Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

Vroeger gebruikten we een Akai real tape recorder met drie koppen.

Zo konden we een echo maken door het geluid van de lees kop terug te voeren met het origineel.

Nu heb ik een 3 koppen cassette recorder in mijn bezit gekregen en je raad het al, ja dat lukt ook hier mee.

Nu was ik een beetje naïef maar ik dacht dus echt dat er een 3e kop in zou zitten 😊

Maar bij goed kijken zag ik dat in de schrijfkop er naast nog iets zat, dat moet dan de lees kop zijn vul ik maar in.

Ik weet dus niet of en welke afstand tussen deze koppen bij een Akai real tape recorder zit.

Of het daar ook zo zit als wat ik aantref bij de cassette recorder? Zie foto.

Nu mijn vraag 😃

Maakt de afstand tussen de schrijfkop en leeskop nog iets uit voor de verkregen echo?

In mijn beleving zeg ik dat het iets uit zal maken, maar dat het gering zal zijn?

Theo

koppen2.thumb.jpg.35c5369734b7ce192685c3df5378bb64.jpg

bewerkt door radio tpot

Geplaatst
  Op 12-2-2025 om 08:07 zei radio tpot:

Nu mijn vraag 😃

Maakt de afstand tussen de schrijfkop en leeskop nog iets uit voor de verkregen echo?

De tijd tussen het originele signaal en de echo wordt bepaald door zowel de bandsnelheid als de afstand tussen lees- en schrijfkop. Des te hoger de bandsnelheid, des te sneller volgt de echo op het origineel. Des te dichter de schrijf- en leeskop bij elkaar staan, des te sneller volgt de echo op het origineel.

Als de band loopt met 4.75 cm/sec en de koppen staan 4.75 cm bij elkaar vandaan dan zal de echo ~1 seconde na het origineel vanaf de leeskop komen. In dit geval heb je sowieso al een verschil tussen het het signaal, dat aan de schrijfkop wordt aangeboden en wat van de leeskop afkomt, dus de echo is 2 seconden vertraagd en opzichte van het ingangssignaal van de recorder :) 

bewerkt door Ben

Geplaatst

Jazeker, er is een relatie tussen de afstand van de koppen en de loopsnelheid op de te verkrijgen echo.

Geplaatst
  • Auteur

Ja mooi dit bevestig dus wat ik al zo bedacht had.

Maar de bandsnelheid, wat Ben aanstipte, dat had ik nog niet bedacht dat dit ook een rol speelt.

Maar das eigenlijk ook wel vanzelfsprekend als je er even over nadenkt wat er gebeurt.

Fijn, dank voor de antwoorden 👍

Theo

• 4 weeks later...
Geplaatst
  Op 12-2-2025 om 09:10 zei Harm:

Jazeker, er is een relatie tussen de afstand van de koppen en de loopsnelheid op de te verkrijgen echo.

Inderdaad daarom liet Ad wel eens een bandje lopen tusen 2 m24 machines.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.