Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

In een Franstalige nieuwsgroep kwam ik enkele scans tegen over Radio Luxemburg uit 1961.

Het is niet zo goed leesbaar, maar mijn Frans is ook niet goed genoeg....

Bij deze de tekst uit de nieuwsgroep   fr.rec.radio

----------------------

Hello

Trouvé dans un vieux Pilote de 1961 (mâtin, quel journal) un Pilotorama avec un article de deux pages sur Radio Luxembourg et une vue éclatée très documentée de la Villa-Louvigny, le siège de Radio Luxembourg au Grand-Duché.

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Lep
----------------------
Geplaatst

Nog wat verdere info:

Het tijdschrift (stripblad) Pilote, gelanceerd in 1959, was een originele bande dessinée-publicatie. In tegenstelling tot de meeste andere tijdschriften die voornamelijk door kinderen worden gelezen, vergemakkelijkte de unieke samenwerking van Pilote met Radio Luxembourg de rekrutering van ‘tiener’-lezers die gefascineerd waren door de transistorgekte die de radio tegen het einde van het decennium een nieuw leven had ingeblazen. Het tijdschrift probeerde zich ook geliefd te maken bij ouders en de steeds machtiger wordende onderwijslobby door een sober pedagogisch profiel aan te nemen, zowel in strips als in de begeleidende tekstuele inhoud. Pilote vond dus een nieuwe categorie BD-lezers onder de schoolgaande tiener, en naarmate de jaren zestig vorderden, maakten de vluchtige smaak en radicalisering van deze categorie lezers een vrijwel onophoudelijke herziening van de inhoud van het tijdschrift noodzakelijk om het marktaandeel te kunnen behouden.

Geplaatst

Ik lees : "Pilote, gelanceerd in 1959, was een originele bande dessinée-publicatie." Ik denk dat de kans groot is dat BD staat voor "bande dessinée" ("stripverhaal").

bewerkt door Ben

Geplaatst

Zeker weten! Pilote was een legendarisch Frans stripblad waarin onder andere de strips Asterix en Blueberry zijn begonnen. In Nederland werden nogal wat van die strips vertaald voor het stripweekblad Pep (1962-1975).

bewerkt door Will Stevens
Correctie

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.