Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
37 minuten geleden zei Juul:

Zijn voorbeeld was WMCA in New York.

Mooie site over WMCA

"The Good Guys". Radio Caroline South adopteerde ergens in 1965 ook dat "Good Guys" format, de DJ's die zich daar niet ik konden vinden konden toen vertrekken. 

Groet

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst
3 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Mooie site over WMCA

"The Good Guys". Radio Caroline South adopteerde ergens in 1965 ook dat "Good Guys" format, de DJ's die zich daar niet ik konden vinden konden toen vertrekken. 

Groet

Henk Kruize

En niet te vergeten de Hauraki Good Guys vanaf 1966.

Geplaatst
8 uur geleden zei Juul:

Willem van Kooten bracht het Top 40 idee mee uit de USA in 1964. Zijn voorbeeld was WMCA in New York.

Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Immers de Hitwezen Top 50 zag  in Mei 1964 al het licht. Weliswaar werd die niet uitgezonden, maar had wel Joost al geestelijke vader.

Het ging denk ik meer om hoe men in de States een hitparade samenstelde en hoe die het format bepaalde van zo'n station. Kortom van Radio Veronica een Top40 station maken.

Let wel, denk ik.

Rob V.

Geplaatst (bewerkt)
13 uur geleden zei Rob Veld:

Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Immers de Hitwezen Top 50 zag  in Mei 1964 al het licht. Weliswaar werd die niet uitgezonden, maar had wel Joost al geestelijke vader.

Het ging denk ik meer om hoe men in de States een hitparade samenstelde en hoe die het format bepaalde van zo'n station. Kortom van Radio Veronica een Top40 station maken.

Let wel, denk ik.

Rob V.

Veronica heeft natuurlijk de naam van dat het 'Top 40 radio' in Nederland introduceerde, maar het bijzondere is dat Veronica maar in zeer beperkte mate een Top 40-station was. In de meeste uren werden vooral nieuwe platen gedraaid, uit de release van die week. Hits van dat moment hoorde je door de weeks maar zeer beperkt. 

Joost Mag het Weten is tot op het eind een primeurtjesprogramma met de allernieuwste releases geweest, net als Alle Remmen Los. 
Ook goeiemorgen met Harmen en Eddie, Koffietijd, Van Jan voor Alleman (later Chiel Montagne, weer later Will wil wel) bevatten vrijwel alleen nieuwe platen, die nog geen hits waren (en dat vaak ook niet werden).
Gouwe ouwen werden in aparte programma's gedraaid: Goud van Out, Muziek terwijl u werkt, Muziekmuseum, later de oude Top 40's van Bart van Leeuwen.

Slechts Lex en Rob (en Klaas en Tom Collins) in de middag draaiden in hun doordeweekse programma's elk uur ook een paar gouwe ouwen (meestal van het stapeltje van de technicus) en een enkele actuele Top 40 plaat (maar echt niet meer dan 2 per uur).
Enkel die vier deejays maakten dus in die zeezendertijd een vorm van Top 40-radio zoals Veronica die tot in de jaren 90 als publieke omroep voortzette (en het eerste Radio 538 van Lex en Erik daarna).

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Geplaatst
15 uur geleden zei Rob Veld:

Let wel, denk ik.

Rob V.

Hé rob,

"Let wel, denk ik.".............wat bedoel je daar mee? Het is zo'n in mijn ogen los staande zin.

Geplaatst
4 uur geleden zei rauhfaser:

Veronica heeft natuurlijk de naam van dat het 'Top 40 radio' in Nederland introduceerde, maar het bijzondere is dat Veronica maar in zeer beperkte mate een Top 40-station was. In de meeste uren werden vooral nieuwe platen gedraaid, uit de release van die week. Hits van dat moment hoorde je door de weeks maar zeer beperkt. 

Tegenwoordig zijn commerciële stations vaak bang dat luisteraars op een ander station overschakelen als ze iets nieuws of minder bekends horen. In die tijd had je een veel kleinere keus aan radiostations, en dus hadden deejays meer vrijheid om nieuwe platen te pluggen. 

Geplaatst (bewerkt)
4 uur geleden zei Juul:

Hé rob,

"Let wel, denk ik.".............wat bedoel je daar mee? Het is zo'n in mijn ogen los staande zin.

Dat is toch niet zo moeilijk Juul. Ik pen mijn gedachte gang neer en geef duidelijk aan dat een ieder er een andere mening op na mag houden en dat doe ik om reden nadrukkelijk zowel aan het begin als aan het eind.

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Geplaatst

Hoi Rob, niks mis mee hoor. 

Maar ik begrijp het nog steeds niet die zin, het lijkt net of ie niet "af" is.

Dit is hardstikke duidelijk.

"Ik pen mijn gedachte gang neer en geef duidelijk aan dat een ieder er een andere mening op na mag houden"

Maar het zal wel aan mij liggen.

Geplaatst
22 uur geleden zei rauhfaser:

Joost Mag het Weten is tot op het eind een primeurtjesprogramma met de allernieuwste releases geweest, net als Alle Remmen Los. 
Ook goeiemorgen met Harmen en Eddie, Koffietijd, Van Jan voor Alleman (later Chiel Montagne, weer later Will wil wel) bevatten vrijwel alleen nieuwe platen, die nog geen hits waren (en dat vaak ook niet werden).
Gouwe ouwen werden in aparte programma's gedraaid: Goud van Out, Muziek terwijl u werkt, Muziekmuseum, later de oude Top 40's van Bart van Leeuwen.

Slechts Lex en Rob (en Klaas en Tom Collins) in de middag draaiden in hun doordeweekse programma's elk uur ook een paar gouwe ouwen (meestal van het stapeltje van de technicus) en een enkele actuele Top 40 plaat (maar echt niet meer dan 2 per uur).
Enkel die vier deejays maakten dus in die zeezendertijd een vorm van Top 40-radio zoals Veronica die tot in de jaren 90 als publieke omroep voortzette (en het eerste Radio 538 van Lex en Erik daarna).

Edwin

Verwar het fenomeen top 40 radio niet met het gegeven of er plaatjes uit de top 40 werden/worden gedraaid. Top 40 radio als format gaat over iets geheel anders, heeft niet met plaatjes uit de top 40 te maken. Zeker niet in de 60s en 70s. Het format kwam overgewaaid uit de VS en stations als KLIF en WABC waren de architecten van het format. 

Paul de Haan

Geplaatst

Top 40 Radio format 50s 60s 70s zie hier voor verdere uitleg:

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.  even  naar beneden gaan naar  dominant years en Rick Sklar die het fenomeen top 40 radio format verder door ontwikkelde voor Music Radio 77 WABC

Paul de Haan

Geplaatst

Nu we het toch over WABC hebben. Jelle Boonstra heeft ooit een CD het licht doen zien waarop hij de relatie van de WABC jingles en Veronica op een mooie manier belichtte.  Ik heb geen idee of de CD "op de markt" geweest is.

In ieder geval: ©Jelle Boonstra.

<link verwijderd>

screen 124.jpg

Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei Marinebroadcasters:

Top 40 Radio format 50s 60s 70s zie hier voor verdere uitleg:

Please login or register to see this link.  even  naar beneden gaan naar  dominant years en Rick Sklar die het fenomeen top 40 radio format verder door ontwikkelde voor Music Radio 77 WABC

Paul de Haan

Dank voor je documentatie Paul, ik weet wat Top 40 radio is, dat is meer dan vasthouden aan 'een' of 'de' Top 40. 

Het verhaal over 77 WABC gaat tóch wel over het steeds opnieuw draaien van de populairste platen van het moment, een idee dat ooit is ontstaan vanuit de jukeboxes, waarin ook werd bijgehouden, analoog, welke nummertjes (corresponderend met titels) het vaakst werden ingedrukt. 
Dat deed Veronica met nadruk dus níet.
Zoals ik al schreef, was maar een beperkt aantal uren (min of meer) volgens het later veel toegepaste hit-tip-gouwe ouwe-format. In dat format komt de albumtrack helemaal niet voor overigens en die draaiden Lex en in iets mindere mate Rob ook in de middaguren.

De overige uren waren dus voor vrijwel 100% gevuld met de nieuwe release van die week (onbekende platen dus voor de luisteraars)  en die werd zeker niet gesandwiched met bekende oude of nieuwe platen.
Zoals ik al schreef, waren OGM, Koffietijd en de tussen de middag-uren (eerst Jan, later Chiel, nog later Will) vrijwel 100% nieuwe release. Gouwe ouwen zaten - afgezien van een paar bij Lex, Rob en Klaas (soms Tom C) in afzonderlijke uren: GvO, Muziekmuseum.

Bovendien had Veronica allesbehalve een beperkte playlist, wat ook een eigenschap van Top 40 Radio is. Ze hadden helemaal geen playlist, iedereen draaide wat ie zelf wilde. Als je zou optellen hoeveel verschillende platen de zeezender Veronica per week draaide, denk ik dat dat een behoorlijk hoog aantal was.

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Geplaatst
40 minuten geleden zei Juul:

Leuk Paul.

Hier een foto van Lex, Tom en Karel op bezoek bij Chuck Leonard (WABC) op 2 april 1973 !

Links Chuck en rechts de technicus van dienst.

WABC Klaas Lex Karel kopie.jpg

WABC-New-York-Market-Report-1973 kopie.pdf 856.08 kB · 1 download

Ja, WABC in de zo voor het station unieke studio opstelling. Geen self op, de gedachte was dat de deejay niet moest worden afgeleid van zijn aandeel in het program....de aan en afkondigingen maar bovenal de salesman uithangen voor de enorme berg commercial script die live on air moest worden gelezen...zeg maar verkocht. Er was een perfecte samenwerking tussen deejay en paneloperator. Wijlen Big Dan Ingram was de absolute topper bij dit unieke top 40 format station dat zo inelkaar was geboetseerd door Rick Sklar. Mooie foto en denk ik ook voor Veronica aanleiding om de dubbele ruit af te schaffen.

3 minuten geleden zei Juul:

Nu we het toch over WABC hebben. Jelle Boonstra heeft ooit een CD het licht doen zien waarop hij de relatie van de WABC jingles en Veronica op een mooie manier belichtte.  Ik heb geen idee of de CD "op de markt" geweest is.

In ieder geval: ©Jelle Boonstra.

screen 124.jpg

Ja, pracht cd.

Geplaatst

Op de Musicradio WABC site uitleg over de bedienings eenvoud van het mengpaneel zoals te zien op de foto die Juul plaatste, zie hier:

De evolutie maar ook teloorgang van WABC vanaf 1961 tm 1982:

Studiofoto's WABC:

Clear channel op 770 khz

Studio in 1964:

Tussen 1961 en 1982 maakte plate reverb deel uit van het on air geluid van WABC, echter niets hiervan in de studio. Zat in de eindketen bij de TX.

Paul de Haan

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6685
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Pauldg
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.