Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

'Ik was niet zo hard', zegt hij. Dat geloof ik best. Ik ging hem een keer interviewen, kwam lopend vanaf het station, nam ergens tussen de weilanden een verkeerde afslag en arriveerde een uur te laat (G-Maps bestond nog niet). Toen ik aankwam stond Lex in zijn tuin te schoffelen en keek me fronsend aan - begrijpelijk. Maar daarna nam hij alle tijd om mijn vragen te beantwoorden, zeer sympathiek.

En zeer eens met zijn opmerking over al die verbale diarree op de radio! Waartoe ik ook reken al het sportgeleuter op Radio 1.

bewerkt door Sylvester

Geplaatst

En nu willen al die gepensioneerde zeezenderfans natuurlijk naar de Norderney in Amsterdam om daar in het vooronder de lucht op te snuiven. 😀

Geplaatst
  • Auteur
  Op 31-3-2025 om 09:38 zei Sylvester:

'Ik was niet zo hard', zegt hij. Dat geloof ik best. Ik ging hem een keer interviewen, kwam lopend vanaf het station, nam ergens tussen de weilanden een verkeerde afslag en arriveerde een uur te laat (G-Maps bestond nog niet). Toen ik aankwam stond Lex in zijn tuin te schoffelen en keek me fronsend aan - begrijpelijk. Maar daarna nam hij alle tijd om mijn vragen te beantwoorden, zeer sympathiek.

En zeer eens met zijn opmerking over al die verbale diarree op de radio! Waartoe ik ook reken al het sportgeleuter op Radio 1.

Ik ben het helemaal met je eens.

Twee weken terug was ik nog bij hem en we hebben weer een hoop zaken doorgenomen.

PS. de tuin lag er weer mooi bij.

Op 31-3-2025 om 13:28 zei Will Stevens:

En nu willen al die gepensioneerde zeezenderfans natuurlijk naar de Norderney in Amsterdam om daar in het vooronder de lucht op te snuiven. 😀

Ik niet. Ben er al 11 jaar niet meer geweest.

"het is goed zo".......................

Geplaatst

Ik ben het helemaal eens met zijn opmerking dat deejays geen sidekicks nodig hebben en zélf de communicatie met de luisteraar moeten aangaan. Maar daar horen wel twee kanttekeningen bij (die Lex niet helemaal vrijpleiten):

• Sinds begin jaren 90 is het niet meer gebruikelijk dat deejays hun eigen muziekkeuze doen, maar dat een of andere 'centrale redactie' dat doet. Door deze belachelijke richtlijn (ik wil een deejay horen met verstand van muziek die mij vertelt wat ie mooi vindt) gaat de deejay een andere uitlaatklep zoeken (en krijg je dus dat slappe gelul).

• Het was Lex zelf die de sidekick in Nederland heeft geintroduceerd. Allereerst bij de zeezender, waar Ad Bouman een sidekick-rol kreeg in de ABTT. En bij de publieke VOO faciliteerde hij dat deejays met elkaar gingen kletsen. 'Crosstalk' heet dat in jargon. Allereerst bij Bart & De Zwart, die het alleen bij de wissel om half negen deden, daarna Curry & Van Inkel/Stenders en Van Inkel, die de hele uitzending samen zaten. Dat was de start van het genre dat anno nu de muziekradio onbeluisterbaar maakt.

Edwin

bewerkt door rauhfaser

Geplaatst
  • Populair bericht

Met beeld is leuker, maar hier is de audio.

bewerkt door Roel Dickse
Opnames jonger dan 5 jaar niet toegestaan.

Geplaatst

nee, beter met lex samen creatief bezig zijn in zijn tuin.

Geplaatst

Woon er vlak bij Norderney kwam op 21-11-2012 13 jaar terug naar Amsterdam was op de oranje werf en daarna vertrok ik uit de stad nu na 13 jaar terug en al denk ik 5 keer met de pond over gevaren naar de Norderney . Das ja met pensioen kan je dit doen maar ook zonder pensioen is het er gezellig en de Norderney is weer eens schoongemaakt in December was ze nog groen van de aanslag maar twee weken terug zag het schip er voor zover weer ioets beter uit .

Audio is helaas verwijder ,, wie weet waarom ?

Geplaatst
  Op 1-4-2025 om 08:52 zei rauhfaser:

Ik ben het helemaal eens met zijn opmerking dat deejays geen sidekicks nodig hebben en zélf de communicatie met de luisteraar moeten aangaan. Maar daar horen wel twee kanttekeningen bij (die Lex niet helemaal vrijpleiten):

• Sinds begin jaren 90 is het niet meer gebruikelijk dat deejays hun eigen muziekkeuze doen, maar dat een of andere 'centrale redactie' dat doet. Door deze belachelijke richtlijn (ik wil een deejay horen met verstand van muziek die mij vertelt wat ie mooi vindt) gaat de deejay een andere uitlaatklep zoeken (en krijg je dus dat slappe gelul).

• Het was Lex zelf die de sidekick in Nederland heeft geintroduceerd. Allereerst bij de zeezender, waar Ad Bouman een sidekick-rol kreeg in de ABTT. En bij de publieke VOO faciliteerde hij dat deejays met elkaar gingen kletsen. 'Crosstalk' heet dat in jargon. Allereerst bij Bart & De Zwart, die het alleen bij de wissel om half negen deden, daarna Curry & Van Inkel/Stenders en Van Inkel, die de hele uitzending samen zaten. Dat was de start van het genre dat anno nu de muziekradio onbeluisterbaar maakt.

Edwin

Ook hier even twee kanttekeningen bij.

Bij de ABTT was Ad geen sidekick, hij presenteerden niet mee. Het was alleen Lex, al dan niet met gasten,fans.

Curry en van Inkel,Bart en de Zwart, waren een soort gelegenheid koppels van dj,s die ook zelfstandig presenteerden, een heel verschil met de babbelaars van nu.

Zelf was ik een vd eerste side kicks, nog voordat het woord bestond.

In 1988 bij Veronica lokaal live vanuit de RAI,Firato.

Bij Edith den Doosch, zondag morgen vroeg. We vulden elkaar goed aan vanwege grote verschillen, alles was spontaan.Zoals een quiz waarin ik een fout maakte, nog voor op mn lazer gehad van Loretta Schrijver.

Ik was verslaggever en als laatst binnengekomen verslaggever kreeg ik de zondag ochtend dienst. Maar er was niets te doen,de RAI was leeg en ben ik zomaar bij Edith gaan zitten en begon wat aanvullende dingen te roepen. En dollen op de radio met zn tweeën daar is Edith goed in.

En we dachten, de bazen en het grote publiek ligt nog op bed.

Niet dus, chef Ruud Hendriks die later binnen kwam had het gehoord,want hij was vroeg wakker wegens kleintje thuis.

Maar hij vond het juist goed.....

bewerkt door ruudam

Geplaatst
  • Auteur

"Bij de ABTT was Ad geen sidekick, hij presenteerden niet mee. Het was alleen Lex, al dan niet met gasten,fans."

Inderdaad Ruud. Althans bij de zeezender.

En zo zie je maar weer als we het niet corrigeren gaat zoiets weer verkeerd de geschiedenis in.

bewerkt door Juul

Geplaatst

Opmerkelijk dat Lex dan wel zijn waardering uitspreekt voor Edwin Evers. Dat was de eerste echte deejay als 'entertainer', compleet met sidekicks, interviews en sketches. Zijn succes, met name op 538, luidde een heel nieuw tijdperk in, met inderdaad de nodige 'verbale diarree'.

In de VS is het trouwens niet anders. Het begrip 'sidekick' was daar in de jaren zestig al in zwang bij comedy's en talkshows op tv. Zo had Johnny Carson in zijn Tonight Show een hele bekende sidekick, Ed McMahon.

In de ABTT werd ook veel gel*ld, maar dat was één uurtje per week. En Ad zat aan de andere kant van het glas, dus die hoorde je nauwelijks.

bewerkt door Will Stevens

Geplaatst
  Op 2-4-2025 om 07:51 zei Juul:

"Bij de ABTT was Ad geen sidekick, hij presenteerden niet mee. Het was alleen Lex, al dan niet met gasten,fans."

Inderdaad Ruud. Althans bij de zeezender.

En zo zie je maar weer als we het niet corrigeren gaat zoiets weer verkeerd de geschiedenis in.

Ik ben niet te beroerd me te laten corrigeren @Juul en @Ruud , maar in dit geval doen jullie dat volgens mij niet terecht.
Ad was inderdaad niet te horen in de ABTT, maar Lex zat wel vaak tegen hem te praten. Soms praatte Ad overigens wél terug, maar onverstaanbaar van achter de ruit, waarna Lex herhaalde of vertaalde wat Ad zei en daarop reageerde. Als hij het in dit interview nu heeft over 'Gooi die mensen de studio uit, ga communiceren met je luisteraar', is hijzelf vergeten dat hij zelf in de ABTT het slechte voorbeeld gaf.
Overigens was er nog een tussenfase tussen de ABTT-op-zee en Curry & van Inkel. Toen de VOO aspirant-omroep was, van '76 tot en met '78, zaten Lex en Adje samen op vrijdagavond in het Hilversum III-studiootje, daar draaide Ad de plaatjes en presenteerde Lex, maar was Ad wel regelmatig te horen.

Lex is al met al de 'vader' van de sidekicks in Nederland, of ie nou wil of niet. Overigens ben ik met hem eens dat er een groot verschil is tussen de manier waarop Curry/Stenders & van Inkel dat in de 80s deden en de uitwassen in de decennia daarna.

Edwin

Geplaatst

De rol van Ad was niet te vergelijken met de sidekicks van nu. Wat Lex tijdens de ABTT deed, was voornamelijk brieven van luisteraars voorlezen en daarop reageren. Dat is dus letterlijk 'communiceren met je luisteraar'.

Geplaatst
  Op 2-4-2025 om 10:11 zei Jaap De Vries:

Ja staat hier regelmatig op oude zeezender uren of VOO uurtjes met Lex

Hier ook. Eentje die er voor mij uitspringt was toen Lex in 2018 te gast was bij Rob Stenders en Caroline. Er was die week op NPO Radio 2 een actie voor KWF en bekende radiomensen kwamen voornamelijk bij Rob thuis om mooie radio te maken. Zo ook Lex want Rob heeft de radioheld erg hoog zitten. Voor meer dan 2 uur praatte Lex met Rob en Caroline over zijn leven van een klein jochie tot de grote radioheld en van radioheld naar succesvol zakenman. Dit was echt prachtig om naar te luisteren. Het interview eindigt zelfs met een emotionele noot. Dit interview staat hier van tijd tot tijd nog weleens aan.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.