolgen niet hier. Mijn mailadres heb je.

Groet en een mooie dag.

bewerkt door Juul
Geplaatst

Tja, er zijn nog steeds mensen die denken dat foto's op het 'web' gratis zijn.

Ik heb daar als beroepsfotograaf vaak waarschuwingen over doen uit gaan en er zaten ook mensen tussen die meende dat te kunnen negeren.

In dat laatste geval zet ik er zonder pardon een advocaat op. Dat zijn dure grappen maar zonder mijn toestemming wordt het betalen of een gang naar de rechter.

In één geval dacht iemand dat het een grap was tot de dagvaarding in de bus viel.

Uiteraard werd ik in het gelijk gesteld en moest de tegenpartij heel diep in de buidel tasten.

Geplaatst
4 uur geleden zei Juul:

Ik zag op jou feesboek ook foto's staan waarvan de rechten bij het ANP liggen. Kijk maar uit.

Als er niet voor de rechten is betaald dan kost dat bij het ANP bijna 400 eu per foto. Ook al zet je erbij 'bron ANP'. En je moet binnen twee weken de foto(s) verwijderen. Misschien een idee voor als jullie actie willen ondernemen?

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6669
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    martijn82
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.