Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Mij staat bij dat er een ruil is geweest met frequenties met de Britten.

Maar dat er geen gebruik door Vahon is gemaakt?

Ruud, zo met jou praten is niet leuk als je het afdoet met: Ja en,  er worden nog veel meer frequentie in Vijzelaar beschreven.

Zeg dan direct dat je het niet weet, komt niet aardig over bij mij.

Theo

Geplaatst
  Op 1-2-2025 om 21:33 zei Rob Veld:

Het ging over 1566 kHz en ik dacht het in "70 jaar Radio" gelezen te hebben maar ik kan de pdf niet meer vinden. Dan heb ik dat elders gelezen. 

Het waarom de 1566 kHz nooit is gebruikt is omdat de 1395 kHz van Montfoort naar Trintelhaven verhuisde. Alleen dat gebeurde aanzienlijk later dan 1975. Dus zit ik voor wat betreft jaartal mis.

Maar dat doet niet zoveel terzake. In een discussie met toen nog AT-EZ en de opheldering over het gebruik van 1557/1566 kHz werd mij verteld dat Nederland wel degelijk recht had op 1566 kHz.

Rob V.

Expand  

Ikke weer niet snappen, wat heeft de 1395 nou te maken met de 1566???

De 1566 is aan NL toegewezen op verzoek van de Vahon, dat is nog niet zo lang geleden gebeurd. En wordt nu aan LPAM ter beschikking gesteld omdat die rechten er nog steeds zijn. Net als van de 1557 volgens mij.

Geplaatst

Als je het draadje goed gelezen had Ruud, had je die opmerking niet gemaakt!

Ik schreef reeds eerder dat de 1566 gepland stond voor Trintelhaven, maar dat het niet doorging omdat de 1395 van Montfoort naar Trintelhaven ging.

Helaas heb ik dus de bron niet meer waar dat alles stond.

Die verhuizing van Montfoort naar Trintelhaven was  ergens in 2001. De toewijzing van 1566 kHz is van een later datum dan 1978, en voor 2001 geweest. Kortom hier zat ik er met mijn geheugen flink naast.

In een eerder draadje (45 jaar plan van Geneve) kwam ook al de 1566 kHz ter sprake.

Rob V.

Geplaatst (bewerkt)
  Op 1-2-2025 om 11:23 zei Rob Veld:

Wat typerend is, is dat de 1566 met aanzienlijk meer vermogen (35 kW als ik me niet vergis) is toegewezen aan Nederland aldus Geneve '74 en gepland was voor Trintelhaven. Daar waar de RDI prat gaat op Geneve '74 gaat men nu opeens uit van voormalige rechten met een vermogen van 1557 kHz.

Maar goed, we kennen de RDI inmiddels.

Wat wel typerend is, is dat de frequentie wissel van Veronica hier zijdelings mee te maken heeft. Kortom tijdens de conventie niet bij de les geweest. Pas in 1992 gaat Beromunster 1566 kHz namelijk uit. Daardoor kon de Vahon van 1557 naar 1566 kHz omschakelen. 

Er is echter ergens vast gelegd dat of de 1557 of de 1566 kHz gebruikt wordt en dus niet beide gelijktijdig. Maar niemand kan mij iets vertellen of dit gewoon nationaal is vastgelegd uit storingsoverwegingen of internationaal gecoordineerd is. 

Rob V.

Expand  

De frequentie 1566 kHz is niet aan Nederland toegewezen in het Plan van Genève. Wel 1557 kHz met 2 kW vanuit Amsterdam.

In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en Agentschap Telecom is rond het jaar 2000 een inventarisatie gemaakt van mogelijk te gebruiken AM-frequenties. Dit met het oog op de invoering van zerobase. In dat rapport duikt de 1566 kHz echter ineens wel op, en wel als mogelijk te gebruiken frequentie vanaf een locatie nabij Alphen aan den Rijn. Daarbij staat wel de opmerking dat 1566 kHz niet gelijktijdig gebruikt kan worden met 1557 kHz. In 2003 was bij de invoering van zerobase 1566 kHz echter in geen velden of wegen meer te bekennen.

Toen Vahon verhuisde van 1557 naar 1566 kHz moest ik weer aan dit indertijd opgestelde rapport denken.

Piet.

Op 1-2-2025 om 16:15 zei Rob Veld:

Piet Vijzelaar schrijft in: "70 jaar omroepzenders" iets anders! Zo ook voormalig AT-EZ.

Rob V.

Expand  

Zie mijn andere posting.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Geplaatst

Overigens heeft VAHON de 1557 in januari 2013 in gebruik genomen (toen nog in Stompwijk).

Dus VAHON heeft nog geen jaar op de 1557 uitgezonden.
Please login or register to see this link.

Rink

Geplaatst
  Op 2-2-2025 om 13:04 zei Piet van der Vooren:

De frequentie 1566 kHz is niet aan Nederland toegewezen in het Plan van Genève. Wel 1557 kHz met 2 kW vanuit Amsterdam.

In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en Agentschap Telecom is rond het jaar 2000 een inventarisatie gemaakt van mogelijk te gebruiken AM-frequenties. Dit met het oog op de invoering van zerobase. In dat rapport duikt de 1566 kHz echter ineens wel op, en wel als mogelijk te gebruiken frequentie vanaf een locatie nabij Alphen aan den Rijn. Daarbij staat wel de opmerking dat 1566 kHz niet gelijktijdig gebruikt kan worden met 1557 kHz. In 2003 was bij de invoering van zerobase 1566 kHz echter in geen velden of wegen meer te bekennen.

Toen Vahon verhuisde van 1557 naar 1566 kHz moest ik weer aan dit indertijd opgestelde rapport denken.

Piet.

Zie mijn andere posting.

Piet.

Expand  

Als ik mij goed herinner werd er in dat rapport ook gesproken over een zenderpark in de Markerwaard. Ook stond in dat rapport een voorstel om de 1224 kHz op te stellen in/bij Assen.

Rob V.

Geplaatst
  Op 2-2-2025 om 13:04 zei Piet van der Vooren:

Piet.

Zie mijn andere posting.

Piet.

Expand  

Nou je het zegt,  kan ik me zo iets ook vaag herinneren. 

Voor zero base waren er bnijeenkomsten van EZ met partij en,  ik weet niet meer wie toegang had. 

Ik zat erbij als vergunninghouder 1602 

En inderdaad stond er een extra frequentie op een lijstje, daar werden nog vragen over gesteld,  was 1566,. Of deze toen al was gecoördineerd weet ik niet,  maar was niet beschikbaar bij grote veiling 2003. 

Geplaatst
  Op 2-2-2025 om 15:35 zei Rob Veld:

Als ik mij goed herinner werd er in dat rapport ook gesproken over een zenderpark in de Markerwaard. Ook stond in dat rapport een voorstel om de 1224 kHz op te stellen in/bij Assen.

Rob V.

Expand  

Er is na de veiling een rapport geweest,  Mise di Mare,  waarbij Markermeer als opstelplaats werd voor gesteld. 

Op aandringen bewoners Zenderpark in Ijsselstein die de zenders in Lopik weg wilde hebben. 

Er was ook een convrnant met Utrechtse gemeente n in de buurt en de Provincie die alles boven de 1000 kHz daar verbood. 

Daarom kreeg ik mijn 1332 en 1395 niet in de lucht. Die laatste kon nog naar Trintelhaven waar ie al was gebruikt voor BNR. 

1224 stond oorspronkelikk voor Assen maar is verplaatst naar Pampushaven. 

Geplaatst

Dat was waarschijnlijk dit: Please login or register to see this link.

Hieruit het volgende citaat:

7.4 Radiozendmasten IJsselstein/Lopik en Montfoort
In het voorjaar van dit verslagjaar heeft oud staatssecretaris Tommel een voorstel gedaan dat
de problematiek rond de zendmasten zou moeten oplossen. De heer Tommel is door het
ministerie van Verkeer en Waterstaat aangesteld als bemiddelaar. Hij stelde voor het huidige
zendstation Lopik te ontmantelen en het vermogen te spreiden over drie masten, twee in
IJsselstein en één in Lopik. Hij heeft hierover overleg gevoerd met de regio. Er is geen
overeenstemming bereikt. Het verzet van de regio richt zich vooral tegen de nieuw
voorgestelde locaties.
Toch zijn er resultaten geboekt: de zendmast in Mastwijk, gemeente Montfoort, is opgeheven.
Business Radio wordt nu uitgezonden vanuit een nieuw gebouwde mast in Trintelhaven. Deze
mast staat aan de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Het voorstel om in ruil daarvoor Q the
Beat uit Almere over te plaatsen naar Utrecht viel niet in goede aarde. Vanuit de regio kwam
het voorstel om in het Markermeer in de nabijheid van Trintelhaven een nieuw zendstation op
te richten, op een soort boorplatform (voorstel Misi de Mare). Dit voorstel heeft Tommel
opgepakt. Inmiddels is het overleg gestart met verschillende departementen en met Nozema.
In het najaar van 2001 heeft de oud staatssecretaris een voorstel gedaan voor een
tussenoplossing. Deze tijdelijke oplossing komt er op neer dat de bestaande zuidelijke
zendmast van het zendstation Lopik op tijdelijke basis in gebruikt blijft voor de commerciële
omroep, in afwachting van een definitieve oplossing elders. Hij heeft ons college in dat
verband verzocht gebruik te maken van onze interventiemogelijkheden (Nimby of
gemeentegrenswijziging). 46
Wij hebben overleg gevoerd met de drie betrokken gemeentebesturen, om een gezamenlijke
positie en inzet te bepalen richting het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Einde citaat.

Rob V.

Geplaatst
  Op 2-2-2025 om 15:35 zei Rob Veld:

Rob V.

Expand  

Dat zenderpark in de Markerwaard komt me niet bekend voor, Rob. De 1224 kHz was oorspronkelijk in het Plan van Genève gecoördineerd voor Assen. Later is het verplaatst naar de Trintelhaven langs de dijk Enkhuizen-Lelystad.

Piet.

Geplaatst
  Op 3-2-2025 om 11:50 zei Piet van der Vooren:

Dat zenderpark in de Markerwaard komt me niet bekend voor, Rob. De 1224 kHz was oorspronkelijk in het Plan van Genève gecoördineerd voor Assen. Later is het verplaatst naar de Trintelhaven langs de dijk Enkhuizen-Lelystad.

Piet.

Expand  

En in de Trintelhaven heeft de Communicator toch Radio Nationaal en later de hitradio van Veronica op 1224 uitgezonden? Staat me bij dat Veronica de boot naar de Pampushaven heeft verscheept, want dat is een stuk dichter bij Amsterdam, je kunt Amsterdam zien vanuit de Pampushaven. En weer later heeft Radio London er op uitgezonden en nog later Q The Beat (echt een middengolf format, ahum).

Geplaatst

Even voor de duidelijheid: Trintelhaven ligt aan de Markerwaarddijk/Houtribdijk. Daar lag de Communicator eerst. Totdat de de zendmast aldaar gereed was.

De Pampushaven ligt aan de Oostvaardersdijk (Almere) en daar is ze eind 1998 naar toe gegaan. Dat was dan de periode van Q Radio en Q-the beat.

Rob V.

Geplaatst
  Op 4-2-2025 om 11:38 zei Rob Veld:

Even voor de duidelijheid: Trintelhaven ligt aan de Markerwaarddijk/Houtribdijk. Daar lag de Communicator eerst. Totdat de de zendmast aldaar gereed was.

De Pampushaven ligt aan de Oostvaardersdijk (Almere) en daar is ze eind 1998 naar toe gegaan. Dat was dan de periode van Q Radio en Q-the beat.

Rob V.

Expand  

In het voorjaar van 1996 heb ik deze foto gemaakt langs de dijk Enkhuizen-Lelystad.

IMG_7221.jpeg

Geplaatst
  Op 4-2-2025 om 11:38 zei Rob Veld:

Rob V.

Expand  

Holland FM op, AM heeft vanuit Trintelhaven gezonden,  dat werd Veronica,  eerst met  NL muziek en later met Hitradio 1224 en 828. 

Toen Veronica vd AM afging werden, 828 en 1224 apart uitgegeven.  828 werd Arrow Classic Rock,  1224 Radio London met een Afrikaans,  Latijns Amerikaans format. Wel met BigL jingles,  geen gehoor. Boot werd naar Pampushaven gesleept. 

Programma's kwamen uit Zutphen,  trein van Honecker. 

Q RADIO,  Q the Beat  wat helemaal niet kon op AM,  volgden. 

In 2003 kreeg ik 1224. 

Kon de boot kopen voor 10.000 Euro,  knopjes,  maar niet gedaan vanwege asbest. 

Boot werd weggesleept en ik kreeg geen nieuwe ligplaats vergunning van gemeente Almere. 

Dus kwam 1224 niet in de lucht. 

1224 bij mij ingetrokken,  en ging naar Radio Amor. 

En wat dacht je wat,  die kreeg m ook niet in de lucht. Ja,  die in trekking bij mij was volkomen terecht,  not. 

Geplaatst
  Op 4-2-2025 om 20:16 zei ruudam:

Breaking News 

1557 komt ook beschikbaar. 

Met 1 telefoontje geregeld,  aardige mensen daar bij RDI. 

Expand  

We gaan het meemaken Ruud, zeer benieuwd of deze dan wel landelijk wordt uitgeven.

Anders heeft het land er niet veel aan als het rond Den Haag blijft.

Het lijkt wel op de Haagse politiek 😄

Theo

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      4.742
    • Meest online
      3.025

Nieuwste lid
    Bart Nachtvlucht
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.