Geplaatst 25 januari25 jan Populair bericht Op de keper beschouwd heb ik tussen juni 1964 en november 1990 maar 3 keer opnames gemaakt van zeezenders. Oorzaak, de zeer matige tot slechte ontvangst van de zeezenders in Groningen. Veelal was anorak kwaliteit nog een te groot compliment en de omschrijving anorak kwaliteit was nog niet uitgevonden. Nog een reden de Grunninger zuinigheid, tape was best duur en aangezien Amigo Hans Knot tape per ton inkocht en desgewenst alles dat maar enigszins hoorbaar vanaf de zendschepen opnam. Kwantiteit ging het om. Shamrock Bruin en Zwart was maar wat blij met Hans. Zo nam ik in juli 74 een taperecorder mee naar Vlissingen waar circa 6 uur van de legendarische Engelse service werd opgenomen ten huize van Jan Kees Bruinoge. 10 jaar later hield ik de tape recorder zelf bij me in een chalet in Zoutelande en nam 2 schitterende uren van Tom Anderson op. Het was zomer 1984 en alles leek wel aanboord van de Ross zo leek het. Later konden we via de verhalen van Walter Zwart en Leendert Vingerling lezen dat het in die zomer van 84 voor de komst van de grote financiele injectie van Monique armoe was bij Caroline. Goedwillende Nederlanders en Vlamingen zorgden voor Guldens en Franken om proviand, water en diesel te kopen om het station enigszins in de lucht te houden. Carolines formaat in die zomer paste mij goed, free form oldies en classic rock, van de Spice Girls nog niets te bekennen, dat kwam eind 85 met het kiddies 558 format. De 10 minuten Hurricane van Neil Young zou niet meer gehoord worden. Wat opvalt in dit uur is de begrijpelijke stekeligheid tussen Tom Anderson enerzijds en Jay Jackson, nieuwslezer, < JaY Jay Jackson/Chrispian St John/Howard Rose> anderzijds. Jackson presenteerde zich als een "Paul Kay < Big L 64-67> en benaderde de boordgenoten met die attitude. Senior of all senior deejays. Anderson was vrijdenker en non conformist en draaide wat hij mooi vond. Erkende de zelfbenoemde authoriteit van Jackson niet. Het verhaal gaat dat Jackson in de zomer van 85 het vriendelijke maar dringende advies kreeg de Ross te verlaten en niet terug te keren. In het begin van de twee uren een door Marjo Vingerling ingesproken Nederlandstalige jingle. De muziek van Anderson in deze twee uur Caroline zomer 84 is voortreffelijk. De commercials die gedraaid werden waren of inhouse commercials voor merchandising en simpelweg niet betalende grotere merken. Een herhaling van zetten uit de periode van na augustus 1967. Mogelijk heb ik deze opname 1 keer eerder aangeboden. Dit keer de zogenaamde en zogeheten revamped versie van het programma. Ik begin wat Hi uit de Fi te missen dus op dat punt bewerkt. Op de foto uit het archief van bijgekleurde foto's van Oldies 45 de tweede studio aanboord van de Ross in de zomer van 1983. Eind 84 werd dit de Monique studio. Hier de uren https://drive.google.com/file/d/1m5CCoEktBVZlhxFb9-zC3H3nKDW-rC-y/view?usp=sharing Oja, de derde opname was de close down van mijn favoriete AFN local station, AFN Bremerhaven in Noord Duitsland < prima ontvangst in Groningen> op 1142 khz in 1993. Maar dat was geen zeezender. Paul de Haan
Geplaatst 25 januari25 jan Google Drive vraagt mij in te loggen... Dat is vast niet de bedoeling, Paul. Bedankt voor jouw schitterende verhaal en de erg fraaie foto! Groet, Jan
Geplaatst 25 januari25 jan Op 25-1-2025 om 15:40 zei radio tpot: ingelogd en toegang geweigerd 😃 Theo bij mij hetzelfde.
Geplaatst 25 januari25 jan Op 25-1-2025 om 15:40 zei radio tpot: ingelogd en toegang geweigerd 😃 Theo Beste Theo, Exactly the same thing happened when I signed in to my Google account. Why didn't Paul use Pixeldrain or Mediafire? Mvg, John C
Geplaatst 25 januari25 jan Ik vermoed een klein foutje van Paul, je merkt niet dat een link naar de bestanden van je eigen beveiligde google plek komen. Paul kennende gaat het geheel goed komen 👍 Theo
Geplaatst 25 januari25 jan Auteur Dat is vreemd. Ik had de link juist wel op delen gezet. Opnieuw op met iedereen delen gezet. https://drive.google.com/file/d/1m5CCoEktBVZlhxFb9-zC3H3nKDW-rC-y/view?usp=drive_link 25 januari25 jan bewerkt door Marinebroadcasters
Geplaatst 25 januari25 jan Ja nu doet ie het wel, wel even de melding over de virussen weg klikken dat google dit niet kan. Bedankt voor het delen. Goed om te horen dit, wat gaat dit tot de nek met de audio. Harder kan wel maar dan hoor je nog duidelijker dat het geluid vervormd. Van welke radio toestel komt dit geluid Paul? Theo 25 januari25 jan bewerkt door radio tpot
Geplaatst 26 januari26 jan Zo ben er even voor gaan zitten en de opname terug geluisterd. Puik opknap werk Paul en een mooi tijdsbeeld van hoe de 'sound' van Caroline toen klonk. De Orban moest erg stevig werken 😃mooi vind ik het niet. Theo
Geplaatst 26 januari26 jan Auteur Op 26-1-2025 om 10:02 zei radio tpot: Zo ben er even voor gaan zitten en de opname terug geluisterd. Puik opknap werk Paul en een mooi tijdsbeeld van hoe de 'sound' van Caroline toen klonk. De Orban moest erg stevig werken 😃mooi vind ik het niet. Theo De Orban moest natuurlijk hard werken zo te horen aan de opname en het klinkt zeker niet echt mooi. Ik ben de veroorzaker daarvan. Wat je hoort is het resultaat van mijn zogeheten verbeteren van de kwaliteit of zoals ik ook omschrijf "gerevamped". Op een hele primitieve manier < voor mij geen probleem als Grunninger> knutselen/knoeien met de geluidsweergave van een opname. Het enige doel is voor mij het "hard-harder-hardst" maken van een opname onder het mom "tis middengolf dus je hoort de mogelijke kwaliteit toch niet". Wat doe ik zoal met opnames waarvan ik denk dat ze verbeterd dienen te worden, lees loud-louder-loudest. Ik maak in eerste instantie dan gebruik van de oude versie van de Windows Media Player waar je hoog/laag en snelheid kunt bewerken. Zie foto's. Als dat gelukt is gaat de opname nog een keer door de verbetering dmv de oude versie van WinAmp waar allerlei versterkingen in kunnen worden toegepast. Wederom zie foto en je ziet dat ik alles heb aangezet wat de loudheid bevorderd, dus niet perse het mooie. Dit alles onder het mom tis middengolf je hoort het toch niet. Het komt er dus op neer dat ik een bestaande opname niet 1 keer maar zelfs keer opnieuw opneem. Ik ben als sinds 2014 pensioenaris , heb dus tijd zat. Daar komt bij dat ik deze verbeteringsslag maar zeer incidenteel toepas. Opzich gaat er dus niet zoveel tijd inzitten. Enkele jaren geleden heb ik mij wel gewaagd aan de Veronica top 1000 uit juli 1974....man man wat een werk....alles volgens het bovengenoemde principe. Toen het gereed was heb ik het naar Juul toegestuurd op USB stick. In een volgende zending ging ook alles wat ik van MusicRadio WABC 60s en 70s had < Dan Ingram etc> naar de Stichting, af en toe hoor ik het voorbij komen in Non Stops van 192 Radio. Aan die opnames hoefde ik niets te doen, de sound processing daarvan was al prima prima. Tijdens het gehele bestaan van dit legendarische Top 40 format station maakte men heftig gebruik van de zogeheten EMT plate reverb. Een zelfgebouwd iets dmv metalenplaat....springveren....microphoon etc etc. Ouderwets ambachtelijk aldaar in New York gebouwd en toegepast tussen studio en zender. De dienstdoende WABC deejay hoorde dat niet als hij de headphones op had...jammer. Ik heb begrepen dan Ad Bouman en companen het heeft nagebouwd en in een apart kamertje in Studio Lapershoek was neergezet. Ook nog even een artikel en schema hier van de soundprocessing aanboord van het Atlantis zendschip in de zomer van 1974. Mischien kun je er iets mee...nabouwen? De soundprocessing van Atlantis was zo willekeurig en primitief dat bij geopende micro en zwijgende deejay alle his-sis en slisgeluiden met windkracht 12 omhoogkwamen. Nu leverde dat nooit problemen op immers deejays kwekken en neuzelen altijd zonder onderbreking door dus dead air was er niet bij geopende micro bij de International Service van Atlantis Music Radio 1974. Vele jaren maakte ik uurtjes Classic Rock en upbeat Oldies voor oa LPAM Radio 0511, nam ik ook volgens bovenomschreven methode op.....klonk "lekker vet en opgepompt maar zeker niet mooi". But hey who cares...as long as your having fun en je hoorde het toch niet op de middengolf. Ten slotte dit. ....vanochtend werd ik aangenaam verrast per e mail door het ontroerende aanbod van iemand die zijn volledige giga foto,film en geluidsarchief zeezenders aanbied als medehoeder van zijn schitterende erfgoed. Ik zal persoonlijk antwoord geven. Geniet van de zondag lui. Paul de Haan De volgende tekst hoort nog bij het Atlantis Schema Lim/Compressor AUDIO processing Radio Atlantis 1974 onboard radioship Jeanine off the Belgium coast. The audio processing on the Janine was done very simply. We used this same system on RFL back in the 70's and 80's. You take the audio, amplify it with transistors or an op-amp/ transistor combination, you use the amplified audio to drive a 6 volt indicator bulb (or now, better would be a clear LED- but, they didn't exist back then!) The bulb flashes brighter as the audio level gets louder. You take the bulb and mount it next to an ORP12 Light dependant resistor (or LDR for short!) in a light sealed box. The LDR behaves in such a way as when the brightness of the light increases, the resistance of the LDR drops accordingly. You simply wire the LDR at a convenient point in the circuit where it can act as an automatic volume control. Directly across the Actual Modulation level control is quite convenient in most cases. As the loudness increases, the LDR "ducks" the level, this gives a simple compression. The drawback to this system without improvement, is that it distorts, as you cannot vary the attack and decay times. For any audio compression, you need fast attack and slow decay, this also reduces "hunting" of the audio- which sounds truly disgusting! One other thing I recall in answer to your question is that the English service used to have a sepeate switch that made the comprsssion much harder (and louder) than the Belgian/Flemish service used way back then. I must say though, the old LDR/bulb system sounded much better than it should have, with quite a rounded sound. Originally, this system was probably introduced by Joe Meek in his studio. It is truly amazing those Joe Meek LDR compressors sell for an absolute fortune? I'll never understand why???
Geplaatst 26 januari26 jan Bedankt voor het delen van het schema, Paul. Ik zie (simpel geschreven) een emittervolger, waarbij het ingangssignaal wordt verzwakt wanneer de amplitude van het ingangssignaal stijgt. Inderdaad een limiter. In de jaren '70 had ik een zelfgebouwde (en zelf ontworpen) limiter/compressor, ook gebouwd met een led (in eerste instantie een fietslampje) en een ldr, maar in principe werkend volgens hetzelfde principe. Ik gebruikte dan in plaats van een emittervolger een versterker, waardoor ik erg zachte ingangssignalen nog kon "opkrikken". Behringer heeft allerlei apparaten waarmee het ook allemaal kan, ook het genereren van nagalm en echo. En er is tegenwoordig een enorme hoeveelheid software "op de markt" waarmee je allerlei mogelijk bewerkingen op audio kunt toepassen. 26 januari26 jan bewerkt door Ben
Geplaatst 26 januari26 jan Dank je voor de verheldering Paul, ik hoor het zekers wel hoor 😊 Juist met AM kun je een mooie luidheid maken zonder dat je alles mbt dynamiek inlevert. Theo
Geplaatst 26 januari26 jan Auteur Op 26-1-2025 om 11:20 zei Ben: Bedankt voor het delen van het schema, Paul. Ik zie (simpel geschreven) een emittervolger, waarbij het ingangssignaal wordt verzwakt wanneer de amplitude van het ingangssignaal stijgt. Inderdaad een limiter. In de jaren '70 had ik een zelfgebouwde (en zelf ontworpen) limiter/compressor, ook gebouwd met een led (in eerste instantie een fietslampje) en een ldr, maar in principe werkend volgens hetzelfde principe. Ik gebruikte dan in plaats van een emittervolger een versterker, waardoor ik erg zachte ingangssignalen nog kon "opkrikken". Behringer heeft allerlei apparaten waarmee het ook allemaal kan, ook het genereren van nagalm en echo. En er is tegenwoordig een enorme hoeveelheid software "op de markt" waarmee je allerlei mogelijk bewerkingen op audio kunt toepassen. Ja Ben, het schema gaat zeer ver boven mijn pet, wel was ik altijd verbaasd over dat fietslampje...maakt het geheel ouwerwets ambachtelijk en mechanisch. Je hoefde er net nog geen diesel in te stoppen. Op 26-1-2025 om 11:30 zei radio tpot: Dank je voor de verheldering Paul, ik hoor het zekers wel hoor 😊 Juist met AM kun je een mooie luidheid maken zonder dat je alles mbt dynamiek inlevert. Theo Ik ben benieuwd of iemand dit na zou willen of kunnen nabouwen. Is het een ingewikkelde zaak? Ik weet mischien iemand die het graag achter een KG zender zou willen en kunnen gebruiken.
Geplaatst 26 januari26 jan Populair bericht Paul, Bedankt voor deze Tom Anderson-opname van zo'n 2 uur. Jij vermeldt in de kop dat het een opname is van 15-07-1984 is. Dat is een zondag. Ik hoor in het begin Tom zeggen, dat het een maandag is. Tijdvak: 1900-2000. Vanaf zo'n 1 uur 1 minuut 5 minuten start een tweede opname. Dan hoor ik Tom zeggen, dat het een dinsdag is. Tijdvak: 1800-1900. Datum aanduidingen hoor ik niet gedurende de complete opname. Kan het zijn dat deze opnames dan zijn van respectievelijk 16-07-1984 en 17-07-1984? Gerard
Geplaatst 26 januari26 jan Populair bericht Luister naar de eerste 4 minuten van deze Radio Caroline opname van echt 15-07-1984 en hoor hoe mooi/helder/duidelijk het in het echt klonk. https://pixeldrain.com/u/fKTywJ2F
Geplaatst 26 januari26 jan Auteur Op 26-1-2025 om 15:22 zei Gerard van den Ende: Paul, Bedankt voor deze Tom Anderson-opname van zo'n 2 uur. Jij vermeldt in de kop dat het een opname is van 15-07-1984 is. Dat is een zondag. Ik hoor in het begin Tom zeggen, dat het een maandag is. Tijdvak: 1900-2000. Vanaf zo'n 1 uur 1 minuut 5 minuten start een tweede opname. Dan hoor ik Tom zeggen, dat het een dinsdag is. Tijdvak: 1800-1900. Datum aanduidingen hoor ik niet gedurende de complete opname. Kan het zijn dat deze opnames dan zijn van respectievelijk 16-07-1984 en 17-07-1984? Gerard Prima, ik had het weggeschrevenn als de 15e. Maar 16 of 17 zal wel een terechte conclusie kunnen zijn. Op 26-1-2025 om 19:16 zei Robin Westhof: Luister naar de eerste 4 minuten van deze Radio Caroline opname van echt 15-07-1984 en hoor hoe mooi/helder/duidelijk het in het echt klonk. https://pixeldrain.com/u/fKTywJ2F Prachtig, met de Blaker. Hele mooie kwaliteit. Ik heb in mijn archief nog de oorspronkelijke twee uren zoals ik ze toen op de "15e" in Zoutelande opnam < dus niet bewerkt volgens mijn methode zoals omschreven> . Waar ik in 74 een mono spoelen recorder bij Bruinoge thuis in Vlissingen neerzette heb ik dit met grote zekerheid opgenomen in 84 op een redelijk goede radio cassette recorder met een uurcassette aan iedere kant vd cassette. Kwaliteit cassette bezuinigde ik niet op, zeker geen Audiosonic, de cassette versie van Shamrock. Maar zoals ik al schreef, ik heb met mijn "method" de kwaliteit vd opname nogal verrommeld voor een zogeheten "vette sound". Ik bewaar uiteraard beide versies. 26 januari26 jan bewerkt door Marinebroadcasters
Geplaatst 30 januari30 jan Geachte Paul e.a., Vanmorgen heb ik de hele opname van Paul beluisterd: Tom Anderson Caroline Rec Zoutelande uit 1984 Man, man wat mooi! Heb je daar nog meer opgenomen..... Ja de kwaliteit, in het begin, is niet al te.... Misschien was het signaal van Caroline daar té sterk.....😄 Maar welk nummer hoorde ik vanmorgen (vroeg!) vanaf 1:16:35? Waar hoor je zo iets moois nog, op de radio? Mensen oh mensen wat een mooi nummer! Crosby, Stills & Nash - Suite: Judy Blue Eyes Bedankt voor het plaatsen én met een groet, HA
Geplaatst 30 januari30 jan Auteur Op 30-1-2025 om 07:52 zei Hotel Amigo: Geachte Paul e.a., Vanmorgen heb ik de hele opname van Paul beluisterd: Tom Anderson Caroline Rec Zoutelande uit 1984 Man, man wat mooi! Heb je daar nog meer opgenomen..... Ja de kwaliteit, in het begin, is niet al te.... Misschien was het signaal van Caroline daar té sterk.....😄 Maar welk nummer hoorde ik vanmorgen (vroeg!) vanaf 1:16:35? Waar hoor je zo iets moois nog, op de radio? Mensen oh mensen wat een mooi nummer! Crosby, Stills & Nash - Suite: Judy Blue Eyes Bedankt voor het plaatsen én met een groet, HA Graag gedaan Henk.
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.