Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Waarom ontbreken in het RDI document de frequenties 675, 747, 1008 en 1557?

En worden 1557 en 1566 dan in hetzelfde gebied naast elkaar gebruikt?

bewerkt door Rink Hof
Geplaatst (bewerkt)

Wilco, 1224 kHz gaat momenteel ook prima.

Rink, hier zijn geen regio-beperkingen binnen Nederland. Kan dus overal worden aangevraagd.

bewerkt door Eric
Geplaatst
  Op 29-1-2025 om 22:49 zei Rink Hof:

Waarom ontbreken in het RDI document de frequenties 675, 747, 1008 en 1557?

En worden 1557 en 1566 dan in hetzelfde gebied naast elkaar gebruikt?

Expand  

Zoals Eric al terecht opmerkt ontbreken 675, 747 en 1008 kHz in het RDI-document omdat deze frequenties in het gehele land kunnen worden aangevraagd. In het document staan alleen nog de frequenties met een beperkt bereik vermeld.

De frequentie 1557 kHz is nooit aangewezen als LPAM-frequentie.

Piet.

Geplaatst

De 1557 is al sinds 1975 in handen van de staat. Tot eind jaren 90 geen reet mee gedaan.

Ik was de eerste die m in gebruik nam, zij het met bescheiden vermogen en programmering. De rustgevende VPRO achtige geluiden kon de ether dictatortjrs niet bekoren.

En zelfs de rechter die nog nooit gehoord had van vrijheid van meningsuiting ging daar in mee, mijn advocaat is daar nog boos over.

Nadat een Amsterdamse partij m lange tijd leeg hadden laten staan, ging de 1557 naar de Hindoestanen van de Vahon en naar Den Haag.

Maar er was veel hinder van een sterke Franse zender en werd naar de 1566 verhuisd. Een paar maanden later ging die Franse zender uit.......

1557 is gewoon nog aan NL toegewezen, en wat gaan we er mee doen??

Geplaatst

Ruud,

557 khz is gewoon nog aan NL toegewezen, en wat gaan we er mee doen??

Volgens mijn geheugen (is nog goed) heeft er ooit een Jazz station op uitgezonden......

Maar dat heeft niet lang geduurd.

Amsterdam's Magic Jazz now 24 hours a day on 1557 kHz

Please login or register to see this link.

Groet,

HA

Geplaatst
  Op 30-1-2025 om 19:33 zei ruudam:

De 1557 is al sinds 1975 in handen van de staat. Tot eind jaren 90 geen reet mee gedaan.

Ik was de eerste die m in gebruik nam, zij het met bescheiden vermogen en programmering. De rustgevende VPRO achtige geluiden kon de ether dictatortjrs niet bekoren.

En zelfs de rechter die nog nooit gehoord had van vrijheid van meningsuiting ging daar in mee, mijn advocaat is daar nog boos over.

Nadat een Amsterdamse partij m lange tijd leeg hadden laten staan, ging de 1557 naar de Hindoestanen van de Vahon en naar Den Haag.

Maar er was veel hinder van een sterke Franse zender en werd naar de 1566 verhuisd. Een paar maanden later ging die Franse zender uit.......

1557 is gewoon nog aan NL toegewezen, en wat gaan we er mee doen??

Expand  

Nederland mag de 1557 kHz sinds 23 november 1978 gebruiken, toen het Plan van Genève van kracht werd. De frequentie werd daarin aan ons land toegewezen voor gebruik in Amsterdam met 1 (of 2?) kW. Later werd de 1557 kHz verplaatst naar Den Haag. Het gebruik door Vahon heeft Ruud omschreven.

Wat voor mij een beetje onduidelijk is, is het gebruik van de 1557 kHz nadat Vahon verhuisd was naar 1566 kHz. Gelijktijdig kunnen deze frequenties niet in hetzelfde gebied gebruikt worden, maar ik weet niet of Nederland de rechten op 1557 kHz toen heeft opgegeven.

Piet.

Geplaatst

1557 Amsterdam was 2 kW.

Zo is het geveild, maar in onze vergunning stond opeens 1 kW.

Daar hebben we nog bezwaar en beroep tegen aangetekend maar volgens de autoriteit en de rechter maakte dat niets uit en kon het verzorgingsgebied ook zo wel gehaald worden.

Als dat zo is betekent het juridisch dat het vermogen er niet toe doet voor een verzorgingsgebied en dus alles kan en mag.....

Anders gezegd, zet je zender gerust harder want volgens de overheid en de rechter maakt het geen enkel verschil, interessant.

Ik kan ook melden dat NL de rechten nog steeds heeft.

Stond tot voor kort gewoon in het contour kaartje van de RDI. Dat is nog te vinden bij het LPAM overzichtje van Babylon.

De contouren van 1557 en 1566 overlappen elkaar niet.

2 naastliggende frequenties worden gewoon uitgegeven in hetzelfde gebied zoals 819 en 828.

Geplaatst

Wat typerend is, is dat de 1566 met aanzienlijk meer vermogen (35 kW als ik me niet vergis) is toegewezen aan Nederland aldus Geneve '74 en gepland was voor Trintelhaven. Daar waar de RDI prat gaat op Geneve '74 gaat men nu opeens uit van voormalige rechten met een vermogen van 1557 kHz.

Maar goed, we kennen de RDI inmiddels.

Wat wel typerend is, is dat de frequentie wissel van Veronica hier zijdelings mee te maken heeft. Kortom tijdens de conventie niet bij de les geweest. Pas in 1992 gaat Beromunster 1566 kHz namelijk uit. Daardoor kon de Vahon van 1557 naar 1566 kHz omschakelen. 

Er is echter ergens vast gelegd dat of de 1557 of de 1566 kHz gebruikt wordt en dus niet beide gelijktijdig. Maar niemand kan mij iets vertellen of dit gewoon nationaal is vastgelegd uit storingsoverwegingen of internationaal gecoordineerd is. 

Rob V.

Geplaatst
  Op 1-2-2025 om 11:23 zei Rob Veld:

Wat typerend is, is dat de 1566 met aanzienlijk meer vermogen (35 kW als ik me niet vergis) is toegewezen aan Nederland aldus Geneve '74 en gepland was voor Trintelhaven. Daar waar de RDI prat gaat op Geneve '74 gaat men nu opeens uit van voormalige rechten met een vermogen van 1557 kHz.

Maar goed, we kennen de RDI inmiddels.

Wat wel typerend is, is dat de frequentie wissel van Veronica hier zijdelings mee te maken heeft. Kortom tijdens de conventie niet bij de les geweest. Pas in 1992 gaat Beromunster 1566 kHz namelijk uit. Daardoor kon de Vahon van 1557 naar 1566 kHz omschakelen. 

Er is echter ergens vast gelegd dat of de 1557 of de 1566 kHz gebruikt wordt en dus niet beide gelijktijdig. Maar niemand kan mij iets vertellen of dit gewoon nationaal is vastgelegd uit storingsoverwegingen of internationaal gecoordineerd is. 

Rob V.

Expand  

een WOBje misschien? (tegenwoordig heet dat anders)

Geplaatst (bewerkt)

De frequentiewissel van Veronica heeft niks te maken met 1566 kHz.

Veronica zond uit op 1562 kHz, een frequentie die niet aan NL was toegewezen, maar wel aan Zwitserland. Beromünster zond er met 150 of 160 kW op uit en de Zwitsers wilden dat vermogen verhogen naar 300 kW. Veronica schatte (denk ik) in dat dit Zwitserse signaal met name in het donker zo sterk zou worden dat Veronica in een groot deel van het land zou worden weggedrukt. En in de winter is het tijdens de avondspits al donker.

De 1557 is, zoals Piet al meldde aan NL toegewezen vanaf 23 november 1978 en toen was Veronica al lang uit de lucht.

Overigens heeft zowel Mi Amigo als Delmare nog op de 192 meter uitgezonden. En ook RNI, maar dat was maar 2 dagen in 1972.

En de 1566 is in Geneve 1975 niet aan NL toegewezen.

Rink

bewerkt door Rink Hof
Geplaatst (bewerkt)
  Op 1-2-2025 om 11:55 zei Rink Hof:

De frequentiewissel van Veronica heeft niks te maken met 1566 kHz.

Veronica zond uit op 1562 kHz, een frequentie die niet aan NL was toegewezen, maar wel aan Zwitserland. Beromünster zond er met 150 of 160 kW op uit en de Zwitsers wilden dat vermogen verhogen naar 300 kW. Veronica schatte (denk ik) in dat dit Zwitserse signaal met name in het donker zo sterk zou worden dat Veronica in een groot deel van het land zou worden weggedrukt. En in de winter is het tijdens de avondspits al donker.

De 1557 is, zoals Piet al meldde aan NL toegewezen vanaf 23 november 1978 en toen was Veronica al lang uit de lucht.

Overigens heeft zowel Mi Amigo als Delmare nog op de 192 meter uitgezonden. En ook RNI, maar dat was maar 2 dagen in 1972.

En de 1566 is in Geneve 1975 niet aan NL toegewezen.

Rink

Expand  

IMG_7204.jpeg

IMG_7211.jpeg

bewerkt door thijs5326
Geplaatst (bewerkt)

De 1557 ging eind jaren 90 met 828, 1224,1035, 1332, 1485,  1584 en 1602 naar Holland FM van Gerro Vonk uit Rotterdam. 

Alleen de 1224 en 828 en misschien 1035 zijn in gebruik genomen. 

De hele trits is verkocht voor veel geld aan Veronica dat toen commercieel werd. 

Omdat de kleinere frequenties niet werden gebruikt werden heb ik er bij Unico Glorie,  directeur,  op aangedrongen deze in te leveren en dat is gebeurd. 

Vervolgens heb ik bij de Tweede Kamer,  PvdA,  aangedrongen deze uit te geven,  is ook gebeurd. Daar heb ik zelf de 1602 Leeuwarden aan over gehouden. De 1584 Utrecht ging naar Goyland,   Ad Bouman,  Michael Bakker. 

Omdat ik de 1584 wel in de lucht kreeg mocht ik die tijdelijk gebruiken. 

Ik ben effe kwijt waar de 1557 toen naar toe ging,  maar is niet in gebruik genomen!

Bij de grote veiling  van 2003 kreeg ik de 1557, samen.met nog 5 andere frequenties. 

bewerkt door ruudam
Geplaatst (bewerkt)

Het ging over 1566 kHz en ik dacht het in "70 jaar Radio" gelezen te hebben maar ik kan de pdf niet meer vinden. Dan heb ik dat elders gelezen. 

Het waarom de 1566 kHz nooit is gebruikt is omdat de 1395 kHz van Montfoort naar Trintelhaven verhuisde. Alleen dat gebeurde aanzienlijk later dan 1975. Dus zit ik voor wat betreft jaartal mis.

Maar dat doet niet zoveel terzake. In een discussie met toen nog AT-EZ en de opheldering over het gebruik van 1557/1566 kHz werd mij verteld dat Nederland wel degelijk recht had op 1566 kHz.

Rob V.

bewerkt door Rob Veld

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6.745
    • Meest online
      3.025

Nieuwste lid
    PD2ALX
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.