Geplaatst 3 januari3 jan Volgens Spreekbuis is Willem van Kooten vandaag op 83-jarige leeftijd overleden. Citaat Willem van Kooten, bekend als de Nederlandse zakenman en voormalig radiopersoonlijkheid onder het pseudoniem Joost den Draaijer, is op 3 januari 2025 overleden. Hij werd 83 jaar. Van Kooten, geboren op 7 januari 1941 in Hilversum, begon zijn carrière als radiodiskjockey en groeide uit tot een invloedrijke figuur in de Nederlandse mediawereld. Onder zijn pseudoniem Joost den Draaijer introduceerde hij baanbrekende formats zoals de Veronica Top 40, die op 2 januari 1965 voor het eerst werd uitgezonden. Als programmaleider bij Radio Veronica en later Radio Noordzee, zette hij de toon voor moderne radio door horizontale programmering te introduceren. Hij speelde een cruciale rol in de Nederlandse muziekindustrie, onder meer als oprichter van het platenlabel Red Bullet. Hiermee ondersteunde hij bands als de Golden Earring en bracht hij internationale hits zoals Stars on 45 voort. Naast zijn mediacarrière was Van Kooten actief als zakenman, met investeringen in vastgoed en bedrijven zoals Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM. Hij werd in 2006 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau, een erkenning voor zijn bijdragen aan de Nederlandse cultuur en economie. Bron: Spreekbuis
Geplaatst 3 januari3 jan Bij 1 bron hoop je nog dat het niet waar is; maar ook Stichting Nederlandse Top 40 meldt ook het overlijden. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 3 januari3 jan Ook een melding van overlijden op Wikipedia inmiddels. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 3 januari3 jan Populair bericht Een van de laatste interviews die ik gehoord heb is uit 2023 in de serie RadioReuzen (Bert op 5).Volgens mij was het een leuk gesprek. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren (indien te recent, graag verwijderen), maar ik hoop dat dit niet geldt voor podcasts. Anders hierbij de link naar de podcast: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 3 januari3 jan Populair bericht Uit 2016 bij het 192 museum in Nijkerk met Ad Bouman, Willem van Kooten en Juul Geleick. Foto: Harm ten Brink (rechtenvrij)
Geplaatst 3 januari3 jan Vrijdagavond bereikte ons het verdrietige nieuws dat Willem van Kooten is overleden. Hij was de bedenker van de Nederlandse Top 40 en tot 1968 was hij ook de eerste presentator van de hitlijst. Willem is 83 jaar geworden. Willem overleed op 3 januari 2025, precies 60 jaar en 1 dag nadat hij de allereerste Top 40 presenteerde op Radio Veronica. Bron: top40.nl
Geplaatst 4 januari4 jan En weer is een RadioIcoon ons ontvallen,,RIP JoostDenDraaier-WillemvanKooten jan V
Geplaatst 4 januari4 jan Populair bericht Leren kennen in 1976, het allereerste jaar waarin ik bewust radio luisterde. Die man die zo onverstaanbaar door de plaatjes heen praatte. Ik hoorde toen liever Frits Spits, die het NOS Maal op dinsdag en donderdag presenteerde. Pas later, via Ad Bouman bij de VOO, de vroegere Joost leren kennen zoals die op Radio Veronica klonk: een supercreatieve taalvirtuoos: 'Het is 26 juni 1968, de dagen worden alsmaar korter en de platen steeds langer'. In zijn latere jaren bij de NOS klonk Joost mij wat te routineus (en crashte hij teveel intro's), maar wat was hij onovertroffen in zijn Veronica-jaren. Zonder hem was de popradio in Nederland er ook wel gekomen, maar jaren, zo niet decennia later. Eén keer heb ik met hem mogen werken, toen ik samen met Arjan Snijders de serie '50 jaar Hilversum III' maakte op KX Radio en die we afwisselend bij KX en in het AVROTROS-gebouw opnamen. Willem kwam langs bij AVROTROS en reageerde gevat op de door mij geselecteerde fragmenten uit de periode 1969-1978, want in die serie hadden we het alléén over wat de radiolegende in kwestie 'Op Drie' had gedaan. In '72/'73 vond ik hem daar op zijn best, in de eerste jaren van Joost Mag Niet Eten. Willem, de man die op zee groot was geworden, zat in 2015 'in het water', dus toen we hem vroegen of hij wat wilde drinken, zei hij, 'Nee hoor, dat heb ik zelf bij me', en haalde een flesje 'eigen water' uit zijn tas. RIP Willem van Kooten.
Geplaatst 4 januari4 jan Heb Willem 1 x ontmoet in tijdens mijn "sollicitatie" bij Radio Monique. Drukke zakenman die constant aan de telefoon zat en ondertussen mijn proeftape aan het beluisteren was. Herinner me nog dat hij hetzelfde cassettedeck had als ik, een Nakamichi N580. Doordat ik op dat moment niet naar boord kon was er geen plek voor mij. Een grootheid is heengegaan, RIP Willem. Groet, Cas
Geplaatst 4 januari4 jan Populair bericht Op 4-1-2025 om 08:51 zei rauhfaser: Eén keer heb ik met hem mogen werken, toen ik samen met Arjan Snijders de serie '50 jaar Hilversum III' maakte op KX Radio en die we afwisselend bij KX en in het AVROTROS-gebouw opnamen. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 4 januari4 jan Gisteravond net voor het slapen las ik ut via fb dankzij Ton Schipper - ik schrok nogal. Veel van beluisterd door de loop der jaren - geweldig dat je met hem hebt mogen werken Edwin - Ik heb 'm een keer ontmoet op een omroepsymposium en lol mee gehad - hij schold me voor piraat uit 😁 Dat was voor Cable One, toen Brinkman minister was. Jeroen van Inkel stond links van mij - het was gezellig. Ook Tom Mulder was en die ik inmiddels vergeten ben. Was een leuke dag die ik niet gauw vergeet. Vincent - mooie foto's - dank je wel. Groetje, Martin
Geplaatst 4 januari4 jan Populair bericht Ik weet het nog goed op die november avond in 1967. "Hé Jules, wat die je op moment? Kom hier maar werken" En zo begon het voor mij allemaal. Ik werd aangenomen samen met Lex, "Willem tegen Bull Verweij, hij , Lex, hoeft geen stem proef te doen deze redt het wel" Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 4 januari4 jan bewerkt door Juul
Geplaatst 4 januari4 jan Inderdaad de sponsor van Leefbaar Nederland en de 'eis' was dat Pim Fortuyn (er) de lijsttrekker (van) wordt. '' Uit onvrede over de ‘oude politiek’ in Nederland richt Van Kooten in maart 1999 samen met Broos Schnetz, Henk Westbroek en Jan Nagel de politieke partij Leefbaar Nederland op. Hij levert ook het startkapitaal op voorwaarde dat Pim Fortuyn lijsttrekker wordt. Hij stelt zich ook verkiesbaar voor Leefbaar Hilversum, maar komt uiteindelijk niet op de kieslijst.'' Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 4 januari4 jan Ik heb in de zeventiger jaren in het Red Bullet-kantoor een aardig gesprek met Willem gehad over de mogelijkheden om na 31 augustus 1974 een nieuwe zeezender in de lucht te brengen. Of hij veel aan mijn informatie had weet ik niet... 😏 Piet.
Geplaatst 4 januari4 jan Op 4-1-2025 om 13:04 zei Robin Westhof: Inderdaad de sponsor van Leefbaar Nederland en de 'eis' was dat Pim Fortuyn (er) de lijsttrekker (van) wordt. '' Uit onvrede over de ‘oude politiek’ in Nederland richt Van Kooten in maart 1999 samen met Broos Schnetz, Henk Westbroek en Jan Nagel de politieke partij Leefbaar Nederland op. Hij levert ook het startkapitaal op voorwaarde dat Pim Fortuyn lijsttrekker wordt. Hij stelt zich ook verkiesbaar voor Leefbaar Hilversum, maar komt uiteindelijk niet op de kieslijst.'' Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren "ach...je bent jong en je wil wat".
Geplaatst 4 januari4 jan Populair bericht Uit mijn archief: Veronica Top 40 Joost den Draaier 26-03-66 1500-1600 Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Veronica Top 40 Joost den Draaier 26-03-66 1400-1500 Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 4 januari4 jan bewerkt door Kees de Bakker
Geplaatst 4 januari4 jan Populair bericht Ik heb vandaag weer allerlei "deskundigen" die de Veronica jaren van Willem aan het duiden waren gezien en gehoord. Zo hoor en zie ik Erik de Zwart maar steeds zeggen dat Willem de Alarmschijf verzon. Da's onjuist want het was Henk van Dorp in 1969. Toen was Willem al meer dan een jaar weg. En ook RTL Boulevard maakte dezelfde fout. De eerste Alarmschijf werd gedraaid op 1 november 1969. Ook hoor ik Erik maar steeds zeggen dat "......de piratenzender Veronica,,,,,,enz". Ook onjuist, zie notulen 2e kamer 18 april1973 ) En zo praten mensen elkaar maar steeds na. En de Geschiedenis met een "deuk achterlatend"..................................
Geplaatst 4 januari4 jan Zo gaat dat Juul. En gecondoleerd met het verlies van Willem. En ja Piet, ook ik heb met hem gesproken over een mooie zender, op de middengolf, toen ik een handjevol frequenties had, maar daar zag hij helaas niets in. Tot slot een praktisch verzoek aan de moderator, er zijn nu zo n beetje 10 "draden over het overlijden van van Kooten, graag samen voegen.
Geplaatst 4 januari4 jan Populair bericht Inmiddels zijn er al generaties radioluisteraars opgegroeid die geen idéé hebben hoe die Joost den Draaijer klonk. Daar moeten we wat aan doen. Als ik zo onbescheiden mag zijn, hier is mijn eerbetoon: een mash-up van kreten, uitdrukkingen, en vaste frases van Van Kooten. Zijn eigen stem, geplukt uit vele airchecks en archiefopnamen. Hij ruste in vrede. Bedankt, Joost. 4 januari4 jan bewerkt door RobKi
Geplaatst 5 januari5 jan Populair bericht Ik kwam op 29 november 1967 bij Veronica en werd "aangenomen" door Willem en en Karel vd Woerd (chef techniek) Eén van de eerste programma's die ik moest opnemen was JMHW (JoostMagHetWeten) Een klein fragmentje waar ik de afgelopen dagen aan moest terug denken. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 5 januari5 jan bewerkt door Juul
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.