Geplaatst Zaterdag om 18:13 4 d. Populair bericht Radio Brod: Vrijheid van meningsuiting in de Adriatische ZeeRadiostations op schepen in internationale wateren (vaak ten onrechte piratenstations genoemd) worden al tientallen jaren in verband gebracht met radiostations in de Noordzee die pop- en rockmuziek verspreiden, zoals Radio Caroline of Radio Veronica. Daarom behandelen talloze publicaties het bekende fenomeen. Maar in 1993 ontstond met Radio Brod (‚Radio Schip‘) gedurende het ergste gewapende conflict in Europa na de Tweede Wereldoorlog verscheen woord weg een heel ander radiostation, verzorgd vanaf het zendschip Droit de Parole (‚Recht op meningsuiting‘) voor de kust van voormalig Joegoslavië. Men verspreidde vooral signalen van begrip en vrede in het door oorlog verscheurde gebied. Het was een station dat anno 2025 helaas in de vergetelheid is geraakt, en het belang ervan, zelfs dertig jaar later, kan niet worden overschat. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst Zondag om 20:07 3 d. Populair bericht Hallo,Ik heb een volledige video documentaire over Radio Brod op VHS. Aangezien dit niet over een zeezender gaat zoals we die allemaal kennen maar eerder een zender vanaf zee, had ik deze (nog) niet gedigitaliseerd.Mocht daar toch interesse voor zijn, laat dit dan even weten, dan maak ik deze digitaal om hier te plaatsen. Momenteel is de opstelling hiervoor echter terug naar af, zodat het nog enkele weken zou kunnen duren wegens eerst nog andere prioriteiten.Tnx voor eventuele reply, Frank. Zondag om 20:07 3 d. bewerkt door FrankV
Geplaatst Zondag om 21:19 3 d. Auteur Populair bericht Hallo Frank, ja, ik zou heel dankbaar zijn voor de video. Ik heb wekenlang Radio Brod bestudeerd voor het artikel, dus dit zou een hele mooie aanvulling zijn.Groeten,Martin
Geplaatst Zondag om 23:37 2 d. Op 30-3-2025 om 21:19 zei MvdVen: Hallo Frank,ja, ik zou heel dankbaar zijn voor de video. Ik heb wekenlang Radio Brod bestudeerd voor het artikel, dus dit zou een hele mooie aanvulling zijn.Groeten,MartinHeel mooi verhaal met vele details. De jingles herinner ik me nog (jingle nr 8 werkt niet), aan de Belgische kust was de zeezender wel degelijk te ontvangen. Opmerkelijk dat een zeezender gefinancierd werd door Europa, maar dat met heel wat vertraging er vragen kwamen in Europa over het financieren van een zender die volgens de wetgeving in Europa strafbaar was. Tijdens de nachten dat ik het station kon ontvangen was voornamelijk nonstop muziek te horen.
Geplaatst Maandag om 06:59 2 d. Hoi Martin,Wat een zeer mooi geschreven verhaal over deze zeezender.Had er wel van gehoord, maar nu in detail en vol interesse gelezen, klasse!Complimenten.Groet, Cas
Geplaatst Maandag om 07:31 2 d. De oorlog daar bewust mee gemaakt, maar van dit radio station niets mee gekregen.Dank je wel voor de zeer gedetailleerde bijdrage.Theo
Geplaatst Maandag om 20:44 2 d. Populair bericht Op 30-3-2025 om 21:19 zei MvdVen: Hallo Frank,ja, ik zou heel dankbaar zijn voor de video. Ik heb wekenlang Radio Brod bestudeerd voor het artikel, dus dit zou een hele mooie aanvulling zijn.Groeten,MartinDag Martin,Ik weet dat jij ook bezeten bent van radio, ook een mooi artikel over Radio Brod. Destijds in 1993 had ik op de toenmalige BRT een programma opgenomen over Radio Brod, maar daar eigenlijk verder nooit iets mee gedaan. Je ziet dat dit dan 30 jaar later toch nog van pas komt :-)Wegens mijn PC montage tafel heropgebouwd, moest ik nog terug de VHS video aansluiten met de nodige verbindingen. Aangezien er blijkbaar veel reactie komt op uw artikel heb ik dan ook vanavond alles terug gemonteerd en de video gedigitaliseerd. De kwaliteit is niet 100% maar toch vrij redelijk.Je kan de video bekijken en/of downloaden op: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Hopelijk doe ik daar ook andere bezoekers nog een plezier mee. Veel kijkgenot ondanks de vuile oorlog in Sarajevo!Mvg, Frank
Geplaatst Gisteren om 11:021 d. Auteur Van harte bedankt Frank voor je moeite, erg gewaardeerd!! 😀Hartelijke groetenMartin
Geplaatst Gisteren om 12:271 d. Op 1-4-2025 om 11:02 zei MvdVen: Van harte bedankt Frank voor je moeite, erg gewaardeerd!! 😀Hartelijke groetenMartinDag Martin,Ik heb het nog verder proberen uitzoeken. Ik vermoed dat de oorspronkelijke uitzenddatum 18 februari 1993 moet geweest zijn.Mvg, Frank.
Geplaatst Gisteren om 12:491 d. Auteur Populair bericht Maar Radio Brod begon pas op 9 april 1993. Ik vermoed dat de uitzending op 9 januari 1994 was. Kijk even Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren :GroetjesMartin
Geplaatst Gisteren om 17:161 d. Op 1-4-2025 om 12:49 zei MvdVen: Maar Radio Brod begon pas op 9 april 1993. Ik vermoed dat de uitzending op 9 januari 1994 was. Kijk even Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren :GroetjesMartinSorry, je hebt gelijk :-( ...
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.