Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Op 4-1-2025 om 09:51 zei rauhfaser:

RIP Willem van Kooten.

Op 4-1-2025 om 09:51 zei rauhfaser:

Leren kennen in 1976, het allereerste jaar waarin ik bewust radio luisterde. Die man die zo onverstaanbaar door de plaatjes heen praatte. Ik hoorde toen liever Frits Spits, die het NOS Maal op dinsdag en donderdag presenteerde. Pas later, via Ad Bouman bij de VOO, de vroegere Joost leren kennen zoals die op Radio Veronica klonk: een supercreatieve taalvirtuoos: 'Het is 26 juni 1968, de dagen worden alsmaar korter en de platen steeds langer'. 

In zijn latere jaren bij de NOS klonk Joost mij wat  te routineus (en crashte hij teveel intro's), maar wat was hij onovertroffen in zijn Veronica-jaren. 
Zonder hem was de popradio in Nederland er ook wel gekomen, maar jaren, zo niet decennia later.

Voor mij geldt hetzelfde: ook in 1976 naar Hilversum III gaan luisteren, gaf toen de voorkeur aan Frits (en Felix) en leerde pas later dankzij de vele terugblikken op zeezender Veronica door de VOO en nog laler dit Forum de grote Joost uit de jaren zestig kennen: origineel, gevat, ad rem, dat deden (en doen) slechts weinigen hem na.

Geplaatst
5 minuten geleden zei Sylvester:

Voor mij geldt hetzelfde: ook in 1976 naar Hilversum III gaan luisteren, gaf toen de voorkeur aan Frits (en Felix) en leerde pas later dankzij de vele terugblikken op zeezender Veronica door de VOO en nog laler dit Forum de grote Joost uit de jaren zestig kennen: origineel, gevat, ad rem, dat deden (en doen) slechts weinigen hem na.

Mooi trouwens al dat eerbetoon! Geeft toch aan dat radio er nog een beetje toe doet, in ieder geval radiogeschiedenis. Op Facebook zag ik ook Bram van Splunteren en de altijd kritische Rik Zaal waarderende berichtjes liken.

Geplaatst

Op Facebook zag ik ook een bepaald verhaal met een herinnering aan van Kooten langskomen, maar kan 'm nu helaas niet meer terugvinden. Iemand die schreef over hoe hij (met of zonder band) die dag een bespreking had bij Red Bullet en de secretaresse aangaf 'laat die demo's maar even hier, we luisteren later er wel even naar'; dat weigerden ze, want ze zouden nog langs EMI en consorten gaan, en dan moesten de demo's mee. Ik had weinig tijd dus kon niet verder lezen, maar kan het verhaal helaas ook niet meer terugvinden. Iemand een idee waar ik het over heb en wie dit wellicht schreef?

Geplaatst (bewerkt)
37 minuten geleden zei Samba-boy:

Op Facebook zag ik ook een bepaald verhaal met een herinnering aan van Kooten langskomen, maar kan 'm nu helaas niet meer terugvinden. Iemand die schreef over hoe hij (met of zonder band) die dag een bespreking had bij Red Bullet en de secretaresse aangaf 'laat die demo's maar even hier, we luisteren later er wel even naar'; dat weigerden ze, want ze zouden nog langs EMI en consorten gaan, en dan moesten de demo's mee. Ik had weinig tijd dus kon niet verder lezen, maar kan het verhaal helaas ook niet meer terugvinden. Iemand een idee waar ik het over heb en wie dit wellicht schreef?

Henk Temming had in ieder geval meer geluk:

media250104joost-temming.png

bewerkt door Sylvester
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Geplaatst
9 uur geleden zei RMI:

Ineens komt bij een herinnering. Mijn ouders hadden een radiomeubel. Met platenspeler en een Grundig radio.

Het moet ergens in 1969 geweest zijn. In Den Haag, Mariahoeve.. Het groene oog , die de sterkte van de zender aangaf, was niet helemaal gesloten. Radio Veronica was niet zo sterk als later Noordzee , daar klapte het oog van de radio bij dicht.

Het was zeven uur in de avond. Ik zat op mijn knieen voor het meubel. Het programma van Joost den Draaijer begon.

Vond het geweldig om daar als toen 13 jarige naar te luisteren. Hij was een echte woord kunstenaar.

Maar begon dat programma wel om zeven uur? Hoe lang duurde het eigenlijk 1 uur of korter? 

Bedankt Willem!

Na een nachtje slapen besef ik mij, dat het niet 1969 , maar een paar jaar eerder moet zijn geweest. Rond 1966.

Geplaatst

Het Veronica radio programma in de krant van dinsdag 27 februari 1968.  Het Algemeen daglad.

Joost mag het weten. Om 7  (19.00) uur.

Groet,

Raymond

27 -2- 1968.jpg

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.