Geplaatst 5 februari5 feb Radio London met een Afrikaans, Latijns Amerikaans format. Wel met BigL jingles, geen gehoor. Boot werd naar Pampushaven gesleept. Programma's kwamen uit Zutphen, trein van Honecker. Q RADIO, Q the Beat wat helemaal niet kon op AM, volgden. Ja, ja.... Colourful Radio London vanuit een treinstel bij Eerbeek. Q the Beat met Eddy Keur in de morgen, The Morning Edge! Hé Ruud, kun jij de 1467 wel opgegeven en de 1566 én 1557 nemen om dáár 192 Radio op uit te zenden.😊 Terug naar Af.... Met een groet, HA 5 februari5 feb bewerkt door Hotel Amigo
Geplaatst 5 februari5 feb Auteur Op 4-2-2025 om 20:16 zei ruudam: Breaking News 1557 komt ook beschikbaar. Met 1 telefoontje geregeld, aardige mensen daar bij RDI. Als je toch bezig bent, Ruud: misschien een idee om de 171 kHz ook beschikbaar te krijgen voor LPAM...? 😉 Piet.
Geplaatst 6 februari6 feb Op 5-2-2025 om 17:47 zei ruudam: 1557 is niet landelijk, maar rond Amsterdam. Och 1557 in Amsterdam en 1566 in Den Haag, geeft toch een leuk bereik in 2 grote steden. Wellicht 1584 in Utrecht er bij? Rink (die weer eens future thinking deed)
Geplaatst 6 februari6 feb 1557 is vroeger met 1 kW in Den Haag gebruikt en daarvoor in Amsterdam. Dan moet het bereik ja nu minstens deze twee steden omvatten.
Geplaatst 9 februari9 feb Ik vind 171 kHz wel een leuk idee. Moet toch een aardig bereik opleveren op goede natte grond. Was er een aantal jaren terug niet iemand op 261 kHz onder de naam "Radio Luxemburg" actief? Groet, Andries
Geplaatst 11 februari11 feb Op 9-2-2025 om 18:56 zei Andries 2: Ik vind 171 kHz wel een leuk idee. Moet toch een aardig bereik opleveren op goede natte grond. Was er een aantal jaren terug niet iemand op 261 kHz onder de naam "Radio Luxemburg" actief? Groet, Andries Ik vind het wel een leuk idee, Andries. Maar een aardig bereik met 100 Watt, daar twijfel ik aan. Er is tegenwoordig vreselijk veel storing op de lange golf van apparaten die we allemaal in huis hebben (of op het dak). Daarnaast is een antenne is altijd een enorm compromis, niemand kan een kwart golflengte in NL kwijt. Wie durft een schatting te geven van het bereik op 171 kHz met 100 Watt? Rink
Geplaatst 11 februari11 feb Ik denk zo een 50 km, wel er van uitgaande dat van de 25 watt carrier er ongeveer 5% als HF wordt uitgezonden. Theo
Geplaatst 18 februari18 feb Zou best eens kunnen kloppen. Een goede aarde is belangrijk! Indertijd toen de 135 kHz voor zendamateurs beschikbaar kwam, had ik mijn kortegolf dipool omgebouwd voor deze band. 8 meter verticaal, 40 meter topload. Aan de voet een een enorme verlengspoel. Ik had toen een zeer goed aardnet. h.f. input was 50 Watt, en ik kon in heel Nederland verbindingen maken met morse. Als ik het vermogen opgaf dacht men dat ik een 0 te weinig had geseind... Ik ben daarna verhuisd naar de droge zandbak waar ik nu woon, en het lange golf spul weggedaan.. Wel was dat allemaal inmiddels dik 25 jaar geleden, en het er was toen inderdaad minder storing op de LG dan nu. Helaas toen nooit een omroep experiment gedaan. Ik vraag me overigens af of er voor deze band niet een "speciale regeling" met wat meer vermogen zou kunnen gelden. Groet, Andries
Geplaatst 18 februari18 feb Dag Andries, Leuk je verhaal. Maar nog leuker met wat meer over info over je woonplaatsen. Juul - PE0GJG
Geplaatst 18 februari18 feb Op 18-2-2025 om 09:44 zei Andries 2: Zou best eens kunnen kloppen. Een goede aarde is belangrijk! Indertijd toen de 135 kHz voor zendamateurs beschikbaar kwam, had ik mijn kortegolf dipool omgebouwd voor deze band. 8 meter verticaal, 40 meter topload. Aan de voet een een enorme verlengspoel. Ik had toen een zeer goed aardnet. h.f. input was 50 Watt, en ik kon in heel Nederland verbindingen maken met morse. Als ik het vermogen opgaf dacht men dat ik een 0 te weinig had geseind... Ik ben daarna verhuisd naar de droge zandbak waar ik nu woon, en het lange golf spul weggedaan.. Wel was dat allemaal inmiddels dik 25 jaar geleden, en het er was toen inderdaad minder storing op de LG dan nu. Helaas toen nooit een omroep experiment gedaan. Ik vraag me overigens af of er voor deze band niet een "speciale regeling" met wat meer vermogen zou kunnen gelden. Groet, Andries Even bellen met de RDI?
Geplaatst 19 februari19 feb Niet even bellen. Voorzichtig lobbyen. Wijzen op het historische belang van de lange golf. Speel het via de erfgoed route. Prijs de medewerking van de RDI aan dit project. Verwacht niet dat het een commercieel succes wordt. Groet, Andries
Geplaatst 1 maart1 mrt Hallo Wilco, Staat ie al aan op 1566 khz of geef je (hier) een 'seintje'? Ik en wel benieuwd of ik jou hier kan ontvangen. Afstand: 195,98 km Succes en groet, HA
Geplaatst 1 maart1 mrt Gefeliciteerd Wilco. Ben benieuwd hoe de ontvangst gaat worden. Deze is nog niet bijgewerkt: https://www.mwlist.org/mwlist_quick_and_easy.php?area=1&kHz=1566 Benieuwd hoe lang dat duurt want over het algemeen is de info accuraat en up to date Grts Eric 1 maart1 mrt bewerkt door Eric
Geplaatst 1 maart1 mrt Ik ga van de week de antenne aanpassen. Ik ben zelf ook benieuwd wat het gaat doen.
Geplaatst 1 maart1 mrt De zenders uit UK op 1566 zijn hier toch regelmatig vrij sterk te horen. Met name de BBC zender. 1224 is schoner.
Geplaatst 2 maart2 mrt Op 1-3-2025 om 20:35 zei ruudam: De zenders uit UK op 1566 zijn hier toch regelmatig vrij sterk te horen. Met name de BBC zender. 1224 is schoner. Overdag is het rommeltje in Nederland op de 1224, er komen er nog een paar bij ook Radio Elvira komt daar eerdaags bij. Dat is eigenlijk de reden in de avond de spanjaarden en italianen het zijn keuzes. Een schone ontvangst overdag is ook wel prettig.
Geplaatst 2 maart2 mrt Ik heb in Nijkerk kiwi sdr op 1224 S9 +2 en op 1566 S9+12. 21 uur. Scheelt 10 dB. Op 1224 hoor ik achter de ruis iets Nederlands. Dichtsbijzijnde zender is Lunteren, op de zandgrond van de Veluwe. Op 1566 hoor ik 2 zenders door elkaar, waarvan de BBC de sterkste is. Uit buitenland op 1224 weinig tot niets, ook volgens de lijsten.
Geplaatst 6 maart6 mrt Er wordt tijdelijk even uitgezonden met de noodzender. ik was even het lpf vergeten tralala, dus is het momenteel veel zachter pep is momenteel net krap 30 watt. Aangezien het lpf wat in de goede zender zit met 4 spoelen is uitgerust is dat niet simpel. Echter het komt goed. 6 maart6 mrt bewerkt door Wilco Verkerk
Geplaatst 7 maart7 mrt Wilco e.a., Nu (08:50) hoor ik (hier) op 1566 khz met fading: BBC Radio Somerset Hier voor idem audio: https://www.bbc.co.uk/sounds/play/live/bbc_radio_somerset_sound Mg zender staat in Taunton UK, zuid oost UK. Groet, HA 7 maart7 mrt bewerkt door Hotel Amigo
Geplaatst 7 maart7 mrt Hier idem, en dat is vrijwel elke ochtend en zodra het daar 's avonds schemert. Echt sterk signaal. Hoewel mwlist aangeeft dat het 'slechts' 1kW is, is het of meer vermogen of een erg gunstig pad in onze richting. 1557 kHz is wel schoon zodra het licht is.
Geplaatst 7 maart7 mrt Auteur Op 7-3-2025 om 08:19 zei Eric: Hier idem, en dat is vrijwel elke ochtend en zodra het daar 's avonds schemert. Echt sterk signaal. Hoewel mwlist aangeeft dat het 'slechts' 1kW is, is het of meer vermogen of een erg gunstig pad in onze richting. 1557 kHz is wel schoon zodra het licht is. Al meer bekend over wanneer 1557 kHz ook beschikbaar komt voor LPAM, @ruudam? Piet.
Geplaatst 7 maart7 mrt Niet bekend. Er is alleen gemeld dat 1557 voor Amsterdam beschikbaar kan komen. Op 7-3-2025 om 08:19 zei Eric: Hier idem, en dat is vrijwel elke ochtend en zodra het daar 's avonds schemert. Echt sterk signaal. Hoewel mwlist aangeeft dat het 'slechts' 1kW is, is het of meer vermogen of een erg gunstig pad in onze richting. 1557 kHz is wel schoon zodra het licht is. Helaas zit er s avonds een vrij sterk signaal op uit Litouwen, 50 kW zender.
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.