Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Volgens Spreekbuis is Willem van Kooten vandaag op 83-jarige leeftijd overleden.

Citaat

Willem van Kooten, bekend als de Nederlandse zakenman en voormalig radiopersoonlijkheid onder het pseudoniem Joost den Draaijer, is op 3 januari 2025 overleden. Hij werd 83 jaar.

Van Kooten, geboren op 7 januari 1941 in Hilversum, begon zijn carrière als radiodiskjockey en groeide uit tot een invloedrijke figuur in de Nederlandse mediawereld. Onder zijn pseudoniem Joost den Draaijer introduceerde hij baanbrekende formats zoals de Veronica Top 40, die op 2 januari 1965 voor het eerst werd uitgezonden.

Als programmaleider bij Radio Veronica en later Radio Noordzee, zette hij de toon voor moderne radio door horizontale programmering te introduceren. Hij speelde een cruciale rol in de Nederlandse muziekindustrie, onder meer als oprichter van het platenlabel Red Bullet. Hiermee ondersteunde hij bands als de Golden Earring en bracht hij internationale hits zoals Stars on 45 voort.

Naast zijn mediacarrière was Van Kooten actief als zakenman, met investeringen in vastgoed en bedrijven zoals Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM. Hij werd in 2006 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau, een erkenning voor zijn bijdragen aan de Nederlandse cultuur en economie.

Bron: Spreekbuis

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Treurig 8
Geplaatst

Vrijdagavond bereikte ons het verdrietige nieuws dat Willem van Kooten is overleden. Hij was de bedenker van de Nederlandse Top 40 en tot 1968 was hij ook de eerste presentator van de hitlijst. Willem is 83 jaar geworden.

Willem overleed op 3 januari 2025, precies 60 jaar en 1 dag nadat hij de allereerste Top 40 presenteerde op Radio Veronica. 

Bron: top40.nl

• Bedankt 2
  • Treurig 4
Geplaatst

Heb Willem 1 x ontmoet in tijdens mijn "sollicitatie" bij Radio Monique.

Drukke zakenman die constant aan de telefoon zat en ondertussen mijn proeftape aan het beluisteren was.

Herinner me nog dat hij hetzelfde cassettedeck had als ik, een Nakamichi N580.

Doordat ik op dat moment niet naar boord kon was er geen plek voor mij.

Een grootheid is heengegaan, RIP Willem.

Groet, Cas

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Geplaatst

Gisteravond net voor het slapen las ik ut via fb dankzij Ton Schipper - ik schrok nogal. Veel van beluisterd door de loop der jaren - geweldig dat je met hem hebt mogen werken Edwin - Ik heb 'm een keer ontmoet op een omroepsymposium en lol mee gehad - hij schold me voor piraat uit 😁 Dat was voor Cable One, toen Brinkman minister was. Jeroen van Inkel stond links van mij - het was gezellig. Ook Tom Mulder was en die ik inmiddels vergeten ben. Was een leuke dag die ik niet gauw vergeet. Vincent - mooie foto's - dank je wel.

Groetje,

Martin

Geplaatst

Inderdaad de sponsor van Leefbaar Nederland en de 'eis' was dat Pim Fortuyn (er) de lijsttrekker (van) wordt.

''  Uit onvrede over de ‘oude politiek’ in Nederland richt Van Kooten in maart 1999 samen met Broos Schnetz, Henk Westbroek en Jan Nagel de politieke partij Leefbaar Nederland op.

Hij levert ook het startkapitaal op voorwaarde dat Pim Fortuyn lijsttrekker wordt.

Hij stelt zich ook verkiesbaar voor Leefbaar Hilversum, maar komt uiteindelijk niet op de kieslijst.''

Please login or register to see this link.

Geplaatst
17 minuten geleden zei Robin Westhof:

Inderdaad de sponsor van Leefbaar Nederland en de 'eis' was dat Pim Fortuyn (er) de lijsttrekker (van) wordt.

''  Uit onvrede over de ‘oude politiek’ in Nederland richt Van Kooten in maart 1999 samen met Broos Schnetz, Henk Westbroek en Jan Nagel de politieke partij Leefbaar Nederland op.

Hij levert ook het startkapitaal op voorwaarde dat Pim Fortuyn lijsttrekker wordt.

Hij stelt zich ook verkiesbaar voor Leefbaar Hilversum, maar komt uiteindelijk niet op de kieslijst.''

Please login or register to see this link.

"ach...je bent jong en je wil wat".

Geplaatst

Zo gaat dat Juul. En gecondoleerd met het verlies van Willem. 

En ja Piet, ook ik heb met hem gesproken over een mooie zender,  op de middengolf, toen ik een handjevol frequenties had,  maar daar zag hij helaas niets in. 

Tot slot een praktisch verzoek aan de moderator,  er zijn nu zo n beetje 10 "draden over het overlijden van van Kooten,   graag samen voegen. 

Geplaatst (bewerkt)

Inmiddels zijn er al generaties radioluisteraars opgegroeid die geen idéé hebben hoe die Joost den Draaijer klonk. Daar moeten we wat aan doen. Als ik zo onbescheiden mag zijn, hier is mijn eerbetoon: een mash-up van kreten, uitdrukkingen, en vaste frases van Van Kooten. Zijn eigen stem, geplukt uit vele airchecks en archiefopnamen.

Hij ruste in vrede. Bedankt, Joost.

bewerkt door RobKi

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.